LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klussende buurman
Klussende buurman
Hallo,
Ik heb inmiddels 8 maanden lang een klussende buurman naast mij. (de buren wonen er al minstens 8 jaar, maar besloten 8 maanden geleden om een kamer te gaan verbouwen)
Hameren, boren enz. Het is niet ieder moment, maar wel bijna iedere zaterdagmiddag/zondagmiddag en doordeweeks 's avonds. Nou heb ik normaal gesproken helemaal geen probleem met een buurman die een kamertje aan het verbouwen is, moet immers wel eens gebeuren, maar na 8 maanden begint het me flink te irriteren.
Ik ben al meerdere malen een gesprek aangegaan, maar altijd komen de excuses van slechte isolatie van het huis en daarom gehorig (ligt dus niet aan het boren) en het simpel weglachen en zeggen dat hij echt niet weet hoe lang het nog gaat duren....
Ze hebben mij nooit ingelicht aan het begin en tijdens deze verbouwing, de buren aan de andere zijde met wie ze meer contact hebben wel. Ook beschouwen zij het als vervelend, dat ik af en toe een update wil over hoe ver hij is...
Ps. Om 10 uur 's avonds stopt hij wel, dus van overlast na 10-en is geen sprake. Maar kan hij er op deze manier zomaar mee weg komen?
Mijn vraag is, stel ik me nou aan?? Zij geven mij het idee dat ik een grote aansteller ben. De eerste 4 maanden heb ik er overigens niets van gezegd.
Heb ik nog rechten? Of gelden deze alleen na 22.00 uur overlast?
Het gaat om een koopwoning.
Mvg.
Bart Loman
Ik heb inmiddels 8 maanden lang een klussende buurman naast mij. (de buren wonen er al minstens 8 jaar, maar besloten 8 maanden geleden om een kamer te gaan verbouwen)
Hameren, boren enz. Het is niet ieder moment, maar wel bijna iedere zaterdagmiddag/zondagmiddag en doordeweeks 's avonds. Nou heb ik normaal gesproken helemaal geen probleem met een buurman die een kamertje aan het verbouwen is, moet immers wel eens gebeuren, maar na 8 maanden begint het me flink te irriteren.
Ik ben al meerdere malen een gesprek aangegaan, maar altijd komen de excuses van slechte isolatie van het huis en daarom gehorig (ligt dus niet aan het boren) en het simpel weglachen en zeggen dat hij echt niet weet hoe lang het nog gaat duren....
Ze hebben mij nooit ingelicht aan het begin en tijdens deze verbouwing, de buren aan de andere zijde met wie ze meer contact hebben wel. Ook beschouwen zij het als vervelend, dat ik af en toe een update wil over hoe ver hij is...
Ps. Om 10 uur 's avonds stopt hij wel, dus van overlast na 10-en is geen sprake. Maar kan hij er op deze manier zomaar mee weg komen?
Mijn vraag is, stel ik me nou aan?? Zij geven mij het idee dat ik een grote aansteller ben. De eerste 4 maanden heb ik er overigens niets van gezegd.
Heb ik nog rechten? Of gelden deze alleen na 22.00 uur overlast?
Het gaat om een koopwoning.
Mvg.
Bart Loman
Re: Klussende buurman
Ik denk niet dat je een aansteller ben. ik zou het na 8 maanden ook goed beu zijn.
ik denk dat je toch het beste kan proberen om de dialoog aan te gaan. misschien ben je tot nu toe te afwachtend geweest in je gesprek met de buurman. je mag hem rustig vertellen dat je er daadwerkelijk last van hebt als hij tot 10 uur 's avonds bezig is. als de verhoudingen goed blijven wil hij zijn werkzaamheden misschien wel zo plannen dat hij hetgeen wat herrie maakt eerder op de avond doet.
ik denk dat je toch het beste kan proberen om de dialoog aan te gaan. misschien ben je tot nu toe te afwachtend geweest in je gesprek met de buurman. je mag hem rustig vertellen dat je er daadwerkelijk last van hebt als hij tot 10 uur 's avonds bezig is. als de verhoudingen goed blijven wil hij zijn werkzaamheden misschien wel zo plannen dat hij hetgeen wat herrie maakt eerder op de avond doet.
Wat een onzin reactie weer. Jij kunt niet bepalen of TS ergens last van heeft. Als er 10 minuten geboord wordt kan dat je avond al flink verpesten. En als dat dan 8 maanden duurt, tsja dan ben je het zat inderdaad.MichielFRL schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de buurman van 18:00 tot 22:00 gaatjes aan het boren is, dag in dag uit.
Het zal dus af en toe een keer een gat boren zijn en verder hoor je misschien een paar keer een zaag.
Hier kan je niks tegen doen en ja, ik vind dat je je aanstelt (indien bovenstaande van toepassing is).
Is de buurman daadwerkelijk dag in dag uit uren achter elkaar aan het boren dan wordt het tijd voor een gesprek. Een huis hoort geen gatenkaas te zijn.
Ik zou TS aanraden nogmaals met de buren te praten en hun duidelijk te maken dat jij dit soort overlast niet wilt en hoeft te toleren. Dat zij zich moeten inspannen om de overlast die zij veroorzaken te beperken tot een minimum (bijv. door alleen overdag te boren, of door sneller op te schieten).
TS heeft recht op woongenot en deze wordt nu door de buren ernstig belemmerd. Zijn het huurhuizen? Zo ja dan ook klagen (zoveel mogelijk) bij de verhuurder.
Tuurlijk joh. En dus is TS een aansteller. Je zal maar naast een klussende buurman wonen die permanent aan het klussen is.MichielFRL schreef:Onzin?olaf79 schreef:Wat een onzin reactie weer. Jij kunt niet bepalen of TS ergens last van heeft. Als er 10 minuten geboord wordt kan dat je avond al flink verpesten. En als dat dan 8 maanden duurt, tsja dan ben je het zat inderdaad.
Ik zou ook liever zien dat de kinderen op de buurt met het mooie weer binnen zijn zodat ik rustig van het zonnetje kan genieten.
10 minuten boren is een stuk korter dan 8 uur lang schreeuwende kinderen
Waarom zouden kinderen niet buiten mogen spelen?
Het vervelende is dat overlast door iedereen anders wordt ervaren. de ene heeft er totaal geen last van terwijl de ander bij het minste geringste geluid op scherp staat.
Het is natuurlijk ook zo dat dit soort irritaties opbouwen, hoe langer het duurt, hoe meer je je er aan gaat storen.
Dialoog met de buurman is de beste oplossing. je zou zelfs kunnen overwegen om hem eens te gaan helpen. neem een krat bier mee en ga samen aan de slag. als je investeert in vriendschap zal hij veel eerder rekening houden met jou situatie.
Het is natuurlijk ook zo dat dit soort irritaties opbouwen, hoe langer het duurt, hoe meer je je er aan gaat storen.
Dialoog met de buurman is de beste oplossing. je zou zelfs kunnen overwegen om hem eens te gaan helpen. neem een krat bier mee en ga samen aan de slag. als je investeert in vriendschap zal hij veel eerder rekening houden met jou situatie.
Dus maak je TS gewoon voor leugenaar uit want daar komt je reactie op neer. Ik ga uit dat een TS de waarheid spreekt zolang nergens blijkt dat hij of zij liegt. Maar omdat jij kunt het je niet voorstellen is dat niet waar en dus is het maar af en toe?. 8 maanden lang dagelijks (lange tijd) boren zagen of andere overlast door klussen is niet normaal en verziekt iemands woongenot voor 100% . Topicstarter, ga opnieuw het gesprek aan en blijft het toch zo probeer buurtbemiddeling of de wijkagent want dit is niet normaal.MichielFRL schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de buurman van 18:00 tot 22:00 gaatjes aan het boren is, dag in dag uit.
Het zal dus af en toe een keer een gat boren zijn en verder hoor je misschien een paar keer een zaag.
Hier kan je niks tegen doen en ja, ik vind dat je je aanstelt (indien bovenstaande van toepassing is).
Is de buurman daadwerkelijk dag in dag uit uren achter elkaar aan het boren dan wordt het tijd voor een gesprek. Een huis hoort geen gatenkaas te zijn.
-
Altijd handig om eerst goed te lezen voordat je met geweldig advies komt.olaf79 schreef: Zijn het huurhuizen? Zo ja dan ook klagen (zoveel mogelijk) bij de verhuurder.
Bas Loman schreef:Het gaat om een koopwoning.
Absoluut.Bas Loman schreef: Mijn vraag is, stel ik me nou aan??
Feit dat ze de buren wel ingelicht hebben en jou niet duidt er al op dat ze van jouw kant problemen verwachten.
-
- Contacteer:
Barre Barry schreef:Absoluut.Bas Loman schreef: Mijn vraag is, stel ik me nou aan??
Feit dat ze de buren wel ingelicht hebben en jou niet duidt er al op dat ze van jouw kant problemen verwachten.
Absoluut NIET. Een heel huis bouwen gaat sneller.
De eerste 4 maanden is er niets over gezegd.
Betreffende de opmerking betreffende de buren is een aanname wat jij doet, tevens.....De eerste 4 maanden heb ik er overigens niets van gezegd.
Ze hebben mij nooit ingelicht aan het begin en tijdens deze verbouwing, de buren aan de andere zijde met wie ze meer contact hebben wel.
Dan kan er ook aangenomen worden dat de buurman een egostische baal hooi is want:
Kan / mag er tegenwoordig niet meer gevraagd worden hoelang een verbouwing nog gaat duren. Lijkt mij een volkomen legitieme vraag.Ook beschouwen zij het als vervelend, dat ik af en toe een update wil over hoe ver hij is...
Wellicht idee voor een spinoff van - help mijn man is klusser - help mijn buurman is klusser -
en hun duidelijk te maken dat jij dit soort overlast niet wilt en hoeft te toleren.
Dit pluk ik even van een overheidssite af :
In veel locale AVP's bestaat de regeling dat het tot 22:00 gewoon toegestaan is om geluid te maken.Geluidsoverlast door buren
Voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen.
Nogmaals als dat voor 22:00 is zul je er een harde dobber aan hebben om dat af te dwingen. En wat dat opschieten betreft, ik ben al 3 jaar in mn (inpandige) garage aan t klussen (boren, schroeven, isoleren) , ik doe dat in mijn eigen tempo en knappe advokaat die een wetsartikel kan vinden waarin staat dat ik "op moet schieten"Dat zij zich moeten inspannen om de overlast die zij veroorzaken te beperken tot een minimum (bijv. door alleen overdag te boren, of door sneller op te schieten).
Overigens heb ik inderdaad vaker last van hun gillende kinderen (moet de tuindeuren dicht doen om verstaanbaar te zijn aan de telefoon), het gehol op de trap en het idee dat ze af en toe door de muur komen dan zij van mijn geboor.
Mag best , maar ook in mijn geval zal dat antwoord zijn "Weet ik niet" kom kijken naar de voortgangKan / mag er tegenwoordig niet meer gevraagd worden hoelang een verbouwing nog gaat duren. Lijkt mij een volkomen legitieme vraag.
-
- Contacteer:
bprosman schreef:Mag best , maar ook in mijn geval zal dat antwoord zijn "Weet ik niet" kom kijken naar de voortgangKan / mag er tegenwoordig niet meer gevraagd worden hoelang een verbouwing nog gaat duren. Lijkt mij een volkomen legitieme vraag.
Als je zelf niet eens weet wanneer je denkt klaar te zijn met een klus ben je voer voor het programma -help mijn (buur) man is klusser.
Er wordt niet gevraagd naar de voortgang maar wanneer klaar is. 8 maanden nodig voor een kamer verbouwing ??? Maken ze gaatjes met lego hamer en priem ofzo.
Even voor mijn geval, als alleenstaande vader met een meer dan fulltime baan kan het regelmatig voorkomen dat andere zaken prioriteit krijgen en het weer even stilligt. En misschien heeft die buurman dat probleem ook. Niet iedereen kan of wil een aannemer inhuren.Als je zelf niet eens weet wanneer je denkt klaar te zijn met een klus ben je voer voor het programma -help mijn (buur) man is klusser.
Mensen die vinden dat het te lang duurt worden van harte uitgenodigd te komen helpen
-
ik ga er van uit dat de verhouding tussen TS en zijn buurman niet zó denderend is , aangezien hij is niet is ingelicht van te voren , maar ik kan me vergissen natuurlijk.
8 maanden lang een klussende buurman met gedoe en geboor en overlast , nou daar zou ik eerlijk gezegd ook "knetter " van worden! ( en dan ben je m.i géén aansteller hoor )
En 8 maanden is wel wat láng voor een kamertje......ook al wordt er gestopt rond 2200u .s avonds.
Het vervelende is dat je niemand kunt "dwingen" nu eens wat op te schieten , bovendien weet je ook niet precies wat er ad hand is , geld gebrek misschien of energietekort of andere prioriteiten, probeer de buurman toch maar eens duidelijk te maken dat het je te lang duurt en dat je er " last " van hebt of neem een kijkje ter plaatse , misschien dat dat het eea wat verduidelijkt?
8 maanden lang een klussende buurman met gedoe en geboor en overlast , nou daar zou ik eerlijk gezegd ook "knetter " van worden! ( en dan ben je m.i géén aansteller hoor )
En 8 maanden is wel wat láng voor een kamertje......ook al wordt er gestopt rond 2200u .s avonds.
Het vervelende is dat je niemand kunt "dwingen" nu eens wat op te schieten , bovendien weet je ook niet precies wat er ad hand is , geld gebrek misschien of energietekort of andere prioriteiten, probeer de buurman toch maar eens duidelijk te maken dat het je te lang duurt en dat je er " last " van hebt of neem een kijkje ter plaatse , misschien dat dat het eea wat verduidelijkt?
-
- Contacteer:
bprosman schreef:Even voor mijn geval, als alleenstaande vader met een meer dan fulltime baan kan het regelmatig voorkomen dat andere zaken prioriteit krijgen en het weer even stilligt. En misschien heeft die buurman dat probleem ook. Niet iedereen kan of wil een aannemer inhuren.Als je zelf niet eens weet wanneer je denkt klaar te zijn met een klus ben je voer voor het programma -help mijn (buur) man is klusser.
Mensen die vinden dat het te lang duurt worden van harte uitgenodigd te komen helpen
Tsja, gaat niet om jou maar om TS. Of klagen jouw buren ook ? Dan zou je terug kunnen melden dat hun kinderen nu ook niet echt geluidsarm zijn oid.
Maar jij lijkt mij geen persoon welke overlast veroorzaakt zoals TS dat ervaart.
Maar ik vindt het kul om te zeggen dat je niet weet wanneer je klaar bent met een klus. Je weet toch waar je aan begint, waar je nu bent en wat nog moet gebeuren ?
Die laatste opmerking is de beste van dit hele onderwerp. Die buurman zal het zelf immers ook niet leuk vinden dat het na 8 maanden nog steeds niet af is.bprosman schreef:Even voor mijn geval, als alleenstaande vader met een meer dan fulltime baan kan het regelmatig voorkomen dat andere zaken prioriteit krijgen en het weer even stilligt. En misschien heeft die buurman dat probleem ook. Niet iedereen kan of wil een aannemer inhuren.Als je zelf niet eens weet wanneer je denkt klaar te zijn met een klus ben je voer voor het programma -help mijn (buur) man is klusser.
toch; je woongenot wordt flink in de kraag gevat bij buren die bijna elke dag in de avond en weekenden bezig zijn.
ik heb dat 4 maanden lang gehad met XXX buren omdat ik in het midden van ze woon en zij [ begrijpelijk want het zijn kopers] wilden opknappen.
het begrip gaat er echt wel uit na maandenlang boren/kloppen/hameren/slijpen/zuigen/bonken/raspen/ gooien met laminaat---> op z'n plek slaan van laminaat!! enzovoorts aangeluisterd te hebben. Was de ene klaar dan begon de andere buur gewoon weer....
ik stond inmiddels behoorlijk over de rode lijn van mezelf; geluidsoverlast kan je echt gek krijgen, geloof me. Ik ben daar bijna naar binnen gevallen, om het zomaar te zeggen. En dan maakte ze ook nog water/lek-schade aan mijn plafond in de badkamer! OO
en ja er waren afspraken etc, werden slecht of niet nageleefd.
nogmaals; ik gun iedereen zijn ding, maar men moet ook kunnen begrijpen dat er meer is dan alleen jouw kleine verbouwinkje.
ik heb dat 4 maanden lang gehad met XXX buren omdat ik in het midden van ze woon en zij [ begrijpelijk want het zijn kopers] wilden opknappen.
het begrip gaat er echt wel uit na maandenlang boren/kloppen/hameren/slijpen/zuigen/bonken/raspen/ gooien met laminaat---> op z'n plek slaan van laminaat!! enzovoorts aangeluisterd te hebben. Was de ene klaar dan begon de andere buur gewoon weer....
ik stond inmiddels behoorlijk over de rode lijn van mezelf; geluidsoverlast kan je echt gek krijgen, geloof me. Ik ben daar bijna naar binnen gevallen, om het zomaar te zeggen. En dan maakte ze ook nog water/lek-schade aan mijn plafond in de badkamer! OO
en ja er waren afspraken etc, werden slecht of niet nageleefd.
nogmaals; ik gun iedereen zijn ding, maar men moet ook kunnen begrijpen dat er meer is dan alleen jouw kleine verbouwinkje.
Natuurlijk is hij niet iedere dag van 18.00 - 22.00 gaatjes aan het boren.
Maar het feit dat ik hem nu 8 maanden lang iedere keer hoor boren en timmeren, dan zou je denken dat er uiteindelijk wel een einde aan moet komen, alleen wil en kan hij dit mij niet vertellen. Dat zorgt voor frustratie. Als hij mij een richtdatum kan geven, dan weet je hoe lang je hier nog in zit. 3 maanden geleden zou het nog ongeveer een week duren, dan snap je toch wel een beetje waar mijn irritatie vandaan komt?
Maar het feit dat ik hem nu 8 maanden lang iedere keer hoor boren en timmeren, dan zou je denken dat er uiteindelijk wel een einde aan moet komen, alleen wil en kan hij dit mij niet vertellen. Dat zorgt voor frustratie. Als hij mij een richtdatum kan geven, dan weet je hoe lang je hier nog in zit. 3 maanden geleden zou het nog ongeveer een week duren, dan snap je toch wel een beetje waar mijn irritatie vandaan komt?
MichielFRL schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de buurman van 18:00 tot 22:00 gaatjes aan het boren is, dag in dag uit.
Wauw, jij bent wel goed in zelf conclusies trekken terwijl je me niet kent he?
Het feit dat ik bijna geen contact met mijn buren heb, heeft niets met problemen van mijn kant te maken.
Zij zijn mensen die er het liefst niets over melden en alle vragen ontwijken op de hoop dat er dan ook geen nieuwe vragen komen. Vragen mag niet?? Dat is voor mij niet de definitie van problemen maken. Zij zijn bang voor problemen met mij? Dan ligt dat nog steeds bij hun.
Het feit dat ik bijna geen contact met mijn buren heb, heeft niets met problemen van mijn kant te maken.
Zij zijn mensen die er het liefst niets over melden en alle vragen ontwijken op de hoop dat er dan ook geen nieuwe vragen komen. Vragen mag niet?? Dat is voor mij niet de definitie van problemen maken. Zij zijn bang voor problemen met mij? Dan ligt dat nog steeds bij hun.
Barre Barry schreef:Altijd handig om eerst goed te lezen voordat je met geweldig advies komt.olaf79 schreef: Zijn het huurhuizen? Zo ja dan ook klagen (zoveel mogelijk) bij de verhuurder.
Bas Loman schreef:Het gaat om een koopwoning.Absoluut.Bas Loman schreef: Mijn vraag is, stel ik me nou aan??
-
@Bas Loman, ik kan je frustratie en irritatie goed begrijpen ; is er nou echt helemaal geen praatje mogelijk??!
Of toch even een kijkje nemen?? Overlast is echt erg, gillende kinderen, ruzies, getimmer, gebonk , muziek , noem maar op , het vergalt je rust en woongenot~~~ zo jammer!
Of toch even een kijkje nemen?? Overlast is echt erg, gillende kinderen, ruzies, getimmer, gebonk , muziek , noem maar op , het vergalt je rust en woongenot~~~ zo jammer!
Hartelijk dank voor alle reacties positief en negatief. Het is ook echt niet zo dat ik bij elk geluidje loop te zeuren. Vaak doe ik een koptelefoon op en luister naar muziek, al wil je niet altijd degene zijn die toegeeft en weer die koptelefoon op doet om de ergste herrie te dempen, dan is de maat wel eens vol.
Ik heb vandaag geprobeerd contact te leggen, maar hij ontwijkt elke vraag. Het lijkt er op dat hier dus weinig aan te doen is. Raar hoeveel macht je hebt als verbouwer. Het mag allemaal klakkeloos binnen een bepaalde tijd. Tijdsduur lijkt geen wet voor te zijn.
Terwijl je voor muziekoverlast wel de politie mag bellen?
Ik heb vandaag geprobeerd contact te leggen, maar hij ontwijkt elke vraag. Het lijkt er op dat hier dus weinig aan te doen is. Raar hoeveel macht je hebt als verbouwer. Het mag allemaal klakkeloos binnen een bepaalde tijd. Tijdsduur lijkt geen wet voor te zijn.
Terwijl je voor muziekoverlast wel de politie mag bellen?
Heb hetzelfde, alleen geen eigen huis maar een flat, de bovenburen hebben de flat gekocht. Ik heb me minstens 6 maanden bij mezelf afgevraagd wat er, op welk uur van de dag of avond ook, ineens geklop, geboord en geramd werd. Alleen, iedere sessie per dag duurde maar 10 á 15 minuten per dag. Liefst als het nieuws begint. Of Koffietijd begint . Aangezien ik wel 'goede onderbuur' wil blijven heb ik in de loopgangen wel eens gevraagd, als grapje: zijn jullie gouden randen aan het aanleggen? Dan dagen stilte, dan weer getimmer. Nee....buuf, man werkt verschillende diensten, dus... Maar dit loopt inmiddels een jaar en ja, ik heb mezelf afgeleerd me eraan te ergeren, want ruzie is het laatste wat ik wil. En met deze mensen heb ik het al verrekte moeilijk: bij mooi weer gaan de speakers op "wijd open" en schalt André Hazes zo luid dat ik niet eens kan telefoneren. Als ik dan naar boven loop om aan te bellen, juist, goed geraden: horen de bel niet want...de muziek staat te hard. Word er echt wel een beetje 'radeloos' van maar nog erger zou ik een langdurende ruzie willen, dus slik maar eens. Is echt allemaal waar dus de TS lijkt me geen aansteller. Maar 't zijn "geluidsmensen"; claxonneren als een van de medebewoners thuiskomt (ze hebben alle 4 een auto) en hetzelfde als ze 's-morgens vertrekken. Fijn hé? Oh ja, ik vergeet de hond die niet alleen thuis kan zijn: die huilt tot er iemand binnenstapt. Iemand ruilen.