| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] VVE doet terecht of ontrecht door belasting van rekening
VVE doet terecht of ontrecht door belasting van rekening
Ik heb de volgende melding bij de VVE beheerder van m`n koopwoning gedaan:
Van de week lag er ineens een plas water in de ruimte bij onze hoofdkraan. Ik heb dit droog gemaakt maar gisteren lag er weer wat water. Het is mij niet helemaal duidelijk waar dit nu vandaan komt, ik vermoed dat dit uit het vul gedeelte komt van de CV maar weet het niet zeker. Gezien de vele lekkage problemen wat ik de laatste tijd hoor bij andere bewoners vroeg ik me af of iemand even mee kan kijken voor ik een loodgieter ga bellen. Ik weet namelijk niet of deze lekkage bij het complex hoort en dus onder de vve valt of dat het iets voor mij als eigenaar is.
De beheerder meldde dit terug:
Wij gaan hiervoor firma ******* opdracht gegeven.
Zij nemen met U contact op voor het maken van een afspraak.
Zodra bekend is waar het probleem zich voordoet wordt bepaald voor wie de factuur is.
Indien het in de leiding voor de meterkast zit zijn de kosten voor de VvE.
Indien in de leiding na de meterkast in het appartement zijn de kosten voor U.
De betreffende firma is 5 minuten binnen geweest en heeft geconstateerd dat de CV verdeler lekt. Conclusie hiervan is dat de reparatie kosten voor mij zijn. De offerte die het bedrijf op heeft gesteld was meer dan het dubbele van een andere offerte die ik heb gekregen, dus toen ik de offerte doorgestuurd kreeg, ben ik hier niet op in gegaan. So far so goed
Van de week, ongeveer 2 maanden na het bezoekje van de firma kreeg ik via de VVE beheerder de rekening van het "onderzoek" wat plaats heeft gevonden naar de lekkage. Buiten dat ik de rekening van 50 euro nogal veel vind voor bezoekje van 5 minuten, heb ik nooit goedkeuring gegeven voor een betaald onderzoek.
Mijn VVE beheerder vind echter dat, doordat ik geen bezwaar heb gemaakt op onderstaande mail, ik akkoord ben gegaan dat er een betaald onderzoek zou worden uitgevoerd naar de lekkage en dat ik die rekening moet betalen omdat de reparatie dus ook voor mij is.
Wij gaan hiervoor firma ***** opdracht gegeven.
Zodra bekend is waar het probleem zich voordoet wordt bepaald voor wie de factuur is.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat het om de factuur van de reparatie gaat
Van de week lag er ineens een plas water in de ruimte bij onze hoofdkraan. Ik heb dit droog gemaakt maar gisteren lag er weer wat water. Het is mij niet helemaal duidelijk waar dit nu vandaan komt, ik vermoed dat dit uit het vul gedeelte komt van de CV maar weet het niet zeker. Gezien de vele lekkage problemen wat ik de laatste tijd hoor bij andere bewoners vroeg ik me af of iemand even mee kan kijken voor ik een loodgieter ga bellen. Ik weet namelijk niet of deze lekkage bij het complex hoort en dus onder de vve valt of dat het iets voor mij als eigenaar is.
De betreffende firma is 5 minuten binnen geweest en heeft geconstateerd dat de CV verdeler lekt. Conclusie hiervan is dat de reparatie kosten voor mij zijn. De offerte die het bedrijf op heeft gesteld was meer dan het dubbele van een andere offerte die ik heb gekregen, dus toen ik de offerte doorgestuurd kreeg, ben ik hier niet op in gegaan. So far so goed
Van de week, ongeveer 2 maanden na het bezoekje van de firma kreeg ik via de VVE beheerder de rekening van het "onderzoek" wat plaats heeft gevonden naar de lekkage. Buiten dat ik de rekening van 50 euro nogal veel vind voor bezoekje van 5 minuten, heb ik nooit goedkeuring gegeven voor een betaald onderzoek.
Mijn VVE beheerder vind echter dat, doordat ik geen bezwaar heb gemaakt op onderstaande mail, ik akkoord ben gegaan dat er een betaald onderzoek zou worden uitgevoerd naar de lekkage en dat ik die rekening moet betalen omdat de reparatie dus ook voor mij is.
Re: VVE doet terecht of ontrecht door belasting van rekening
Overigens is 50 euro netjes voor dit werk. Ook al is het maar 5 minuten werk, de monteur is al gauw een half uur kwijt hieraan. Tel daarbij op de administratiekosten, kosten voor de auto en de overigen kosten die met werk te maken hebben en dan zit je al gauw op 50 euro.
Ja daar heb je misschien wel gelijk in, als je specifiek die opdracht geeft. Maar ik heb slechts gevraagd of er iemand mij kan vertellen of de kosten van repareren voor mij zijn of voor de VVE. Voor het antwoord op die vraag wil je niet betalen lijkt me.GJvdZ schreef:Overigens is 50 euro netjes voor dit werk. Ook al is het maar 5 minuten werk, de monteur is al gauw een half uur kwijt hieraan. Tel daarbij op de administratiekosten, kosten voor de auto en de overigen kosten die met werk te maken hebben en dan zit je al gauw op 50 euro.
Maar je hebt gelijk dat dat wellicht marktconform is.
En voor die prijs wil geen enkele monteur die vraag beantwoorden.P.slokker schreef: Maar ik heb slechts gevraagd of er iemand mij kan vertellen of de kosten van repareren voor mij zijn of voor de VVE. Voor het antwoord op die vraag wil je niet betalen lijkt me.
Want daarvoor is wel nodig dat iemand eerst ter plekke de situatie komt bekijken.
Hier had ook geen monteur voor hoeven komen, alleen maar iemand die me kan vertellen of hetgeen wat lekt voor de VVE is voor de eigenaar.16again schreef:En voor die prijs wil geen enkele monteur die vraag beantwoorden.P.slokker schreef: Maar ik heb slechts gevraagd of er iemand mij kan vertellen of de kosten van repareren voor mij zijn of voor de VVE. Voor het antwoord op die vraag wil je niet betalen lijkt me.
Want daarvoor is wel nodig dat iemand eerst ter plekke de situatie komt bekijken.
Iets wat de monteur zelfs niet kon vertellen, want die gaf aan dat de kosten voor de VVE waren. Toen ik dit aangaf bij de beheerder zei hij doodleuk dat de monteur dit niet kan bepalen en dat zij daar over gaan.
Dus waarom is de monteur precies gevraagd door de beheerder?
Vaststellen waar lekkage zit. Dan blijkt gelijk of dit een gemeenschappelijk deel van pand is of prive deel betreftP.slokker schreef:Dus waarom is de monteur precies gevraagd door de beheerder?
Als de VvE dit zo uitgezet/geregeld heeft, dan is dat iets wat jij als lid dient te betalen. Dat is een kwestie van het soort onderhoudscontract wat er is, dit kan prima zo door de VvE, of technische commissie daarvan, opgetuigd zijn met een externe partij. Daar is dan of een mandaat voor gegeven aan die commissie door de VvE leden, of over dat complete contract is gestemd in een ledenvergadering. Een VvE beheerder zoals deze is niks meer dan een ingehuurde kracht van de VvE, die voor een X vergoeding hun wensen uitvoert. Deze info had je in het contract zelf, of de VvE notulen, in kunnen zien toen er over gestemd is. Mogelijk dat dit al was voordat jij het huis kocht en lid werd, maar jij hebt als lid ook een informatieplicht, en dit soort info mag jij als lid gewoon inzien.P.slokker schreef:Ik heb de volgende melding bij de VVE beheerder van m`n koopwoning gedaan:
-
Barre Barry
En wie verwacht je dan dat dit gratis komt doen? De bakker op de hoek die ook een koophuis heeft?P.slokker schreef: Hier had ook geen monteur voor hoeven komen, alleen maar iemand die me kan vertellen of hetgeen wat lekt voor de VVE is voor de eigenaar.
Dit is de normale gang van zaken. Als jij met die loodgieter in zee gegaan was hadden ze ongetwijfeld die onderzoekskosten geschrapt. Jij kiest zelf voor een ander.
ah, maar hij had helemaal niet voor deze loodgieter kunnen kiezen.... Dat deed de VVE( overigens.... dat is hij ook zelf maar dat snappen veel mensen niet)
Omdat de VVE geen derde is zou ik niet weten hoe dat zit met de onderzoekskosten....
Omdat de VVE geen derde is zou ik niet weten hoe dat zit met de onderzoekskosten....
-
Barre Barry
Hij heeft zelf de VVE ingeschakeld en is accoord gegaan met de afspraak over de te gebruiken loodgieter en kosten. Hij had ook de afspraak met de VVE kunnen maken dat hij zelf een loofgieter in zou schakelen en dat de kosten indien gemeenschappelijk naar de VVE zouden gaan.Frantic2 schreef:ah, maar hij had helemaal niet voor deze loodgieter kunnen kiezen.... Dat deed de VVE( overigens.... dat is hij ook zelf maar dat snappen veel mensen niet)
-
witte angora
Ik denk dat je ervan uit ging dat iemand van de VVE even met je mee zou kijken wat er gaande is? Lijkt me op zich helemaal geen vreemd verzoek, aangezien de VVE, het bestuur tenminste, uit medebewoners bestaat. Medebewoners die deze lekkage misschien bij anderen ook hebben geconstateerd. Kennelijk heeft men de vraag niet goed begrepen?P.slokker schreef: Gezien de vele lekkage problemen wat ik de laatste tijd hoor bij andere bewoners vroeg ik me af of iemand even mee kan kijken voor ik een loodgieter ga bellen. Ik weet namelijk niet of deze lekkage bij het complex hoort en dus onder de vve valt of dat het iets voor mij als eigenaar is.
Voor wie de reparatiekosten zijn weet ik niet, wat staat er in de statuten?
-
Barre Barry
Kennelijk snap jij er helemaal niets van. Hij heeft de vraag voorgelegd aan de VVE BEHEERDER!!witte angora schreef: Ik denk dat je ervan uit ging dat iemand van de VVE even met je mee zou kijken wat er gaande is? Lijkt me op zich helemaal geen vreemd verzoek, aangezien de VVE, het bestuur tenminste, uit medebewoners bestaat. Medebewoners die deze lekkage misschien bij anderen ook hebben geconstateerd. Kennelijk heeft men de vraag niet goed begrepen?
ROFLMAOwitte angora schreef:Voor wie de reparatiekosten zijn weet ik niet, wat staat er in de statuten?
Dat hangt van de VvE (grootte) af, en hoe actief deze is. En hij vroeg of "iemand" mee zou willen kijken lees ik, dat geeft ruimte voor deze oplossing, immers er is ook daadwerkelijk iemand geweest, zoals gevraagd. En dat die iemand een professional is, vind ik niet iets negatiefs, er zijn plenty VvE's die dood in het water liggen omdat leden te deun zijn om professionals in te huren, maar het vervolgens zelf ook niet doen.witte angora schreef:Ik denk dat je ervan uit ging dat iemand van de VVE even met je mee zou kijken wat er gaande is? Lijkt me op zich helemaal geen vreemd verzoek, aangezien de VVE, het bestuur tenminste, uit medebewoners bestaat. Medebewoners die deze lekkage misschien bij anderen ook hebben geconstateerd. Kennelijk heeft men de vraag niet goed begrepen?P.slokker schreef: Gezien de vele lekkage problemen wat ik de laatste tijd hoor bij andere bewoners vroeg ik me af of iemand even mee kan kijken voor ik een loodgieter ga bellen. Ik weet namelijk niet of deze lekkage bij het complex hoort en dus onder de vve valt of dat het iets voor mij als eigenaar is.
Voor wie de reparatiekosten zijn weet ik niet, wat staat er in de statuten?
En voor wie de kosten zijn zegt de VvE al in de reactie, reparatie voor de kraan = algemene installatie dus VvE, reparatie van het leidingwerk erna, dus in de woning, is kosten eigenaar.
En ten derde, ik vind het wel te verdedigen dat een VvE na een X periode zonder reactie zelf dingen in gang gaat zetten, worst case gaat de lekkage ondertussen maar door, en lopen eventuele reparatiekosten ook navenant op.
-
witte angora
Dat klopt, Sjohie, zoals de vraag gesteld is, is er ruimte voor meerdere mogelijkheden. Vandaar mijn vraag aan de topicstarter wat hij nu precies met die vraag bedoelde. Vooral omdat hij schreef:
Mijn interpretatie is dat hij wilde dat er éérst een buurman zou komen kijken, en dat hij, als het nodig zou zijn, zelf een loodgieter in zou schakelen. Nu heeft de VVE die loodgieter ingeschakeld. En ook dat vind ik een beetje discutabel, de VVE kiest de loodgieter, en de topicstarter moet betalen. Mag die man niet zelf bepalen welke loodgieter er over de vloer komt?of iemand even mee kan kijken voor ik een loodgieter ga bellen.
Eea hangt af van hoe dit in de VvE geregeld is. In de onze was het zo dat er 1 aangewezen loodgieter was, die aan bijvoorbeeld radiatoren mocht sleutelen. Het onderhoud daarvan was voor de bewoners, want eigen installatie in het appartement, maar ze wilden wel een vinger aan de pols houden. Wij hadden dus geen vrije keus van loodgieter.witte angora schreef:Dat klopt, Sjohie, zoals de vraag gesteld is, is er ruimte voor meerdere mogelijkheden. Vandaar mijn vraag aan de topicstarter wat hij nu precies met die vraag bedoelde. Vooral omdat hij schreef:
Mijn interpretatie is dat hij wilde dat er éérst een buurman zou komen kijken, en dat hij, als het nodig zou zijn, zelf een loodgieter in zou schakelen. Nu heeft de VVE die loodgieter ingeschakeld. En ook dat vind ik een beetje discutabel, de VVE kiest de loodgieter, en de topicstarter moet betalen. Mag die man niet zelf bepalen welke loodgieter er over de vloer komt?of iemand even mee kan kijken voor ik een loodgieter ga bellen.
En er is een valide argument te maken voor het willen gebruiken van een onderhoudsbedrijf wat het pand goed kent, en niet elke keer een andere loodgieter die bij de technische commissie komt zeuren om tekeningen en schema's.
Maar dat is dus afhankelijk van hoe het in de VvE is afgesproken.
-
witte angora
En dat is iets wat mensen hier op het forum niet kunnen beoordelen.
Precies, dat is vooral mijn punt! Het staat ook duidelijk in mijn verzoek naar de beheerder dat ik voordat er een loodgieter komt (om overbodige kosten voor wie dan ook te vermijden) even iemand langs komt om te bepalen of de lekkage voor mijn kosten zijn of uit het potje van de VVE komt.witte angora schreef:Dat klopt, Sjohie, zoals de vraag gesteld is, is er ruimte voor meerdere mogelijkheden. Vandaar mijn vraag aan de topicstarter wat hij nu precies met die vraag bedoelde. Vooral omdat hij schreef:
Indien het voor de VVE was geweest dan mogen zij uiteraard zelf bepalen wie ze de reparatie gunnen, maar als ik het zelf moet laten fixen dan lijkt me dat ik zelf bepaal wie er over de vloer komt.
De kosten voor het "onderzoek" zijn naar mijn mening dan ook niet voor de VVE maar voor de VVE beheerder die m`n verzoek verkeerd heeft geinterpreteerd.
Sorry hoor. Er moet onderzoek verricht worden. En dat geef jij uit handen aan de VVE. De VVE zegt jou vooraf dat er kosten zullen zijn en dat aan de hand van de bevindingen de kosten zullen worden verdeeld. En je gaat pas reageren als de verdeling niet in jouw voordeel uitpakt? De kosten zijn echt niet buitengewoon hoog. Je argumenten zijn gewoon ongeldig, ben ik bang.
Mocht je echt twijfelen aan de hoogte van de nota, vraag dan het origineel op van de loodgieter. Maar voor 50 euro tref je hooguit de voorrijkosten aan op die nota.
Mocht je echt twijfelen aan de hoogte van de nota, vraag dan het origineel op van de loodgieter. Maar voor 50 euro tref je hooguit de voorrijkosten aan op die nota.
En zoals ik al aangaf, is het heel gebruikelijk dat bij zo'n vraag de VvE zoals gevraagd "iemand" stuurt, en dat die "iemand" dan een betaalde loodgieter blijkt te zijn, laat je aan hun discretie, je vraagt immers niet om een gratis clown, acrobaat of registeraccountant.P.slokker schreef:Precies, dat is vooral mijn punt! Het staat ook duidelijk in mijn verzoek naar de beheerder dat ik voordat er een loodgieter komt (om overbodige kosten voor wie dan ook te vermijden) even iemand langs komt om te bepalen of de lekkage voor mijn kosten zijn of uit het potje van de VVE komt.witte angora schreef:Dat klopt, Sjohie, zoals de vraag gesteld is, is er ruimte voor meerdere mogelijkheden. Vandaar mijn vraag aan de topicstarter wat hij nu precies met die vraag bedoelde. Vooral omdat hij schreef:
Indien het voor de VVE was geweest dan mogen zij uiteraard zelf bepalen wie ze de reparatie gunnen, maar als ik het zelf moet laten fixen dan lijkt me dat ik zelf bepaal wie er over de vloer komt.
De kosten voor het "onderzoek" zijn naar mijn mening dan ook niet voor de VVE maar voor de VVE beheerder die m`n verzoek verkeerd heeft geinterpreteerd.
Ik zou willen voorstellen dat je eerst de notulen van de laatste vergaderingen, de door jezelf getekende splitsingsakte, en een eventueel huishoudelijk reglement doorleest, voordat je van alles gaat vinden en veroordelen. Het lid zijn van een VvE heeft een aantal rechten en plichten, te vinden in die documenten, en die heb jij zelf geaccepteerd tijdens de koop van het appartement. Daarin kan van alles staan omtrent dit soort dingen, oa dat ze een loodgieter bellen bij dit soort vragen.
Volgens mij mag ik vinden en veroordelen wat ik zelf wil, helemaal omdat ik m`n VVE beheerder niet bij naam en toenaam noem. Net zoals dat jij mag vinden dat ik geen gelijk heb. Maar hou a.u.b. je aannames voor je. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde.sjohie schreef: En zoals ik al aangaf, is het heel gebruikelijk dat bij zo'n vraag de VvE zoals gevraagd "iemand" stuurt, en dat die "iemand" dan een betaalde loodgieter blijkt te zijn, laat je aan hun discretie, je vraagt immers niet om een gratis clown, acrobaat of registeraccountant.
Ik zou willen voorstellen dat je eerst de notulen van de laatste vergaderingen, de door jezelf getekende splitsingsakte, en een eventueel huishoudelijk reglement doorleest, voordat je van alles gaat vinden en veroordelen. Het lid zijn van een VvE heeft een aantal rechten en plichten, te vinden in die documenten, en die heb jij zelf geaccepteerd tijdens de koop van het appartement. Daarin kan van alles staan omtrent dit soort dingen, oa dat ze een loodgieter bellen bij dit soort vragen.