LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Algemene vraag over beloftes, geld, winst..

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
raydaniel

Algemene vraag over beloftes, geld, winst..

Ongelezen bericht door raydaniel »

Hallo,

Ik heb op via google gezocht maar denk dat ik de juiste trefwoorden mis...

Is er een mogelijkheid voor een bedrijf of een persoon om op de een of andere manier 'hard te maken' dat je van plan bent je beloftes na te komen?

Concreet voorbeeld, stel iemand van een relatief onbekend bedrijf vraagt mij om tijd en moeite in een concept te steken, en belooft mij uiteindelijk een deel van de winst te betalen. Is er bijvoorbeeld een instantie, of persoon als derde (of tussenpartij) erop toeziet dat dit ook daadwerkelijk gebeurd? Want stel ik krijg geld, wie zegt mij dat dit inderdaad XX % van de winst is geweest?

Alvast zeer bedankt,
Vriendelijke groet,
Ray

dhc

Re: Algemene vraag over beloftes, geld, winst..

Ongelezen bericht door dhc »

contract...rechter...pfff...

Oh wacht...je hebt het over een concept...
Laat maar, ga morgen zelf wel een zakje gebakken lucht kopen....

raydaniel

Als je gebakken lucht wilt kun je misschien even de magnetron aanzetten? :lol:
Maar concept of prototype moet je even niet blind op staren, vervang het met iets heel concreets. Ik ben dus nieuwsgierig of er zulke instanties bestaan.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

raydaniel schreef:Hallo,

Ik heb op via google gezocht maar denk dat ik de juiste trefwoorden mis...

Is er een mogelijkheid voor een bedrijf of een persoon om op de een of andere manier 'hard te maken' dat je van plan bent je beloftes na te komen?

Concreet voorbeeld, stel iemand van een relatief onbekend bedrijf vraagt mij om tijd en moeite in een concept te steken, en belooft mij uiteindelijk een deel van de winst te betalen. Is er bijvoorbeeld een instantie, of persoon als derde (of tussenpartij) erop toeziet dat dit ook daadwerkelijk gebeurd? Want stel ik krijg geld, wie zegt mij dat dit inderdaad XX % van de winst is geweest?

Alvast zeer bedankt,
Vriendelijke groet,
Ray
Maak een contract op, waarin je een recht op inzage in de jaarstukken van de onderneming krijgt. Daaruit kun je de winst afleiden, en dus ook berekenen op welk bedrag "jouw" percentage uitkomt.

Natuurlijk zijn er wel allerlei boekhoudkundige trucjes om de winst te drukken, dus als iemand wil sjoemelen lukt dat toch wel...

raydaniel

Ik dacht al dat zoiets lastig zou zijn, dank voor jouw antwoord.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Druk uw tijd en moeite eens uit in een bedrag. Dit is de investering welke u in de onderneming maakt. Het is gebruikelijk dat men investeringen binnen een bepaalde tijd met rendement terugbetaald wil zien, aan u de keus welke tijd u er aan wilt hangen, en hoeveel risico u wilt nemen.
Wanneer u geacht wordt deel te nemen in het risico van de ontwikkeling, is het wellicht een beter idee ook deel te nemen in het bedrijf. U kunt denken aan een overdracht van aandelen naar u ter grootte van uw tijd en moeite uitgedrukt in geld.
Ook kunt u nog denken aan een x-bedrag per verkocht product, er van uitgaande dat de ontwikkeling geen dienst betreft. U zal dan over realistische verkoopprognoses moeten beschikken, wat wellicht een struikelblok kan vormen.
Het e.e.a. hangt ook sterk af van hoe sterk uw onderhandelingspositie is.

In principe valt alles wel bij overeenkomst te regelen, zolang het niet onwettig is wat u probeert te regelen. Wellicht is er, daar de geboden informatie nogal summier is, sprake van een geheinhoudings plicht / wens, zodat u op een openbaar forum waarschijnlijk niet veel verder zult komen. In dat opzicht is het misschien raadzaam eens een jurist, of onpartijdig bedrijfskundige, of liever nog beide, te consulteren, al naar gelang de met het e.e.a. gemoeide bedragen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als toevoeging op het datgene wat in de eerdere reacties is gezegd.

Persoonlijk zou ik altijd een (redelijk) gedeelte gelijk uitbetaald willen hebben, en niet het totale bedrag naar achteren willen schuiven tot er uiteindelijk winst wordt gemaakt. Wie weet hoe lang dat nog gaat duren?
Tweede voordeel is dat het ook de commitment van de andere partij vergroot, omdat ze immers gelijk al een gedeelte dient te betalen

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

U zou een proforma overeenkomst kunnen uitvaardigen aan de aspirant belanghebbende(n). Deze wordt alleen rechtsgeldig indien deopdracht ook daadwerkelijk wordt aangegaan.

Gesloten