LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslaglegging

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ernootje

Beslaglegging

Ongelezen bericht door Ernootje »

Hallo,
Ik heb een vraag en misschien heeft iemand daar ervaring mee.
In maart 2010 zijn mijn vrouw en ik naar de gemeente gegaan voor schuldhulpverlening. In Mei echter heb ik aangegeven dat ik van haar ga scheiden en dit is in juli 2011 officieel uitgesproken. Direct hierna ben ik weer naar de gemeente gegaan om het traject te hervatten. Nu duurt het echter al een hele tijd natuurlijk en er is inmiddels 1 deurwaarder die beslag heeft gelegd op mijn loon en een tweede heeft zich al gemeld. De gemeente doet niks want dit mag een deurwaarder doen zolang de gemeente geen officeel bsluit heeft gemaakt of het dossier heeft afgehandeld ofzo. Echter mijn Ex. is naar het buitenland vertrokken (wel binnen de EU) Wat er dus nu gebeurd is dat de deurwaarder loonbeslag leggen op een schuld die eigenlijk ook door mijn ex is veroorzaakt maar omdat dit op mijn naam stond komen ze bij mij. Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken zodat mijn ex ook meebetaald aan dit beslag...hierdoor kom ik weer in de schulden straks terwijl ik er vanaf probeer te komen. Is er een manier om je ex te dwingen te betalen hiervoor of moet daar echt een advocaat ofzo aan te pas komen? en is dit eventueel ook te verhalen op haar naaste familie? Alvast bedankt.

morundo

Re: Beslaglegging

Ongelezen bericht door morundo »

Neem contact op met een advokaat,zonder kom je nergens.
En nee je kan absoluut niet haar naasten voor laten opdraien, dat is onmogelijk.

Ernootje

Alvast bedankt

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

beste TS,

Schulden verhalen op haar naaste familie dat kan niet..stel je voor zeg

En helaas is het zo dat ze schulden die tijdens het huwelijk zijn gemaakt allemaal op jou kunnen verhalen, zelfs al heb je die schulden in een couvernant verdeeld

Je blijft beide hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld, en omdat ze haar niet makkelijk kunnen vinden komen ze bij jou.

Jij kan dan wel haar gedeelte weer bij haar terug vorderen als jij de gehele schuld voldaan hebt.....maar ja van een kale kip..

CarolineL

Ongelezen bericht door CarolineL »

Een advocaat hoeft daarnaast ook niet duur te zijn; als je in de schuldsanering zit kan je gefinancierde rechtsbijstand krijgen. Overigens mogen ze niet op jouw gehele vermogen beslag leggen, er bestaat een beslagvrije voet waar deurwaarders niet aan mogen komen.

Overigens mogen schuldeisers niet altijd schulden op beide (ex-)echtelieden verhalen: als met schuldeisers is overeengekomen dat één van beide echtgenoten de schuld op zich neemt, mag niet later alsnog bij de andere echtgenoot worden aangeklopt!

In elk geval succes ermee. Hopelijk kan je hiervoor bijstand vinden bij een advocaat; hoewel het in de meeste gevallen alleen nuttig is als echt een procedure wordt gestart.

Groet, Caroline

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Van een kale kip kan je niet plukken, maar wel een poot uitdraaien.

Ernootje

Bedankt voor alle tips.
Wat betreft de schulden...alles is opgebouwd tijdens ons huwelijk echter het merendeel stond wel op mijn naam (ziggo, ziektekosten etc.) en dan kijkt zo'n club echt niet of we getrouwd waren of niet. Nu vindt ik het niet erg om te betalen, want dat moet gewoon gebeuren. Daar heb ik me allang bij neergelegd. Wat aan mij vreet is dat ik dit alles alleen aan het betalen ben nu, en dat is niet eerlijk. Daarom gaan we mijn ex opsporen en haar dwingen mij de helft terug te betalen of zoiets. Een hele klus maar goed ik wil het wel gewoon eerlijk en netjes opgelost hebben.

CarolineL

Ongelezen bericht door CarolineL »

Tja, als er geen afspraken met schuldeisers zijn gemaakt, kunnen de schulden bij beiden worden verhaald. Uw ex-partner opsporen en de helft terug vorderen lijkt mij dan een nuttiger idee. Veel succes ermee!

Groet, Caroline

auto6893

Ongelezen bericht door auto6893 »

Alleen schulden die ook daadwerkelijk door jullie allebei zijn aangegaan (dit staat in de schuldovereenkomst die de schuldeiser dient te overleggen als je die niet meer hebben) kunnen ze proberen voor het hele bedrag bij een van beide te halen. Stel de ene persoon verdient veel geld en de andere heeft niets, dan gaan ze eerst de schuld halen bij de persoon met geld, dus zoals mensen wel eens denken de schuld wordt niet in tweeen gedeeld.

Stel de partner met geld heeft de schuld voldaan, dan kan hij/zij wel vervolgens de helft terugvorderen van de andere partner, dit heet het regresrecht.
Regresrecht
Regresrecht is het recht om terug te vorderen wat iemand heeft betaald voor een ander, bijvoorbeeld voor een hoofdelijke medeschuldenaar.

volgens mij was de vraag al beantwoord, maar ik heb t eens aan de hand gehad dus mogelijk verduidelijkt dit nog een beetje voor andere topic lezers.

Daarnaast, niet te druk maken over deurwaarders, beslag op roerende zaken is m.i. pure bluf, dwz. ze komen echt je spulletjes niet halen. Ze willen nog wel eens doen 'alsof', langskomen en gewichtig dingen opschrijven (inventariseren) paar dan overgaan tot echte executieverkoop? dan kost ze veel geld en tweedehands huisraad is meestal niet toereikend (met een auto is het natuurlijk anders).

wat je natuurlijk niet moet doen is de auto op iemand anders z'n naam zetten, neit dat ze er iets aan kunnen doen maar tis niet eerlijk voor de schuldeiser en deurwaarder en aandeelhouders. zeiljachten zijn zeer duur in onderhoud in deze barre tijden... ook je duurdere spullen buiten beslag houden door ze ergens anders te stallen is ook oneerlijk... maar t werkt wel...

Gesloten