| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] beeindigen samenlevingscontract
beeindigen samenlevingscontract
Ik wil onze samenlevingsovereenkomst verbreken, heb al geprobeerd eerst voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen maar volgens de woningbouwvereniging kan dit niet alvorens ik eerst een verklaring van de notaris heb dat de samenlevingsovereenkomst is ontbonden. Maar als ik dit eenzijdig doe, heb ik dan nog recht om in onze gezamenlijke woning te blijven wonen?
Ook willen ze een IB60 formulier van de belastingdienst. Omdat ik zelf geen inkomsten heb, ligt het ingewikkeld. Want we hebben wel samen een koopwoning, ook daar wil de woningbouw duidelijkheid over maar ik kan dan toch ook geen WWB-uitkering aanvragen vanwege deze financiele onzekerheid?
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk breng want ik heb zoveel vragen en ik weet niet zo goed waar te beginnen.
Ik had gehoopt op een huurwoning en van daaruit alles te kunnen regelen, maar helaas...........
Ook is het zo dat de medewerkers van de woningbouw steeds iets anders vertellen. Het lijkt wel of ze het zelf niet zo goed weten of zijn de regels onlangs aangescherpt?
Wie weet meer?
Groet,
Denise
Ook willen ze een IB60 formulier van de belastingdienst. Omdat ik zelf geen inkomsten heb, ligt het ingewikkeld. Want we hebben wel samen een koopwoning, ook daar wil de woningbouw duidelijkheid over maar ik kan dan toch ook geen WWB-uitkering aanvragen vanwege deze financiele onzekerheid?
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk breng want ik heb zoveel vragen en ik weet niet zo goed waar te beginnen.
Ik had gehoopt op een huurwoning en van daaruit alles te kunnen regelen, maar helaas...........
Ook is het zo dat de medewerkers van de woningbouw steeds iets anders vertellen. Het lijkt wel of ze het zelf niet zo goed weten of zijn de regels onlangs aangescherpt?
Wie weet meer?
Groet,
Denise
Re: beeindigen samenlevingscontract
Ik weet niet hoe oud je bent en of je wel kunt werken, maar zou je niet eerst gewoon eens werk zoeken en dan je huis te koop zetten o.e.d.?
Het is jammer dat je relatie stuk is maar dan moet je niet direct de kosten afwentelen op de gemeenschap.
Zoals ik dus al zei: dit geldt alleen voor jou als je jonger bent dan 65 en nog (redelijk) gezond.
Niet als je toevallig 66 bent en chronisch ziek.
Het is jammer dat je relatie stuk is maar dan moet je niet direct de kosten afwentelen op de gemeenschap.
Zoals ik dus al zei: dit geldt alleen voor jou als je jonger bent dan 65 en nog (redelijk) gezond.
Niet als je toevallig 66 bent en chronisch ziek.
Jammer Miepje, meteen die aanvallende toon, die zie ik steeds vaker op forums. Het is de eerste keer dat ik een bericht post en meteen raak.
Maar dan toch voor andere lezers: ik ben boven de 50 en inderdaad chronisch ziek (en dat op zich is al moeilijk genoeg) en zit erg te wachten op reacties die mij kunnen helpen in deze moeilijke tijd.
Maar dan toch voor andere lezers: ik ben boven de 50 en inderdaad chronisch ziek (en dat op zich is al moeilijk genoeg) en zit erg te wachten op reacties die mij kunnen helpen in deze moeilijke tijd.
Hoezo voor andere lezers? Ik heb toch gevráágd of je wel kon werken? Ik val je niet aan hoor. Ik vraag beleefd hoe het zit. En de fora zitten helaas vol mensen die willen weten hoe ze zo snel mogelijk aan een uitkering en een huis moeten komen.
Ik vind het heel jammer voor je dat je boven de 50 bent en chronisch ziek; dan wordt werk zoeken heel moeilijk. Aan de andere kant zijn er dan misschien instanties die je extra hulp kunnen geven bij dit soort vragen? Misschien gewoon eens bij de gemeente beginnen?
Ik vind het heel jammer voor je dat je boven de 50 bent en chronisch ziek; dan wordt werk zoeken heel moeilijk. Aan de andere kant zijn er dan misschien instanties die je extra hulp kunnen geven bij dit soort vragen? Misschien gewoon eens bij de gemeente beginnen?
Beste Denise,
Ik kan je vertellen hoe het bij ons gegaan is , was weliswaar echtscheiding maar zal best veel overeenkomsten hebben.
Mijn ex-vrouw had destijds ook geen inkomen en om dit te "bewijzen" heeft ze inderdaad een IB60 aan moeten vragen (dit kun je overigens via de website doen). Wij hadden ook een koophuis, we zijn naar 1 gezamelijke advokaat gegaan en hebben hem een echtscheidingsconvenant op laten stellen. Hierin is vastgelegd de partner- en kinderalimentatie (ik was kostwinner dus moet ook partneralimentatie betalen). Het huis hebben we laten taxeren en de overwaarde (gelukkig hadden we die) heb ik voor 50% aan haar uitbetaald. Igv onderwaarde ligt dat verhaal dus anders. Voor het huis ben ik een nieuwe hypotheek aangegaan en heb bij de notaris een "Akte van verdeling" op laten maken , waarmee zij van de hypotheekakte (en verplichtingen) is ontslagen.
So far so good... maar .....
In de stad waar wij wonen (Den Bosch) is de gemiddelde wachttijd voor een huurwoning zo'n 3 jaar. Ze was dus aangewezen op particuliere verhuur en dat is niet goedkoop. Inmiddels (na 3 jaar) heeft ze een zo goed als fulltime baan en een leuke betaalbare huurwoning.
Ik kan je vertellen hoe het bij ons gegaan is , was weliswaar echtscheiding maar zal best veel overeenkomsten hebben.
Mijn ex-vrouw had destijds ook geen inkomen en om dit te "bewijzen" heeft ze inderdaad een IB60 aan moeten vragen (dit kun je overigens via de website doen). Wij hadden ook een koophuis, we zijn naar 1 gezamelijke advokaat gegaan en hebben hem een echtscheidingsconvenant op laten stellen. Hierin is vastgelegd de partner- en kinderalimentatie (ik was kostwinner dus moet ook partneralimentatie betalen). Het huis hebben we laten taxeren en de overwaarde (gelukkig hadden we die) heb ik voor 50% aan haar uitbetaald. Igv onderwaarde ligt dat verhaal dus anders. Voor het huis ben ik een nieuwe hypotheek aangegaan en heb bij de notaris een "Akte van verdeling" op laten maken , waarmee zij van de hypotheekakte (en verplichtingen) is ontslagen.
So far so good... maar .....
In de stad waar wij wonen (Den Bosch) is de gemiddelde wachttijd voor een huurwoning zo'n 3 jaar. Ze was dus aangewezen op particuliere verhuur en dat is niet goedkoop. Inmiddels (na 3 jaar) heeft ze een zo goed als fulltime baan en een leuke betaalbare huurwoning.
-
VioletPrue
Punt 1 lijkt mij zorgen voor inkomen, niet voor een huis.denise2 schreef: Maar dan toch voor andere lezers: ik ben boven de 50 en inderdaad chronisch ziek (en dat op zich is al moeilijk genoeg) en zit erg te wachten op reacties die mij kunnen helpen in deze moeilijke tijd.
Een huis krijgt u niet zonder inkomen, zelfs inschrijven is vaak al onmogelijk.
Komt u in aanmerking voor Wao/Wia of met terugwerkende kracht voor Wajong?
Pas daarna is Bijstand een optie, maar heel veel gemeentes werken met een work fast methode.
Komt er in het kort op neer dat als u uw armen nog kunt optillen, u bijvoorbeeld appels kunt gaan plukken.
Dit is wel héél zwart/wit gesteld, maar mocht u Bijstand moeten aanvragen, houd daar in uw achterhoofd rekening mee.
Heel veel succes!
@ bprosman : bedankt voor je verhaal. Zo te lezen hebben jullie alles redelijk kunnen afhandelen. Ik verwacht niet dat dit bij ons het geval zal zijn.
@ VioletPrue: natuurlijk is het krijgen van inkomen het belangrijkste. Alleen is de situatie bij ons thuis onhoudbaar aan het worden en wil ik zo snel mogelijk het huis verlaten. Wajong lijkt me geen optie als je boven de 50 bent.
Ik heb geen betaalde baan meer gehad sinds de geboorte van onze jongste zoon (nu 14). Toen is geleidelijk ook die chronische ziekte aan het licht gekomen.
Het lijkt me niet dat je na zo lange tijd nog in aanmerking kunt komen voor WAO?
@ VioletPrue: natuurlijk is het krijgen van inkomen het belangrijkste. Alleen is de situatie bij ons thuis onhoudbaar aan het worden en wil ik zo snel mogelijk het huis verlaten. Wajong lijkt me geen optie als je boven de 50 bent.
Ik heb geen betaalde baan meer gehad sinds de geboorte van onze jongste zoon (nu 14). Toen is geleidelijk ook die chronische ziekte aan het licht gekomen.
Het lijkt me niet dat je na zo lange tijd nog in aanmerking kunt komen voor WAO?
Zonder inkomen geen huis, zo simpel is het.
Dus eerst het inkomen regelen.
Dus eerst het inkomen regelen.
Je zou kunnen beginnen met je in te schrijven bij een woningbouwvereniging, dat kan zelfs nog als je relatie nog niet "ontbonden" is. Hoeft je partner ook niet te weten (mijn buurvrouw stond al 4 jaar ingeschreven zonder dat de buurman het wist
).
Is het niet zo dat je bij inschrijving je inkomen moet opgeven?
Waarschijnlijk wel... zou ik eens na moeten vragen hoe ze dat destijds gedaan heeft. Ik proef een beetje uit het verhaal van TS dat de partner nog niet op de hoogte is van de plannen (maar misschien zit ik er naast) en dat TS (en heel terecht) voorbereid wil zijn op het moment dat "de ellende begint".sephora30 schreef:Is het niet zo dat je bij inschrijving je inkomen moet opgeven?
Kijk ook vooral even of jij mede verantwoordelijk bent voor een evt. restschuld (of die er is).
Mijn partner weet inderdaad nog niet van mijn definitieve vertrekplannen.
Ik sta al meer dan 1 1/2 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging en heb mijn inkomen op 0 gezet. Bij navraag bij de woningbouw zeiden ze destijds dat ik met een verklaring van de bank (met voldoende spaargeld) genoeg had. Ik heb zelfs pas een woning aangeboden gekregen en ben wezen kijken. Toen ik de volgende dag aan de balie stond omdat ik de woning wilde accepteren bleek opeens dat ik toch opeens een inkomen moest hebben en dat een verklaring van de notaris nodig was en alle andere financiele kwesties afgerond moesten zijn.
Ik sta al meer dan 1 1/2 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging en heb mijn inkomen op 0 gezet. Bij navraag bij de woningbouw zeiden ze destijds dat ik met een verklaring van de bank (met voldoende spaargeld) genoeg had. Ik heb zelfs pas een woning aangeboden gekregen en ben wezen kijken. Toen ik de volgende dag aan de balie stond omdat ik de woning wilde accepteren bleek opeens dat ik toch opeens een inkomen moest hebben en dat een verklaring van de notaris nodig was en alle andere financiele kwesties afgerond moesten zijn.
Er zal inderdaad een "Akte van verdeling" moeten komen, wat het huis betreft weet ik niet of je (spaar) geld meekrijgt of dat er een restschuld ontstaat, kan/wil je partner het huis aanhouden (kunnen waarschijnlijk wel omdat je inkomen nu ook "0" is).?en dat een verklaring van de notaris nodig was en alle andere financiele kwesties afgerond moesten zijn.
Lijkt mij logisch dat je een vast inkomen moet hebben om een huis te huren. Spaargeld kun je er in 1 dag door heen jassen.
Ik weet niet wat voor chronische ziekte je hebt, maar denk toch dat je een baan zult moeten zoeken. Als het echt niet gaat kun je andere stappen ondernemen.
Heb je al eens geinformeerd of je in aanmerking komt voor bijstand?
Ik weet niet wat voor chronische ziekte je hebt, maar denk toch dat je een baan zult moeten zoeken. Als het echt niet gaat kun je andere stappen ondernemen.
Heb je al eens geinformeerd of je in aanmerking komt voor bijstand?
Toch iets met budgetterenSpaargeld kun je er in 1 dag door heen jassen.
Of je voor een bijstandsuitkering in aanmerking komt is ook nog maar de vraag. Dat is afhankelijk van je spaargeld. Als er overwaarde in de woning zit, heb je te vaak een hoog eigen vermogen om voor een bijstandsuitkering in aanmerking te komen.
Laat je door verwijzen naar maatschappelijk werk. Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen. Ook stichting MEE helpt chronisch zieken en gehandicapten. misschien dat iets voor je kunnen betekenen.
Staat er in het samenlevingscontract iets over partneralimentatie?
Laat je door verwijzen naar maatschappelijk werk. Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen. Ook stichting MEE helpt chronisch zieken en gehandicapten. misschien dat iets voor je kunnen betekenen.
Staat er in het samenlevingscontract iets over partneralimentatie?
Of je voor een bijstandsuitkering in aanmerking komt is ook nog maar de vraag
Daarom moet zij dit na gaan vragen bij haar gemeente af Dienst sociale zaken en werkgelegenheid.
Het maatschappelijk werk zou ik ook aanraden, zij kunnen jou je opties vertellen en welke wegen je kan bewandelen.
Daarom moet zij dit na gaan vragen bij haar gemeente af Dienst sociale zaken en werkgelegenheid.
Het maatschappelijk werk zou ik ook aanraden, zij kunnen jou je opties vertellen en welke wegen je kan bewandelen.