LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Banken werken niet mee om geld terug te bezorgen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ikbenverbaasd

Banken werken niet mee om geld terug te bezorgen

Ongelezen bericht door Ikbenverbaasd »

Zelf ,en ook iemand uit mijn naaste omgeving, heb ik het "geluk " gehad om geld aan te treffen in de geldla van een geldautomaat.
Omdat dit geld niet van mij is, én omdat ik mij kan voorstellen dat diegene die het vergeten is eruit te halen zich een hoedje geschrokken moet zijn toen hij/zij dit dit later ontdekte, heb ik dit gemeld bij de betreffende bank van wie de geldautomaat was. In mijn geval was dit de SNS-bank maar in het geval van mijn kennis, wat het de RABO bank.
Ik heb de bank gebeld en het exacte tijstip van mijn eigen transactie doorgegeven. Hierdoor zou het voor de bank makkelijker zoeken zijn naar diegene die vóór mij heeft gepind . Dit met de bedoeling dat de bank aan de verliezer mijn contactgegevens kon doorgeven zodat ik hem/haar z'n centjes terug kon geven.
Dit wil er bij de bankmedewerkers niet in, of althans er werd mij de indruk gewekt dat dit voor de bank te veel werk zou zijn.
Ik heb tot 2 x toe gebeld met verschillende medewerkers maar er werd mij, niet in rechtstreekse bewoordingen, duidelijk gemaakt dat zij hier geen tijd en energie in zouden steken. Ik ben verbaasd!!! Voor banken is een paar honderd euro waarschijnlijk peanuts maar voor iemand met een klein inkomen heel veel!!!
Ik heb het geld als gevonden voorwerp afgegeven bij de politie. Het verbaasde mij overigens dat de verliezer zich niet heeft gemeld.

NeoDutchio

Re: Banken werken niet mee om geld terug te bezorgen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De banken gaan pas wat doen als de benadeelde zelf aan de bel trekt. Op zich zouden ze wel de persoon voor u kunnen opsporen (als dat zou mogen ivm privacy), maar dan is het nog maar de vraag of dat wel van die persoon is.
Sowieso kan en mag een bankmedewerker niet de logrol bekijken van de pinautomaat. En al helemaal mogen er geen contact gegevens opgezocht worden. Er kleven dus meer haken en ogen aan een goedbedoelde actie.
Overigens vreemd dat de politie het geld heeft aangenomen, gevonden voorwerpen gaan via de gemeente.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is een aardige uitzending te zien van Rambam over gevonden voorwerpen die afgegeven zijn bij de gemeente of de politie. Dus echt veilig is het daar ook niet.

https://www.npo.nl/rambam/09-03-2016/VARA_101378108

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ikbenverbaasd schreef: Het verbaasde mij overigens dat de verliezer zich niet heeft gemeld.
Zolang dat niet gebeurt, is er geen enkele reden voor de bank om hier tijd (en dus kosten) aan te besteden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als u nog geld in een geldlade ziet zitten, dan moet u dat laten zitten en wachten. Na een tijdje slikt het apparaat het weer in en wordt het terug gestort.

Ikbenverbaasd

Ongelezen bericht door Ikbenverbaasd »

Even voor uw beeldvorming : ik heb minstens 5 minuten bij het apparaat staan wachten. Het apparaat was op tilt geslagen. Toen ik bij het apparaat aan kwam lopen was er in de wijde omtrek niemand te zien die maar mogelijk bij het apparaat inde buurt kon zijn geweest. Ik wilde zelf pinnen en dat kon alleen door eerst het aanwezige geld uit de lade te halen. Nadat dit gebeurd was ging het apparaat resetten en kon ik zelf pinnen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is apart, want normaal zou dat na een minuut toch wel gebeurd moeten zijn. Ik heb het zelf een aantal keer meegemaakt toen ik nog in de supermarkt werkte. Dan kwam een klant daar bij de pinautomaat in de winkel pinnen en zat er nog geld in. Tegen de tijd dat ik dan aankwam was het vaak genoeg al ingeslikt. Ook een keer zelf achter iemand bij een pinautomaat van de Rabobank gestaan, had het in eerste instantie niet direct door, dus deze persoon was ondertussen al weggereden met de auto. Gewacht en binnen no time was het weer ingenomen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ikbenverbaasd schreef:Even voor uw beeldvorming : ik heb minstens 5 minuten bij het apparaat staan wachten. Het apparaat was op tilt geslagen. Toen ik bij het apparaat aan kwam lopen was er in de wijde omtrek niemand te zien die maar mogelijk bij het apparaat inde buurt kon zijn geweest. Ik wilde zelf pinnen en dat kon alleen door eerst het aanwezige geld uit de lade te halen. Nadat dit gebeurd was ging het apparaat resetten en kon ik zelf pinnen.
Dat is heel raar, normaliter haalt een ATM het geld weer terug als het niet uitgenomen wordt binnen een bepaalde tijd. Op die manier raakt de vergeetachtige klant zijn geld niet kwijt.

Gesloten