| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] algemene voorwaarden, niet gezien, nu 300eur betalen?
algemene voorwaarden, niet gezien, nu 300eur betalen?
Hallo,
Ik wou mijn auto verkopen en heb een advertentie verspreid via twee verschillende sites die contact opnemen met garages.
De twee sites belden mij al vrij snel met een bod.
Bij de eerste ben ik akkoord gegaan voor 750 euro.
Ik werd gebeld en kreeg een link toegestuurd. Ik moest even op 'accepteren' klikken. Ik wist niet dat ik hier echt aan vast zat.. Stel dat ik een hoger bod kreeg? Mijn gedachte was dat het pas verkocht is als ik geld heb ontvangen en de auto bij de nieuwe eigenaar staat.
Kort daarna kreeg ik een bod van de tweede site. Ook 750 euro, maar was een stuk dichterbij. De persoon aan de telefoon vertelde mij dat het telefoongesprek werd opgenomen en dat ik akkoord moest geven op het volgende:
"U dient de auto te leveren binnen x dagen, zo niet bent u een 15% van het bedrag aan ons schuldig of minimaal 300 euro". Ik ging daar niet mee akkoord. Ik zei dat ik een zelfde bod had gekregen. Ze hebben de garage weer gebeld en konden de auto ook voor 850 euro kopen. Ik ben akkoord gegaan.
Nu heb ik weer op de eerste verkoop site gekeken, en daar staat precies dezelfde regeling in!! Zonder dat ik het wist. Ze zeggen in hun bevestigingsmail wel:
"
We willen je erop attenderen dat je met het akkoord gaan van het bod ook akkoord bent gegaan met onze algemene voorwaarden zoals vermeld stond boven de acceptatie knop."
http://www.autovandaagverkopen.nl/algem ... arden.html
Ik heb nergens van te voren een vinkje gezet, en was hier ook niet echt bewust van... maar het kan goed zijn dat zij de tekst "u gaat akkoord met .. als u op de knop bod accepteren klikt" op hun site hebben geplaatst......
Ik heb nog nooit zulke soort boetes verstopt in algemene voorwaarden gezien..en wie leest die dingen nu? Het is dom van mij, maar ook heel erg sneaky gedaan door die website.. ze pushen je ook telefonisch om op 'akkoord' te klikken en gaven helemaal niks aan omtrent voorwaarden of 300 euro boete.
Moet ik die 300 euro (bijna 50% van de autowaarde) nu gaan betalen en er lering uit trekken? Of zal ik dat nooit moeten doen?
Groet, Peter
Ik wou mijn auto verkopen en heb een advertentie verspreid via twee verschillende sites die contact opnemen met garages.
De twee sites belden mij al vrij snel met een bod.
Bij de eerste ben ik akkoord gegaan voor 750 euro.
Ik werd gebeld en kreeg een link toegestuurd. Ik moest even op 'accepteren' klikken. Ik wist niet dat ik hier echt aan vast zat.. Stel dat ik een hoger bod kreeg? Mijn gedachte was dat het pas verkocht is als ik geld heb ontvangen en de auto bij de nieuwe eigenaar staat.
Kort daarna kreeg ik een bod van de tweede site. Ook 750 euro, maar was een stuk dichterbij. De persoon aan de telefoon vertelde mij dat het telefoongesprek werd opgenomen en dat ik akkoord moest geven op het volgende:
"U dient de auto te leveren binnen x dagen, zo niet bent u een 15% van het bedrag aan ons schuldig of minimaal 300 euro". Ik ging daar niet mee akkoord. Ik zei dat ik een zelfde bod had gekregen. Ze hebben de garage weer gebeld en konden de auto ook voor 850 euro kopen. Ik ben akkoord gegaan.
Nu heb ik weer op de eerste verkoop site gekeken, en daar staat precies dezelfde regeling in!! Zonder dat ik het wist. Ze zeggen in hun bevestigingsmail wel:
"
We willen je erop attenderen dat je met het akkoord gaan van het bod ook akkoord bent gegaan met onze algemene voorwaarden zoals vermeld stond boven de acceptatie knop."
Ik heb nergens van te voren een vinkje gezet, en was hier ook niet echt bewust van... maar het kan goed zijn dat zij de tekst "u gaat akkoord met .. als u op de knop bod accepteren klikt" op hun site hebben geplaatst......
Ik heb nog nooit zulke soort boetes verstopt in algemene voorwaarden gezien..en wie leest die dingen nu? Het is dom van mij, maar ook heel erg sneaky gedaan door die website.. ze pushen je ook telefonisch om op 'akkoord' te klikken en gaven helemaal niks aan omtrent voorwaarden of 300 euro boete.
Moet ik die 300 euro (bijna 50% van de autowaarde) nu gaan betalen en er lering uit trekken? Of zal ik dat nooit moeten doen?
Groet, Peter
Re: algemene voorwaarden, niet gezien, nu 300eur betalen?
hoewel ik het vermoeden heb, dat u het slachtoffer bent van een truc, bent u wel accoord gegaan met die verkoop.
waarschijnlijk zijn beide websites van de zelfde eigenaar en al het even mee zit werken er ook de zelfde mensen.
dat er een claim hangt aan het vervolgens niet leveren van die auto is niet verbazingwekkend.
gelukkig voor u ging het daarbij niet om een bedrag van 3.000 euro, in plaats van 300 euro.
u hebt ook zelf contact opgenomen met die sites, dus u had eerst de algemene voorwaarden kunnen lezen, voor u een overeenkomst met ze aan ging.
dat is erg raadzaam als u zaken op het net wilt doen, want u hebt er geen idee van met wie u zaken doet.
ik ben bang dat u er aan vast zit, tenzij u kwade opzet zou kunnen bewijzen.
maar dat zal wel lastig worden.
waarschijnlijk zijn beide websites van de zelfde eigenaar en al het even mee zit werken er ook de zelfde mensen.
dat er een claim hangt aan het vervolgens niet leveren van die auto is niet verbazingwekkend.
gelukkig voor u ging het daarbij niet om een bedrag van 3.000 euro, in plaats van 300 euro.
u hebt ook zelf contact opgenomen met die sites, dus u had eerst de algemene voorwaarden kunnen lezen, voor u een overeenkomst met ze aan ging.
dat is erg raadzaam als u zaken op het net wilt doen, want u hebt er geen idee van met wie u zaken doet.
ik ben bang dat u er aan vast zit, tenzij u kwade opzet zou kunnen bewijzen.
maar dat zal wel lastig worden.
Op hun pagina staan geen algemene voorwaarden, maar laten we eerlijk zijn. Wie leest die nu?
Ik vanaf nu dus.
Bah bah. administratiekosten van 300 euro?? idd ze hadden er ook 3000 kunnen zetten. Echt te gek voor woorden. Het is inderdaad het bedrag en de manier waarop dat ik hier boos over ben.
------
Ik vanaf nu dus.
Bah bah. administratiekosten van 300 euro?? idd ze hadden er ook 3000 kunnen zetten. Echt te gek voor woorden. Het is inderdaad het bedrag en de manier waarop dat ik hier boos over ben.
------
Laatst gewijzigd door Radar op 26 mar 2014 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: mailcorrespondentie / persoonsgegevens verwijderd
Mijn vorige post is verdwenen, dus ik herhaal nog maar even.
De algemene voorwaarden (AV) dienen ter hand te worden gesteld. Nou is dat op internet wat lastig, maar dan moet de website toch wel inspanning doen om u de av te tonen en te laten accepteren middels een vinkje, button of wat dan ook. Simpel publiceren van de AV op de site is geen ter hand stelling.
Indien u dus geen expliciet akkoord voor de av heeft gegeven, bent u daaraan niet gebonden.
De algemene voorwaarden (AV) dienen ter hand te worden gesteld. Nou is dat op internet wat lastig, maar dan moet de website toch wel inspanning doen om u de av te tonen en te laten accepteren middels een vinkje, button of wat dan ook. Simpel publiceren van de AV op de site is geen ter hand stelling.
Indien u dus geen expliciet akkoord voor de av heeft gegeven, bent u daaraan niet gebonden.
Tsja in rekening brengen. Veel succes. Hoe gaan ze die rekening incasseren als u uw centjes nog op zak hebt. Niet te veel zorgen maken en desnoods laten voorkomen.peterv85 schreef:Op hun pagina staan geen algemene voorwaarden, maar laten we eerlijk zijn. Wie leest die nu?
Ik vanaf nu dus.
Bah bah. administratiekosten van 300 euro?? idd ze hadden er ook 3000 kunnen zetten. Echt te gek voor woorden. Het is inderdaad het bedrag en de manier waarop dat ik hier boos over ben.![]()
-----------------------
Laatst gewijzigd door Radar op 26 mar 2014 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Olaf,
Ik ben niet expliciet akkoord gegaan nee. En op hun homepagina staat de voorwaarden ook niet:
http://autovandaagverkopen.nl/
Niet dat ik zie in ieder geval. Maar anders had ik het waarschijnlijk ook niet gelezen...
Ze sturen dus een link met een 'bevestig pagina' , die ik nu niet meer kan opvragen en zeggen dat daar ergens stond dat als ik op bevestig klik dat ik dan akkoord ga met de algemene voorwaarden (die ze daarna per mail nog sturen), maar waarschijnlijk ook op de bevestig pagina staat..... alleen dat kan ik nu dus iet terug zien.
Ik ben niet expliciet akkoord gegaan nee. En op hun homepagina staat de voorwaarden ook niet:
http://autovandaagverkopen.nl/
Niet dat ik zie in ieder geval. Maar anders had ik het waarschijnlijk ook niet gelezen...
Ze sturen dus een link met een 'bevestig pagina' , die ik nu niet meer kan opvragen en zeggen dat daar ergens stond dat als ik op bevestig klik dat ik dan akkoord ga met de algemene voorwaarden (die ze daarna per mail nog sturen), maar waarschijnlijk ook op de bevestig pagina staat..... alleen dat kan ik nu dus iet terug zien.
Terzijde, ik verhuis over 3 weken naar australie. Maar sta dan wel ingeschreven nog in NL. Misschien dat dat het moeilijker maakt voor hun om hun geld te krijgen?olaf79 schreef:Tsja in rekening brengen. Veel succes. Hoe gaan ze die rekening incasseren als u uw centjes nog op zak hebt. Niet te veel zorgen maken en desnoods laten voorkomen.peterv85 schreef:Op hun pagina staan geen algemene voorwaarden, maar laten we eerlijk zijn. Wie leest die nu?
Ik vanaf nu dus.
Bah bah. administratiekosten van 300 euro?? idd ze hadden er ook 3000 kunnen zetten. Echt te gek voor woorden. Het is inderdaad het bedrag en de manier waarop dat ik hier boos over ben.![]()
-----------------------
Ik weet niet, ik wil hun best wel betalen voor de moeite, maar 300 euro administratie kosten zonder dat ik dat wist.. man man
Laatst gewijzigd door Radar op 26 mar 2014 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
witte angora
Sja, als de algemene voorwaarden zich boven de acceptatieknop bevinden, dan worden ze je luid en duidelijk ter hand gesteld. Het is aan de klant om even op die knop te klikken en te lezen. Hetzelfde als je een contract afsluit: de algemene voorwaarden maken er deel van uit, maar het is zo goed als altijd een bijlage.peterv85 schreef:
"
Ik denk daarom niet dat je op een of andere manier genaaid bent. Je hebt niet met een particulier van doen, maar met een bedrijf dat kosten moet maken, en moeite moet doen om de auto op te halen. Het is een beetje vervelend als ze bij je aanbellen, en 'niemand is thuis' omdat de auto al voor een hoger bod weg is gegaan. Ik denk dat ze om die reden die 300 euro in hebben gesteld.
Joh maak je niet te druk. 300 euro is een belachelijk bedrag. Ze moeten gewoon maar bewijzen dat je die av expliciet hebt geakkordeerd. En dan nog, AV zijn ongeldig als er onredelijke bedingen in staan. 300 euro voor het plegen van een telefoontje naar een garage. Lijkt me erg onredelijk.peterv85 schreef:Terzijde, ik verhuis over 3 weken naar australie. Maar sta dan wel ingeschreven nog in NL. Misschien dat dat het moeilijker maakt voor hun om hun geld te krijgen?
Ik weet niet, ik wil hun best wel betalen voor de moeite, maar 300 euro administratie kosten zonder dat ik dat wist.. man man
Als je hier nog ingeschreven staat is dat niet zo moeilijk, dan sporen ze je gewoon op als ze echt willen. Maar, ze gaan denk ik weinig uitrichten. De av zijn niet juist ter hand gesteld en al was dit wel zo geweest, dan waren ze m.i. onredelijk bezwarend.peterv85 schreef:Ik weet niet, ik wil hun best wel betalen voor de moeite, maar 300 euro administratie kosten zonder dat ik dat wist.. man man
Artikel 6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
Ik denk dat ze op die auto als de verkoop wel door was gegaan nooit of te nimmer 300 euro hadden verdiend. Geen schijn van kans dat ze dat dan als redelijke vergoeding mogen vragen.
Je kan je verweren door te stellen dat AV op scherm getoond hadden moeten worden in pop-up venster.
Mogelijk is de site hierin onvoldoende duidelijk.
Laat tegenpartij de geleden schade maar aantonen. Dat moeten ze bij de rechter ook...olaf79 schreef:Ik denk dat ze op die auto als de verkoop wel door was gegaan nooit of te nimmer 300 euro hadden verdiend. Geen schijn van kans dat ze dat dan als redelijke vergoeding mogen vragen.
Pop up zou ik juist nooit doen met al die pop up killers. Bovendien moeten de AV zijn op te slaan. Op slaan is overigens niet dat een koper de tekst zelf moet kopiëren en in word opslaan. Een pdf is wel oke.16again schreef:Je kan je verweren door te stellen dat AV op scherm getoond hadden moeten worden in pop-up venster.
Laat tegenpartij de geleden schade maar aantonen. Dat moeten ze bij de rechter ook...olaf79 schreef:Ik denk dat ze op die auto als de verkoop wel door was gegaan nooit of te nimmer 300 euro hadden verdiend. Geen schijn van kans dat ze dat dan als redelijke vergoeding mogen vragen.
TS heeft zelf contact opgenomen met een advertententie website.
TS heeft zelf zijn auto daar te koop aangeboden.
TS heeft zelf de algemene voorwaarden van zijn contract niet doorgelezen.
TS is zelf accoord gegaan met het bod.
en nu wil TS van zijn aangegane verplichting af.
witte angora schreef:Sja, als de algemene voorwaarden zich boven de acceptatieknop bevinden, dan worden ze je luid en duidelijk ter hand gesteld. Het is aan de klant om even op die knop te klikken en te lezen. Hetzelfde als je een contract afsluit: de algemene voorwaarden maken er deel van uit, maar het is zo goed als altijd een bijlage.peterv85 schreef:
"
Ik denk daarom niet dat je op een of andere manier genaaid bent. Je hebt niet met een particulier van doen, maar met een bedrijf dat kosten moet maken, en moeite moet doen om de auto op te halen. Het is een beetje vervelend als ze bij je aanbellen, en 'niemand is thuis' omdat de auto al voor een hoger bod weg is gegaan. Ik denk dat ze om die reden die 300 euro in hebben gesteld.
Ik heb reden om te geloven dat de algemene voorwaarden erdoorheen drukken een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsmodel is.
1) Ik heb de man telefonisch gevraagd, uit nieuwsgierigheid, wat de autogarage moet betalen aan de website als de auto verkocht wordt: 100 euro. Hoe kunnen dan de annuleringskosten 300 euro zijn?
2) Ze verwachten dat de verkoper altijd naar de auto koper/garage toe gaat
3) Bij BEIDE partijen zochten ze een garage die zich helemaal aan de andere kant van Nederland bevind (om dus sneller een annulering te krijgen)
4) Die eerste partij deed het telefonisch op zo'n manier dat ik nergens aan vast zat. Ergens in de algemene voorwaarden verstoppen dat er een min 300 euro administratie kosten aan vast zit bij annulering is wel heel belangrijk om van te voren even aan te kaarten? Dit deed de tweede partij dus wel.
Ik snap dat het een bedrijf is en dat ze kosten maken, maar ze verdienen meer aan annuleringen dan aan de verkoop.
Laatst gewijzigd door peterv85 op 08 mar 2014 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt, ze breken dus dit artikel door meer te vragen voor annuleringskosten dan ze zouden krijgen bij verkoop. Dat is niet redelijk.olaf79 schreef:Als je hier nog ingeschreven staat is dat niet zo moeilijk, dan sporen ze je gewoon op als ze echt willen. Maar, ze gaan denk ik weinig uitrichten. De av zijn niet juist ter hand gesteld en al was dit wel zo geweest, dan waren ze m.i. onredelijk bezwarend.peterv85 schreef:Ik weet niet, ik wil hun best wel betalen voor de moeite, maar 300 euro administratie kosten zonder dat ik dat wist.. man man
Artikel 6:237 BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
Ik denk dat ze op die auto als de verkoop wel door was gegaan nooit of te nimmer 300 euro hadden verdiend. Geen schijn van kans dat ze dat dan als redelijke vergoeding mogen vragen.
Zo te lezen, is dit niet alleen bij dit bedrijf, maar bij meerdere zo geregeld:
Lees hier, hoeveel autoverkoopsites deze voorwaarden hanteren.
http://www.verkopenauto.nl/algemenevoorwaarden/
Hier was al eens dit topic:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 5&t=101902
Ik heb inderdaad een fout gemaakt door die algemene voorwaarden over het hoofd te hebben gezien.ruud_a schreef:TS heeft zelf contact opgenomen met een advertententie website.
Maar dat is precies waar zij als club van uit gaan, zeker als iemand aan de telefoon zit te wachten. Ook gebruiken ze op hun frontpage woorden als '100% vrijblijvend', ik denk puur om mensen op het verkeerde been te zetten.
Het probleem is ook niet persee dat er annuleringskosten zijn, dat is nog wel te rechtvaardigen, maar het bedrag en daarboven op het feit dat ze dit niet even aangeven maar verbergen in een voorwaarden tekst waar je niet expliciet mee akkoord gaat.
Wat ik wil zeggen is dat idd deels mij fout is dat ik naief ben, maar ik zou ook zeggen dat dit oplichting is omdat zij weten dat een heel groot percentage van de mensen zo is en zij dat proberen uit te buiten.
Heb jij je de terms en service van je windows installatie helemaal doorgelezen? Tenminste zetten zij die nog in beeld em moet je er expliciet akkoord mee gaan!!
Maar allemaal hetzelfde bedrijf als ik het goed heb.eleven schreef:Zo te lezen, is dit niet alleen bij dit bedrijf, maar bij meerdere zo geregeld:
Zou kunnen, heb deze niet gecontroleerd.peterv85 schreef:Maar allemaal hetzelfde bedrijf als ik het goed heb.eleven schreef:Zo te lezen, is dit niet alleen bij dit bedrijf, maar bij meerdere zo geregeld:
En het bedrijf heeft geen apart vinkje op pagina staan: "ik ga akkoord met AV"ruud_a schreef:TS heeft zelf contact opgenomen met een advertententie website.
En het bedrijf komt pas met AV op de proppen zodra op de auto geboden is, en niet al bij het aanmelden van de auto. Dit lijkt mij te laat.