LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verantwoordelijkheid voor isolatie door de VVE?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
MStolk

Verantwoordelijkheid voor isolatie door de VVE?

Ongelezen bericht door MStolk »

Ik heb een koopappartement waarvan de isolatie onder mijn vloer (er loopt voor een deel een onderdoorgang onder mijn appartement, zo'n 35 m2) te wensen over laat. Het geheel is in 1982 neergezet en de isolatie stamt uit die tijd. In de winter is de helft van mijn appartement dus steenkoud en dit zorgt voor minder woonplezier en hoge stookkosten. De VVE beweert niet verantwoordelijk te zijn voor verbeteringen aan het pand als het voordeel slechts voor 1 appartementseigenaar is. Volgens mij zijn ze wel verantwoordelijk, omdat het hier achterstallig onderhoud betreft. Hoe sterk is mijn zaak?

Alvast bedankt!

Groeten , Maarten

crazyme

Re: Verantwoordelijkheid voor isolatie door de VVE?

Ongelezen bericht door crazyme »

MStolk schreef:Volgens mij zijn ze wel verantwoordelijk, omdat het hier achterstallig onderhoud betreft.
Waarom denk je dat er sprake is van achterstallig onderhoud ? Is het isolatiemateriaal verrot ?

MStolk

Ongelezen bericht door MStolk »

Tussen mijn vloer en het isolatiemateriaal zit een ruimte van 60 cm. Het isolatiemateriaal ligt op de afdekplaten die onder mijn vloer zitten. Ik weet niet of het vroeger direct onder mijn vloer zat, maar op deze manier heeft het weinig isolatiewaarde. Verder is het isolatiemateriaal zelf redelijk broos geworden.

Misschien is de term achterstallig onderhoud niet helemaal de juiste, maar er is wel sprake van een verkeerde montage naar de huidige isolatiestandaarden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Maarten

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Toch hoord de zorg voor rekening der VVE te komen, het is onderdeel der gemeenschappelijke ruimte en zaken. Uw aansprakelijkheid of verandwoordelijkheid strekt niet verder dan uw vloer. Alles wat daaronder de gemeenteschappelijke ruimte aan gaat komt voor rekening de Verenging van Eigenaren.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Chanmaster schreef:Toch hoord de zorg voor rekening der VVE te komen, het is onderdeel der gemeenschappelijke ruimte en zaken. Uw aansprakelijkheid of verandwoordelijkheid strekt niet verder dan uw vloer. Alles wat daaronder de gemeenteschappelijke ruimte aan gaat komt voor rekening de Verenging van Eigenaren.
Alleen voor zover de VVE van mening is dat er iets aan gedaan moet worden. Het is niet zo dat 1 individu bepaalt wat er moet worden aangepakt. Daarvoor worden onderhoudsplannen opgesteld en reserves aangelegd.

TS kan ws het beste bij een eerstvolgende vergadering het onderwerp isolatie op de agenda zetten en kijken wat de rest van de eigenaren van zijn plannen vinden.

Rebellian

Ongelezen bericht door Rebellian »

Zoals Crazyme aangeeft, vraag of de VVE hier een punt van maakt. Maak ook contact met andere eigenaren in de flat en laat ze voelen waarom het zo hoognodig is.

Ik denk echter dat u verder geen aanspraak maakt op gemeenschappelijk geld (want de VVE, dat is iedereen uit de flat) voor de isolatie, toen u de flat kocht, zat er toen een ouderdomsclausule in? Hierin staat o.a. dat de woning een x aantal jaar oud is en dus 'gebreken' kan hebben. In 1982 was de isolatie misschien hypermodern. Nu is het onvoldoende volgens de huidige eisen, maar uw flat hoeft niet te voldoen aan de huidige eisen. Als u dat wel wilt, is dat uw eigen keuze maar een ander hoeft daar niet voor te betalen.

Ik gok, dat je niet sterk staat, tenzij de isolatie aan het wegrotten is of uit elkaar valt en het zich in een 'gemeenschappelijke' ruimte bevind.

Gesloten