LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging rekening zonder bericht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lexielex

beslaglegging rekening zonder bericht

Ongelezen bericht door lexielex »

een week geleden is er beslag gelegd door de deurwaarder op mijn bankrekening zonder dat ik hier bericht van heb gehad, ik heb direct contact opgenomen en met hulp beslagvrije voet aangevraagd, 3e verklaring bij de bank opgevraagd. nu 1 week later krijg ik pas een brief van de deurwaarder waarin staat vermeld dat ze beslag leggen op mijn bankrekening. kan dit zomaar gebeuren?

Jantje7

Re: beslaglegging rekening zonder bericht

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Nee, dit kan niet zomaar gebeuren. U zult beslist wel weet hebben dat er een vordering op u is. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Weet wel dat de belasting en (kind) alimentatie gemakkelijk beslag leggen.

jantje7

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik neem aan dat u nog onbetaalde rekeningen had waarvan de rechter vond dat die betaald moesten worden.

Met een executoriale titel kan de deurwaarder beslag leggen. Voor het beslag leggen op een bankrekening gaat een deurwaarder geen brief sturen, anders is de bankrekening leeg als er beslag gelegd wordt.

Ik neem aan dat er ook loonbeslag gaat worden gelegd dat u een beslagvrije voet heeft aangevraagd?

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

lexielex schreef:een week geleden is er beslag gelegd door de deurwaarder op mijn bankrekening zonder dat ik hier bericht van heb gehad, ik heb direct contact opgenomen en met hulp beslagvrije voet aangevraagd, 3e verklaring bij de bank opgevraagd. nu 1 week later krijg ik pas een brief van de deurwaarder waarin staat vermeld dat ze beslag leggen op mijn bankrekening. kan dit zomaar gebeuren?
Wat is volgens de brief, de reden tot beslag, kan ook dat dit niet bekend is bij u.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dat kan. Dit heet conservatoir beslag en een rechtszaak zal volgen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

lexielex schreef:een week geleden is er beslag gelegd door de deurwaarder op mijn bankrekening zonder dat ik hier bericht van heb gehad, ik heb direct contact opgenomen en met hulp beslagvrije voet aangevraagd, 3e verklaring bij de bank opgevraagd. nu 1 week later krijg ik pas een brief van de deurwaarder waarin staat vermeld dat ze beslag leggen op mijn bankrekening. kan dit zomaar gebeuren?
Gezien het feit dat u over een beslagvrije voet begint, zal het misschien over loonbeslag gaan. In dat geval zou u zeker geinformeerd moeten zijn, ook al zou het hier een conservatoir beslag betreffen.

Als het wel degelijk een beslag op het tegoed van uw bankrekening betreft, is een beslagvrije voet in principe niet aan de orde. U kunt dan wel een verzoek indienen om een bepaald bedrag beschikbaar te houden voor levensonderhoud (bijvoorbeeld ter hoogte van de beslagvrije voet), maar de beslaglegger is hieraan niet gebonden.

Mocht dit tot een noodsituatie leiden dan kunt u eventueel een executiegeschil opstarten.

puma73

Inkomen
Als net voor het bankbeslag inkomen op de bankrekening is gestort, valt dit dan onder het beslag of geldt er een beslagvrije voet of bij kinderbijslag een beslagverbod?
De beslagvrije voet en beslagverboden gelden niet rechtstreeks wanneer het op de bankrekening is gestort. Wel kan uitwinning van het beslag onder omstandigheden misbruik van bevoegdheid opleveren. Van belang hierbij is dat aangetoond wordt dat er grote problemen ontstaan wanneer het volledige bedrag geïnd wordt (huur en energie niet betalen e.d). Wanneer dit het geval is, verzoek dan om een deel van het saldo voor de noodzakelijke kosten beschikbaar te stellen. Je kunt hiervoor de beslagvrije voet als uitgangspunt nemen. Lukt dit niet, overweeg dan om m.b.v. een advocaat een executiegeschil te starten. Zie de jurisprudentie onder 'uitspraken'.
Te vinden op

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=53

Incasso-deskundige

Ongelezen bericht door Incasso-deskundige »

Een beslag op een bankrekening wordt niet vooraf aangekondigd. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou je er immers wel voor zorgen dat er geen geld op de rekening zou staan. In beginsel moet de deurwaarder binnen acht dagen na het beslag een kennisgeving van het beslag aan jou "betekenen". Aan overschrijding van die termijn is door de wetgever echter geen consequentie verbonden. Voor beslag op een bankrekening (of eigenlijk op het tegoed op de bankrekening ten tijde van het beslag) geldt (in beginsel) GEEN beslagvrije voet.

puma73

Incasso-deskundige schreef:Een beslag op een bankrekening wordt niet vooraf aangekondigd. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou je er immers wel voor zorgen dat er geen geld op de rekening zou staan. In beginsel moet de deurwaarder binnen acht dagen na het beslag een kennisgeving van het beslag aan jou "betekenen". Aan overschrijding van die termijn is door de wetgever echter geen consequentie verbonden. Voor beslag op een bankrekening (of eigenlijk op het tegoed op de bankrekening ten tijde van het beslag) geldt (in beginsel) GEEN beslagvrije voet.

Gewoon reacties lezen meneer de incasso deskundige, gewoon lezen.

Incasso-deskundige

Ongelezen bericht door Incasso-deskundige »

Komt goed Puma73, maar een beslagvrie voet wordt niet aangevraagd hoor! ;-)
...dat u een beslagvrije voet heeft aangevraagd?

puma73

jij zult hier echt "deskundig" advies gaan geven. Ik zal uw "deskundig " advies op de voet volgen

Toppy

Ongelezen bericht door Toppy »

Eeuuuuhhhh,

Beslag op bankrekening kan alleen als hieraan een rechterlijk vonnis ten grondslag ligt.
Het vonnis in deze is, het zij in persoon, hetzij door achterlating op het adres betekent aan de schuldenaar.
In dit vonnis staat expliciet vermeld dat er beslag gelegd kan worden op het inkomen van de schuldenaar alsmede de tegoeden van de schuldenaar, de bankrekening bijvoorbeeld.
Een dergelijk vonnis heeft executoriale kracht.

Bij loonbeslag (ook voor uitkeringen) wend de deurwaarder zich tot de werkgever. Deze is, op basis van de daartoe strekkende wettelijke bepalingen, verplicht hieraan mee te werken.
Werkt de werkgever, of uitkeringsinstantie, niet mee dan is de deurwaarder, alweer op grond van het rechterlijke vonnis gerechtigd de schuld te verhalen op werkgever of uitkeringsinstatie.
De deurwaarder is niet verplicht om de schuldenaar hiervan in kennis te stellen.
Immers die is al in kennis gesteld dat er beslag gelegd kan worden.

Hetzelfde geldt voor de bankrekening. Ook hier heeft de deurwaarder, op basis van hetgeen in de daartoe strekkende wettelijke bepalingen geregeld is, de schuldenaar niet te informeren.

De beslagvrije voet is alleen van toepassing bij loon(uitkerings)beslag.

En waarom breekt deze ellende meestal uit?
Een deurwaarder die een vonnis met executoriale kracht heeft stuurt de schuldenaar een brief met het verzoek om gegevens inzake inkomsten, vaste lasten e.d. op een bijgevoegd formulier in te vullen en terug te sturen.
Op basis van die gegevens kan de deurwaarder de beslagvrije voet die hij dient te hanteren, ook weer bij wet geregeld, vast te stellen.
Als de schuldenaar het formulier niet terug stuurt is de deurwaarder gerechtigd te doen wat hem geraden lijkt. En dan gaat die pakken wat hij pakken kan. Dat is immers zijn taak.

Gesloten