LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vve functioneert wel en niet....(help)

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ARCHON
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2009 18:04

Vve functioneert wel en niet....(help)

Ongelezen bericht door ARCHON »

Beste lezers,

Sinds twee jaar woon ik met mijn vrouw in een heel mooi appartementencomplex. Logisch is natuurlijk dat je dan lid wordt van de VVE en een bijdrage per maand betaalt.

Toch zie ik mijn VVE (veel mensen met pensioen) enkele dingen doen waar ik van denk: Gaat dat zo???

Voorbeelden:
-Barbecue en nieuwjaarsborrel wordt betaald via de VVE bijdrage.
-Notulen van vorige vergaderingen bevatten veel fouten. (bijvoorbeeld er was een vraag wie wil een nieuwjaarsborrel? Niemand reageerde hierop toch staat in de notulen dat de VVE entousiast reageerde en zo is de nieuwjaarsborrel doorgegaan.) Bovendien zit er 6 maand tussen de aanlevering van deze notulen en zijn daarom niet goed te controleren.
-Tijdens de VVE vergadering (of liever na ) besteed men wel erg veel geld aan drank en borrelhapjes. (vergaderingskosten?)
-De voorzitter van het bestuur noemt zichzelf de voorzitter van de VVE. Hij is tijdens de VVE vergadering ook voorzitter.

Besluiten over scootmobieloplaadpunten gaan buiten de vergadering om en worden wellicht betaald door iedereen.

Ik maak me erg zorgen over deze zaken temeer ook omdat ik als een van de weinige mensen dit als probleem zie. Als je tijdens de vergadering iets kritisch zegt word je als lastig ervaren. Vinden jullie dat deze dingen meevallen of dat er actie ondernomen moet worden?

Een vraag die ik heb hoe vaak mag een VVE de VVE bijdrage omhoogschroeven?
En als we reclame op ons appartement krijgen wie beheert de inkomsten daar dan van?

sukeirda
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2009 18:39

Re: Vve functioneert wel en niet....(help)

Ongelezen bericht door sukeirda »

Ik zou zeggen nee, het is niet goed daar in uw VVE
Is er een administrateur(het liefst van buiten de vereniging) aangesteld en is er een kascommissie e.d.?
Service bijdragen kunnen niet eenzijdig verhoogd worden; deze verhogingen mogen alleen worden doorgevoerd na stemming en de stemming is alleen rechtsgeldig bij een aanwezigheid van een meerderheid van stemmen (50% + 1) Dus bij 20 appartementen dienen minimaal 11 appartementen vertegenwoordigd te zijn (eventuaal bij volmacht) anders zijn genomen besluiten ongeldig.
Wat betreft de oplaadpunten lijkt het me wenselijk om hier bij de eerstvolgende vergadering over te spreken u hoeft natuurlijk niet op te draaien voor de kosten van de scootmobiels van anderen. Dan maar lastig.

Ook de uitgaven voor feestelijkheden mogen alleen uit "de pot van de VVE" worden betaald als een meerderheid daar voor is.
Ik zou zeker protesteren als er echt te veel wordt uitgegeven aan drank en hapjes. (al lijkt me een gezellig samenzijn met de medebewoners van tijd tot tijd wel aardig en een goede gelegenheid om elkaar eens te ontmoeten buiten zakelijke dingen om)

U hoort natuurlijk so wie so, volledig inzicht te krijgen in de financiën van de VVE. Balans, begroting inkomsten, uitgaven, de hele reut.

Ook zou ik het niet accepteren als de notulen pas een half jaar na dato worden verstuurd en bij bespreking van die notulen op de vergadering zou ik die fouten zeker melden. Nogmaals: dan maar lastig.

w.b. de reclame-inkomsten: deze dienen in de kas van de vereniging te worden gestort en voor dat de reclame opgehangen wordt dient dit ook weer via stemming te worden goedgekeurd en moet er een deugdelijk contract komen met de reclamemaker. Voor je het weet kun je er niet meer vanaf en zit het complex tot in lengte van dagen vast aan een reclame die een fooi opbrengt en het gebouw ontsiert.

Misschien is het een idee om u beschikbaar te stellen voor een functie binnen het bestuur, dan houdt u in elk geval de vinger aan de pols!

Succes!

ARCHON
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2009 18:04

Re: Vve functioneert wel en niet....(help)

Ongelezen bericht door ARCHON »

Beste sukeirda,

Bedankt voor uw antwoord. Heel helder en duidelijk. Is het voor stellen van een buurtvereniging voor feestjes niet een optie of kom je dan te negatief over?

Archon

Gesloten