Vorige week is er een tuinhuisje bij ons gezet door een hovenier
Nu door veel regen blijft er water op ons dak staan en ook niet een klein beetje maar onderhand het hele dak.
Is dit normaal op sommige internet sites staat dat het niet moet kunnen.
Wat kan ik hieraan doen
Hierbij een foto
Laatst gewijzigd door Ricky evers op 08 sep 2017 09:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Wat zie ik op de kleine foto, een bouwsel van goedkoop onbehandeld Vuren- of Larixhout zonder enige vorm van afwatering. Tenminste niet zichbaar op de foto, of moet het water er aflopen aan de andere kant. Zit daar dan een dakgoot ? Overigens geen wonder dat het water erop blijft staan, immers het dak is in het midden lager dan de buitenkant (doorgezakt).
Verder denk ik dat je zeer snel (binnen twee jaren) problemen gaat krijgen met ernstige houtrot en lekkages.
Heb je een betere foto ?
Het is niet goed te zien hoe de randafwerking is.
Ik zie geen daktrimmen, dus ergens kan water onder de dakbedekking komen.
Overigens, de epdm kan probleemloos tegen het water. Het wordt ook als vijverfolie gebruikt. Dus continue water op het dak is voor de epdm geen probleem.
Slecht hovenier, een tuinhuisje met een plat dak is toch al vragen om moeilijkheden. Lessenaars dakje en voila, blijft geen drupje meer liggen en een beetje meer chic! Randen netjes afwerken met allu. profielen en het hout goed bewerken.
atlas1302 schreef:Slecht hovenier, een tuinhuisje met een plat dak is toch al vragen om moeilijkheden. Lessenaars dakje en voila, blijft geen drupje meer liggen en een beetje meer chic! Randen netjes afwerken met allu. profielen en het hout goed bewerken.
Een plat dak is geen enkel probleem. Je moet het alleen goed aanleggen.
Wanneer uw hovenier een Keurmerk heeft, eerst met hèm gaan praten (laat hem het filmpje zien) om evtl. daarna het eventuele mislukte werk door vakmensen van het Keurmerk te laten beoordelen. De foto is te ongedetailleerd om het werk te kunnen loven of afkraken. I.p.v. vernieuwen is een waterafvoer op het diepste punt misschien nog een mogelijkheid. Over 'ondeugdelijkheden' kunt u meer lezen op de website van Consuwijzer.
Muggeneitjes dagelijks moeten rapen of jaarlijks het hout vernieuwen ... zijn géén opties!
Je kan een plaatje altijd kleiner maken met een applicatie als gimp of misschien paint door het aantal pixels te verminderen. 640x480 zal vaak voldoende zijn.
Uit mijn hovenier ervaring vind ik het plan niet eens zo slecht na het zien van de verbeterde foto`s. Het vijver materiaal als dakbedekking is creatief maar niet geschikt, het woord zegt het al...vijvers.
Zwart trekt warmte aan en omdat lucht tussen dakbeschot en zeil aanwezig is zal de warme lucht elke dag afkoelen, condens en tast het hout aan. Dakleer, singles die er opgebrand wordt doen ze om deze redenen dan ook.
Het dak loopt iets op afschot met aan de zijkanten de waterafvoergootjes, de bekisting eromheen moet het geheel laten lijken alsof het inderdaad een plat dak is, camouflage.
Afschot moet veel meer 2 a 3 cm op een meter en dan loopt het goed weg! Plat is hol dat weet iedere stratemaker zelfs.
Hoe ik zoiets zou aanpakken, koop sandwichpanelen 4 of 6 cm met dakpanmotief. Deze zijn geisoleerd en aan de onderkant schitterend afgewerkt, en zijn zelfdragend. Goedkoop en zelfs gebruikt volop verkrijgbaar en makkelijk te bevestigen.
Bijzondere constructie op meerdere punten. Er lijkt helemaal geen hemelwaterafvoer te zijn, het water zou aan een kant over de volle breedte van het dak moeten lopen. Dit is alleen mogelijk en goed werkend te krijgen bij een hellend dak.
Verder is dus het dak in het midden, daar een matig dragende constructie, lager dan aan de buitenkanten, waardoor water blijft staan.
Verder heb ik zo mijn bedenkingen bij de houten rand, niet kan alleen lekwater daar makkelijk langs lopen, maar wordt dit ook de plek waar zeer snel houtrot gaat optreden, mede omdat het hout niet/amper geconserveerd is.
Deze afwerkrand moet van aluminium zijn.
Advies: De beste oplossing is het dak iets hellend te maken, enkele centimeters is al voldoende. Zorgen voor een dragende constructie in het midden en aluminium afwerkranden plaatsen.
Goed kijken Chrisd, bij de derde foto zie je een afvoerbuis en een dakgoot. Dat zou moeten werken als het water ook maar die richting opgaat. Als er veel wind staat komt dat water nooit in die goot want de afstand is veel te groot.
Inderdaad, het hemelwater zou moeten lopen naar een plek welke nu niet de laagste is.
Verder hangt bv ook de regengooit bizar schuin (zo te zien) waarom is dit zo ? Gevolg bij forse regenval zal het water aan de laagste kant (voorzijde) over de rand dakgoot lopen.
Het dak heeft een behoorlijke oppervlakte, zit de regenpijp aan het riool aangesloten, anders staat het huisje nog ruim in het water bij veel regen.
Tot slot: staat de houten constructie zo op de grond of staat het bouwsel op een stenen onderrand om optrekkend vocht te voorkomen ?