| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zelf installeren ketel - eisen aan verbonden?
-
mh73
Zelf installeren ketel - eisen aan verbonden?
Eind deze week gaat mijn buurman zelf een nieuwe ketel installeren.
Nou is hij niet echt een klusser en bovendien iemand die vrij nonchalant te werk gaat.
Niet ideaal voor een klus waarbij toch wel enig risico aan verbonden is, dus ik ben hier niet helemaal gerust op.
Nou heb ik een beetje zitten googelen, en ik kom er niet helemaal uit. De een zegt dat de installatie na installatie gecontroleerd moet worden, de ander niet. Weet iemand hoe dat zit?
En hoeveel risico is er verbonden aan het plaatsen van zo'n ketel door een onervaren iemand? Moet ik bang zijn dat mijn zolderverdieping er een keer afknalt of valt dat wel mee?
Nou is hij niet echt een klusser en bovendien iemand die vrij nonchalant te werk gaat.
Niet ideaal voor een klus waarbij toch wel enig risico aan verbonden is, dus ik ben hier niet helemaal gerust op.
Nou heb ik een beetje zitten googelen, en ik kom er niet helemaal uit. De een zegt dat de installatie na installatie gecontroleerd moet worden, de ander niet. Weet iemand hoe dat zit?
En hoeveel risico is er verbonden aan het plaatsen van zo'n ketel door een onervaren iemand? Moet ik bang zijn dat mijn zolderverdieping er een keer afknalt of valt dat wel mee?
Re: Zelf installeren ketel - eisen aan verbonden?
Bij een brand of ontploffing zal de verzekering moeilijk gaan doen. Ik zou het uit zijn hoofd praten. Of knip wat krantenstukken uit over exploderende huizen.
Een verwarmings-installatie hoeft niet gekeurd te worden (<100kW), maar een verzekering kan moeilijk gaan doen in geval van "ontploffing" en niet keuren.
Wat is onervaren.... het enige waar je voor moet zorgen is dat de gasleiding niet lekt (en daar heb je spray voor om dat te controleren). De waterleidingen hoeven nog niet eens dicht te zijn, dat onploft niet. Een ketel aansluiten is nu ook geen "Rocket Science" hoor.En hoeveel risico is er verbonden aan het plaatsen van zo'n ketel door een onervaren iemand?
-
mh73
Nou, hij heeft de tuin zelf bestraat en een kozijn geplaatst. Beide niet helemaal succesvol. En de vraag is natuurlijk of hij ook weet dat die spray bestaat.Wat is onervaren.... het enige waar je voor moet zorgen is dat de gasleiding niet lekt (en daar heb je spray voor om dat te controleren). De waterleidingen hoeven nog niet eens dicht te zijn, dat onploft niet. Een ketel aansluiten is nu ook geen "Rocket Science" hoor.
Tja... mijn verwarmingsketel en boiler heb ik ook zelf geplaatst en mijn tuin bestraten kan ik zelf ook niet... dus het zegt niet zo veel.Nou, hij heeft de tuin zelf bestraat en een kozijn geplaatst
Het zelf plaatsen van een ketel is zeer risico vol. Dit dient te gebeuren door een erkent installateur die daarvoor is opgeleid. Verkeerde installatie kan leiden tot een gaslek, en dat kan inderdaad ook voor jou als buur gevaarlijk zijn. Indien buurman niet is af te brengen van zijn idee dat hij wel eventjes zelf zo'n ingewikkelde klus kan klaren, zou je de politie of wijkagent op de hoogte kunnen brengen.
Er komt wel meer bij kijken kwa aansluiting op de electra, de rookgasafvoer, etc. Dit soort klussen is werk voor professionals. Laat het lekker aan hun over.bprosman schreef:Een verwarmings-installatie hoeft niet gekeurd te worden (<100kW), maar een verzekering kan moeilijk gaan doen in geval van "ontploffing" en niet keuren.
Wat is onervaren.... het enige waar je voor moet zorgen is dat de gasleiding niet lekt (en daar heb je spray voor om dat te controleren). De waterleidingen hoeven nog niet eens dicht te zijn, dat onploft niet. Een ketel aansluiten is nu ook geen "Rocket Science" hoor.En hoeveel risico is er verbonden aan het plaatsen van zo'n ketel door een onervaren iemand?
Als je zelf installateur bent is het natuurlijk een ander verhaal
Tenzij jij anders weet Olaf (wetsartikel) is het zelf installeren van een verwarmingsketel (<100kW) nog steeds geen overtreding of misdrijf en dat het door een erkend installateur moet gebeuren ben ik bang dat je dat ook alleen maar hebt van "horen zeggen". Ook een keuring is niet verplicht (wel handig voor de brandverzekering). Er bestaat ook geen wet dat je niet met je aansteker naar een gaslek mag zoeken. Dat het niet handig is voor je als buren ben ik met je eens, verboden is het niet dus ik zou zeggen, laat de wijkagent lekker doorgaan met boeven vangen.zou je de politie of wijkagent op de hoogte kunnen brengen.
Elektra : Een moderne verwarmingsketel heeft gewoon een stekker die je in een wandcontactdoos kunt steken.
Rookgasafvoer : Die had je bij de oude ketel ook, ook al niks nieuws.
Maar goed... ik ken jouw "klusvaardigheid" niet, misschien is dit voor jou wel "eng"
En misschien "Plaatst" (in de letterlijke betekenis van het woord) de buurman hem alleen maar zelf en laat hij het aansluiten / afwerken over aan een installateur, hebben mijn buren ook gedaan.
Zeg irritant ventje met je wetsartikelen (teken dat je geen tegenargumenten hebt). Deze persoon maakt zich terecht zorgen over een buurman die zonder enige ervaring een zeer gevoelige klus gaat uitvoeren. Dat buurman zijn eigen huis opblaast is tot daar aan toe, maar een ander in gevaar brengen is wat anders.bprosman schreef:Tenzij jij anders weet Olaf (wetsartikel) is het zelf installeren van een verwarmingsketel (<100kW) nog steeds geen overtreding of misdrijf en dat het door een erkend installateur moet gebeuren ben ik bang dat je dat ook alleen maar hebt van "horen zeggen". Er bestaat ook geen wet dat je niet met je aansteker naar een gaslek mag zoeken. Dat het niet handig is voor je als buren ben ik met je eens, verboden is het niet dus ik zou zeggen, laat de wijkagent lekker doorgaan met boeven vangen.zou je de politie of wijkagent op de hoogte kunnen brengen.
Elektra : Een moderne verwarmingsketel heeft gewoon een stekker die je in een wandcontactdoos kunt steken.
Maar goed... ik ken jouw "klusvaardigheid" niet, misschien is dit voor jou wel "eng"
En misschien "Plaatst" (in de letterlijke betekenis van het woord) de buurman hem alleen maar zelf en laat hij het aansluiten / afwerken over aan een installateur, hebben mijn buren ook gedaan.
Voor JOUW informatie, WIJSNEUS, het willens en wetens toebrengen van schade of letsel is STRAFBAAR en oom agent kan daar zeker tegen optreden.(artikel 302 sbtr)
-
mh73
Mmm, toch maar eens een gesprekje hebben met de buurvrouw denk ik. Ik heb er geen fijn gevoel bij.
Mijn man klust veel meer dan de buurman, en hij kan het ook veel beter (vind ik dan
) maar hij zou er niet aan beginnen.
Met dat kozijn bijvoorbeeld, als het regent moet de buurvrouw een bakje in de vensterbank zetten.
Mijn man klust veel meer dan de buurman, en hij kan het ook veel beter (vind ik dan
Met dat kozijn bijvoorbeeld, als het regent moet de buurvrouw een bakje in de vensterbank zetten.
Dat gaat niet helemaal op denk ik, want ook al installeert hij het niet goed, het is dan toch nog niet zijn bedoeling om ons willens en wetens schade of letsel toe te brengen.Olaf79 schreef:
Voor JOUW informatie, WIJSNEUS, het willens en wetens toebrengen van schade of letsel is STRAFBAAR en oom agent kan daar zeker tegen optreden.(artikel 302 sbtr)
Dat denk ik niet, want de buurvrouw had het erover dat hij het op de vrijdag moest doen, want dan konden ze nog iemand bellen als het niet zou lukken.bprosman schreef:
Je hebt gewoon geen idee waar je over praat.olaf79 schreef:Zeg irritant ventje met je wetsartikelen (teken dat je geen tegenargumenten hebt). Deze persoon maakt zich terecht zorgen over een buurman die zonder enige ervaring een zeer gevoelige klus gaat uitvoeren. Dat buurman zijn eigen huis opblaast is tot daar aan toe, maar een ander in gevaar brengen is wat anders.bprosman schreef:Tenzij jij anders weet Olaf (wetsartikel) is het zelf installeren van een verwarmingsketel (<100kW) nog steeds geen overtreding of misdrijf en dat het door een erkend installateur moet gebeuren ben ik bang dat je dat ook alleen maar hebt van "horen zeggen". Er bestaat ook geen wet dat je niet met je aansteker naar een gaslek mag zoeken. Dat het niet handig is voor je als buren ben ik met je eens, verboden is het niet dus ik zou zeggen, laat de wijkagent lekker doorgaan met boeven vangen.zou je de politie of wijkagent op de hoogte kunnen brengen.
Klopt, ik heb ook niet meer tegenargumenten dan dat je hier op het forum (misschien ook niet willens en wetensZeg irritant ventje met je wetsartikelen (teken dat je geen tegenargumenten hebt).
Installatie door installateur is niet verplicht, keuring ook niet of je moet boven de 100kW komen (kantoorgebouwen).
@mh73,
Ik neem aan dat uw buurman een leek is op het gebied van een CV ketel plaatsen.
Hij moet er gewoon niet aan beginnen (ook geen garantie indien er zich problemen voordoen)
Gewoon een erkend installateur dat ding laten ophangen en hij is van alle ellende af.
Kost een paar honderd meer , maar dan heb je ook wat.
Nieuwe kranen , expansievat en alles wat er nog meer bij komt kijken(leidingen etc) zijn allemaal inclusief.
Ketel wordt ook netjes ingeregeld en de leidingen netjes ontlucht.
Mijn Intergas HRE 28/24 is 3 jaar geleden voor 1200 euro all inn geplaatst door een erkend installateur met alles erop en eraan.
Ik neem aan dat uw buurman een leek is op het gebied van een CV ketel plaatsen.
Hij moet er gewoon niet aan beginnen (ook geen garantie indien er zich problemen voordoen)
Gewoon een erkend installateur dat ding laten ophangen en hij is van alle ellende af.
Kost een paar honderd meer , maar dan heb je ook wat.
Nieuwe kranen , expansievat en alles wat er nog meer bij komt kijken(leidingen etc) zijn allemaal inclusief.
Ketel wordt ook netjes ingeregeld en de leidingen netjes ontlucht.
Mijn Intergas HRE 28/24 is 3 jaar geleden voor 1200 euro all inn geplaatst door een erkend installateur met alles erop en eraan.
Ben erg benieuwd wat de rechter daarvan zegt als je je eigen huis en dat van de buren opblaast wegens onoordeelkundig installatie.bprosman schreef:Klopt, ik heb ook niet meer tegenargumenten dan dat je hier op het forum (misschien ook niet willens en wetensZeg irritant ventje met je wetsartikelen (teken dat je geen tegenargumenten hebt).) onwaarheden loopt te verkondigen.
Installatie door installateur is niet verplicht, keuring ook niet of je moet boven de 100kW komen (kantoorgebouwen).
Verzekering kan ook wel eens heel erg moeilijk gaan doen (lees: NIET uitkeren)olaf79 schreef:Ben erg benieuwd wat de rechter daarvan zegt als je je eigen huis en dat van de buren opblaast wegens onoordeelkundig installatie.bprosman schreef:Klopt, ik heb ook niet meer tegenargumenten dan dat je hier op het forum (misschien ook niet willens en wetensZeg irritant ventje met je wetsartikelen (teken dat je geen tegenargumenten hebt).) onwaarheden loopt te verkondigen.
-
witte angora
Kijk hier eens, in de reacties zie je iets meer technische deskundigheid.
http://www.fantv.nl/component/kunena/?f ... 1&Itemid=0
Misschien dat dit de buurman aan het denken kan zetten.
-
witte angora
Hoe lang gaat zo'n ding tegenwoordig mee, en hoe groot zal het prijsverschil van deze ketel zijn tussen zelf doen en door de installateur laten doen? Oftewel, als je het uitsmeert over de levensduur, hoeveel kost dat dan op jaarbasis extra?hawkwind schreef: Mijn Intergas HRE 28/24 is 3 jaar geleden voor 1200 euro all inn geplaatst door een erkend installateur met alles erop en eraan.
Nee hoor buurman moet gewoon doorgaan met prutsen aan o.a. gasleidingen want er staat toch nergens dat het niet mag.witte angora schreef:Kijk hier eens, in de reacties zie je iets meer technische deskundigheid.
Klopt... zo iets schreef ik ook. Maar is nog steeds iets anders dan dat het niet mag en de wijkagent in kunt schakelen.Verzekering kan ook wel eens heel erg moeilijk gaan doen (lees: NIET uitkeren)
Hij zal je waarschijnlijk aansprakelijk stellen voor de schade.Ben erg benieuwd wat de rechter daarvan zegt als je je eigen huis en dat van de buren opblaast wegens onoordeelkundig installatie.
Laatst gewijzigd door bprosman op 07 apr 2014 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mh73
Bedankt voor de link, witte angora!
Bijna iedereen vindt het dus verstandiger om het te laten doen, nou mijn buurman nog overtuigen.
Bijna iedereen vindt het dus verstandiger om het te laten doen, nou mijn buurman nog overtuigen.