LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] algemene voorwaarden, niet gezien, nu 300eur betalen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
eleven

Re: algemene voorwaarden, niet gezien, nu 300eur betalen?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:
ruud_a schreef:TS heeft zelf contact opgenomen met een advertententie website.
TS heeft zelf zijn auto daar te koop aangeboden.
TS heeft zelf de algemene voorwaarden van zijn contract niet doorgelezen.
TS is zelf accoord gegaan met het bod.

en nu wil TS van zijn aangegane verplichting af.
En het bedrijf heeft geen apart vinkje op pagina staan: "ik ga akkoord met AV"
En het bedrijf komt pas met AV op de proppen zodra op de auto geboden is, en niet al bij het aanmelden van de auto. Dit lijkt mij te laat.
Blijkbaar zo:
We willen je erop attenderen dat je met het akkoord gaan van het bod ook akkoord bent gegaan met onze algemene voorwaarden zoals vermeld stond boven de acceptatie knop."

peterv85

Ongelezen bericht door peterv85 »

Ja eleven dat klopt wel, maar dit is toch een grote trukendoos van hun.

Hun zakenmodel hangt vast aan die algemene voorwaarden. Die zijn zo belangrijk, maar ze kunnen het niet even telefonisch aangeven of benadrukken of op zijn minst een expliciet een vinkje laten zetten via de website? Zelfs bij dit laatste zullen veel mensen hier nog intrappen.

Overigens als je de auto naar de garage brengt zullen ze niet de prijs accepteren waarmee je akkoord gaat op de website, omdat ze een paar minpuntjes zullen vinden en geld er vanaf halen.. Dat is de garage hun volledig recht, maar als je NIET akkoord gaat met hun verlaagde bod ben je ook de klos omdat je dan OOK die website annuleringskosten moet betalen. Dus die garages zitten in een machtspositie en die website krijgt altijd zijn geld als iemand op het bevestig knopje drukt.

Dat is hun bedrijfsmodel, het hangt volledig af van mensen die op een knopje drukken zonder die voorwaarden te laten zien/lezen, en het erdoor te drukken terwijl er iemand aan de telefoon hangt.

Ik heb besloten dat ik die 300 euro niet ga betalen, tenzij een rechter hun in het gelijk stelt.

En ik beroep me dan niet op het feit dat ik op die accepteren knop heb geklikt, maar op:

----------------------------
Artikel 6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

---------------

Dat redelijke doet het hem. Ik ben net bij een garage geweest en zij betalen geen 300 euro aan zo'n website, tenzij de auto tienduizenden euro's heeft gekost.

Dus hoe is het redelijk dat een annulering een meervoudig bedrag is dan wat ze krijgen bij verkoop ? Dat lijkt mij niet. Daarom willen zij juist! die annulering, en dat is te doorzien.. bijvoorbeeld dat ze in eerste instantie verkopers aan garages koppelen aan de andere kant van Nederland. Ik heb opgezocht waar de garages liggen die ze mij in eerstse instantie koppelden: zuid brabant. Ik kom uit zwolle. Daar kwam volgens hun het hoogste bod vandaan, ik ben niet akkoord gegaan en 10 min. belden ze dat er ook interesse was 5km van zwolle af. Beide websites deden dit!

------------

Daarbij dien ik een klacht in bij de consumentenbond wegens misleiding: http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... isleiding/

Het is niet alsof ik de enige ben die hier voor is in getrapt (zie andere topic )

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ze kunnen dit best wel in hun algemene voorwaarden zetten, maar ik denk dat deze algemene voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. ik zou het gewoon op een rechtszaak aan laten komen.
je kan deze mededeling ook doen aan de "kopers" dan merk je snel genoeg of ze het aandurven.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

eleven schreef:
16again schreef:
ruud_a schreef:TS heeft zelf contact opgenomen met een advertententie website.
TS heeft zelf zijn auto daar te koop aangeboden.
TS heeft zelf de algemene voorwaarden van zijn contract niet doorgelezen.
TS is zelf accoord gegaan met het bod.

en nu wil TS van zijn aangegane verplichting af.
En het bedrijf heeft geen apart vinkje op pagina staan: "ik ga akkoord met AV"
En het bedrijf komt pas met AV op de proppen zodra op de auto geboden is, en niet al bij het aanmelden van de auto. Dit lijkt mij te laat.
Blijkbaar zo:
We willen je erop attenderen dat je met het akkoord gaan van het bod ook akkoord bent gegaan met onze algemene voorwaarden zoals vermeld stond boven de acceptatie knop."
ik mag aannemen, dat als je een financiele transactie aangaat op het internet, dat je eerst uitzoekt wat het kost?
die informatie zal dan toch wel ergens hebben gestaan?
en dat zul je toch wel gelezen hebben, voor je iets doet?

ruud_a

peterv85 schreef:Ja eleven dat klopt wel, maar dit is toch een grote trukendoos van hun.

Hun zakenmodel hangt vast aan die algemene voorwaarden. Die zijn zo belangrijk, maar ze kunnen het niet even telefonisch aangeven of benadrukken of op zijn minst een expliciet een vinkje laten zetten via de website? Zelfs bij dit laatste zullen veel mensen hier nog intrappen.

Overigens als je de auto naar de garage brengt zullen ze niet de prijs accepteren waarmee je akkoord gaat op de website, omdat ze een paar minpuntjes zullen vinden en geld er vanaf halen.. Dat is de garage hun volledig recht, maar als je NIET akkoord gaat met hun verlaagde bod ben je ook de klos omdat je dan OOK die website annuleringskosten moet betalen. Dus die garages zitten in een machtspositie en die website krijgt altijd zijn geld als iemand op het bevestig knopje drukt.

Dat is hun bedrijfsmodel, het hangt volledig af van mensen die op een knopje drukken zonder die voorwaarden te laten zien/lezen, en het erdoor te drukken terwijl er iemand aan de telefoon hangt.

Ik heb besloten dat ik die 300 euro niet ga betalen, tenzij een rechter hun in het gelijk stelt.

En ik beroep me dan niet op het feit dat ik op die accepteren knop heb geklikt, maar op:

----------------------------
Artikel 6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

---------------

Dat redelijke doet het hem. Ik ben net bij een garage geweest en zij betalen geen 300 euro aan zo'n website, tenzij de auto tienduizenden euro's heeft gekost.

Dus hoe is het redelijk dat een annulering een meervoudig bedrag is dan wat ze krijgen bij verkoop ? Dat lijkt mij niet. Daarom willen zij juist! die annulering, en dat is te doorzien.. bijvoorbeeld dat ze in eerste instantie verkopers aan garages koppelen aan de andere kant van Nederland. Ik heb opgezocht waar de garages liggen die ze mij in eerstse instantie koppelden: zuid brabant. Ik kom uit zwolle. Daar kwam volgens hun het hoogste bod vandaan, ik ben niet akkoord gegaan en 10 min. belden ze dat er ook interesse was 5km van zwolle af. Beide websites deden dit!

------------

Daarbij dien ik een klacht in bij de consumentenbond wegens misleiding: http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... isleiding/

Het is niet alsof ik de enige ben die hier voor is in getrapt (zie andere topic )
als een garage ongezien iets koopt, dan moeten zij gewoon betalen.
mogelijk is die advertentiesite aan te spreken op kosten, want zij hebben gezegd, dat die garage dat bedrag zal betalen.
u bent in ieder geval geen geld aan die site schuldig als die garage niet koopt voor de geboden prijs.

peterv85

ruud_a schreef: ik mag aannemen, dat als je een financiele transactie aangaat op het internet, dat je eerst uitzoekt wat het kost?
Zou je willen kijken op hun website en mij vertellen of je ergens de algemene voorwaarden ziet staan?

http://www.autovandaagverkopen.nl/

Deze staan (blijkbaar) alleen op de bevestigings pagina waar je akkoord gaat met een bod (een pagina die nu niet meer naar voren is te halen tenzij je weer een auto daar verkoopt), maar ik heb die niet gezien, en telefonisch wijzen ze je er ook niet op. Daarboven op wordt er gedaan alsof het een vrijblijvend bod is.

Ik heb gevraagd hoe zij hun geld verdienen, en ging er van uit dat ze bij verkoop een bedrag zouden krijgen van de garage. Dat werd bevestigd door [persoonsgegevens verwijderd
]
: 100 euro.
Als ze niet verkopen, krijgen ze dus blijkbaar MINIMAAL 300 euro EX btw van de verkoper.

Ruud, ik geloof overigens niet dat jij altijd overal alle algemene voorwaarden leest omdat je dan knettergek zou zijn geworden :shock:
Laatst gewijzigd door peterv85 op 08 mar 2014 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a

peterv85 schreef:
ruud_a schreef: ik mag aannemen, dat als je een financiele transactie aangaat op het internet, dat je eerst uitzoekt wat het kost?
Zou je willen kijken op hun website en mij vertellen of je ergens de algemene voorwaarden ziet staan?

Deze staan (blijkbaar) alleen op de bevestigings pagina waar je akkoord gaat met een bod, maar ik heb die niet gezien, en telefonisch wijzen ze je er ook niet op. Daarboven op wordt er gedaan alsof het een vrijblijvend bod is.

Ik heb gevraagd hoe zij hun geld verdienen, en ging er van uit dat ze bij verkoop een bedrag zouden krijgen van de garage. Dat werd bevestigd door [persoonsgegevens verwijderd] 100 euro.
Als ze niet verkopen, krijgen ze dus blijkbaar 300 euro EX btw van de verkoper.

Ruud, ik geloof overigens niet dat jij altijd overal alle algemene voorwaarden leest omdat je dan knettergek zou zijn geworden :shock:
dus als ah zijn boodschappen niet meer van prijzen voorziet, gooit u ook nog steeds uw boodschappenkar vol en zegt, ik zie het wel bij de kassa.
en daarna klagen dat het te duur was.

peterv85

Dat lijkt mij een kromme vergelijking. Als het te duur is dan zie je dat direct en betaal je niet.
Dat is het hem nou net, je ziet en weet wat je gaat betalen. Hier wordt dit achtergehouden in een obscuur document dat niet eens te benaderen is via hun normale webpagina.

ruud_a zou je kunnen vertellen of je een link kan vinden naar de algemene voorwaarden op:

?

ruud_a

zo te zien staan de algemene voorwaarden niet op de pagina's die bereikbaar zijn zonder het kenteken in te voeren.
er staat echter wel dat u wordt verondersteld het voertuig te leveren als u een bod hebt geaccepteerd.
er staat ook een telefoonnummer.
daar had u de algemene voorwaarden op kunnen vragen.

mensen zijn tegenwoordig te verwend geraakt.
zelf nadenken schijnt niet meer nodig te zijn.
en dan klagen als dat problemen oplevert.

u doet zaken met een bedrijf dat u helemaal niet kent.
de kranten staan vol met berichten over oplichting via internet.
tweedehands autoverkopers hebben al bijna 100 jaar een slechte naam.
dus dan klikken we gewoon op accoord.
maar ook voor u op accoord klikte na het invoeren van uw gegevens, had u nog op de link naar de algemene voorwaarden kunnen klikken.
dat het bedrijf mensen bewust in de val lokt, is zeer waarschijnlijk.
dat heb ik een paar antwoorden eerder ook al gezegd.
dat betekent echter niet dat u niet gewoon uw gezonde verstand moet gebruiken.

Ik heb nog nooit zulke soort boetes verstopt in algemene voorwaarden gezien..en wie leest die dingen nu?
als je een contract afsluit heb je meestal ook een boeteclausule.
die kun je dan in de algemene voorwaarden terugvinden.
maar als je die niet leest, zie je die ook niet.

als je een koopcontract voor een huis tekent en je besluit even later de woning toch maar niet te kopen, moet je zelfs 10% van de verkoopprijs betalen.
zoveel kosten heeft de verkoper waarschijnlijk ook niet gemaakt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef: er staat ook een telefoonnummer.
daar had u de algemene voorwaarden op kunnen vragen.
Dat valt niet onder juiste "ter hand stelling" ,zoals de wet voorschrijft

peterv85

ruud_a schreef:zo te zien staan de algemene voorwaarden niet op de pagina's die bereikbaar zijn zonder het kenteken in te voeren.
Bedankt voor het controleren.

Conclusies autovandaagverkopen.nl:

- Op de voorpaginas staan de algemene voorwaarden niet. (Als meerdere mensen dit kunnen bevestigen zou mooi zijn)

- Telefonisch worden algemene voorwaarden niet kenbaar gemaakt.

- Men stuurt een link met een bod via email. Alleen op die ene pagina te bereiken via de email link staat (blijkbaar) ergens een link naar de algemene voorwaarden. Ik kan dit nu niet zien of er een screenshot van maken zonder nog een auto te verkopen.

- Men hoeft nergens expliciet akkoord te gaan met algemene voorwaarden.

- Men wacht telefonisch aan de lijn totdat je op de knop 'accepteren' hebt geklikt, om druk te zetten.

- Op hun voorpagina gebruikt men de zeer glibberige tekst: "Ontvang kosteloos en 100% vrijblijvend een bod". Juridisch gezien zal het wel kloppen. Het verwijst naar het bod, niet naar de acceptatie. Toch blijft deze tekst in het achterhoofd hangen.

- Annuleringskosten zijn hoger dan kosten bij geslaagde verkoop.

- Zij zoeken heel toevallig garages die aan de andere kant van Nederland zitten. De garage waar ik ben geweest liet dit ook zien. Persoonlijk wouden ze mij naar zuid brabant sturen, terwijl ik in noord NL woon, dit om meer annuleringskosten te genereren.

Maar goed, genoeg tijd aan deze gasten verspilt. Ik zal laten weten hoe dit afloopt. Ik betaal niks.

Goed weekend!!

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

peterv85 schreef: Maar goed, genoeg tijd aan deze gasten verspilt. Ik zal laten weten hoe dit afloopt. Ik betaal niks.

Goed weekend!!
Goede keuze, zou ik ook doen.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even vraagje - je hebt het over 2 sites..

maar zie alleen de link van autovandaagverkopen...
Welke is de andere site ? En, heb je onderzoek gedaan wie er achter zitten?

peterv85

Guardian72 schreef:Even vraagje - je hebt het over 2 sites..

maar zie alleen de link van autovandaagverkopen...
Welke is de andere site ? En, heb je onderzoek gedaan wie er achter zitten?
Ja dat is http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl
Een zelfde soort site die overigens (zwart op wit) aangeeft niks met autovandaagverkopen.nl te maken te hebben.

De algemene voorwaarden zijn min of meer hetzelfde:

- http://www.autovandaagverkopen.nl/algem ... arden.html
- http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/algemenevoorwaarden

Ikwilvanmijnautoaf.nl loopt telefonisch wel enkele voorwaarden door (zoals annuleringskosten) en vraagt of men er mee akkoord gaat.
autovandaagverkopen.nl doet dat dus niet en drukt ze er impliciet doorheen met met een 'accepteer bod' knop.
ARTIKEL 10. RECLAME
1. Een eventuele klacht met betrekking tot de bemiddeling of het factuurbedrag betreffende de administratiekosten bij eenzijdige annulering van de koopovereenkomst dient schriftelijk binnen acht dagen nadat de overeenkomst is afgerond, doch uiterlijk binnen veertien dagen na ontvangst van de factuur aan Goedeinkoop te worden kenbaar gemaakt.
Zal ik hier nog niets mee doen? ..

autovandaagverkopen

Ongelezen bericht door autovandaagverkopen »

Wij willen graag reageren op dit forum topic om zo onze kant van het verhaal te doen, en uitleg te geven over onze werkwijze.

De heer Peter heeft zijn voertuig bij ons aangemeld. Zoals wij meerdere malen vermelden is dit voor de verkoper gratis en vrijblijvend. Wij zijn vervolgens voor de heer Peter aan de slag gegaan om een mooi bod voor zijn voertuig te krijgen. Hier steken wij veel tijd en energie in. Wij hebben vervolgens het hoogste bod doorgegeven aan de heer Peter. De heer Peter is hier vervolgens mee akkoord gegaan. De heer Peter heeft zelf op de acceptatie knop geklikt. Boven de acceptatie knop staat zeer duidelijk vermeld, dat wanneer de verkoper het bod accepteert, deze akkoord gaat met onze algemene voorwaarden. Nadat de heer Peter akkoord is gegaan, hebben wij hem ook nog een e-mail gestuurd waarin wij nog extra benadrukken dat de heer Peter er rekening mee dient te houden, dat hij akkoord is gegaan met onze algemene voorwaarden.

Onze algemene voorwaarden houden in het kort in, dat wanneer de verkoper het bod accepteert, hij het voertuig hiermee via ons heeft verkocht. Nadat de heer Peter ons bod had geaccepteerd, heeft hij het voertuig nogmaals verkocht aan een andere partij. Aangezien de heer Peter met ons een overeenkomst is aangegaan, en deze vervolgens niet is nagekomen, dienen wij ons te beroepen op onze algemene voorwaarden.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Als alleen in die algemene voorwaarden staat wat die kosten zijn dan is dat in ieder geval niet erg netjes gecommuniceerd en wellicht zelfs verboden:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... webwinkel/

En voor de goede orde: de verkoper neemt bij u een dienst af zoals u zelf al bevestigd.

peterv85

Dag Mk,

Zelfs die bedenktijd van 7 dagen overrulen ze in hun algemene voorwaarden:

7. Het herroepingsrecht op grond van de vet verkoop op afstand is niet van toepassing, aangezien het hier een verkoop bij opbod betreft. Derhalve is de wettelijke bedenktijd van 7 dagen niet van toepassing..

Ik heb wel betaald, na advies van een advocaat / juridisch loket:

1) Ze hebben de voorwaarden 'ter hande' gesteld.
2) Of het bedrag redelijk is of niet is discutabel. Om dit uit te zoeken zal veel kosten.
3) Advocaat wou mij alleen bijstaan als ik rechts bijstandshulp had.

En het is idd niet netjes wat zij doen, en dat is zacht uitgedrukt. Maar blijkbaar mag het allemaal: legale diefstal.

Mvg , Peter

16again

Ongelezen bericht door 16again »

peterv85 schreef: 2) Of het bedrag redelijk is of niet is discutabel. Om dit uit te zoeken zal veel kosten.
Het is aan de tegenpartij om aan te tonen dat die kosten redelijk zijn.

peterv85

16again schreef:
peterv85 schreef: 2) Of het bedrag redelijk is of niet is discutabel. Om dit uit te zoeken zal veel kosten.
Het is aan de tegenpartij om aan te tonen dat die kosten redelijk zijn.
Zij zullen zeggen dat ze met de garage een afspraak/overeenkomst hebben gemaakt, en dat de garage erop rekende dat die auto kwam en de tijd die ze hebben besteed. Dit heeft iemand van autovandaagverkopen.nl ook telefonisch zo tegen mij gezegd. Het leuke is dat ik de betreffende garage later heb gebeld en dat die eigenaar aangaf dat hij niks met die website te maken wou hebben en ook niks van het bod afwist. Maar dit wou hij niet zwart op wit zetten en toen hing hij snel op.

Ik zie dat autovandaagverkopen.nl heeft gereageerd op dit topic met het standaard verhaal van hun. Niks wat zij zeggen heb ik niet ook al gezegd.

Er staat inderdaad heel erg duidelijk op hun website dat een bod 100% vrijblijvend en gratis is. De termen 100% vrijblijvend en kostenloos staan zelfs dikgedrukt zodat het lekker blijft hangen! Natuurlijk staat nergens en wordt nergens aangegeven dat het 'vast zetten' van een bod (wat telefonisch gepushed wordt terwijl die "100% vrijblijvend" nog in je achterhoofd zit) samen gaat met boetes van min. 15% autowaarde of 300 euro. Dat staat namelijk ergens verstopt in de algemene voorwaarden die heel sneaky "ter hande" worden gedaan! (door je strot geduwd zonder dat je het weet)

Mijn fout is zeker dat ik die algemene voorwaarden niet heb gelezen. Maar ik geloof dat autovandaagverkopen.nl misbruik maakt van het feit dat de meeste mensen die algemene voorwaarden niet lezen.Dat het boetebedrag hogere inkomsten genereerd voor autovandaagverkopen.nl dan een succesvolle verkoop is genoeg informatie voor de meeste mensen om te snappen hoe dit bedrijf werkt.

Overigens is niet leveren van auto aan gekoppelde garage slechts een van de manieren hoe ze die boete kunnen claimen. Dit is slechts 1 van hun methoden.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

peterv85 schreef:Dag Mk,

Zelfs die bedenktijd van 7 dagen overrulen ze in hun algemene voorwaarden:

7. Het herroepingsrecht op grond van de vet verkoop op afstand is niet van toepassing, aangezien het hier een verkoop bij opbod betreft. Derhalve is de wettelijke bedenktijd van 7 dagen niet van toepassing..

I
Mvg , Peter
Deze bedenktijd gwldt als zij iets bij opbod verkopen en niet de de dienst die ze voor jou verrichten (blijkbaar het bij opbod verkopen van bij hen aangeboden auto's).

Gesloten