LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] arrest buitenmuur woonhuis.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rudine

arrest buitenmuur woonhuis.

Ongelezen bericht door Rudine »

Ik ben op zoek naar een arrest over een buitenmuur (niet mandelig) van een hoekhuis, welke grenst aan tuin van buren. De vraag is of deze volledig vrij en zichtbaar moet blijven. Dus geen bouwwerk er tegen aan, gebruikmakend van deze buitenmuur.

vriendelijke groet, rudine.

Dirkie

Re: arrest buitenmuur woonhuis.

Ongelezen bericht door Dirkie »

Google ?

Rudine

Ongelezen bericht door Rudine »

Dirkie schreef:Google ?
Wanneer Google dit voor mij had opgelost, had ik dit niet geplaatst.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Da's een moeilijke. Geen optie om bij Gemeente of Kadaster navraag te doen? Inderdaad, Google is "de beste vriend" maar niet hierin, hé? Succes.
Laatst gewijzigd door tenormin op 09 jan 2013 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de muur echt van het hoekhuis is en dus ook op hun grond staat, dan mogen de bezitters van de tuin daar niet zomaar dingen in of aan vast maken. Maar je mag er in principe wel iets voor zetten. Het is vergelijkbaar met een schutting die op de grens staat (dus gedeeld) of juist op de grond van een van de buren. In het laatste geval mogen de andere buren niet zomaar aan de schutting zitten, maar ze mogen er wel een andere schutting voor zetten.

Houd er overigens wel rekening mee dat de bezitters van de woning wel toegang tot hun mur moeten houden om onderhoud te kunnen plegen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Google... 'Erfgrens bebouwen'... Ok, het is geen arrest, maar wel duidelijk genoeg denk ik? Wat betreft zichtbaarheid, de buren mogen op hun eigen grond tot aan de erfgrens bouwen. Jullie woning staat immers ook tegen de erfgrens aan, waarom zouden de buren dat niet mogen? Daar zul je geen arrest over vinden denk ik...
Schuur over de erfgrens

Staat uw schuur of een ander gebouw op uw erf voor een klein deel op het perceel van uw buren? Dan kunnen uw buren eisen dat het deel dat over de erfgrens staat wordt afgebroken. Omdat dit meestal de eigenaar van de schuur te veel benadeelt, zal dit voor de rechter waarschijnlijk niet standhouden.

--------------------------------------

Gebruik scheidsmuur
Of uw buren tegen de scheidsmuur die op de erfgrens staat mogen bouwen, hangt af van of de muur onderdeel van uw woning of niet.

Het is een gewone scheidsmuur
Uw buren en u zijn voor de helft eigenaar. Uw buurman mag zonder uw toestemming tot de helft van de muur inbalken voor bijvoorbeeld een verbouwing. Dit betekent dat u dan tot op de helft van de dikte van de muur balken en ankers mag aanbrengen of vervangen. De muur en de daarmee verbonden werken mogen niet worden beschadigd. Beschadigen uw buren de muur, dan moeten zij dit uiteraard op eigen kosten herstellen.

De muur is onderdeel van uw woning
Uw buren moeten toestemming aan u vragen als ze tegen de muur aan willen bouwen. Het maakt niet uit of de muur op of over de erfgrens staat. Als er in het verleden een erfdienstbaarheid is afgesproken hoeven ze dit niet te doen. De erfdienstbaarheid is bindend.

Bron: http://www.eigenhuis.nl/juridisch/wonen/buren/erfgrens/

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gesloten