LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop vakantiewoning en niet financieren

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Djerry693

Aankoop vakantiewoning en niet financieren

Ongelezen bericht door Djerry693 »

Hallo,

Ik heb van het weekend een koopcontract getekend voor een woning onder voorbehoud van financiering. Nu heb ik zojuist gebeld met mijn bank, die aangeeft dat financiering van een object als degene die ik heb aangekocht op basis van houtskeletbouw nauwelijks mogelijk is, tenzij ik veel eigen geld stort. Het was juist de bedoeling om zonder eigen geld dit object te kopen. Mijn bank vertelde me ook dat geen enkele grote bank dit momenteel doet, gezien de mogelijke lage restwaarde bij uitblijven van onderhoud. Logisch eigenlijk wel.

Los van het feit dat het erg onhandig van me is om een dergelijk koopcontract te tekenen, bestaat er iets als een afkoelperiode voor dit soort contracten? Zoeken op internet levert mij veel resultaten op die te maken hebben met een afkoelperiode voor een webaankoop, niet een dergelijke aankoop. Ik ben helaas slachtoffer geworden van een enthousiaste verkoper die erg mooie praatjes had... Iets waar ik normaalgesproken erg goed tegen bestand ben, maar nu toch in een vervelende kuil ben gestapt.

Ik ben benieuwd of ik er op een nette manier uit zou kunnen komen.

Alvast bedankt voor jullie ideeen.

marcel75

Re: Aankoop vakantiewoning en niet financieren

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als het een woning is, dan heb je een bedenktijd van 3 dagen. Maar vakantiewoningen vallen daar niet onder.

Nu heb je dus wel een ontbindende voorwaarde afgesproken waar je een beroep op kunt doen. Dan zul je echter wel 2 schriftelijke afwijzingen van 2 verschillende banken moeten kunnen overleggen. Als een bank op basis van je inkomen wel een financiering wil verstrekken (al dan niet voor het geheel), dan zul je toch moeten afnemen.

Leerschoolmomentje dus! Eerst kijken of je het zou kunnen betalen en dan pas een koopovereenkomst tekenen.

Djerry693

Ongelezen bericht door Djerry693 »

Hi Marcel,

Dank je voor je reactie. Ik heb in het contract afgestemd dat er geen eigen geld ingestoken zou worden, kan dan op basis van deze bepaling alsnog worden gedwongen dat ik dat alsnog doe om de financiering rond te krijgen? Voor de duidelijkheid: als dit een stenen huis was geweest, was dit geen probleem geweest, impliciet heb ik met de bank altijd daarover gesproken. Ik wist niet dat het feit dat dit een houten huis is, beperkingen met zich meebracht.

Begrijp ik nu goed dat er doordat dit een vakantiehuis betreft, er geen enkele vorm van kopersbescherming is?

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

De bouwvorm maakt voor de bank niet zo zeer uit, wel het gebruik. Een vakantiewoning wordt niet volledig gefinancierd. Je hebt daar ook geen hypotheekrenteaftrek voor.

Alleen voor een "gewone" woning is de bedenktijd en het schriftelijkheidsvereiste opgenomen in de wet.

Je zult nu dus op basis van een beroep op de ontbindende voorwaarden moeten proberen van de overeenkomst af te komen. Als de verkoper echter van mening is dat je niet voldoende hebt gedaan een financiering te krijgen, dan kan hij je alsnog aan de koopovereenkomst houden.

ArneLH

Ongelezen bericht door ArneLH »

marcel75 schreef:De bouwvorm maakt voor de bank niet zo zeer uit, wel het gebruik. Een vakantiewoning wordt niet volledig gefinancierd. Je hebt daar ook geen hypotheekrenteaftrek voor.

Alleen voor een "gewone" woning is de bedenktijd en het schriftelijkheidsvereiste opgenomen in de wet.
Nope, het recht de koop te ontbinden gedurende 3 dagen na de terhandstelling van (een afschrift van) de koopakte ex art. 7:2 BW is van toepassing op alle onroerende zaken die voor bewoning bedoeld zijn, ook vakantiewoningen:
Kamerstukken II 1995-96, 23095, nr. 5 schreef:Gelet op de strekking van artikel 2 dient ervan te worden uitgegaan dat tot de in artikel 2 bedoelde tot woning bestemde onroerende zaken tevens behoren tweede woningen en vakantie- en recreatiewoningen.

Gesloten