Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Dank RD1983 voor de grondige bijdrage.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.
Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.
Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Ja die mogen ze aanpassen. Voor klanten betekent dit dat ze weg mogen.antigraaier schreef: ↑25 aug 2022 14:21Dank RD1983 voor de grondige bijdrage.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.
Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Ze mogen wel de voorwaarden veranderen, maar Ts bedoelt waarschijnlijk: " mogen ze de in het contract vastgelegde na-afloop-van-de contractstermijn -voor- een-jaar-vaste-tarieven zomaar alsnog aanpassen (lees: variabel maken)? ".angel1978 schreef: ↑25 aug 2022 14:33Ja die mogen ze aanpassen. Voor klanten betekent dit dat ze weg mogen.antigraaier schreef: ↑25 aug 2022 14:21Dank RD1983 voor de grondige bijdrage.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.
Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.
Als de beschrijving van het Los-Vast tot 20 dec 2021 klopt, dan zou voor Ts vanaf februari 2022 het tarief voor een jaar vast moeten liggen, lijkt mij. Ts kan wel zelf weggaan (als de tarieven - bij andere aanbieders - plotseling laag zouden worden bijvoorbeeld).
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Ook ik ben aan de beurt met het los/vast verhaal van OXXIO.
Inmiddels heb ik mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.
Ik heb alle reacties gelezen.
Voor de mensen die wel concludeerden dat bij het los/vast het tarief 1 jaar niet zou wijzigen het volgende:
Ik begrijp heel goed dat je dat dacht, ik dacht dat ook.
In je originele contract staat wellicht het zelfde als bij mij, zoek het anders even op.
Ik bedoel hiermee het contract wat je had voordat je automatisch naar los/vast ging.
Bij mij was dat dec 2021.
Er waren toen nog 3 keuze mogelijkheden bij Oxxio:
Vast/ vaste looptijd, vaste tarieven
Variabel/(met inachtneming van de opzegtermijn) losse loop tijd, variabele tarieven.
Los Vast/(met inachtneming van de opzegtermijn) losse loop tijd, vaste tarieven.
Ik heb toen besloten niet over te stappen naar een andere leverancier maar te gaan voor Los Vast.
Uit onderstaande passage uit dat contract lijkt me duidelijk dat er wel degelijk nog een overeenkomst is, namelijk de zelfde.
Maar ook wat los vast is.
Bedenktijd en opzeggen van deze overeenkomst
Als je een overeenkomst met ons sluit, heb je 14 dagen bedenktijd. Daarin mag je kosteloos annuleren. Heb je in deze tijd stroom en gas gekregen omdat we op jouw verzoek direct zijn gaan
leveren? Dan moet je wel al onze kosten betalen. Na deze 14 dagen geldt de overeenkomst totdat jij hem opzegt. Je mag opzeggen wanneer je wilt. Dat doe je op dezelfde manier als waarop je de
overeenkomst met ons afgesloten hebt: mondeling, schriftelijk of via internet (Oxxio.nl/opzeggen). Daarna beëindigen we de overeenkomst binnen 30 dagen. Let op, zeg je al op voor de genoemde
einddatum overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegvergoeding) betalen. Duurt de overeenkomst:
- minder dan 1,5 jaar? Dan betaal je € 50 voor stroom en € 50 voor gas.
- tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaal je € 75 voor stroom en € 75 voor gas.
- tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaal je € 100 voor stroom en € 100 voor gas.
- nog meer dan 2,5 jaar? Dan betaal je € 125 voor stroom en € 125 voor gas.
Is de looptijd van de overeenkomst afgelopen en horen we niets van je? Dan krijg je gewoon stroom en gas van ons en loopt onze overeenkomst automatisch door totdat jij de overeenkomst opzegt.
Je krijgt automatisch van ons een nieuw tarief. Het nieuwe tarief geldt een jaar. Wil je later liever toch opzeggen? Laat ons dat dan weten. Dan beëindigen we onze overeenkomst kosteloos na 30
dagen.
In de algemene voorwaarden lees ik daarnaast: (kort samengevat) "We kunnen afspreken dat": los los is en vast vast.
Voor mij hebben we afgesproken dat het tarief 1 jaar vast zou zijn.
Hierna werd de omschrijving van los vast gaande 'wolliger'. In principe?
Totdat ik inderdaad 'de' mail kreeg waarin de tarief verhoging werd aangekondigd en ik plots een variabel contract zou hebben.
Alle oude info (tarief geldig tot) was bij controle nu ook weg uit mijn Oxxio,
En de onduidelijkheid wordt onverminderd verder opgedreven in de ontvangen mail. We 'willen' de tarieven over 3 maanden aanpassen?
De volgende dag kreeg ik een mail van Oxxio, als 'reactie' op mijn bezwaar schrift waarin uitleg kwam (waar ik dus niet om gevraagd had) te lezen stond over aanpassen van de tarieven "ja 3 maanden of vaker."
Het zijn allemaal termen om klanten vast of aan het lijntje te houden. Termen zoals "in principe' of "we willen" werken in op het gevoel van mensen en scheppen verwarring. Marketing technisch super, maar ze verkopen hier geen koekjes. Energie is een basisbehoefte, het gaat daarnaast om forse bedragen.
Ik ben geen jurist mogelijk heb ik ergens nog wat kleine letters gemist. Hoe dan ook, ik voel me in ieder geval behoorlijk misleid.
Ik ben benieuwd of Oxxio hier mee gaat wegkomen.
Inmiddels heb ik mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.
Ik heb alle reacties gelezen.
Voor de mensen die wel concludeerden dat bij het los/vast het tarief 1 jaar niet zou wijzigen het volgende:
Ik begrijp heel goed dat je dat dacht, ik dacht dat ook.
In je originele contract staat wellicht het zelfde als bij mij, zoek het anders even op.
Ik bedoel hiermee het contract wat je had voordat je automatisch naar los/vast ging.
Bij mij was dat dec 2021.
Er waren toen nog 3 keuze mogelijkheden bij Oxxio:
Vast/ vaste looptijd, vaste tarieven
Variabel/(met inachtneming van de opzegtermijn) losse loop tijd, variabele tarieven.
Los Vast/(met inachtneming van de opzegtermijn) losse loop tijd, vaste tarieven.
Ik heb toen besloten niet over te stappen naar een andere leverancier maar te gaan voor Los Vast.
Uit onderstaande passage uit dat contract lijkt me duidelijk dat er wel degelijk nog een overeenkomst is, namelijk de zelfde.
Maar ook wat los vast is.
Bedenktijd en opzeggen van deze overeenkomst
Als je een overeenkomst met ons sluit, heb je 14 dagen bedenktijd. Daarin mag je kosteloos annuleren. Heb je in deze tijd stroom en gas gekregen omdat we op jouw verzoek direct zijn gaan
leveren? Dan moet je wel al onze kosten betalen. Na deze 14 dagen geldt de overeenkomst totdat jij hem opzegt. Je mag opzeggen wanneer je wilt. Dat doe je op dezelfde manier als waarop je de
overeenkomst met ons afgesloten hebt: mondeling, schriftelijk of via internet (Oxxio.nl/opzeggen). Daarna beëindigen we de overeenkomst binnen 30 dagen. Let op, zeg je al op voor de genoemde
einddatum overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegvergoeding) betalen. Duurt de overeenkomst:
- minder dan 1,5 jaar? Dan betaal je € 50 voor stroom en € 50 voor gas.
- tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaal je € 75 voor stroom en € 75 voor gas.
- tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaal je € 100 voor stroom en € 100 voor gas.
- nog meer dan 2,5 jaar? Dan betaal je € 125 voor stroom en € 125 voor gas.
Is de looptijd van de overeenkomst afgelopen en horen we niets van je? Dan krijg je gewoon stroom en gas van ons en loopt onze overeenkomst automatisch door totdat jij de overeenkomst opzegt.
Je krijgt automatisch van ons een nieuw tarief. Het nieuwe tarief geldt een jaar. Wil je later liever toch opzeggen? Laat ons dat dan weten. Dan beëindigen we onze overeenkomst kosteloos na 30
dagen.
In de algemene voorwaarden lees ik daarnaast: (kort samengevat) "We kunnen afspreken dat": los los is en vast vast.
Voor mij hebben we afgesproken dat het tarief 1 jaar vast zou zijn.
Hierna werd de omschrijving van los vast gaande 'wolliger'. In principe?
Totdat ik inderdaad 'de' mail kreeg waarin de tarief verhoging werd aangekondigd en ik plots een variabel contract zou hebben.
Alle oude info (tarief geldig tot) was bij controle nu ook weg uit mijn Oxxio,
En de onduidelijkheid wordt onverminderd verder opgedreven in de ontvangen mail. We 'willen' de tarieven over 3 maanden aanpassen?
De volgende dag kreeg ik een mail van Oxxio, als 'reactie' op mijn bezwaar schrift waarin uitleg kwam (waar ik dus niet om gevraagd had) te lezen stond over aanpassen van de tarieven "ja 3 maanden of vaker."
Het zijn allemaal termen om klanten vast of aan het lijntje te houden. Termen zoals "in principe' of "we willen" werken in op het gevoel van mensen en scheppen verwarring. Marketing technisch super, maar ze verkopen hier geen koekjes. Energie is een basisbehoefte, het gaat daarnaast om forse bedragen.
Ik ben geen jurist mogelijk heb ik ergens nog wat kleine letters gemist. Hoe dan ook, ik voel me in ieder geval behoorlijk misleid.
Ik ben benieuwd of Oxxio hier mee gaat wegkomen.
martijn81
vindt dit leuk
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
De overeenkomst, de div voorwaarden, de gewijzigde voorwaarden, de benamingen, de verwarring.
In mijn overeenkomst staat dat bij tegenstrijdigheid in al deze documenten 'deze overeenkomst' het laatste woord heeft.
Ik heb 'deze overeenkomst' als pdf ontvangen,
De overige voorwaarden kon je bezichtigen via div links. Achter al deze links van toen zitten nu de inmiddels div. aangepaste voorwaarden/documenten.
Uit de overeenkomst:
Welke documenten gelden voor onze afspraken?
Voor onze afspraken gelden de documenten die hieronder staan:
- Deze overeenkomst.
- De Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.
- De Kwaliteitscriteria van Oxxio.
- De Actievoorwaarden, als die voor deze overeenkomst gelden.
- Het Voorwaardenoverzicht.
De voorwaarden en kwaliteitscriteria staan op Oxxio.nl/voorwaarden. Staat er in één van deze documenten iets anders dan wat er in een ander document staat? Dan gelden ze in de volgorde die
hierboven staat.
Bij mij staat in 'deze overeenkomst' eenduidig dat het tarief een jaar lang geldig is, dus zonder de later geïntroduceerde mitsen en maren.
In mijn overeenkomst staat dat bij tegenstrijdigheid in al deze documenten 'deze overeenkomst' het laatste woord heeft.
Ik heb 'deze overeenkomst' als pdf ontvangen,
De overige voorwaarden kon je bezichtigen via div links. Achter al deze links van toen zitten nu de inmiddels div. aangepaste voorwaarden/documenten.
Uit de overeenkomst:
Welke documenten gelden voor onze afspraken?
Voor onze afspraken gelden de documenten die hieronder staan:
- Deze overeenkomst.
- De Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.
- De Kwaliteitscriteria van Oxxio.
- De Actievoorwaarden, als die voor deze overeenkomst gelden.
- Het Voorwaardenoverzicht.
De voorwaarden en kwaliteitscriteria staan op Oxxio.nl/voorwaarden. Staat er in één van deze documenten iets anders dan wat er in een ander document staat? Dan gelden ze in de volgorde die
hierboven staat.
Bij mij staat in 'deze overeenkomst' eenduidig dat het tarief een jaar lang geldig is, dus zonder de later geïntroduceerde mitsen en maren.
martijn81
vindt dit leuk
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Ook ik voel me compleet misleid door Oxxio, ook ik heb sinds februari een LosVast contract bij Oxxio en voel me compleet misleid. In mijn Oxxio App heeft altijd gestaan 'uw is geldig tot 17 februari 2023'. Ik heb er zelfs een printscreen van, zie bijlage. Alleen heel gek, nu staat het er niet meer....In februari was de energiemarkt al onrustig, omdat de tarieven een jaar vast zouden staan ben ik niet overgestapt. Ik voel me echt bedonderd.
Als je belt met Oxxio, sturen ze je met een verhaaltje het bos in.
Als je belt met Oxxio, sturen ze je met een verhaaltje het bos in.
- Bijlagen
-
- Oxxio_app.jpg
- Printscreen uit Oxxio app.
- (31.49 KiB) 223 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
onrecht100.000
vindt dit leuk
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Inmiddels heeft mijn rechtsbijstand verzekering het opgepakt. Ze gaan er van uit dat de tarieven inderdaad een jaar vast zouden moeten zijn.
Ik zal de uitkomst zeker delen.
Kijk wat in je contract staat, teken in ieder geval bezwaar aan (voorbeeldbrief staat op (ACM consuwijzer) en als je de mogelijkheid hebt vraag hulp.
Ik zal de uitkomst zeker delen.
Kijk wat in je contract staat, teken in ieder geval bezwaar aan (voorbeeldbrief staat op (ACM consuwijzer) en als je de mogelijkheid hebt vraag hulp.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Onrecht100.000 schreef:
"Voor de mensen die wel concludeerden dat bij het los/vast het tarief 1 jaar niet zou wijzigen het volgende:
Ik begrijp heel goed dat je dat dacht, ik dacht dat ook.
In je originele contract staat wellicht het zelfde als bij mij, zoek het anders even op.
Ik bedoel hiermee het contract wat je had voordat je automatisch naar los/vast ging."
Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
Toch voel ik mij misleid door de aanbieding van het losvastcontract vanwege de informatie van Oxxio dat de tarieven een jaar vast zouden staan (in principe). Net als martijn81 en wie weet hoeveel anderen.
Ik ga op ACM consuwijzer kijken voor verdere actie en blijf graag op de hoogte van wat de rechtsbijstandverzekering bereikt.
"Voor de mensen die wel concludeerden dat bij het los/vast het tarief 1 jaar niet zou wijzigen het volgende:
Ik begrijp heel goed dat je dat dacht, ik dacht dat ook.
In je originele contract staat wellicht het zelfde als bij mij, zoek het anders even op.
Ik bedoel hiermee het contract wat je had voordat je automatisch naar los/vast ging."
Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
Toch voel ik mij misleid door de aanbieding van het losvastcontract vanwege de informatie van Oxxio dat de tarieven een jaar vast zouden staan (in principe). Net als martijn81 en wie weet hoeveel anderen.
Ik ga op ACM consuwijzer kijken voor verdere actie en blijf graag op de hoogte van wat de rechtsbijstandverzekering bereikt.
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Daar lees ik dat gesteld wordt dat de voorwaarden mogen veranderen (wat ik al betwijfel). En geen antwoord op de vraag of leverings tarieven mogen veranderen.antigraaier schreef: ↑14 sep 2022 00:13Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Hier hetzelfde verhaal. Het staat zowaar nog op hun website:
Geen verlengingsaanbod ontvangen of geaccepteerd?
Loopt de vaste looptijd van je huidige overeenkomst af en heb je geen verlengingsaanbod ontvangen of ben je er niet op ingegaan? Dan blijven we je natuurlijk gewoon energie leveren. Per e-mail ontvang je automatisch je nieuwe leveringstarieven. Ze zijn 1 jaar geldig en horen bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dit betekent dat je tussentijds op mag zeggen. Houd daarbij wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.
bron: https://www.oxxio.nl/klantenservice/verlengen
Geen verlengingsaanbod ontvangen of geaccepteerd?
Loopt de vaste looptijd van je huidige overeenkomst af en heb je geen verlengingsaanbod ontvangen of ben je er niet op ingegaan? Dan blijven we je natuurlijk gewoon energie leveren. Per e-mail ontvang je automatisch je nieuwe leveringstarieven. Ze zijn 1 jaar geldig en horen bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dit betekent dat je tussentijds op mag zeggen. Houd daarbij wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.
bron: https://www.oxxio.nl/klantenservice/verlengen
- Bijlagen
-
- oxxio - kopie.jpg
- (39.92 KiB) 76 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
antigraaier
vindt dit leuk
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Inderdaad mogen ze altijd voorwaarden wijzigen, zijn die in je nadeel dan mag je meestal zonder boete meteen opstappen.
Met de nadruk op MAG.
Als je niets doet of overstapt is dat voor hun de voordeligste manier om onder afspraken uit te komen.
Maar heb je een 'vast/vast' contract mogen tarieven niet zomaar worden aangepast. Willen ze dat wel zal een rechter eerst moeten bepalen dat ze echt niet anders konden.
Deze los/vast constructie van Oxxio is redelijk uniek. Vooralsnog gaat mijn verzekering er van uit dat het vaste gedeelte net zo vast is zoals hierboven. Volgens hun is het contract hierbij leidend.
Ik heb wel gezien dat er meerdere versies in omloop zijn...
Bij mij staat bij punt 7
Bedenktijd en opzeggen van deze overeenkomst
Als je een overeenkomst met ons sluit, heb je 14 dagen bedenktijd. Daarin mag je kosteloos annuleren. Heb je in deze tijd stroom en gas gekregen omdat we op jouw verzoek direct zijn gaan
leveren? Dan moet je wel al onze kosten betalen. Na deze 14 dagen geldt de overeenkomst totdat jij hem opzegt. Je mag opzeggen wanneer je wilt. Dat doe je op dezelfde manier als waarop je de
overeenkomst met ons afgesloten hebt: mondeling, schriftelijk of via internet (Oxxio.nl/opzeggen). Daarna beëindigen we de overeenkomst binnen 30 dagen. Let op, zeg je al op voor de genoemde
einddatum overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegvergoeding) betalen. Duurt de overeenkomst:
- minder dan 1,5 jaar? Dan betaal je € 50 voor stroom en € 50 voor gas.
- tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaal je € 75 voor stroom en € 75 voor gas.
- tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaal je € 100 voor stroom en € 100 voor gas.
- nog meer dan 2,5 jaar? Dan betaal je € 125 voor stroom en € 125 voor gas.
Is de looptijd van de overeenkomst afgelopen en horen we niets van je? Dan krijg je gewoon stroom en gas van ons en loopt onze overeenkomst automatisch door totdat jij de overeenkomst opzegt.
Je krijgt automatisch van ons een nieuw tarief. Het nieuwe tarief geldt een jaar. Wil je later liever toch opzeggen? Laat ons dat dan weten. Dan beëindigen we onze overeenkomst kosteloos na 30
dagen.
Met de nadruk op MAG.
Als je niets doet of overstapt is dat voor hun de voordeligste manier om onder afspraken uit te komen.
Maar heb je een 'vast/vast' contract mogen tarieven niet zomaar worden aangepast. Willen ze dat wel zal een rechter eerst moeten bepalen dat ze echt niet anders konden.
Deze los/vast constructie van Oxxio is redelijk uniek. Vooralsnog gaat mijn verzekering er van uit dat het vaste gedeelte net zo vast is zoals hierboven. Volgens hun is het contract hierbij leidend.
Ik heb wel gezien dat er meerdere versies in omloop zijn...
Bij mij staat bij punt 7
Bedenktijd en opzeggen van deze overeenkomst
Als je een overeenkomst met ons sluit, heb je 14 dagen bedenktijd. Daarin mag je kosteloos annuleren. Heb je in deze tijd stroom en gas gekregen omdat we op jouw verzoek direct zijn gaan
leveren? Dan moet je wel al onze kosten betalen. Na deze 14 dagen geldt de overeenkomst totdat jij hem opzegt. Je mag opzeggen wanneer je wilt. Dat doe je op dezelfde manier als waarop je de
overeenkomst met ons afgesloten hebt: mondeling, schriftelijk of via internet (Oxxio.nl/opzeggen). Daarna beëindigen we de overeenkomst binnen 30 dagen. Let op, zeg je al op voor de genoemde
einddatum overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegvergoeding) betalen. Duurt de overeenkomst:
- minder dan 1,5 jaar? Dan betaal je € 50 voor stroom en € 50 voor gas.
- tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaal je € 75 voor stroom en € 75 voor gas.
- tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaal je € 100 voor stroom en € 100 voor gas.
- nog meer dan 2,5 jaar? Dan betaal je € 125 voor stroom en € 125 voor gas.
Is de looptijd van de overeenkomst afgelopen en horen we niets van je? Dan krijg je gewoon stroom en gas van ons en loopt onze overeenkomst automatisch door totdat jij de overeenkomst opzegt.
Je krijgt automatisch van ons een nieuw tarief. Het nieuwe tarief geldt een jaar. Wil je later liever toch opzeggen? Laat ons dat dan weten. Dan beëindigen we onze overeenkomst kosteloos na 30
dagen.
antigraaier
vindt dit leuk
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Stef321 wijst op de tekst op de website van Oxxio die toch wel heel duidelijk verklaart dat de tarieven die je krijgt na afloop van het vaste contract en bij vervolgens niet accepteren van het verlengaanbod een jaar geldig zijn. Dus voor een jaar vast staan. Fijn om dat helder te hebben.
onrecht100.000 geeft hierboven punt 7 van zijn of haar contract met Oxxio waarin staat dat na de looptijd van de overeenkomst, als ze niets van je horen, de nieuwe tarieven voor een jaar vast staan. Dat staat ook achteraan in mijn leveringsovereenkomst, met als titel
"Je overeenkomst voor stroom en/of gas van Oxxio
Hieronder staan alle afspraken die gelden voor deze overeenkomst." Versie oktober 2020.
Onder punt 8 van dit document staat welke documenten geldend zijn, precies hetzelfde als u al aanhaalde op 3 september.
Daarnaast hebben wij dus ook nog de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017." waaruit ik citeerde op 14 september.
Dus onze informatie en contract zijn hetzelfde.
Dat maakt dat ik nog meer interesse heb dan ik al had voor wat de rechtsbijstandverzekering bereikt.
onrecht100.000 geeft hierboven punt 7 van zijn of haar contract met Oxxio waarin staat dat na de looptijd van de overeenkomst, als ze niets van je horen, de nieuwe tarieven voor een jaar vast staan. Dat staat ook achteraan in mijn leveringsovereenkomst, met als titel
"Je overeenkomst voor stroom en/of gas van Oxxio
Hieronder staan alle afspraken die gelden voor deze overeenkomst." Versie oktober 2020.
Onder punt 8 van dit document staat welke documenten geldend zijn, precies hetzelfde als u al aanhaalde op 3 september.
Daarnaast hebben wij dus ook nog de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017." waaruit ik citeerde op 14 september.
Dus onze informatie en contract zijn hetzelfde.
Dat maakt dat ik nog meer interesse heb dan ik al had voor wat de rechtsbijstandverzekering bereikt.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Over de leveringstarieven staat er:16again schreef: ↑14 sep 2022 08:25Daar lees ik dat gesteld wordt dat de voorwaarden mogen veranderen (wat ik al betwijfel). En geen antwoord op de vraag of leverings tarieven mogen veranderen.antigraaier schreef: ↑14 sep 2022 00:13Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
"Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2
Veranderen wij deze voorwaarden?
Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden
dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3
Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeen-
komst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of
gas, waaronder prijsontwikkeling op de groot handelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen
met betrekking tot marge en prijs- en inkoop risico’s, wijzigingen inde kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.".
Vind u dat duidelijk? Er staat "Wij kunnen met elkaar afspreken ...." Dat is dus niet verplicht en daar hoor ik dan ook een stem in te hebben en daar is uitgebreide uitleg bij nodig die niet gegeven is.
16again
vindt dit leuk
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Aanvulling op hierboven:
Van belang is ook het volgende, zoals al aangegeven door onrecht 100.000:
"Uit de overeenkomst:
Welke documenten gelden voor onze afspraken?
Voor onze afspraken gelden de documenten die hieronder staan:
- Deze overeenkomst.
- De Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.
- De Kwaliteitscriteria van Oxxio.
- De Actievoorwaarden, als die voor deze overeenkomst gelden.
- Het Voorwaardenoverzicht.
De voorwaarden en kwaliteitscriteria staan op Oxxio.nl/voorwaarden. Staat er in één van deze documenten iets anders dan wat er in een ander document staat? Dan gelden ze in de volgorde die hierboven staat.".
In het document "deze overeenkomst" staat:
"Mogen wij het tarief van stroom en gas veranderen?
Jouw leveringstarief voor stroom en gas staat vast, en wijzigt dus niet, zolang deze overeenkomst duurt. Jouw tarieven en de looptijd van het product zie je op de voorkant. Verhoogt de overheid
belastingen, bijvoorbeeld energiebelasting of btw? Dan mogen wij jou die verhogingen wel direct doorberekenen. Daarover hoeven we je niet te informeren. Bovenop het stroom- en gastarief betaal
je voor je aansluiting, transport van stroom en gas en de huur van je elektriciteits- en gasmeter.".
Omdat dit document vóór de algemene voorwaarden gaat bij verschillen moet het dus zo zijn dat de tarieven van het losvast contract voor een jaar vast moeten zijn.
Van belang is ook het volgende, zoals al aangegeven door onrecht 100.000:
"Uit de overeenkomst:
Welke documenten gelden voor onze afspraken?
Voor onze afspraken gelden de documenten die hieronder staan:
- Deze overeenkomst.
- De Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.
- De Kwaliteitscriteria van Oxxio.
- De Actievoorwaarden, als die voor deze overeenkomst gelden.
- Het Voorwaardenoverzicht.
De voorwaarden en kwaliteitscriteria staan op Oxxio.nl/voorwaarden. Staat er in één van deze documenten iets anders dan wat er in een ander document staat? Dan gelden ze in de volgorde die hierboven staat.".
In het document "deze overeenkomst" staat:
"Mogen wij het tarief van stroom en gas veranderen?
Jouw leveringstarief voor stroom en gas staat vast, en wijzigt dus niet, zolang deze overeenkomst duurt. Jouw tarieven en de looptijd van het product zie je op de voorkant. Verhoogt de overheid
belastingen, bijvoorbeeld energiebelasting of btw? Dan mogen wij jou die verhogingen wel direct doorberekenen. Daarover hoeven we je niet te informeren. Bovenop het stroom- en gastarief betaal
je voor je aansluiting, transport van stroom en gas en de huur van je elektriciteits- en gasmeter.".
Omdat dit document vóór de algemene voorwaarden gaat bij verschillen moet het dus zo zijn dat de tarieven van het losvast contract voor een jaar vast moeten zijn.
16again
vindt dit leuk
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 jul 2019 13:52
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Klacht
Ineens noemt Oxxio het losvast contract een variabel contract.
Oxxio wijzigt mijn jaarcontract tussendoor omdat dit volgens de kleine lettertjes mag.
Dit produkt is mij niet als zodanig telefonisch verkocht.
Ik vind dat niet netjes.
De discussie met Oxxio is op een beschaafde en vriendelijke toon gevoerd maar Oxxio houdt voet bij stuk.
Ik heb best begrip voor hun situatie echter hoort verlies bij het spelen met knikkers.
Mijn enige optie is dat ik mijn klacht bij de geschillencommissie zal moeten neerleggen
omdat Oxxio op geen enkele manier wil meewerken aan een oplossing.
Ik wacht nog even om Oxxio de gelegenheid te geven om contructiever te reageren na mijn klacht op deze site.
Oxxio was een prima bedrijf maar is nu helaas practisch onbereikbaar en komt daardoor klantonvriendelijk over.
Ook bij mijn klacht slaan ze de plank helemaal mis. Er is momenteel veel ergernis over Oxxio.
Dit is erg jammer. Ik hoop dat Oxxio zich snel rehabiliteerd.
Gewenste oplossing:
Ineens noemt Oxxio het losvast contract een variabel contract.
Oxxio wijzigt mijn jaarcontract tussendoor omdat dit volgens de kleine lettertjes mag.
Dit produkt is mij niet als zodanig telefonisch verkocht.
Ik vind dat niet netjes.
De discussie met Oxxio is op een beschaafde en vriendelijke toon gevoerd maar Oxxio houdt voet bij stuk.
Ik heb best begrip voor hun situatie echter hoort verlies bij het spelen met knikkers.
Mijn enige optie is dat ik mijn klacht bij de geschillencommissie zal moeten neerleggen
omdat Oxxio op geen enkele manier wil meewerken aan een oplossing.
Ik wacht nog even om Oxxio de gelegenheid te geven om contructiever te reageren na mijn klacht op deze site.
Oxxio was een prima bedrijf maar is nu helaas practisch onbereikbaar en komt daardoor klantonvriendelijk over.
Ook bij mijn klacht slaan ze de plank helemaal mis. Er is momenteel veel ergernis over Oxxio.
Dit is erg jammer. Ik hoop dat Oxxio zich snel rehabiliteerd.
Ineens noemt Oxxio het losvast contract een variabel contract.
Oxxio wijzigt mijn jaarcontract tussendoor omdat dit volgens de kleine lettertjes mag.
Dit produkt is mij niet als zodanig telefonisch verkocht.
Ik vind dat niet netjes.
De discussie met Oxxio is op een beschaafde en vriendelijke toon gevoerd maar Oxxio houdt voet bij stuk.
Ik heb best begrip voor hun situatie echter hoort verlies bij het spelen met knikkers.
Mijn enige optie is dat ik mijn klacht bij de geschillencommissie zal moeten neerleggen
omdat Oxxio op geen enkele manier wil meewerken aan een oplossing.
Ik wacht nog even om Oxxio de gelegenheid te geven om contructiever te reageren na mijn klacht op deze site.
Oxxio was een prima bedrijf maar is nu helaas practisch onbereikbaar en komt daardoor klantonvriendelijk over.
Ook bij mijn klacht slaan ze de plank helemaal mis. Er is momenteel veel ergernis over Oxxio.
Dit is erg jammer. Ik hoop dat Oxxio zich snel rehabiliteerd.
Gewenste oplossing:
Ineens noemt Oxxio het losvast contract een variabel contract.
Oxxio wijzigt mijn jaarcontract tussendoor omdat dit volgens de kleine lettertjes mag.
Dit produkt is mij niet als zodanig telefonisch verkocht.
Ik vind dat niet netjes.
De discussie met Oxxio is op een beschaafde en vriendelijke toon gevoerd maar Oxxio houdt voet bij stuk.
Ik heb best begrip voor hun situatie echter hoort verlies bij het spelen met knikkers.
Mijn enige optie is dat ik mijn klacht bij de geschillencommissie zal moeten neerleggen
omdat Oxxio op geen enkele manier wil meewerken aan een oplossing.
Ik wacht nog even om Oxxio de gelegenheid te geven om contructiever te reageren na mijn klacht op deze site.
Oxxio was een prima bedrijf maar is nu helaas practisch onbereikbaar en komt daardoor klantonvriendelijk over.
Ook bij mijn klacht slaan ze de plank helemaal mis. Er is momenteel veel ergernis over Oxxio.
Dit is erg jammer. Ik hoop dat Oxxio zich snel rehabiliteerd.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 sep 2022 08:53
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Zit niets vast aan het LosVast contract van Oxxio.
Deze kregen wij gisteren in de mail.
Dat is dus bijna twee x zo duur als het streefbedrag gisteren op Prinsjesdag bekendgemaakt. Heel apart van Oxxio.
Beste heer, mevrouw
Je hebt een energiecontract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Dit betekent dat je leveringstarieven voor gas kunnen wijzigen. Per 01-10-2022 is dat het geval.
Op dit moment zijn de inkoopprijzen van energie hoog en het is onduidelijk hoe de prijzen zich de komende periode zullen ontwikkelen. We zijn van plan om je over 3 maanden weer nieuwe leveringstarieven aan te bieden. Zo kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Wijzigen je tarieven, dan informeren we je natuurlijk weer vooraf.
Je nieuwe tarieven
In de tabel hieronder zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 01-10-2022. Met LosVast kun je op elk moment en zonder opzegboete opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App bij 'Menu > Producten' of in Mijn Oxxio bij 'Mijn producten'.
Gas Tarieven per
01-10-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,88871
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429
Deze kregen wij gisteren in de mail.
Dat is dus bijna twee x zo duur als het streefbedrag gisteren op Prinsjesdag bekendgemaakt. Heel apart van Oxxio.
Beste heer, mevrouw
Je hebt een energiecontract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Dit betekent dat je leveringstarieven voor gas kunnen wijzigen. Per 01-10-2022 is dat het geval.
Op dit moment zijn de inkoopprijzen van energie hoog en het is onduidelijk hoe de prijzen zich de komende periode zullen ontwikkelen. We zijn van plan om je over 3 maanden weer nieuwe leveringstarieven aan te bieden. Zo kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Wijzigen je tarieven, dan informeren we je natuurlijk weer vooraf.
Je nieuwe tarieven
In de tabel hieronder zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 01-10-2022. Met LosVast kun je op elk moment en zonder opzegboete opzeggen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 9 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App bij 'Menu > Producten' of in Mijn Oxxio bij 'Mijn producten'.
Gas Tarieven per
01-10-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,88871
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Inderdaad, niet te geloven wat u schrijft. Volgende complot.
Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Hoe lang ben je er al klant, en welke termijnen worden in het contract (niet de voorwaarden) genoemd?Snoopysnoop schreef: ↑18 sep 2022 16:09Klacht
Ineens noemt Oxxio het losvast contract een variabel contract.
Oxxio wijzigt mijn jaarcontract tussendoor omdat dit volgens de kleine lettertjes mag.
Dit produkt is mij niet als zodanig telefonisch verkocht.
Bij mijn weten staan de prijzen de eerste contractsperiode vast, zodra die periode verloopt wordt het een variabel contract.