LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheuren en brokkelende muren huurhuis

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ruchama

Scheuren en brokkelende muren huurhuis

Ongelezen bericht door ruchama »

Wie weet wat dit zijn kan en hoe kom ik verder bij de woningstichting om dit goed te laten onderzoeken?Sinds kort ontstaan er veel scheuren in mijn huis en brokkelen de muren. Het is een huurhuis en het huis is ongeveer 100 jaar oud. Krimpscheuren horen daar nou eenmaal bij. Maar alle naden knappen open. En in het houtwerk komen scheuren.En dit in enkele weken tijd. Er zijn ondertussen vier muren die verpulveren/brokkelen. Ik heb al contact opgenomen met de woningstichting. Vorige week is hier iemand geweest van de woningstichting en hij zegt (zonder een vochtmeting te doen) dat ik vast wat heb veranderd in mijn doen en laten hier in huis en dat het droogtescheuren zijn (scheuren zitten overigens ook in de badkamer en ik heb niks veranderd) Omdat ik ook klemmende deuren kreeg mocht ik wel het klusteam van hun inschakelen om die deuren te fixen. Op het moment dat de woningstichting hier kwam had ik nog maar 1 muur die brokkelde.
Maar afgelopen weekend brak ook opeens een muur in de bijkeuken. En vorige week tijdens een regenbui kwam ik er achter dat de muur in de achterkamer ok verpulverd (nog onder de plint) en daar kwam een erg muffe lucht vanaf. Er kwam iemand van het klusteam. Ook zonder een meting te doen kwam diegene tot de conclusie dat het droogtescheuren zijn. De stukadoor willen ze wel laten komen om de muren netjes te maken. Voor de achterste muur komt geen stukadoor. Ik moet maar gewoon de vloerplint goed vastplakken want ruik ik niks. De scheur in de draagmuur in de woonkamer komt volgens deze man door het dak. Het behang in het toilet komt los van de muur. Deze man van het klusteam begrijpt niet hoe dat kan. Vocht kan niet de oorzaak zijn want de muren zijn immers te droog volgen hem. Vanmorgen ontdekte ik dat ook een muur in de hal begint te verpulveren aan de onderkant. Het is nog maar een klein hoekje. Ook in de bijkeuken ontstaan meer scheurtjes. Ik kan me niet voorstellen dat dit droogtescheuren zijn. Want ook in de bijkeuken heb ik vochtplekken op de plintjes. Zojuist ontdekte ik dat er onder het loskomend stucwerk in de woonkamer (achter de radiator) een scheur in de wand zit. Dit is de wand van de buitenmuur aan de voorkant van het huis. Binnen enkele weken scheurt overal het houtwerk open, komt er een scheur in de draagmuur achter de bank, beginnen de muren te brokkelen. 1 meer brokkelde al (achter de trap) en daar heb ik al eens melding van gemaakt een paar maanden geleden. Maar de rest van dit alles ontstaat in maar een paar weken tijd. Ik vertrouw het oordeel van de woningstichting en het klusteam niet. Mijn buren hebben overigens (nog) nergens last van. Wel is er 1 buurman die een poosje geleden een scheur in de muur moest laten repareren. Ik zal zo foto's posten. Ik heb veel meer foto's. Maar dit geeft wel een beetje aan hoe het huis beneden én boven er uit ziet (boven gaan alleen maar de naden open) Hoe kan dit opeens zo? En hoe los ik dit op?
Laatst gewijzigd door ruchama op 15 mei 2015 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ruchama

Re: Scheuren en brokkelende muren huurhuis

Er zijn veel meer scheuren dan op de foto's die ik hier plaats.

Voordeur:
Afbeelding

Dit soort naden zie je overal in huis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muur onder de trap:
Afbeelding

Scheur muur woonkamer:
Afbeelding

Bijkeuken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(ook bijkeuken...nieuwe vloer ligt klaar om gelegd te worden...)
Afbeelding

Muur verpulvert in de hal:
Afbeelding

Behang toilet:
Afbeelding

Scheuren houten muurplaten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond ontdekt dat de verflaag achter de radiator loslaat.Dit is op de wand van de buitenmuur aan de voorkant van het huis.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat is er aan de hand? Zou alles met elkaar te maken kunnen hebben? Alles ontstaat in korte tijd. Kom je er wel met alleen beetje lapwerk om het er weer netjes uit te laten zien? (wat de woningstichting dus wil)

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Niet Groningen??

ruchama

Nee geen Goningen. Hier geen aardbevingen.
Afgelopen maanden zijn er in de buurt wel een aantal bomen gekapt. Weet niet of dat zo snel zo'n effect kan hebben? De buren hebben geen problemen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Die scheuren langs de plinten zijn normaal. Dat is in iedere woning, het komt doordat het twee verschillende materialen zijn. Het enige wat je kunt doen is het wegwerken met een elastische kit.

Verder krijg ik de indruk dat sommige muren later gebouwd zijn van gasbetonblokken, kan dat kloppen? Dat kan inderdaad op de naden gaan scheuren.

Ik zie eigenlijk geen schokkende zaken. Je hoeft niet bang te zijn dat je huis volgende week in stort. Volgende maand of volgend jaar gaat ook niet gebeuren.

ruchama

De bijkeuken is 30/40 jaar geleden gebouwd. 30-40 Jaar geleden is het huis verbouwd. De wandjes zijn van hout. Behalve dus de draagmuren. Deze zijn van beton. Geen idee hoe oud deze wanden zijn. Het beton wat afbreekt in de bijkeuken bevat metaaldraad. Dat zal gewapend beton zijn? Deze draden zitten niet diep en breken makkelijk af.
Krimpscheuren ben ik idd bekend mee. Maar dat binnen enkele weken bijna alle naden in huis open gaan heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ook scheuren halverwege de houten wandjes heb ik nog nooit eerder gezien. Ik ben niet bang dat het huis instort. Maar ik heb baal van de schade. En ik heb astma dus als het komt door iets wat effect kan hebben op mijn longen wil ik het wel graag verholpen hebben. Het wordt op droogte gegooid. Terwijl de scheuren zelfs in de badkamer en de bijkeuken voorkomen waar vochtplekken op de plintjes zitten en het behang in het toilet ook loslaat (zat al jaren goed vast)
Alles komt tegelijk. Toeval?

Ik heb sinds kort ook gekke vliegjes in huis die oa in de naad bij een brokkelende muur voorkomen. Kan op google niet vinden wat voor vliegjes dit zijn.

ruchama

MichielFRL schreef:
ruchama schreef:Nee geen Goningen. Hier geen aardbevingen.
Afgelopen maanden zijn er in de buurt wel een aantal bomen gekapt. Weet niet of dat zo snel zo'n effect kan hebben? De buren hebben geen problemen.
Grote bomen welke dichtbij stonden?
Zo ja, dan hebben we het antwoord.
Ja het waren geen kleintje boompjes. Vorig najaar zijn er meerdere bomen weggehaald bij mij in de straat/buurt.
En 3-4 weken geleden is de Esdoorn van een buurman (2 tuinen verderop weggehaald)
Voor die tijd waren er al een aantal krimpscheuren ontstaan rondom houtwerk. Maar vanaf een week nadat deze boom weg is gegaan ontstond de rest van alles. Maar merk je het zo snel na het verwijderen van een boom? En zouden dan de andere buren dan ook geen problemen moeten hebben?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

MichielFRL schreef:Grote bomen welke dichtbij stonden? Zo ja, dan hebben we het antwoord.
Geeft u dan ook het antwoord! Want bij het verhaal dacht ik in eerste instantie ook: Groningen! Niet dus. Maar u lijkt het te weten.

ruchama

Ok! De bomen waren ook een van eerste dingen waaraan ik moest denken. Maar ik dacht dat dit toch wel langer nodig had om waterschade te geven? En de buren hebben nergens last van. Is dat mogelijk? Of gaat het bij de buren nog komen?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alabastine verkocht vroeger elastische muur pleister...

Zelf heb ik de naden gekit met siliconen en dan de rest van pleister voorzien.
Ook betonen huizen uit begin 80 er jaren werken nog dus gewoon andere materialen gebruiken als je geen scheuren wilt zien.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb sinds kort ook gekke vliegjes in huis die oa in de naad bij een brokkelende muur voorkomen. Kan op google niet vinden wat voor vliegjes dit zijn.
Deze? https://www.google.nl/search?q=motmug&i ... 7gaXq4DYDw

Hoog tijd om de Huurcommissie in te schakelen voor je problemen

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Lijkt mij ook ja, Huurcommissie zoals Bob zegt, dit is niet gewoon wat er met die muren is.

Lijkt wel vochtschade.

rdrcritic

Ongelezen bericht door rdrcritic »

witte angora schreef:Die scheuren langs de plinten zijn normaal. Dat is in iedere woning, het komt doordat het twee verschillende materialen zijn.
Inderdaad, helemaal mee eens.
Ik woon in een nieuwbouwwoning en kan tussen houten balken en het stucwerk precies dezelfde soort foto's maken. Scheuren op randen van verschillende materialen zijn oorzaak van verschillende uitzettings-coëfficienten. Mooi is anders, maar het is niet te voorkomen. Het is zeker niet verontrustend en doet niets af aan de constructie of de veiligheid van het huis.
U kunt dat met goede flexibele kit afsmeren, maar zelfs dat moet je soms herhalen omdat het verder gaat wijken. Zolang er geen enorme scheuren midden in een muur ontstaan die flink van elkaar wijken is het allemaal wel normaal.
Hulde dat u zoveel foto's hebt gemaakt, zo kunnen we het allemaal enorm goed bekijken en tips geven.
Voor een huis van 100 jaar oud, zie ik geen bouwkundige problemen of reden voor onrust. Het zijn allemaal oppervlakkige verschijnselen die geen problemen geven voor de constructie. Mooi is anders, maar het is niet anders, dat hebben we vrijwel allemaal.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Het zijn allemaal oppervlakkige verschijnselen die geen problemen geven voor de constructie. Mooi is anders, maar het is niet anders, dat hebben we vrijwel allemaal.
Beetje kort door de bocht hè. Zoals Bob hier al schreef....huurcommissie inschakelen.

Bij de meeste mensen zien de muren er niet zo uit.

Bob Schurkjens

Even helemaal volkalken en naar je verhuurder sturen:
http://www.huurcommissie.nl/uploads/med ... urders.pdf

Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oning.html

In het Gebrekenboek kun je alles opzoeken wat voor jou van toepassing is

rdrcritic

ciske schreef:Bij de meeste mensen zien de muren er niet zo uit.
Het zijn vnl krimpscheuren op de naden, dat is heel normaal en geen reden tot paniek.
Wat denk je, dat bij een huis van 100 jaar oud er geen krimpscheuren ontstaan?
Het zijn ook niet de muren, het zijn alleen de naden op raakvlakken met ander materiaal.
Ga maar eens kijken in Groningen, daar is reden tot paniek. Muren die middendoor wijken en waarbij stenen half op elkaar liggen en steeds verder afglijden. Die hebben me dunkt wat te klagen.
Ciske, je bent vast geen klusser en kunt er m.i. dan ook totaal niet over oordelen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

rdrcritic schreef: Ciske, je bent vast geen klusser en kunt er m.i. dan ook totaal niet over oordelen.
En je kent Ciske en ook dat ze "vast geen klusser is" en dan niet mag oordelen? Denk dat @ ciske haar mannetje staat, zeker weten. Niet zo snel jouw oordeel vellen, lijkt me best op zijn plaats.

Bob Schurkjens

Zo is dat. Als ik die foto's zo zie staat dit huis op instorten.

ruchama

rdrcritic schreef:
ciske schreef:Bij de meeste mensen zien de muren er niet zo uit.
Het zijn vnl krimpscheuren op de naden, dat is heel normaal en geen reden tot paniek.
Wat denk je, dat bij een huis van 100 jaar oud er geen krimpscheuren ontstaan?
Het zijn ook niet de muren, het zijn alleen de naden op raakvlakken met ander materiaal.
Ga maar eens kijken in Groningen, daar is reden tot paniek. Muren die middendoor wijken en waarbij stenen half op elkaar liggen en steeds verder afglijden. Die hebben me dunkt wat te klagen.
Ciske, je bent vast geen klusser en kunt er m.i. dan ook totaal niet over oordelen.
Krimpscheuren zijn idd normaal. Maar de scheuren komen ook midden in de wanden voor. Zowel horizontaal als verticaal. Dus niet alleen op de naden. Regelmatig ontdek ik wel weer nieuwe scheuren. Zoals te zien is zit er ook een verticale scheur in de draagmuur van de woonkamer.
Het behang van het toilet laat los. 3 deuren klemmen. Muren beginnen te brokkelen (ok die muur in de bijkeuken lijkt mij betonrot?) en ik heb gekke vliegjes die niet op eten afkomen maar vooral op de vensterbank en in/bij de kieren van een muur te vinden zijn.
En dit alles ontstaat dus allemaal tegelijk...incl de enorme hoeveelheid krimpscheuren. Ik woon hier 7 jaar. En zo nu en dan ontstond er een krimpscheur. Maar zo erg als nu is het nog nooit geweest. Is het toeval?
Ik kan het wel allemaal gaan dichtkitten. Maar er komen zo snel nieuwe scheuren bij...

Deze vliegjes kruipen en vliegen rond in huis. Geen idee wat het is. Iig geen fruitvliegjes.
Afbeelding

rdrcritic

ruchama schreef:Krimpscheuren zijn idd normaal. Maar de scheuren komen ook midden in de wanden voor.
U had al van die goede foto's gemaakt en geplaatst (nogmaals hulde), kun u ook foto's plaatsen van de scheuren midden in de wanden? We moeten het echt zien om er een oordeel over te geven en ik weet zeker dat experts op dit forum dat ook zullen doen.
ruchama schreef:Zowel horizontaal als verticaal.
En ook aan de buitenkant van de woning?
Als dat zo is, graag foto's van de buitenkant met scheuren. Oude huizen hebben meestal eensteens-muren en als het buiten al verkeerd is, dan is er echt een probleem.
ruchama schreef:Het behang van het toilet laat los. 3 deuren klemmen. Muren beginnen te brokkelen
Het kan vocht zijn, maar ja, wat wil je met een oud huis dat geen spouwmuur heeft?
Soms hebben ze het wel aan de binnenkant ge-isoleerd en gaat het daar mis.
Vochtplekken op de muur? Schimmel?
ruchama schreef: (ok die muur in de bijkeuken lijkt mij betonrot?)
100 jaar geleden werden er geen huizen gebouwd op basis van beton, dat was pas in de jaren `60.
Een 1-steens muur is wel te verwachten, misschien met wat isolatie-zooi er tegenaan.
ruchama schreef:en ik heb gekke vliegjes die niet op eten afkomen maar vooral op de vensterbank en in/bij de kieren van een muur te vinden zijn.
Nee, dat zijn geen fruitvliegjes, dat zijn ook geen strontvliegen. Het zijn zo te zien aas-vliegen, u heeft een dood beest ergens liggen denk ik. Met mijn katten heb ik dat wel 1-2 keer per dag. Gewoon raam open zetten, vooral in de vroege avond, dan vliegen ze wel naar buiten. Op een gegeven moment ben je er vanaf.

Gesloten