De info van Oxxio heeft verhult dat het om een variabel contract ging, waardoor ik nu niet het contract heb waarvoor ik gekozen zou hebben als Oxxio mij duidelijk en volledig zou hebben geïnformeerd.
Of het klopt dat Oxxio onduidelijke info heeft gegeven, weet ik niet, want ik heb de paperassen niet. Dus wat @scontra schrijft kan net zo goed of fout zijn als wat jij schrijft.
Eén ding weet ik wel: mensen lezen vaak slordig en slecht.
Uit de diverse reacties blijkt dat niemand weet wat de voorwaarden van een LosVast contract zijn en wat "in principe" inhoudt.
Dat geldt ook voor mij. Ik ben daarover niet ingelicht door Oxxio. Wat ik wel weet heb ik hier al vermeld.
Na het aangaan van de overeenkomst met Oxxio heeft u 14 kalenderdagen de tijd gehad om de overeenkomst, die u is toegestuurd, door te lezen en u er van te overtuigen of dit wel de overeenkomst was die u van plan was om aan te gaan, alvorens de overeenkomst (na die 14 kalenderdagen) definitief zou worden.
Als de u toegezonden en nu in uw bezit zijnde overeenkomst niet datgene inhoud wat u voor ogen staat, dan bent u zelf in gebreke gebleven door hierop niet te reageren richting Oxxio.
Oxxio zal hier binnenkort wel in uw topic reageren met het verzoek om met hen in contact te treden om het e.e.ea. (nog) eens met u door te spreken.
"Als de u toegezonden en nu in uw bezit zijnde overeenkomst niet datgene inhoud wat u voor ogen staat, dan bent u zelf in gebreke gebleven door hierop niet te reageren richting Oxxio."
Oxxio heeft mij op het verkeerde been gezet en zand in de ogen gestrooid door niet te spreken van een variabel contract maar van een "LosVast" contract, waarbij de prijs voor mij in principe voor een jaar vast zou staan. Dan moet u mij niet verwijten dat ik zand in de ogen had maar Oxxio voor het gooien van dat zand!
Laatst gewijzigd door antigraaier op 15 aug 2022 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
antigraaier schreef: ↑
14 aug 2022 14:38
Uit de diverse reacties blijkt dat niemand weet wat de voorwaarden van een LosVast contract zijn en wat "in principe" inhoudt.
Dat geldt ook voor mij. Ik ben daarover niet ingelicht door Oxxio. Wat ik wel weet heb ik hier al vermeld.
"Na het aangaan van de overeenkomst met Oxxio heeft u 14 kalenderdagen de tijd gehad om de overeenkomst, die u is toegestuurd, door te lezen en u er van te overtuigen of dit wel de overeenkomst was die u van plan was om aan te gaan, alvorens de overeenkomst (na die 14 kalenderdagen) definitief zou worden.
Als de u toegezonden en nu in uw bezit zijnde overeenkomst niet datgene inhoud wat u voor ogen staat, dan bent u zelf in gebreke gebleven door hierop niet te reageren richting Oxxio."
Oxxio heeft mij op het verkeerde been gezet en zand in de ogen gestrooid door niet te spreken van een variabel contract maar van een "LosVast" contract, waarbij de prijs voor mij in principe voor een jaar vast zou staan. Dan moet u mij niet verwijten dat ik zand in de ogen had maar Oxxio voor het gooien van dat zand!
Een energiecontract moet altijd schriftelijk bevestigd worden..
dus wat heb je nu eigenlijk afgesproken?
Uit de diverse reacties blijkt dat niemand weet wat de voorwaarden van een LosVast contract zijn en wat "in principe" inhoudt.
Dat geldt ook voor mij. Ik ben daarover niet ingelicht door Oxxio. Wat ik wel weet heb ik hier al vermeld.
Maar de vraag die je niet beantwoord is: je hebt de voorwaarden toch gewoon ontvangen en/of kunt ze opvragen in de klantenportaal. Daarin staat ongetwijfeld gedefinieerd wat een en ander wél inhoudt.
Enige tijd geleden heb ik van Oxxio een nieuw contract gekregen voor stroom en gas, genaamd LosVast. Los voor mij (ik kan altijd opzeggen) en vast voor Oxxio (de tarieven zijn voor een jaar vast). In principe. Een nadere beschrijving daarvan heb ik niet gevonden. Nu blijkt dit contract niet anders dan een variabel contract te zijn! De tarieven worden in elk geval binnen dat jaar gewoon verhoogd. Had ik dat geweten dan had ik dit contract niet genomen. ik wilde geen variabel contract. Met de naamgeving LosVast en de informatie daarover heeft Oxxio mij doen geloven dat dit een contract was met vaste tarieven. Ik voel mij misleid en wil dat rechtgezet krijgen, maar Oxxio geeft niet thuis.
Ik lees een heleboel aannames en gevoelens. De vraag is echter wat er in de voorwaarden stond bij het contract (die zou U gehad moeten hebben en gelezen kunnen hebben binnen de afkoel termijn). Ik heb geen Oxxio en ben ook niet van plan om voor U deze voorwaarden op hun website te gaan zoeken, want U zou deze moeten hebben. Los daarvan weet ik wel dat er niet één energie leverancier was die 'enige tijd geleden' contracten met vast prijzen aanbood. Wel heeft U een andere mooie voorwaarde gehad, namelijk dat U altijd kunt opzeggen. Alleen is dat in deze tijden een nutteloze voorwaarde want ieder nieuw contract is duurder (maar dat wist Oxxio ook wel toen ze U dit contract met deze mooie voorwaarde aanboden denk ik).
Dus scan de voorwaarden even in (of kopieer ze even uit de mail van enige tijd geleden) en dan is er vast wel iemand die ze even wil doornemen.
Op het FOK forum zie je reacties van mensen die tenminste WEL begrijpen dat ze met een LosVast contract een variabele overeenkomst hebben. https://forum.fok.nl/topic/2651823/1/50
Op het FOK forum zie je reacties van mensen die tenminste WEL begrijpen dat ze met een LosVast contract een variabele overeenkomst hebben. https://forum.fok.nl/topic/2651823/1/50
Ik had eerst gewoon 1 jaar vast, nu dus zo’n lost vast contract wat steeds 3 maanden mee gaat.
Op het FOK forum zie je reacties van mensen die tenminste WEL begrijpen dat ze met een LosVast contract een variabele overeenkomst hebben. https://forum.fok.nl/topic/2651823/1/50
Ik had eerst gewoon 1 jaar vast, nu dus zo’n lost vast contract wat steeds 3 maanden mee gaat.
Ja?? Het is maar wat je er uit pikt, hè? Blijkbaar staat in dat contract dat de variabele prijzen voor 3 maanden gelden. In het recente verleden werden de prijzen van variabele contracten 2x per jaar aangepast.
Op het FOK forum zie je reacties van mensen die tenminste WEL begrijpen dat ze met een LosVast contract een variabele overeenkomst hebben. https://forum.fok.nl/topic/2651823/1/50
Ik had eerst gewoon 1 jaar vast, nu dus zo’n lost vast contract wat steeds 3 maanden mee gaat.
Ja?? Het is maar wat je er uit pikt, hè? Blijkbaar staat in dat contract dat de variabele prijzen voor 3 maanden gelden. In het recente verleden werden de prijzen van variabele contracten 2x per jaar aangepast.
Yep, net als jij er zo een website uitpikt… dat is vaak zo.
Overigens verwacht ik dat de tarieven bij LosVast inmiddels in de sterk fluctuerende markt ook elke maand wisselen en niet meer elke 3 maanden.
Dat laatste kan, maar daar ga ik me zeker niet in verdiepen, dat laat ik aan jou over. TS heeft op zeker gewoon een variabel contract, een vast contract wordt nooit automatisch verlengd met een nieuw vast contract. Klaar mee.
Voor degenen die het contract willen lezen volgt dat hier. In twee delen anders is het te groot.
Hierin wordt dus niets gezegd over een LosVast contract.
Artikel 1. Je betaling
1.1 Je betaalt iedere maand een termijnbedrag. Eenmaal per jaar krijg je
een jaarnota. Op deze jaarnota verrekenen wij je verbruik met de
door jou betaalde termijnbedragen en stellen we een nieuw
termijnbedrag vast. Dit nieuwe termijnbedrag baseren we op je
verbruik in de afgelopen periode, de temperaturen van een
gemiddelde winter, de leveringstarieven en de verwachte leverings
tarieven van het komende jaar. Hierdoor is de kans klein dat je
achteraf moet bijbetalen. Je kunt ons vragen om je termijn bedrag
aan te passen. In bijzondere situaties kunnen wij besluiten om je
termijnbedrag vaker dan één keer per jaar aan te passen.
1.2 Betaal je via automatische incasso? Dan schrijven wij je termijn
bedrag automatisch één keer per maand af. We proberen deze
afschrijving elke maand rond dezelfde datum te doen. Via Mijn
Oxxio of de Oxxio App kun je een voorkeursdag voor de maande
lijkse afschrijving opgeven.
1.3 Bij betaling met automatisch incasso zie je op je bankafschrift
ons Incassant ID waaraan je Oxxio kunt herkennen:
NL84ZZZ526983270000. Daarnaast heb je een persoonlijk
mandaat ID. Dit is je unieke en persoonlijke nummer dat
gekoppeld is aan de machtiging die je aan Oxxio hebt gegeven.
Ook dit nummer vind je op je bankafschrift en in berichten van
Oxxio. Maak je gebruik van een whitelist bij je bank (waarin is
vastgelegd wie automatisch geld van je bankrekening af mogen
halen), zorg dan dat Oxxio op deze whitelist terechtkomt.
Artikel 2. Administratie-, herinnerings- en aanmaningskosten
2.1 Betaal je anders dan via automatische incasso? Dan betaal je ons
€ 2,50 administratiekosten per maand (inclusief btw). Daarnaast is
Oxxio gerechtigd, als blijkt dat de automatische incasso meerdere
malen niet mogelijk is, over te gaan op een andere betaalwijze.
Dan betaal je ons hiervoor € 2,50 administratiekosten per maand
(inclusief btw). Ook als je je toestemming voor afschrijving per
automatische incasso niet hebt ingetrokken.
2.2 Een eerste herinnering ontvang je als een nota niet tijdig is voldaan.
Je krijgt dan nog niet direct aanvullende kosten. Als je binnen de
betaaltermijn van de eerste herinnering je betalings verplichting
alsnog niet nakomt, brengen we wel extra kosten in rekening.
Hierbij houden wij ons aan de Wet Incasso Kosten (WIK). Hierover
lees je meer op Oxxio.nl/betalen. Blijft je betaling dan nog steeds
uit, dan volgt nog een (slot)sommatie. Als wij een vordering ter
incasso overdragen aan een derde partij, kan deze partij extra
kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten
voor een aanmaning, een (slot)sommatie en de kosten van een
derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buiten
gerechtelijke kosten per nota. Tarieven en boetes voor wanbetaling
zijn vrijgesteld van btw.
Artikel 3. Terugleververgoeding
3.1 Alle stroom die je aan ons teruglevert, bijvoorbeeld via zonne
panelen, trekken we af van de stroom die je bij ons verbruikt hebt.
Dat heet salderen. Heb je een dubbele meter, dan trekken we de
door jou teruggeleverde stroom eerst af van je normaalverbruik en
daarna van je dalverbruik. Als je een slimme meter hebt, dan geldt
dat het overschot op de meter (telwerk) die meer opwekking heeft,
eerst op de andere meter (telwerk) wordt gesaldeerd. Je tarief voor
teruglevering is altijd gelijk aan je allin leveringstarief, zoals dat in je
contract staat. Het allin tarief bestaat uit: tarief per kWh, overheids
heffingen (opslag duurzame energie, energiebelasting) en btw. Als
je meer teruglevert dan je verbruikt, noemen we dat ‘een overschot
aan teruglevering’. De terugleververgoeding die je hiervoor krijgt, is
het teruglevertarief (dit is gelijk aan het kale enkeltarief). Hierover
wordt geen energiebelasting, opslag duurzame energie en btw
vergoed. Op je jaarnota kun je dit allemaal terugzien. Heb je een
overschot aan teruglevering? Dan zie je een negatief saldo op je
jaarnota en krijg je geld van ons terug.
Artikel 4. Opzegtermijn
4.1 Je hebt een contract afgesproken met een vaste looptijd. De
looptijd gaat in op de startdatum van de levering. Tijdens de vaste
looptijd geldt een opzegtermijn van 9 dagen. Let op, zeg je al op
voor de einddatum van de vaste looptijd van het contract, dan
moet je ons een bedrag (opzegboete) betalen.
4.2 Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt je contract
verlengd voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan gas en groene stroom
voor het variabele leveringstarief dat op dat moment geldt. Je
opzegtermijn vanaf deze verlenging is 9 dagen.
Artikel 5. Opzegboete en terugvordering kosten
5.1 Beëindig je je contract met een vaste looptijd vóór de einddatum
die in het contract staat? Dan brengen wij een opzegboete in
rekening. De hoogte van deze boete hangt af van het moment
waarop je het contract opzegt.
Het contract loopt nog:
Opzegboete per energieproduct:
minder dan 18 maanden
€ 50
18 tot 24 maanden
€ 75
24 tot 30 maanden
€ 100
meer dan 30 maanden
€ 125
5.2 Beëindig je je contract met een vaste looptijd in het eerste jaar en
heb je bij het afsluiten een cadeau ontvangen? Dan kunnen wij
hiervoor kosten terugvorderen. De hoogte daarvan baseren we op
de reële waarde van het ontvangen cadeau. De terugvordering
bedraagt maximaal € 50 per afgenomen energieproduct.
Artikel 6. Je gegevens
6.1 Persoonsgegevens die we van je hebben gekregen, gebruiken we
om ons contract uit te voeren en stroom en gas aan je te leveren.
Ook gebruiken we je gegevens om je te informeren over nieuwe
producten en diensten van Oxxio. Wil je geen informatie (meer)
ontvangen over nieuwe producten en diensten van Oxxio? Geef
dit dan aan ons door via Mijn Oxxio, of via de afmeldlink onder
aan een email van ons met informatie over producten en
diensten van Oxxio. Meer info? Kijk op Oxxio.nl/privacy.
Artikel 7. Wettelijk verplichte bepalingen
7.1 Je krijgt stroom en/of gas geleverd, zoals je dat van Oxxio mag
verwachten.
7.2 Wij houden ons aan:
a. Gedragscode Consument en Energieleverancier;
b. Gedragscode Leveranciers Slimme Meters.
Op Oxxio.nl/voorwaarden vind je deze gedragscodes en onze
voorwaarden. We zijn aangesloten bij de Geschillencommissie
Energie.
7.3 Wij zijn niet verantwoordelijk voor stroom en gasstoringen.
Hiervoor is je netbeheerder verantwoordelijk. Heb je een storing?
Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 (gratis).
7.4 Wij archiveren energiecontracten zoveel mogelijk digitaal.
Je sluit het energiecontract met ons af in de Nederlandse taal.
Artikel 8. Slotbepalingen
8.1 Dit Voorwaardenoverzicht geldt vanaf 2 januari 2022. Op deze
datum vervalt de vorige versie van het Voorwaardenoverzicht.
Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaar
denoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere
bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig.
8.2 Dit Voorwaardenoverzicht en de hierin genoemde tarieven kunnen
wijzigen wanneer een bestaande of nieuwe wettelijke regeling, of
een besluit van de overheid dit voorschrijft. Over wijzigingen van
de voorwaarden en tarieven ontvang je minimaal 10 dagen voor
ingangsdatum persoonlijk bericht.
Voorwaardenoverzicht Oxxio
Versie 2 januari 2022.
Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt je contract
verlengd voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan gas en groene stroom
voor het variabele leveringstarief dat op dat moment geldt. Je
opzegtermijn vanaf deze verlenging is 9 dagen.
Nijoveth: De laatste regel van punt 1.1 gaat over het termijnbedrag. Dat is afhankelijk van het tarief maar ook van het verbruik, dus daaruit kun je niet concluderen dat het tarief variabel zou zijn.
Voor degenen die uit de voorwaarden concluderen dat een LosVast contract variabel is: daar ben ik het mee eens. Dat staat er niet. Er staat niets over een LosVast contract in, dus moest ik afgaan op de toezegging van Oxxio dat het tarief bij met name het LosVast tarief voor een jaar vast zou zijn (in principe).