LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Camera verhuurd maar gestolen. Wat zijn onze rechten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
loox

Camera verhuurd maar gestolen. Wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door loox »

Wij zijn een camera verhuurbedrijf. Wij hebben een paar dagen geleden een dure DSLR camera en lens verhuurd aan een klant. De klant moest eergisteren inleveren maar is niet gebeurd. Toen wij gebeld hebben had de huurder een slechte nieuws dat de camera gestolen was door een klant.

Hij zal op maandag aangifte doen hebben wij gehoord. Wij hebben ervaring dat de huurder verduistert meestal apparatuur en maakt een scenario.

Appparaten zijn helaas niet verzekerd. De klant zei dat de tas en de extra batterij kon terugsturen en wij hebben akkoord gegaan.

Wat zijn de tips? en wettelijke rechten van ons?

Leo The Emperor

Re: Camera verhuurd maar gestolen. Wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Tjonge jonge, als u een camera verhuurbedrijf heeft is het wel zinvol om vooraf te bekijken wat de consequenties van diefstal of beschadiging zijn, en uzelf hiertegen eventueel te verzekeren.

U kunt in ieder geval de huurder aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van de huurovereenkomst, en hem daarvoor een factuur sturen, met daarin de kosten van de verdwenen camera.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Begrijp ik het goed, heeft jullie huurder de camera met lens weer onderverhuurd? Dat is zijn probleem dus, hij levert of alles weer in, of krijgt een factuur van jullie. Als hij die niet binnen een redelijke termijn betaald, zou ik een incassotraject starten. Hij kan wel aangifte doen bij de politie, maar daar heb jij niks mee te maken.

Maar eis je dan geen borg als het zo'n dure camera en lens zijn?

ArneLH

Ongelezen bericht door ArneLH »

Diefstal valt uiteraard gewoon in de risicosfeer van de huurder...

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Stel de vraag op een zakelijk forum. Dit is een consumentenforum.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Ik zie het in de volgende volgorde.

TS, stuur rekening voor camera (zou ook iets in de voorwaarden over moeten staan)

Huurder kan aangiften doen bij politie en het dan proberen te claimen bij zijn verzekering.
Anders moet ie het gewoon zelf dokken.

Enigste is dat TS er ene hoop extra werk aan heeft een nieuwe camera moet kopen,
meschien niet het hele bedrag vergoed krijgt, dagwaarde.

Zou nog maar eens de kleine letertjes doornemen en aanpassen.

loox

Bedankt. Ik ga wel een factuur sturen voor de camera en lens dat de huurder aan ons moet vergoeden.
Weet iemand enige wettelijke bepaling dat ik kan uitprinten en aan hem verzenden. Ik zal ook de huurvoorwaarden verzenden.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

hangt ervan af wat in jullie eigen voorwaarden als verhuurder hierover is opgenomen in de verhuur overeenkomst met huurder. ook mbt onderverhuur, uitleen door huurder aan derden etc
In de regel is de verhuurder als eigenaar degeen die verzekering regelt (kosten sla je om in huurprijs) , waarbij verzekeraar er uiteraard van op de hoogte moet zijn dat de spullen bestemd zijn voor verhuur. Niet elke verzekeraar staat dat in een gewone polis toe.
Dat hier , nb op een consumentenforum, een dergelijke vraag stelt wekt bij mij het vermoeden dat u hier niet erg zakelijk mee omgegaan bent, dus tijd om uw andere activiteiten en daaraan gekoppelde verzekeringen en risico's die u als ondernemer loopt toch een goed te bekijken.

loox

Wij hebben voorstel gedaan voor een lagere bedrag dan de waarde van toestel zodat de huurder akkoord gaat. Hij is wel akkoord en wij wachten af van de betaling.

Ik hoop dat het gebeurt.

Gesloten