LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service pakket bij oversluiten hypotheek

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Sil58

Service pakket bij oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door Sil58 »

Beste mensen,
Wij zitten behoorlijk met de handen in ons haar en hopen advies of tips te kunnen krijgen.
Bij het oversluiten van onze hypotheek adviseerde ons accountantskantoor een service pakket af te sluiten, dit hield in dat, als wij schade hadden enz. hun alles voor ons zouden regelen voor wat betreft de afwikkelingen v.d. verzekeringen. Ook verdere financiële vragen werden dan kosteloos door hun geregeld. Wij betaalden hiervoor € 35,-- p/m.
Gezien de afwikkeling v.d. hypotheek door hun toedoen erg moeizaam en vervelend verliep en het meer dan 9 maanden duurde voordat deze geregeld was besloten wij onze verzekeringen en service pakket op te zeggen, dit is inmiddels gebeurd. Wij hebben door hun toedoen en werkwijze een burn out opgelopen!!!
Nu beweren ze dat in dit verzekeringspakket ook het advies omtrent onze hypotheek inhield en dwingen ze ons een formulier te tekenen wat alsnog recht geeft op hun advies, de kosten hiervoor bedragen € 60 p/j. Dit lijkt niet veel maar het gaat ons om het principe, ze dreigen en dwingen ons iets te doen wat wij niet willen.
De manier waarop ze dreigen wordt steeds heftiger, vanmorgen een mail ontvangen waarin ze schrijven dat, indien wij dit contract niet afsluiten wij onze hypotheek bij een andere maatschappij moeten oversluiten.
Wij zijn echt hopeloos, ajb kan iemand ons advies geven????
Alvast bedankt!!!

Moneyman

Re: Service pakket bij oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sil58 schreef:Beste mensen,
Wij zitten behoorlijk met de handen in ons haar en hopen advies of tips te kunnen krijgen.
Bij het oversluiten van onze hypotheek adviseerde ons accountantskantoor een service pakket af te sluiten, dit hield in dat, als wij schade hadden enz. hun alles voor ons zouden regelen voor wat betreft de afwikkelingen v.d. verzekeringen. Ook verdere financiële vragen werden dan kosteloos door hun geregeld. Wij betaalden hiervoor € 35,-- p/m.
Gezien de afwikkeling v.d. hypotheek door hun toedoen erg moeizaam en vervelend verliep en het meer dan 9 maanden duurde voordat deze geregeld was besloten wij onze verzekeringen en service pakket op te zeggen, dit is inmiddels gebeurd. Wij hebben door hun toedoen en werkwijze een burn out opgelopen!!!
Nu beweren ze dat in dit verzekeringspakket ook het advies omtrent onze hypotheek inhield en dwingen ze ons een formulier te tekenen wat alsnog recht geeft op hun advies, de kosten hiervoor bedragen € 60 p/j. Dit lijkt niet veel maar het gaat ons om het principe, ze dreigen en dwingen ons iets te doen wat wij niet willen.
De manier waarop ze dreigen wordt steeds heftiger, vanmorgen een mail ontvangen waarin ze schrijven dat, indien wij dit contract niet afsluiten wij onze hypotheek bij een andere maatschappij moeten oversluiten.
Wij zijn echt hopeloos, ajb kan iemand ons advies geven????
Alvast bedankt!!!
Raar verhaal. Ik zou niet weten op basis waarvan je je hypotheek moet oversluiten als je het servicepakket van de adviseur niet ondertekent. Welke argumentatie geven ze daarvoor?

Sil58

Zij beweren dat wij verplicht zijn een nazorg pakket af te sluiten om deze onderdelen te waarborgen:
-Iedere (advies)vraag m.b.t. jullie hypotheek, een complex product, loopt via Bakker-Bloem en niet bij de bank.
-Iedere wetswijziging die leidt tot aanpassing of informeren naar de klant
-Nazorgvragen m.b.t. extra aflossen
-Nazorgvragen bij einde rentevast periode en keuze te maken voor een nieuwe rentevast periode

Moneyman

Ja, dat is wat het servicepakket inhoudt. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag ;)

Sil58

Als jullie de hypotheek en het krediet bij Bakker-Bloem houden dienen jullie het abonnement voor het beheer te betalen a € 60,-.
Als jullie kiezen om hier geen gebruik van te maken, dien jij de hypotheek en het krediet voor 25-08-2017 naar een andere partij sturen/laten overnemen.
Uitgaande van jouw e-mail waarin je wenst geen gebruik te willen maken van onze service, kan ik ervan uitgaan dat jullie de hypotheek en het krediet voor 25-08-2017 oversluiten?
Ik zie jullie bericht tegemoet.

Dit is de mail die wij vanmorgen ontvingen, wel erg dreigend ???

Moneyman

Is Bakker/Bloem dan niet alleen adviseur, maar ook hypotheekverstrekker? En welke rol speelt dat krediet? Is dat gekoppeld aan de hypotheek?

En, even als losse noot: is die principiële € 60,00 je echt dit gezeur waard?

Sil58

Neen de hypotheekverstrekker is de Regiobank. Kredit is apart onderdeel bij een andere verstrekker. Ze hebben ons behoorlijk dwars gezeten met het oversluiten v.d. hypotheek, 9 maanden lang aan het lijntje gehouden , onze klachten werden van tafel gewist, was net alsof wij geen inspraak hadden. Ze hebben een zeer groot oversluitbedrag ontvangen v.h. oversluiten waarom dan nu nog meer? Ze vonden dat ze de beste waren en een 10 verdienden. Wij zijn ze spuugzat, sorry

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Sil58 schreef:Als jullie de hypotheek en het krediet bij Bakker-Bloem houden dienen jullie het abonnement voor het beheer te betalen a € 60,-.
Als jullie kiezen om hier geen gebruik van te maken, dien jij de hypotheek en het krediet voor 25-08-2017 naar een andere partij sturen/laten overnemen.
Uitgaande van jouw e-mail waarin je wenst geen gebruik te willen maken van onze service, kan ik ervan uitgaan dat jullie de hypotheek en het krediet voor 25-08-2017 oversluiten?
Ik zie jullie bericht tegemoet.

Dit is de mail die wij vanmorgen ontvingen, wel erg dreigend ???
ik zou ze laten weten dat ze de pot op kunnen, ik geloof niet dat ze je kunnen dwingen om van hypotheekverstrekker te veranderen alleen maar omdat zij geen service contract meer met jou hebben. wellicht is het zinvol om een melding te doen bij het KIFID

Moneyman

Je kunt ze natuurlijk mailen met de vraag of zij hun standpunt aan de hand van de overeenkomst of bijbehorende voorwaarden kunnen onderbouwen en concretiseren. Jij weet waar je voor getekend hebt, wij niet.

Sil58

Wij hadden een servicepakket van € 35,-- p/m voor alle bemiddelingskosten t.b.v. financiën e/o verzekeringen . Dit contract hebben wij opgezegd en is geroyeerd per 15082017. Nu krijgen wij een nieuw contract ter ondertekening aangeboden m.b.t. de nazorg v.d. hypotheek. Zij beweren dat dit servicecontract getekend moet worden t.b.v. hun administratie zodat zij het bedrag kunnen afschrijven van onze rekening en dat wij hiertoe verplicht zijn. Ze beweren dat wij buiten de overdrachtskosten van € 3000,-- ook de nazorgkosten per jaar moeten betalen. Dit is os nooit verteld en wij vinden ook geen verdere contracten hierover.

Moneyman

Vandaar mijn advies om aan hen te vragen hun standpunt te onderbouwen.

Sil58

Dit hebben wij al eerder gevraagd en dit is hun antwoordt:
Terugkomend op jouw e-mail, zie tevens mijn e-mail van 19-07-2017:
In de bijlage treffen jullie de "Opdracht tot Dienstverlening" aan met betrekking tot ons hypotheekadvies.
Onder artikel 4 - Beloning zien jullie bij lid 1 staan dat de kosten voor nazorg van deze hypotheek separaat in rekening worden gebracht.De hypotheek is immers zonder provisie, dus netto tot stand gekomen.
Voor de beheerskosten van € 60,- per jaar moeten jullie met het volgende rekening houden:
-Iedere (advies)vraag m.b.t. jullie hypotheek, een complex product, loopt via Bakker-Bloem en niet bij de bank.
-Iedere wetswijziging die leidt tot aanpassing of informeren naar de klant
-Nazorgvragen m.b.t. extra aflossen
-Nazorgvragen bij einde rentevast periode en keuze te maken voor een nieuwe rentevastperiode

Het is niet ongebruikelijk om hier een beheersvergoeding voor te vragen. Vroeger werd dergelijke vergoeding via een doorlopende provisie aan de tussenpersoon betaalt. Zoals je weet is die tijd voorbij en zijn de vergoedingen nu transparanter (en veelal lager). Dit om de onafhankelijkheid van een tussenpersoon te waarborgen.
Zo zie je dus dat jullie bij het afsluiten van het hypotheekadvies en het tekenen van de opdracht tot dienstverlening wel hebben getekend voor deze kosten.
De stukken die ik je vanochtend heb gestuurd zijn exemplaren voor onze eigen administratie, het bestaande serviceabonnement wat jullie hebben (€ 35,70 per maand, beëindigd per 15-08-2017) zetten wij dan ook om in het beheer abonnement. I

Moneyman

Heb je ten tijde van het afsluiten van de hypotheek dan dus geen provisie of anderszins aan hen betaald? Als dit de overeengekomen beloning is, waar je zelf voor getekend hebt, ja, dan zit je er gewoon aan vast.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

in art. 3.2 van hun algemene voorwaarden staat dat je verplicht ben om een assurantieabonnement af te sluiten, ik vraag me af of dit wel toegestaan is.
in art. 3.2 van hun algemene voorwaarden staat ook dat als je geen assurantie abbonement hebt,de premie voor je verzekering omhoog gaat.
het klinkt mij allemaal heel erg als koppel-verkoop.
Als ik TS was zou ik liever geld uitgeven om mn hypotheek ergens anders onder te brengen als om met dit soort bedrijven zaken te doen, ik zou ze het gewoonweg niet gunnen.

Sil58

Precies Kokka zo denken wij er ook over, ze hebben ons al zo vaak "belazerd" een gebed zonder einde, zoveel spijt dat wij met hun in zee zijn gegaan.
Helaas moeten wij nog 8 jaar voordat wij kunnen veranderen.
Alleen hun dreiging dat wij per 25 aug. ergens anders een nieuwe hypotheek moeten afsluiten slaat toch nergens op, of zien wij dit verkeerd, dat kan toch helemaal niet???

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Onze beloning vindt plaats in de vorm van een vooraf afgesproken vast bedrag per maand of jaar of op basis van uurtarief. Wel zo transparant!
Maar ik neem aan dat je bij het oversluiten ook een bedrag (gebaseerd op een uurtarief) hebt betaald? Dan is zo'n 'verplicht' abonnement toch onzin? Wel zul je in dat geval bij toekomstige vragen een uurtarief in rekening gaan brengen. Maar het lijkt mij dat ze hier juist aangeven dat een abonnement níet verplicht is.

Sil58

[quote="Moneyman"]Heb je ten tijde van het afsluiten van de hypotheek dan dus geen provisie of anderszins aan hen betaald? Als dit de overeengekomen beloning is, waar je zelf voor getekend hebt, ja, dan zit je er gewoon aan vast.[/quote
Wij hebben bijna € 3000,-- betaald als bemiddelingskosten bij oversluiten v.d. hypotheek.
Dat hebben wij hun ook duidelijk gemaakt, maar daar hebben ze niets mee te maken, ze beweren dat wij moeten betalen v.d. nazorg.

]Oh wat zijn wij blij met jullie antwoorden, zoals ik al schreef hebben wij door de handelswijze van dit accountantskantoor beiden een burn out overgehouden. Afgelopen nacht geen oog dicht gedaan door hun dreigementen dat wij onze hypotheek moeten oversluiten per 25082017.
Jullie antwoorden zijn erg verhelderend, vooral dat artikel v.d. consumentenbond. Wij hebben ook erna gezocht maar konden niets vinden dat ons verder hielp.
Ze proberen ons dus te intimideren en dwingen ons alsnog dat service abonnement af te sluiten zoals wij al dachten.
Wij gaan aan de slag met jullie antwoorden en laten jullie volgende week meteen weten wat hun reactie is!
Heeeeel hartelijk dank en een fijn weekend voor jullie !!!

Sil58

Misschien mag ik nog een vraag stellen? Kunnen wij bij onze hypotheekverstrekker vragen om een ander bemiddelingskantoor ? Dit omdat ons vertrouwen in Bakker - Bloem ernstig geschaad is door de gebeurtenissen in de afgelopen 2,5 jaar, tijdens het oversluiten v.d. hypotheek alsook nu door hun dreigementen?

Moneyman

Als je ook gewoon € 3.000,00 hebt betaald voor advies, is hun stelling dus niet waar. Ik zou inderdaad eens contact opnemen met je hypotheekverstrekker en vragen of een overstap naar een andere adviseur op een of andere manier voor problemen of kosten zorgt (en natuurlijk of oversluiten dan nodig zou zijn). Zo niet: zo snel mogelijk een andere adviseur zoeken.

Sil58

Beste mensen, even een korte update, n.a.v. jullie adviezen hebben wij Bakker-Bloem begin van afgelopen week een mail geschreven:
Wij delen jullie nogmaals mede af te zien van een contract voor nazorg en advies.
Wij hebben aan onze financiële verplichtingen jegens jullie t.o.v. van hypotheekadvies en oversluitkosten meer dan voldaan.
Een apart contract is dubbel op en nergens voor nodig.
Indien wij advies aangaande onze hypotheek in de toekomst nodig hebben zullen wij dit bij jullie aangeven en dan een uurtarief betalen.

Verder wensen wij niet meer dreigende mails te krijgen dat wij onze hypotheek of krediet moeten oversluiten.
Wettelijk gezien mogen jullie dit niet, wij hebben de hypotheek bij de Regiobank en niet bij jullie, jullie hebben alleen een adviserende functie in deze.

Indien jullie ons blijven dwingen betreffende het service contract zullen wij ons genoodzaakt zien een klacht indienen bij het KIFID.

Wij hebben geen reactie van hun gehad :)
Wij hopen nu rust te krijgen, nogmaals bedankt voor jullie adviezen heeft ons heel erg goed geholpen!!! met vriendelijke groet, Sil

Gesloten