LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening WAZO-uitkering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sana87

Berekening WAZO-uitkering

Ongelezen bericht door Sana87 »

Goedemorgen,

Graag zou ik wat advies/verheldering willen krijgen en mijn verhaal met jullie delen.

Laat ik bij het begin beginnen en zoveel mogelijk de juiste details met jullie delen, om een zo helder mogelijk verhaal te schetsen.

23 Juni 2015 ben ik bij mijn oude werkgever in dienst getreden, middels een 0-uren contract. Het was een tijdelijk dienstverband, namelijk tot 6 september 2015. Vanaf 6 september 2015 ging ik met zwangerschapsverlof.

Om mijn WAZO-uitkering te berekenen, ging het UWV uit van mijn laatst volledig gewerkte maand, 4 weken voorafgaand mijn verlof. De maand juli is dus genomen voor de berekening. UWV is verplicht de gegevens over te nemen vanuit de Belastingdienst. Echter is mij niet helder of zij een berekening maken over de daadwerkelijk gewerkte uren in die maand, of het uitbetaalde loon in die maand?

Door mijn 0-uren contract kreeg ik een maand later uitbetaald; eind juni-juli-aug-begin sept gewerkt, juli-aug-sept-okt uitbetaald gekregen. UWV denkt nu dus, dat ik over de hele maand juli zo een €400 heb verdient, terwijl dit loon gaat over gewerkte uren in de maand juni. Een erg minimale berekening dus, want in juli heb ik fulltime gewerkt en 3 keer zoveel verdient, maar is uitbetaald in augustus.

Al meerdere malen bij werkgever gevraagd een correctieverzoek in te dienen, schijnen zij niet te kunnen/doen? Een advocaat ingeschakeld en alle bewijsstukken opgevraagd bij werkgever (urenbriefjes en loonstroken) en deze toegestuurd naar de Belasting.

Inmiddels 7 maanden verder en een besluit van de Belasting: mijn oude wergever heeft voldaan aan fiscale verplichtingen, mede ook omdat inhoudingsplichtige verplicht is loonbelasting in te houden op het moment dat het loon genoten is?

Dat kan allemaal wel, maar het loon wat uitbetaald is, heeft betrekking op gewerkte uren van de maand daarvoor. Trek ik nou echt aan het kortste eind?

Sana87

Re: Berekening WAZO-uitkering

Tevens is er ook een bezwaar ingediend bij het UWV, alleen zijn zij wettelijk verplicht de gegevens vanuit de Belastingdienst te nemen.

Vanmiddag ook contact gehad met de Belastingdienst; zij snappen wat er aan de hand is, maar kunnen dit niet wijzigen, ik moet bij mijn oude werkgever zijn, want die heeft de perioden verkeerd gemeld.

Advocate heeft er inmiddels een hard hoofd in, en wil geen verdere stappen ondernemen.

En nu?

uwv_webcare

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Sana,

We baseren je WAZO-uitkering inderdaad op de loonaangiftes van een jaar (of het begin van je dienstverband) tot de voorlaatste maand voorafgaand aan je zwangerschapsverlof. In jouw geval is dat de periode juni en juli. In die periode is voor jou maar één loonaangifte gedaan, over de maand juni. Want je loon over juli is pas in augustus opgegeven door je werkgever.

Hierdoor pakt de berekening van de WAZO nadelig voor jou uit. Als je werkgever in juni en juli je loon had betaald over die maanden, zou je een hogere uitkering krijgen. Je moet daarvoor dus bij je werkgever zijn, zoals de Belastingdienst je ook al heeft aangegeven.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team

Sana87

Beste Robert,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Op het moment dat UWV de berekening ging maken, waren de loongegevens al wel bekend. Echter in de vorm van een maand vooruit. In feite kan het zelfs zo gezien worden, dat de maand juni "ontbreekt".

Oude werkgever wil niks wijzigen, zij doen hier niet aan volgens hen. Dit is hun werkwijze en daarmee uit. Maar zo zie ik het niet, evenals de Belastingdienst en collega's van u die ik aan de lijn heb gehad.

Ik ben bekend met de regels m.b.t. WAZO ed., heb in de tussentijd al zo vaak gebeld met de zelfde vragen om overal zeker van te zijn. Ecenals bij de Blastingdienst.

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad en had gehoopt op wat tips van hoe nu verder? Kan ik nog stappen ondernemen? Is het misschien mogelijk mijn oude werkgever via de rechter af te dwingen dat zij de correcte perioden op de loonstroken etc gaan vermelden, ondanks hun eigen werkwijze en standaarden? Of een second opinion bij een andere advocaat, gezien de huidige de zaak wil gaan sluiten?

uwv_webcare

Beste Sana,

Ik kan mij goed voorstellen dat je graag wilt weten of je nog stappen kunt ondernemen. Ik ga ervan uit dat je gerust juridische advies bij een andere advocaat kunt inwinnen.

Ik wens je veel sterkte met deze zaak.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Sana87

Beste Mariël,

Hierboven in de reactie van Robert wordt vermeld dat de maanden juni en juli worden genomen voor het berekenen van mijn WAZO-uitkering. Echter is mij aan de telefoon meerdere malen verteld dat enkel de maand juli wordt genomen.

In mijn ogen is de berekening oneerlijk. Ik ben 23 juni in dienst getreden bij mijn oude werkgever, de laatste week van juni dus. In deze week heb ik 5 dagen gewerkt (ben dus ook niet de volledige maand juni in dienst geweest). Omdat de betaling van juni (een loon over 5 werkdagen) in juli uitbetaald is, is deze gedeeld door alle werkdagen van juli. Een loon van 5 werkdagen in juni á €400 / 23 werkdagen van juli, is een dagloon van €17,31. Ik ga van een fulltime dienstverband (werkte de gehele periode gemiddeld 30 uur p/w), naar een WAZO-uitkering dat neer komt op een gemiddelde van 7 uur per week! In de gehele maand juli heb ik gemiddeld 30 uur p/w gewerkt, alleen is dit uitbetaald in juli.

Een loon dat de laatste week van een maand betreft, omdat ook toen mijn dienstverband begon, kan toch niet gedeeld gaan worden door een volledige maand? In mijn ogen is dat onterecht?

uwv_webcare

Beste Sana,

Het is heel erg frustrerend dat je door het aangeven van de inkomsten door je werkgever in een andere maand een lagere uitkering krijgt. Het gaat om je inkomen en dat is ontzettend belangrijk.

Maar het antwoord op je vraag blijft hetzelfde. UWV kan de hoogte van je uitkering niet wijzigen als de gegevens bij de Belastingdienst niet worden aangepast. Het blijft toch een juridisch verhaal.

Ik wens je sterkte met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team

Gesloten