LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Benjw
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 21:33

Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Benjw »

Mijn vraag gaat over een geleverde radiator. Gekocht bij firma A (evenals alle andere items voor de badkamer) De radiator is door de aannemer B geïnstalleerd in een kakelnieuwe badkamer maar na een paar dagen bleek dat er druppelsgewijs water uit de zijkant komt.

Daarom firma A aangeschreven waarop direct gereageerd werd met de mogelijkheid een nieuwe radiator te leveren (op de begane grond)
Echter voor de werkzaamheden die met afkoppelen en opnieuw plaatsen gemoeid zijn zullen we toch aannemer B moeten inhuren (we zijn geen klussers en willen een deugdelijke installatie in de nieuwe badkamer)

Is het reëel dat wij Firma A vragen die kosten te betalen?

Jullie mening wordt op prijs gesteld.

stofzuigertje

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat dit het risico is van bij 2 bedrijven......

Als ik voor mijn auto onderdelen koop loop ik zowel bij verkeerde als defecte onderdelen hetzelfde risico.
De garage wil ze wel monteren, maar bij verkeerde bestelde hij plaatselijk de goede, meestal dubbele prijzen.

Bij defect geleverde moeten ze retour en zal ik geen nieuwe vragen, maar krijg ik ook de plaatselijke....

Ik vermoed dat U of voordelig iets wilde of iets wat moeilijk leverbaar is en als er dan een lek zit, dus fabrieksfout is gratis ruilen meestal de enige voorwaarde.
U moet de voorwaarden van leverancier goed nalezen of gevolg schade dus nogmaals montage kosten of herstel van waterschade gedekt is in hun voorwaarden, U ging akkoord met die voorwaarden tijdens bestellen.

Ik vermoed dat ze Uw vakman niet vergoeden, afgelopen jaren een ZZPer gehad voor €25,- per uur, nu rekende hij €45,- omdat hij werk genoeg heeft....
En er zijn nog duurdere vakmensen.
Dit is het risico van zelf bestellen, bij bestellen via vakman had hij de verantwoording gekregen en U 1 rekening.
Een vakman moet voor uitzoeken en bestellen iets meer rekenen en dan heeft U wel volle garantie.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De installateur monteert dus een niet door hem bestelde/geleverde radiator?

De installateur staat dan buiten deze klacht.
De leverancier biedt een nieuwe radiator (incl. verzendkosten) aan.

U blijft dan met de her-montagekosten zitten ....

witte angora
Berichten: 30862
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Benjw schreef:Mijn vraag gaat over een geleverde radiator. Gekocht bij firma A (evenals alle andere items voor de badkamer) De radiator is door de aannemer B geïnstalleerd in een kakelnieuwe badkamer maar na een paar dagen bleek dat er druppelsgewijs water uit de zijkant komt.

Daarom firma A aangeschreven waarop direct gereageerd werd met de mogelijkheid een nieuwe radiator te leveren (op de begane grond)
Echter voor de werkzaamheden die met afkoppelen en opnieuw plaatsen gemoeid zijn zullen we toch aannemer B moeten inhuren (we zijn geen klussers en willen een deugdelijke installatie in de nieuwe badkamer)

Is het reëel dat wij Firma A vragen die kosten te betalen?

Jullie mening wordt op prijs gesteld.
Even voor de beeldvorming: Heeft firma A monteurs in dienst die het ding zouden kunnen installeren? Zo ja, wat is dan de reden dat je voor de installatie voor aannemer B hebt gekozen?

Levert aannemer B ook dit soort apparatuur, of kan hij dit voor je bestellen? Zo ja, waarom heb je dan niet voor deze optie gekozen?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Benjw schreef:Mijn vraag gaat over een geleverde radiator. Gekocht bij firma A (evenals alle andere items voor de badkamer) De radiator is door de aannemer B geïnstalleerd in een kakelnieuwe badkamer maar na een paar dagen bleek dat er druppelsgewijs water uit de zijkant komt.

Daarom firma A aangeschreven waarop direct gereageerd werd met de mogelijkheid een nieuwe radiator te leveren (op de begane grond)
Echter voor de werkzaamheden die met afkoppelen en opnieuw plaatsen gemoeid zijn zullen we toch aannemer B moeten inhuren (we zijn geen klussers en willen een deugdelijke installatie in de nieuwe badkamer)

Is het reëel dat wij Firma A vragen die kosten te betalen?

Jullie mening wordt op prijs gesteld.

Firma A ruilt de kapotte radiator gratis .

De situatie is net zoals in het begin, je kiest voor een installateur (blijkbaar kocht je de radiator via internet,goedkoper) en deze sluit hem aan.

Dus nu moet je ook weer beroep op je installateur doen, want Firma A heeft er niets mee te doen.

Waarom je A niet eerst vraagt, voor je hier een topic opend, want niemand kent precies de situatie.

Edit

Is bij een kennis ook geweest, dat aan de zijkant het water uitkwam, reden radiator is hem uit de handen gevallen.
Laatst gewijzigd door mp2017 op 23 okt 2017 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door kokka »

volgens mij zit het zo: Firma a is als verkopende partij verantwoordelijk voor de deugelijkheid van de radiator, en zij zullen dus voor het herstel of vervanging van de radiator moeten zorgen. Firma A is echter niet verantwoordelijk voor eventuele schade die door de defecte radiator wordt veroorzaakt, hier is de fabrikant voor verantwoordelijk. zij hebben productaansprakelijkheid. Dus om de kosten van het verwijderen van de oude en plaatsen van de nieuwe radiator terug te krijgen zal je bij de producent van de Radiator moeten zijn.

Benjw
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 21:33

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Benjw »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat dit het risico is van bij 2 bedrijven......

Ik vermoed dat U of voordelig iets wilde of iets wat moeilijk leverbaar is ....
Uw aanname is niet correct (en ongefundeerd)
De designradiator was maar 1 van alle items welke we bij dezelfde firma besteld hebben (bad, inloopdouche, kranen, granieten wastafel, staande en hangende kasten, spiegelkasten en accessoires)

Bij ontvangst van alle goederen hebben we deze op waarneembare gebreken gecontroleerd maar konden dit euvel uiteraard niet met het blote oog vaststellen. De leverancier is ter goede trouw en heeft direct aangegeven een nieuwe radiator te willen leveren.
Ik weet niet of deze leverancier zelf een installatiedienst heeft. Wij hebben bewust voor onze aannemer gekozen voor de badkamerrenovatie daar deze altijd alle werkzaamheden bij ons uitvoert en gelijktijdig een nieuw dakraam en mechanische installatie in de badkamer moest installeren.

Is het ter zake doende of wij de leverancier of onze aannemer vragen de vervangings-werkzaamheden uit te voeren? Beiden zullen kosten hebben om het uit te voeren toch?

Het is geenszins de bedoeling dat wij of onze aannemer zich kan verrijken aan dit klusje en gezien de tarieven van rond de 45 euro ex BTW is dat ook niet mogelijk daar er vermoedelijk 3 uren mee gemoeid zijn.
Waar het om gaat en waar mijn interesse naar uitgaat is in wat een consument redelijk mag verwachten.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

kokka schreef:volgens mij zit het zo: Firma a is als verkopende partij verantwoordelijk voor de deugelijkheid van de radiator, en zij zullen dus voor het herstel of vervanging van de radiator moeten zorgen. Firma A is echter niet verantwoordelijk voor eventuele schade die door de defecte radiator wordt veroorzaakt, hier is de fabrikant voor verantwoordelijk. zij hebben productaansprakelijkheid. Dus om de kosten van het verwijderen van de oude en plaatsen van de nieuwe radiator terug te krijgen zal je bij de producent van de Radiator moeten zijn.
Ben ik het niet mee eens.

Firma A heeft een product geleverd.
In de tussentijd heeft Firma B gemonteerd.

Heeft firma B de schade veroorzaakt?

Benjw
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 21:33

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Benjw »

hänschen klein schreef:De installateur monteert dus een niet door hem bestelde/geleverde radiator?

U blijft dan met de her-montagekosten zitten ....
Dat is mijn vraag nu juist.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Benjw schreef:
hänschen klein schreef:De installateur monteert dus een niet door hem bestelde/geleverde radiator?

U blijft dan met de her-montagekosten zitten ....
Dat is mijn vraag nu juist.
Dat denk ik, is het risico om met twee bedrijven in zee te gaan.

Ik vroeg al, wat zegt firma A over de montagekosten, dat is het eerste aanspreekpunt ?

Benjw
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2017 21:33

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Benjw »

mp2017 schreef:
kokka schreef:volgens mij zit het zo: Firma a is als verkopende partij verantwoordelijk voor de deugelijkheid van de radiator, en zij zullen dus voor het herstel of vervanging van de radiator moeten zorgen. Firma A is echter niet verantwoordelijk voor eventuele schade die door de defecte radiator wordt veroorzaakt, hier is de fabrikant voor verantwoordelijk. zij hebben productaansprakelijkheid. Dus om de kosten van het verwijderen van de oude en plaatsen van de nieuwe radiator terug te krijgen zal je bij de producent van de Radiator moeten zijn.
Ben ik het niet mee eens.

Firma A heeft een product geleverd.
In de tussentijd heeft Firma B gemonteerd.

Heeft firma B de schade veroorzaakt?
@Kokka: de producent is geen partij in deze. Ik heb een overeenkomst met de leverancier van de radiator. Indien de leverancier meent dat HIJ schade of kosten heeft kan hij dat verhalen op de producent. Niet ik.

Ter aanvulling: firma B heeft geen schade veroorzaakt

rvjapio
Berichten: 1003
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Firma A levert het product en is dus niet verantwoordelijk voor de plaatsing. Vraag ze eens of ze hem zelf willen/kunnen installeren, maar dat leidt dan wel tot meerkosten.

witte angora
Berichten: 30862
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd ga ik mee met mp2017. Firma A heet een product geleverd, daar zit garantie op. Maar de garantie betreft alleen het product. Niet de montagekosten. Die zou je bij B kunnen terug halen als B verkeerd gemonteerd heeft. Maar B heeft niet verkeerd gemonteerd.

Ik snap dat je B niet wil verrijken, maar als B minimaal 3 uur terug moet komen om het ding te vervangen, verrijk je hem toch niet? Hij heeft er drie uur werk aan, en iemand moet die kosten betalen. Waarom moet dat uit de portemonnee van B komen?

Wat eerder al gezegd is, jullie hebben zelf voor deze constructie gekozen. Als B het product ook geleverd had, had het hele verhaal op het bordje van B gelegen. In dit geval niet.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

rvjapio schreef:Firma A levert het product en is dus niet verantwoordelijk voor de plaatsing. Vraag ze eens of ze hem zelf willen/kunnen installeren, maar dat leidt dan wel tot meerkosten.
Dan kan TS de radiator ook van B laten monteren, wat is het verschil? :lol:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door renewouters »

Benjw schreef:
Waar het om gaat en waar mijn interesse naar uitgaat is in wat een consument redelijk mag verwachten.
Een gerepareerde of nieuwe radiator. Niet meer en niet minder.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Ik snap dat je B niet wil verrijken, maar als B minimaal 3 uur terug moet komen om het ding te vervangen, verrijk je hem toch niet? Hij heeft er drie uur werk aan, en iemand moet die kosten betalen. Waarom moet dat uit de portemonnee van B komen?

Een radiator met dezelfde maten aan bestaande aansluitingen, monteren vergt geen 3 uren.

Daar zijn misschien de voorrijkosten en het aftappen van het leidingwater en vullen zeker mee inbegrepen.

Dat TS zo zeker is dat B de schade niet veroorzaakt heeft, laat mij denken aan een ZZP'r uit de kenniskring.

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De belangrijkste vraag is volgens mij nog niet gesteld: wát is er precies kapot? Is er uberhaupt iets kapot? Is de radiator inderdaad zélf kapot/ lek, of is de montage niet goed gedaan? Bij mijn designradiator zit de aansluiting ook aan de zijkant namelijk, dus als er aan de zijkant lekkage is kan dat een productfout van de radiator of een verkeerde montage zijn. Gezien het feit dat de leverancier 'm wil ruilen, zou je verwachten dat het product zelf ondeugdelijk is, maar is dat ook zo? Is er al iemand langs geweest om te kijken, of is er puur op basis van meldingen geacteerd?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door kokka »

Benjw schreef:
mp2017 schreef:
kokka schreef:volgens mij zit het zo: Firma a is als verkopende partij verantwoordelijk voor de deugelijkheid van de radiator, en zij zullen dus voor het herstel of vervanging van de radiator moeten zorgen. Firma A is echter niet verantwoordelijk voor eventuele schade die door de defecte radiator wordt veroorzaakt, hier is de fabrikant voor verantwoordelijk. zij hebben productaansprakelijkheid. Dus om de kosten van het verwijderen van de oude en plaatsen van de nieuwe radiator terug te krijgen zal je bij de producent van de Radiator moeten zijn.
Ben ik het niet mee eens.

Firma A heeft een product geleverd.
In de tussentijd heeft Firma B gemonteerd.

Heeft firma B de schade veroorzaakt?
@Kokka: de producent is geen partij in deze. Ik heb een overeenkomst met de leverancier van de radiator. Indien de leverancier meent dat HIJ schade of kosten heeft kan hij dat verhalen op de producent. Niet ik.

Ter aanvulling: firma B heeft geen schade veroorzaakt
volgens BW 6:185 is de producent aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een gebrek ik zijn product
volgens B 6:187 lid 4
Indien niet kan worden vastgesteld wie de producent van het produkt is, wordt elke leverancier als producent ervan beschouwd, tenzij hij de benadeelde binnen een redelijke termijn de identiteit meedeelt van de producent of van degene die hem het produkt heeft geleverd. Indien ten aanzien van een in de Europese Economische Ruimte geïmporteerd produkt niet kan worden vastgesteld wie de importeur van dat produkt is, wordt eveneens elke leverancier als producent ervan beschouwd, tenzij hij de benadeelde binnen een redelijke termijn de identiteit meedeelt van de importeur in de Europese Economische Ruimte of van een leverancier binnen de Europese Economische Ruimte die hem het produkt heeft geleverd.
artikel 6:190 lid B
schade door het produkt toegebracht aan een andere zaak die gewoonlijk voor gebruik of verbruik in de privésfeer is bestemd en door de benadeelde ook hoofdzakelijk in de privésfeer is gebruikt of verbruikt, met toepassing van een franchise ten belope van € 500.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vergeet artikel 7:24 BW niet. Overigens is hier niet gesteld dat er schade aan andere zaken is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ondeugdelijke radiator, vergoeding de- en montagekosten?

Ongelezen bericht door renewouters »

mp2017 schreef: Dat TS zo zeker is dat B de schade niet veroorzaakt heeft, laat mij denken aan een ZZP'r uit de kenniskring.
Klinkt niet onlogisch. Zeker omdat TS ook nog aangeeft geen klusser te zijn. Knap om dan zo'n stellige mening te hebben. Het feit dat de leverancier een nieuw product geeft zegt ook niet alles. Er zijn genoeg bedrijven die, in tegenstelling tot veel mensen op dit forum, niet eerst de relevante wetten gaan noemen alvorens te handelen.

Gesloten