LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade buurman

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
joyce30

Schade buurman

Ongelezen bericht door joyce30 »

ik heb een eigen woning in Rotterdam, ik woon zelf in Amsterdam.
Ik heb de woning 5 maanden onderverhuurd, maar dit is niet mijn ding steeds achter huur aan gaan etc dus vanaf a.s vrijdag is de woning leeg en gaat hij in de verkoop.
Wat is het probleem.
Ik word vrijdag gebeld door de vve, met de mededeling dat mijn buurman schade heeft en dat komt door mij en ik moet de schade betalen, ik vraag wat is er aan de hand? hij zegt we hebben plafond eruit gehaald en het komt door jou badkamer,vervolgens hangt hij gewoon op in mijn oor!
Ik dacht waarom weet ik van niks, waarom plafond eruit? en dat allemaal in zo'n kort tijdsbestek.
Ik de hele dag in de stress op me werk gezeten.
Ik heb overal heen gebeld wat mijn rechten en plichten zijn en er werd mij gezegd de schade van u moet u betalen de vervolgschade is de opstalverzekering.
ik heb geen idee wat dat allemaal is. het is mijn eerste eigen woning.
ik ben vrijdag avond naar de buurman gegaan in Rotterdam.
Tot mijn grote verbazing verteld deze mij dat het plafond er al anderhalf uit ligt omdat ze buizen , leidingen hebben vervangen omdat deze dermate slecht waren, nu bleef er vocht in zijn badkamer komen en dat zou dan van mijn badkamer komen.
het probleem heeft hij al 4 jaar!!!
ik was geschokt toen ik zijn badkamer zag . helemaal zwart van levende schimmel.
ik ben naar mijn woning gegaan ( boven zijn woning) en heb gekeken. ik heb geconstateerd dat ik mijn badkamer opnieuw ga voegen en opnieuw laat kitten.
zowel mijn buurman als ik zelf vonden het vreemd dat ik hier nooit van geweten heb, tot afgelopen vrijdag.
ik vertelde hem dat ik de schade moet betalen.maar dat de opstal de rest moest doen.
dit werd ook beaamt.
maar ondertussen zit hij dus al 4 jaar te wachten!!!
hij is lid van de vve. ik betaal alleen maar ben verder niet bij bijeenkomsten ik hoor er nooit wat van. dus heb alle papieren gekregen
wat blijkt de vve heeft geprobeerd om het te verhalen op de opstal maar heeft verzuimd in betalen , en is er een achterstand gekomen, het is mij niet duidelijk of de vve dit nu wel of niet heeft recht getrokken.
wat zijn mijn rechten en plichten ?
ik moet uiteraard mijn badkamer opnieuw voegen en kitten zodat mijn onderbuurman geen last heeft van lekkage.
maar hoe zit dat nu met plafond?? wie betaald dat?
die is er al anderhalf jaar uit omdat ze alles vervangen hebben.
ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik het zoeken moet.

Barre Barry

Re: Schade buurman

Ongelezen bericht door Barre Barry »

De schade valt onder de opstalverzekering. Is die er niet, dan is de VvE of eventueel de administrateur verantwoordelijk.

Vraag is ook wat voor leidingen of buizen er vervangen zijn. Niet alles wat door jouw woning loopt is ook jouw verantwoording. Het kan ook onder de VvE vallen als het om gemeenschappelijke zaken gaat.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kan je maar één ding adviseren: ga naar je rechtsbijstandverzekeraar of, als je die niet hebt, naar het Juridisch Loket of een advocaat. Je hebt hier te maken met een situatie die qua aansprakelijkheid complex is, je hebt daarbij deskundige hulp nodig. Doe géén uitspraken over schuld, aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid, laat dat aan de deskundige over.

Je zult helder moeten krijgen of de schade inderdaad door jouw badkamer wordt veroorzaakt, en vooral ook, waarom het zo lang geduurd heeft voordat jij het hoorde. Nu is de schade na al die jaren enorm, dat had wellicht bij eerder optreden voorkomen kunnen worden. Het is niet vanzelfsprekend zo dat, ook als de lekkage bij jou vandaan komt, jij dan ook aansprakelijk bent voor alle schade.

joyce30

ik heb helaas geen rechtsbijstand...zul je net zien!!! juridsch loket heb ik gebeld alleen de regels zijn veranderd per 1 januari helpen ze geen mensen meer met een eigen woning... ik heb wel een huis advocaat gebeld en die gaat mij terug bellen vanmiddag.

joyce30

@barre
Ik heb geen flauw idee, simpelweg dit is al meer dan anderhalf jaar geleden gebeurd... zelfs de buurman weet het niet. hij kan me alleen vertellen dat ze de koof en plafond eruit hebben gehaald anderhalf jaar geleden en dat de leidingen zijn vervangen omdat deze dermate slecht waren. hij zit nu dus al anderhalf jaar in een pikzwarte schimmel badkamer, hij heeft ook enkele malen geprobeerd via vve dat te regelen, hij vertelde mij dus dat de vve de opstal ingeschakeld had, maar door verzuim van betalen en teveel schade die was ingediend hun niet meer zouden uitkeren... ik weet het dus allemaal niet en ik weet ook niks van schades in verleden. ik weet enkel dat ik vrijdag word opgebeld en dat ik aansprakelijk ben.
en vanmorgen ben ik gedreigd en uitgescholden door mohammed ( beheerder van de vve)

Moneyman

Klinkt als een appartement(encomplex) waarbij je dolblij zult zijn als je 't kwijt bent... rot leidingwerk... een VvE die verzuimt te betalen... maximale dekking bereikt... een scheldende VvE-beheerder... :shock:

Des te dringender het advies om inderdaad een goed gesprek met een advocaat te voeren.

joyce30

klopt het is een appartementen complex mijn woning is boven in. ik heb nooit ergens last van gehad zelf kwa waterschades of iets dergelijks.
ik heb AD huisadvocaten ingeschakeld maar die moeten mij nog terug bellen.
ik ben gewoon benieuwd in hoeverre ik dan schuld ben

verzuim betalen ..
maximale dekking
is dit dan vooralsnog mijn probleem?
of is de vve hier geheel verantwoordelijk voor?

Moneyman

Tsja, dat betalingsverzuim is aan de VvE te wijten, maar... "de Vve, dat ben jij..." Als lid van de VvE ben je medeverantwoordelijk voor diens handelen. De maximale dekking is een kwestie van pech, lijkt mij. Blijkbaar kan er een maximum bedrag per periode op die verzekering verhaald worden, en blijkbaar is dat maximum al bereikt. Dat is echter een probleem van de VvE, niet van jou... de VvE is immers degene die die verzekering heeft afgesloten. Probleem is alleen dat, als de VvE de schade die normaal door de verzekering wordt betaald nu zelf moet betalen, dit bedrag vervolgens gewoon op de leden (dus ook op jou) verhaald zal worden.

joyce30

klopt normaal gesproken zijn de eigenaren de vve, alleen bij deze vve dus niet we hebben alleen mohammed,
er zijn geen vergaderingen of iets dergelijks
en geen enkele eigenaar weet ief van de vve alleen dat we betalen en dat is het....
onderhoud word nooit gepleegd want daar blijven we om zeuren
wat een toestand dit.
er is een extern administratie kantoor gekomen die vve beheerd dat zijn mohammed en zijn vrouw

Moneyman

Ook bij jullie zijn jullie de VvE. Alleen acteren jullie niet als zodanig. Maar juridisch maakt dat geen verschil.

joyce30

ow jeetje mina dit word nog een heel gevecht dus....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de VVE het beheer heeft uitbesteed aan een (professioneel) extern bureau, dan zou je er vanuit mogen gaan dat dat bureau de zaken goed regelt en bij problemen aan de bel trekt. Dat het bureau verzuimt om de opstalverzekering te betalen (en dit blijkbaar al een tijd doet), dan vind ik dat ernstig nalatig en denk ik dat dit onder zijn beroepsaansprakelijkheid valt. En dat je de schade op dat bureau (of zijn verzekering) zou moeten verhalen.

Maar als ik het zo zie, gezien de slechte kwaliteit van de beheerder, vraag ik mij ook af aan wie jullie het geld voor de VVE betalen en wie dat geld beheert. En wie erop toeziet wat daarmee gebeurt. Het zou maar zo kunnen dat die louche beheerder al het geld in eigen zak steekt, terwijl jullie het idee hebben dat er een nette voorziening voor onderhoud wordt opgebouwd. Zul je zien dat het bedrijf over een paar maanden 'zomaar' failliet is en al het geld overgesluisd naar rekeningen van de beheerder (of zijn stromannen).

Als het tóch zou gaan om een goedwillende, maar minder bekwame, administrateur, dan zul je de schade op de VVE kunnen verhalen en, bij gebrek aan opstalverzekering, worden die kosten dan over alle leden/eigenaren verdeeld.

Maar waar je (en je medebewoners) ook rekening mee moeten houden: zonder opstalverzekering krijg je helemaal niets als het gebouw afbrandt. Dus nu meteen, liefst vandaag nog, alsnog een opstalverzekering afsluiten! Een opstalverzekering is trouwens ook verplicht voor je hypotheek (als je die hebt).

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Maar een VVE moet toch ook een KvK nummer hebben. Lijkt mij allemaal een beetje vaag als ik het bovenstaande zo eens lees. http://www.eigenhuis.nl/vve/vve/verplichtingen/
Sterkte met alles.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou om te beginnen zeer snel een vergadering van de VVE beleggen. Er zal een voorzitter, een penningmeester en een secretaris moeten zijn. Zijn die er niet? Dan zullen ze gekozen moeten worden. Het beheer zou ik bij een ander bedrijf leggen, want zoals het nu gaat, gaat het kennelijk niet goed. En ik zou inderdaad zeer snel op zoek gaan naar een opstalverzekering.

Dat leidingen slecht zijn is jou niet aan te rekenen. Dat kan ouderdom zijn. Het is wel je buurman aan te rekenen dat hij al 4 jaar in de zooi zit en geen actie onderneemt. Nogmaals: het is de verantwoording van de VVE, en die zal gewoon in actie moeten komen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Er lopen hier twee zaken door elkaar. Ten eerste een schade geval van onderbuurman van TS. Buurman beweert dat de schade wordt veroorzaakt door lekkage in de badkamer van TS. Dit kan zo zijn maar moet eerst maar eens door een deskundige bevestigd worden.
Dan is het de vraag wie aansprakelijk is voor de schade. TS, of de VVE. Ook daar kan alleen de deskundige uitspraak over doen. Kapotte voegen of kitranden hoeven helemaal niet tot lekkage bij de onderbuur te leiden.
De tweede zaak is het geval van de VVE. Het is wel duidelijk dat beheerder er met zijn pet naar gooit. Persoonlijk zou ik dat nooit accepteren, want het is ook jouw geld dat in de VVE zit. De beheerder zou hoofdelijk aansprakelijk kunnen zijn wegens nalatigheid. Hij is namelijk verplicht om voor de vve de verzekeringen in orde te hebben en een opstal verzekering is wettelijk verplicht.
Ik zou als eigenaar in zo'n geval met zo'n slechte beheerder de vergadering bijeen roepen en de beheerder ontslaan. Als vergadering heb je daar het recht toe. Iedere eigenaar kan als er genoeg andere eigenaren zijn die meedoen de vergadering bijeen roepen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Dat leidingen slecht zijn is jou niet aan te rekenen. Dat kan ouderdom zijn. Het is wel je buurman aan te rekenen dat hij al 4 jaar in de zooi zit en geen actie onderneemt. Nogmaals: het is de verantwoording van de VVE, en die zal gewoon in actie moeten komen.
Zoals ik het begrijp zijn de leidingen vervangen. Het kan zijn dat dit slecht gebeurd is en daardoor het probleem niet is verholpen. Het kan ook zijn dat het probleem inderdaad komt doordat de kit randen en voegen van de bovenburen (TS dus) kapot zijn er zo water lekt naar de onderburen. Ik denk dus niet dat buurman geen actie heeft ondernomen, want er zijn leidingen vervangen maar kennelijk is het euvel niet verholpen. Wel moet er natuurlijk gekeken worden of die schimmel verwijderd is maar steeds terugkomt of dat de schimmel oud is.

tenormin

joyce30 schreef: er is een extern administratie kantoor gekomen die vve beheerd dat zijn mohammed en zijn vrouw
Blijf het raar vinden dat er alleen een Mohammed en zijn vrouw dit beheren. Statuten gelezen?

joyce30

penningmeester etc is er niet.
ik heb mij nooit verdiept in vve .
ik kocht het huis wist dat ik mijn hypotheek en vve moest betalen en dacht alles is goed.
ik heb nooit van vergaderingen gehoord. pas toen ik vrijdag in Rotterdam kwam zij de buurman dat er een vergadering was maar dat alleen hij en mohammed er waren??

wij hebben geen uitnodiging etc gezien of gehoord.
dit plafond is al ruim anderhalf jaar eruit nu de schimmel is gewoon levend het is echt pikzwart en dik, gewoon smerig en erg ongezond.
ik laat een bedrijf komen om mijn voegen en kitranden te maken
niet dat het echt veel was maar je zag een stukje los litten , dus wij nemen resolute maatregelen,
wat mij stoort is dat ik nergens van af wist en dit dus al 4 jaar speelt in totaal voordat ik het kocht, en anderhalf jaar dat het zo extreem is dat plafond eruit is.
mijn kitranden als daaraan ligt hadden dus anderhalf jaar geleden al vervangen kunnen worden , ik weet dus niet of nu door nalatigheid en mij niet op de hoogte stellen het probleem groter is geworden.

als ik de buurman moet geloven zit hij al 2 jaar in die zwarte badkamer.
ik persoonlijk zou daar nooit in douchen en ben nog steeds verbaasd dat hij al zolang wacht.
wat betreft de vve.

mohammed en zijn vrouw regelen alles , ik heb er geen verstand van ik ken die beste man niet eens, enkel van de dreigementen en uit schelden aan de telefoon

tenormin

Krijg toch de indruk dat Mohammed en zijn vrouw "alles regelen"; vraag is: voor wie? Hier stinkt iets behoorlijk. Hij kan de VvE slapend houden, zou toch eens gaan Googelen op die VVE. En de gegevens.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

joyce30 schreef:penningmeester etc is er niet.
ik heb mij nooit verdiept in vve .
Dan wordt het tijd om met alle buren/eigenaren in de flat actie te ondernemen.

Gesloten