LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Concurentie beding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
QanukenMe
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jun 2012 18:57

Concurentie beding

Ongelezen bericht door QanukenMe »

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik heb bij een bedrijf gewerkt als instructeur en heb daar een concurentie beding gekregen. Zo uit mijn hoofd staat daar in dat ik nooit als trainer/ instructeur mag werken in een straal van 20km rond de stadsgrenzen van waar de hondenschool zit.

Ik ben verhuisd geweest en heb er nu een dik half jaar voor het laatst daar gewerkt, maar ik zit er aan te denken weer terug te gaan en voor mezelf daar te beginnen met een bedrijf waarbij ik dus ook als instructeur in de zelfde branche aan de slag ga.

Nu is mijn vraag is het mogelijk om er onderuit te komen of in elk geval hem in te perken? Ik las op een aantal juridische sites iets over een maximum van een jaar dat het concurentiebeding geldig is?

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Even voor de duidelijkheid wil ik het bedrijf waar ik weg bij ben absoluut geen hak zetten.

Dankuwel

MAXIEM

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door MAXIEM »

QanukenMe

Wellicht kun je het antwoord vinden via dze 2 verwijzingen:

http://www.salarisinfostartpagina.nl/we ... beding.htm

http://www.google.com/search?q=concurre ... lz=1I7GGLD

Wat ik wél weet is, dat in de overeenkomst die je destijds sloot met je voormalig werkgever, er in zo'n beding een bepaalde perriode moet staan. Dus bijvoorbeeld 24 maanden of 1 jaar. Je zou natuurlijk ook even kontakt kunnen opnemen met Jurofoon (of op hun site kunnen grasduinen).

Sukses, Maxiem.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze bedingen moeten inderdaad in de tijd beperkt zijn. Dit staat alleen bij mij weten niet zo in de wet.

kuklos
Berichten: 9885
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door kuklos »

QanukenMe schreef:Ik heb bij een bedrijf gewerkt als instructeur en heb daar een concurentie beding gekregen. Zo uit mijn hoofd staat daar in dat ik nooit als trainer/ instructeur mag werken in een straal van 20km rond de stadsgrenzen van waar de hondenschool zit.
Jouw concurrentiebeding is in de vorm waarin het staat niet houdbaar. vanwege het NOOIT mogen werken als concurrent.Dit is onredelijk. Tevens is stadsgrenzen een erg vaag begrip. Wat als gemeentes fuseren? Of de plaats waarin jij gewerkt hebt geen stadsrechten heeft? Wat zijn dan de stadsgrenzen als er geen sprake is van een stad?

Ik zou toch echt even juridische bijstand nemen om het 100% zeker te weten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kuklos schreef:Ik zou toch echt even juridische bijstand nemen om het 100% zeker te weten.
Dat lijkt me zeker verstandig. U kunt bijvoorbeeld eens beginnen met informatie inwinnen bij een juridisch loket (eerste advies doorgaans gratis) of Jurofoon.

Persoonlijk denk ik ook dat dit beding onhoudbaar is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door Jolijn »

QanukenMe schreef:Hallo,
Ik heb even een vraagje. Ik heb bij een bedrijf gewerkt als instructeur en heb daar een concurentie beding gekregen. Zo uit mijn hoofd staat daar in dat ik nooit als trainer/ instructeur mag werken in een straal van 20km rond de stadsgrenzen van waar de hondenschool zit.
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Even voor de duidelijkheid wil ik het bedrijf waar ik weg bij ben absoluut geen hak zetten.
Dankuwel
En wat staat er niet uit het hoofd in?

QanukenMe
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jun 2012 18:57

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door QanukenMe »

Hey,

Bedankt voor alle reacties tot nu toe,,, ik heb werkelijk waar geen idee wat er verder precies instaat. Ik ben verhuisd en me hele administratie ligt in dozen opgeborgen bij me ouders thuis (en dat is 200km weg)... tussen een hele lading spullen dus ik heb dat contract zo niet even opgedoken.

Ik ben al bezig met het opvragen van het exacte concurrentie beding, maargoed zij ziet mij echt als een bedreiging omdat ik heel goed ben ik wat ik doe en zij probeert het natuurlijk allemaal te rekken en uit te stellen dus ik probeer (hoe vaag helaas) er achter te komen waar ik allemaal op moet letten... Als ik meer weet dan post ik het! maar dan heb ik ook al wat tips om te handelen.

Voor zover ik weet staat er geen tijd benoemt, dus dat is wel een val punt,,, en het gebied is belachelijk groot.

Ik weet dat ik een aangepast concurentie beding hebt want de normale is dat je 1 jaar niet mag werken bij een concurent in de drie noordelijke provincies. Ik had al aangeven daar niks meer te kunnen dus toen heeft ze het gebied wat verkleint...

Bedankt voor alle tips al :)

kuklos
Berichten: 9885
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door kuklos »

Het normale beding klinkt me ook onrealistisch in de oren. De drie noordelijke provincies is een zeer groot gebied.

QanukenMe
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jun 2012 18:57

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door QanukenMe »

maar als er dus een fout in staat, zoals dat er geen tijdsduur aangegeven is of dat de omgeving in reëel groot is, geld dan dat een concurentie beding ongeldig is?

MAXIEM

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door MAXIEM »

QanukenMe

In soortgelijke gevallen gaat/ging een rechter uit van een maximale tijdsduur van 1 jaar en een gebied met een straal van 20 km vanaf het vestigingsadres van de voormalige werkgever. Deze info kun je opvragen bij Jurofoon.

Sukses, Maxiem.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt ook nog even kijken op arbeidsrechter.nl en dan met name:
http://www.arbeidsrechter.nl/concurrent ... enkomst-bl

http://www.jurofoon.nl/arbeidsovereenko ... beding.asp

6 situaties waarin het concurrentiebeding niet geldt
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3331

Hieruit leid ik af dat er geen in de wet geen maximum is opgenomen. Het wetsvoorstel dat dit regelde is namelijk afgewezen door de eerste kamer.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2656
http://www.eerstekamer.nl/nieuws/200606 ... t_voorstel

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MAXIEM schreef:QanukenMe

In soortgelijke gevallen gaat/ging een rechter uit van een maximale tijdsduur van 1 jaar en een gebied met een straal van 20 km vanaf het vestigingsadres van de voormalige werkgever. Deze info kun je opvragen bij Jurofoon.

Sukses, Maxiem.

Hangt de 20km ook niet af van het soort bedrijf?

Vanuit de locatie van mijn werkgever doen we heel Europa, en de dichtsbijzijnde concurrent zit 120km verderop.

MAXIEM

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door MAXIEM »

GJvdZ

Voorzover ik me kan herinneren was de uitspraak van de rechter in hoge mate gebaseerd op het principe van redelijkheid en billijkheid. Dat heeft m.i. weinig te maken met de dichtstbijzijnde concurrent.

Met collegiale groet, Maxiem.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MAXIEM schreef:GJvdZ

Voorzover ik me kan herinneren was de uitspraak van de rechter in hoge mate gebaseerd op het principe van redelijkheid en billijkheid. Dat heeft m.i. weinig te maken met de dichtstbijzijnde concurrent.

Met collegiale groet, Maxiem.
Dat betekent dus dat de uitspraak die je aanhaalt niet zonder meer als uitgangspunt gebruikt kan worden. Hoogstens in een situatie waar je dichtbij elkaar meerdere bedrijven hebt die in dezelfde markt werken.

Voor mijn werkgever is het hetzelfde als ik naar de concurrent 120km verderop ga als voor een hypotheekadviseur die 10km verderop gaat werken.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door dhc »

MAXIEM schreef:GJvdZ

Voorzover ik me kan herinneren was de uitspraak van de rechter in hoge mate gebaseerd op het principe van redelijkheid en billijkheid. Dat heeft m.i. weinig te maken met de dichtstbijzijnde concurrent.

Met collegiale groet, Maxiem.
Volgens mij gokt onze fraaie deskundige maar wat...
Je kunt tenslotte niet overal verstand van hebben.

Zal ik ook even mijn mening geven: we hebben het hier over een hondenschooltje en niet over een multinational...Dat beding zal bij de rechter geen stand houden wegens onredelijk/onbillijk. Als ik hondjes wil trimmen/trainen dan doe ik dat.

MAXIEM

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door MAXIEM »

GJvdZ

Dat betekent wél, dat het uitgangspunt "redelijkheid en billijkheid" steeds opnieuw door een rechter getoetst wordt in een bepaalde situatie. Dat wijkt niet af van uitspraken van andere rechtzaken over welke zaak dan ook (dus ook als het bijvoorbeeld gaat over het heimelijk slachten van een koe van de buurman).

Met collegiale groet, Maxiem.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door alfatrion »

KvK schreef:Duur van een concurrentiebeding

Er is geen maximale duur voor een concurrentiebeding. Gebruikelijk is tussen de 1 en 2 jaar. Omschrijf de duur zo concreet mogelijk en maak deze niet te lang.

http://www.kvk.nl/ondernemen/personeel/ ... tiebeding/
Intermediair schreef:Ja, daar kunt u vanuit gaan. De wettelijke regeling over het concurrentiebeding is nog steeds niet gewijzigd. Uit recente rechtelijke uitspraken over de duur van een concurrentiebeding blijkt dat een werknemer niet langer dan een jaar gebonden mag zijn aan een concurrentiebeding.

http://www.intermediair.nl/artikel/conc ... eding.html
P&O actueel schreef:De werkgever kan dan zelf beoordelen of zijn belang groot genoeg is om de werknemer ook in het tweede jaar aan het beding te houden. Als hij dat vindt dan moet hij in het eerste kwartaal € 500 per maand, in het tweede kwartaal € 750 en in het derde en vierde kwartaal € 1000,- per maand als vergoeding aan de werknemer betalen.

http://www.penoactueel.nl/arbeidsrecht/ ... -4634.html

QanukenMe
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jun 2012 18:57

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door QanukenMe »

Goed even een tweede vraag over het zelfde onderwerp... ik kan in mijn eigen gaos niet de contracten meer vinden -_-' en ja ik weer dat is slordig voor daar kilo's commentaar op komen, weet dat het niet slim is...

Nu heb ik haar gemaild en zij reageert niet, vooral omdat ik weet dat zij liever dit zo lang mogelijk rekt want dan heb ik minder tijd om te orrienteren en dingen uit te denken...

Nu gaan ze over een dikke 3 weken op zomerstop, dus dan heeft ze helemaal een reden om even geen reacties te sturen, in hoe verre heb je recht om je eigen contract nogmaals in te zien of een kopie op te vragen?

En welke stappen kun je nemen om te zorgen dat ze wel reageert, want een smoesje als, de mail is niet ontvangen of het was zo druk en we hadden het niet gelezen of een mail? nooit gehad... is snel gemaakt en lastig te weerleggen.

Telefonisch contact doen ze vrij weinig aan, dat zegt ze kent me nummer en laat lekker de voicemail over gaan...

Danku voor de hulp

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door Emmy75 »

QanukenMe schreef:Nu gaan ze over een dikke 3 weken op zomerstop, dus dan heeft ze helemaal een reden om even geen reacties te sturen, in hoe verre heb je recht om je eigen contract nogmaals in te zien of een kopie op te vragen?
Dat weet ik helaas even niet, maar moet snel te achterhalen zijn middels een telefoontje aan juridisch loket of jurofoon lijkt me.

Praktisch gezien denk ik dat het een stuk sneller gaat een keer alles goed door te spitten en te zoeken. Als u het niet weggegooid is, zou het ergens moeten zijn. Of is het een optie bij de oud werkgever langs te gaan en er even naar te vragen ? Uiteraard wel gewoon netjes en zakelijk blijven.

QanukenMe
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jun 2012 18:57

Re: Concurentie beding

Ongelezen bericht door QanukenMe »

Gebeld met het juridisch loket, waren super behulpzaam (heb ze al heel vaak te hulp gehad dus even een dikke pluim voor de mensen daar!)

Voor de tijd dat ik daar werkte (1,5jaar) is een tijdsduur van een jaar a maximaal 1,5 jaar lang zat. Daarnaast is de afstand onredelijk.

Als ze geen contract willen overhandigen dan kan ik zoiezo gewoon een procedure opstarten want het beding klinkt onredelijk en er zijn geen gegronde redenen waarom zij niet even een kopietje overhandigen.

Dus bedankt, ik houd het hier wel even op de hoogte :D

Gesloten