LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] compensatie tuinmeubel in wettenlijke garantietermijn

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
renze24

compensatie tuinmeubel in wettenlijke garantietermijn

Ongelezen bericht door renze24 »

Goedemiddag,

Wij hebben een vraag waar wij zelf niet uitkomen, misschien dat er hier iemand is die ons zou kunnen/willen helpen,

alvast bedankt,

Het betreft het volgende:

Op 10-03-2014 hebben wij een tuinset gekocht via een webshop bestaande uit 4 wickker stoelen inclusief kussens en een tafel, dit alles voor de prijs van 449,95 euro.

Echter naar ongeveer 4 maanden knapte er spontaan een wickkerdeeltje op de hoek van de stoel.
Deze stoel heeft het bedrijf zeer netjes en snel omgewisseld.

Nu de wettenlijke garantietermijn bijna verloopt, knappen er steeds meer wickker deeltjes en laat zelfs het wickker bij de poten van de stoelen helemaal los.
Dit terwijl wij eigenlijk bijna geen gebruik hebben gemaakt van de tuinset aangezien we geen hele mooie zomer gehad hebben.

We kunnen er dus vanuit gaan dat de kwaliteit van de tuinset ver te zoeken is, en dat de schade volgend jaar nog erger is en wij vervolgens weer een nieuwe tuinset aan moeten schaffen.

Nou kan het bedrijf de set niet meer omruilen aangezien deze niet meer leverbaar is.

Wel wil het bedrijf ons compenseren, doormiddel een bedrag van 20,00 euro per stoel, plus 20,00 euro extra, dus een totaal van 100,00.

Moet ik met dit bedrag akkoord gaan, of kan ik een hoger bedrag eisen? of kan ik eisen dat zei de tuinset weer terugnemen en het volledige bedrag retouneren?

Wie kan mij aan mijn rechten helpen?

Vriendelijk bedankt.

Renz.

tenormin

Re: compensatie tuinmeubel in wettenlijke garantietermijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Wat belooft de web shop op de site voor garantie (dus even de site noemen). 10 Maart gekocht en nu al naar de gallemiesse is wel heel erg snel, als het goed is hebt u immers nog 6 maanden garantie.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

De wettelijke garantietermijn van 6 maanden verloopt inderdaad binnenkort (die 6 maanden gaan lopen na levering, dus niet na bestelling).
Binnen die termijn kunt u volledige garantie eisen, de bewijslast dat de schade niet is ontstaan door fabrieksfouten ed, maar door uw gebruik ligt volledig bij de leverancier.
Kortom, u kunt eisen dat alle gebreken kosteloos worden opgelost, tenzij de leverancier kan aantonen dat de schade door u is veroorzaakt (u heeft er bijvoorbeeld met een vrachtwagen overheen gereden :-))

De meeste leveranciers geven overigens wel langer dan 6 maanden garantie en vaak geldt er ook een fabrieksgarantie. Zijn die er allemaal niet, dan is de wettelijke garantie 6 maanden.

Met 100 euro zou ik dus zeker niet akkoord gaan.
Gewoon volledig herstel of je geld terug.
U kunt overigens niet direct de koop ontbinden, u dient de leverancier in staat te stellen de schade binnen een redelijke termijn te herstellen.

consumentenjurist

Ongelezen bericht door consumentenjurist »

Beste Renz,

Van een tuinset van 450 euro mag je verwachten dat het materiaal langer goed blijft dan nu het geval is. De duur van de overeengekomen garantie is in dit verband niet doorslaggevend. Het feit dat er zes maanden verstreken zijn is ook geen probleem.

Dit betekent dat je de verkoper kunt aanspreken. Aangezien vervanging geen optie meer is (ook niet een vergelijkbare of betere set?) en naar ik aanneem herstel ook niet (hiertoe kun je de verkoper in de gelegenheid stellen), resteren er twee mogelijkheden. Dat is prijsvermindering en volledige ontbinding. Hiertussen kun je kiezen.
Wat een redelijk bedrag is voor prijsvermindering hangt af van de afwijking en de waarde van een individuele stoel. Dit zou je zelf in kunnen schatten. Bij ontbinding dient de volledige koopprijs te worden teruggestort, u retourneert de tuinset. Een vergoeding voor het gebruik ligt bovendien niet voor de hand.

Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
consumentenjurist

renze24

Ongelezen bericht door renze24 »

Heey mensen,

Bedankt voor jullie adviezen.

Ik heb de verkoper hier mee geconfronteerd, en gezegd dat ik niet akkoord ga met 100 euro.

Ik heb de verkoper de keuze gegeven de stoelen te repareren, ontbinding van de aankoop of dat de stoelen omgeruild worden voor stoelen naar mijn keuze van ongeveer hetzelfde bedrag.

Met dit laatste zijn ze akkoord gegaan, de stoelen die ik nu heb uitgekozen zijn zelfs nog iets duurder.
Dit is via de mail toegezegd, nu de uitvoering nog.

Nou rest mij nog een vraag:

Stel de stoelen worden binnenkort omgewisseld, en de nieuwe stoelen zijn weer van slechte kwaliteit en vertonen binnen een half jaar weer gebreken, heb ik dan nog rechten?

bedankt.

Met vriendelijke groet,

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Beste Renze,
De 100 euro afkoopsom was inderdaad een lachertje. Een product dat na zo'n korte tijd duidelijk zoveel kuren vertoont daar is iets mis mee.
Omruilen van de stoelen voor een ander type kan een oplossing zijn, mochten ook deze van slechte kwaliteit zijn dan kun je alsnog de koop ontbinden en je volledige aankoopbedrag terug krijgen.
Let ook op: ondanks wat sommigen hier zullen beweren gaat de garantie van de nieuwe tuinset opnieuw lopen zodra deze geleverd is. Het is dus niet zo dat je op je nieuwe set minder garantie hebt.

Gesloten