LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bouwjaar CV ketel klopt niet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
joostbollaart

bouwjaar CV ketel klopt niet

Ongelezen bericht door joostbollaart »

Sinds oktober 2007 zijn wij verhuisd naar een woning uit 1986.
In de verkoopbrochure stond vermeld: CV-installatie (1998)

In december 2007 kregen wij plots veel problemen met de ketel.
Het expansievat bleek kapot, de verdeelfitting (schakelaar tussen warm water en het huis verwarmen) bleek kapot, evenals de automatische ontluchter.

De CV-installateur kon ons melden dat de Vaillant ketel helemaal niet uit 1998 kwam, maar uit 1992. Dit is te lezen aan het metelen productlabel. Daarop staat eerst het jaartal (92) gevolgd door de productcode.

De vorige eigenaar zegt een aankoopbon te hebben dat de ketel uit 1998 komt, en dat het een showmodel is. Blijkbaar uit 1992. Volgens hem heeft een ketel een gemiddelde levensduur van 10/16 jaar, en daar valt de ketel dus nog binnen. Daarom is voor hem de kous af.

Ikzelf zie het eigenlijk meer als een auto. Als in een krant:
TE KOOP: Citroën Berlingo (1998) ga ik er vanuit dat deze uit 1998 komt, en niet dat de eigenaar hem toen heeft gekocht, maar dat de auto in 1992 is geproduceerd.

Mijn vraag is: wie staat er hier in zijn recht, of hoe nu verder?

met vriendelijke groet,

Joost Bollaart

kweenie

Re: bouwjaar CV ketel klopt niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat inderdaad om het moment van aanschaf, niet om het moment van fabrikage. Als je een auto in januari 2008 koopt, dan kun je er ook zeker van zijn dat hij gemaakt is in 2007. Toch zul je hem later als auto uit 2008 kunnen/moeten verkopen.

Voor de slijtage is ook het moment van aankoop/installatie veel relevanter dan het moment van productie.

Daar komt nog eens bij dat je vaak niet eens weet of kunt weten wanneer iets gemaakt is, zodat het helemaal onlogisch zou zijn om dat als criterium te nemen.

Snertjong

Ongelezen bericht door Snertjong »

Joost, Al zou de ketel van 1998 zijn - dan is het heel normaal dat een
expansievat kapot is(daar is dus niks mis mee)en deze is ook geen onderdeel van de ketel maar een onderdeel van de gehele installatie,
Een wisselklep en of een Autm.Ontluchter zijn wel onderdeel van de cv ketel
echter ook deze onderdelen zijn aan slijtage onderhevig,er is dus niks gek.

De vraag waar is hier mijn recht? U koopt een huis met de lasten en de lusten (dit zijn de lasten).
gewoon laten maken dus,eigen kosten. Valt onder normale slijtage

Dun_Dikke

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

Ik kan me vergissen maar volgens mij staat er in onze koopakte een paragraaf, waarin wij verklaren dat we het huis accepteren zoals het op dat moment is en dat de gegevens uit de brochure vervallen. Zoals perceelopp. , inhoud van huis, erfgrens enz. Ik kan me voorstellen dat dit ook geld voor bouwjaren e.d.

Gesloten