Ben ik het in beginsel mee eens, ware het niet dat de HR uitblijven van tegenspraak tegen de verklaring van de gebruiker in dit geval al voldoende achtte er van uit te gaan dat de wederpartij de verklaring had overgenomen, dus lijkt het me veilig te veronderstellen dat het ondertekenen van zulks een verklaring volledige instemming zal inhouden, maw de verklaring wordt overgenomen.alfatrion schreef:Daar wringt toch iets. Als de wederpartij de verklaring heeft opgevat als een verklaring van de gebruiker, dan zal hij de handtekening lang niet altijd zetten met het idee "nu wordt het mijn verklaring". Daarbij is de omstandigheid dat de verklaring door de gebruiker wordt opgesteld en die heel gemakkelijk deze onduidelijkheid kan weg nemen. Als je voor het ontvangen van de AV apart een handtekening moet zetten wordt dat een ander verhaal. Zo kunnen er natuurlijk meer omstandigheden zijn waaronder dit niet vol te houden is.
Dat er een manier is dit alles te omzeilen door een andere taalconsturctie op een ander stukje papier is duidelijk.
De voorwaarden zelf dienen boven het vinkje gepresenteerd te worden. Aangezien men het bestelproces niet kan afronden alvorens het vinkje aan te klikken, mag er van uit gegaan worden dat op zijn minst wat er direct voor het vinkje staat (Ik verklaar dat ik bovenstaande voorwaarden etc.) gelezen is.alfatrion schreef:Ik neem aan dat u nu denkt aan webwinkels. Ook hier wringt iets, want waarom geef je dan geen link naar de algemene voorwaarden? Vanwege art. 157 Rv is dit minder overtuigend dat mijn opmerkingen bij boek 3, maar toch.. uit dezelfde onderhandse akte zal blijken dat de gebruiker niet de algemene voorwaarden niet op de voor de handliggende weg heeft gepresenteerd.
Daarnaast dienen de AV uiteraard altijd op een duidelijke plaats terug te vinden zijn op de site.
M.i. valt er dan niet veel meer aan te morrelen, niet met boek 6 en niet met boek 3 in de hand, zaken als handelingsonbekwaamheid buiten beschouwing latend.