Hallo allen,
2 weken geleden is mijn relatie beeindig door mijn partner.
Au...maar nu verder.
Situatie:
koopwoning samen, waar ik voorlopig in blijf wonen
samenleveringcontract
testament
Vervalt het contract en het testament automatisch?
Of is het aan te raden dit te melden.
Kosten?
Ivm koopwoning we blijven de kosten samen dragen en daarbij de kosten van de nieuwe woning voor hem.
Beiden geen optie om het te kopen.
Nu geen gunstige tijd het te verkopen. Dus daar wachten we nog even mee om een grote restschuld te voorkomen.
De regels inzake fiscale partnerschap zijn gewijzigd en dus zijn wij geen fiscaal partner meer in 2014.
Of toch wel aangezien het 1 febr beeindigd is en dus een deel van het jaar wij wel samen waren?
Zo niet wie geeft de rente/kosten van de hypotheek aan?
Is dat nog steeds degene met het hoogste inkomen en dus het grootste voordeel?
Nog meer tips om alles samen goed te regelen?
Alvast bedankt!
Julia
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Beeindiging relatie
Re: Beeindiging relatie
Voor het samenlevingscontract en het testament moet u bij een notaris zijn. Melden alleen is uiteraard niet genoeg, ze moeten vervallen. Behalve regelaar kan de notaris u ook van goede raad voorzien wat u beiden het beste kunt doen. De kosten verschillen per notaris. Kijk eens op degoedkoopstenotaris.nl of vergelijkbare sites.
Wat betreft belastingen is er op het forum vast iemand die daar mee van afweet. Sterkte in elk geval.
Wat betreft belastingen is er op het forum vast iemand die daar mee van afweet. Sterkte in elk geval.
-
Pareltje31
samenlevingscontract en testament moeten echt officieel bij de notaris beëindigd worden dus je moet een afspraak maken. Kosten weet ik niet precies maar reken wel dat het niet heel goedkoop is.
Staat het huis op jullie beider naam? je geeft aan dat hij en de kosten van het oude huis gedeeltelijk op zich neemt en die van zijn nieuwe, wat gebeurt er als hij dat financieel niet red?
sterkte altijd vervelend als je relatie uitgaat
Staat het huis op jullie beider naam? je geeft aan dat hij en de kosten van het oude huis gedeeltelijk op zich neemt en die van zijn nieuwe, wat gebeurt er als hij dat financieel niet red?
sterkte altijd vervelend als je relatie uitgaat
Het samenlevingscontract vervalt vanaf het moment dat je het opzegt of als je feitelijk niet meer samenwoont. Het testament komt niet altijd vanzelf te vervallen. Dat verschilt per testament.
Let wel even op de beperking in de rente-aftrek. Over 3 jaar vervalt die als de woning niet verdeeld of verkocht is.
Let wel even op de beperking in de rente-aftrek. Over 3 jaar vervalt die als de woning niet verdeeld of verkocht is.
Dank jullie voor jullie reacties.
Het is gewoon balen als je dit gebeurd en je denkt rust te krijgen door de afspraak dat je in de woning kan blijven wonen tot de markt aantrekt of er een gehele andere situatie ontstaat bij beiden.
Nu een woning huren met een grote restschuld is bijna geen optie voor mij.
2 huizen in de straat staat al 1,5 jaar te koop. En voor een vele lagere prijs.
Dus 2 jaar is wel erg krap.
Ons huis hebben we eind 2010 gekocht. En dus weinig aflossing.
Dan denk ik dat ik toch maar ga voorstellen een afspraak bij onze hypotheek verstrekker te maken, om de mogelijkheden door te nemen en hij zal ook van de regels van rente aftrek afweten.
Ik dacht vorige week gelezen te hebben in het samenleveringscontract dat deze wordt beeindigd zodra er geen affectieve relatie is en het testament ook hetzelfde.
Maar wellicht is dat bij hem ook bekend.
Pff...en geen keuze van mij.
Het is gewoon balen als je dit gebeurd en je denkt rust te krijgen door de afspraak dat je in de woning kan blijven wonen tot de markt aantrekt of er een gehele andere situatie ontstaat bij beiden.
Nu een woning huren met een grote restschuld is bijna geen optie voor mij.
2 huizen in de straat staat al 1,5 jaar te koop. En voor een vele lagere prijs.
Dus 2 jaar is wel erg krap.
Ons huis hebben we eind 2010 gekocht. En dus weinig aflossing.
Dan denk ik dat ik toch maar ga voorstellen een afspraak bij onze hypotheek verstrekker te maken, om de mogelijkheden door te nemen en hij zal ook van de regels van rente aftrek afweten.
Ik dacht vorige week gelezen te hebben in het samenleveringscontract dat deze wordt beeindigd zodra er geen affectieve relatie is en het testament ook hetzelfde.
Maar wellicht is dat bij hem ook bekend.
Pff...en geen keuze van mij.
Het samenlevingscontract vervalt inderdaad op het moment dat je niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staat omdat de relatie verbroken is.
Voor een testament is dat lang niet altijd het geval. Daar zul je naar moeten laten kijken door een notaris. Een hypotheekadviseur heeft daar gewoon veel te weinig kaas van gegeten.
Voor een testament is dat lang niet altijd het geval. Daar zul je naar moeten laten kijken door een notaris. Een hypotheekadviseur heeft daar gewoon veel te weinig kaas van gegeten.
-
Pareltje31
Mijn zus haar relatie is net ook uit na 13 jaar ik dacht dat het samenlevingscontract ook echt ontbonden is en dit niet zomaar vervalt.