LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Samtiste

Conflict erfenis

Ongelezen bericht door Samtiste »

Hallo,

Anderhalf jaar geleden is mijn tante overleden. Hierdoor heb ik, samen met mijn 2 broers, een huis geërfd. Ik ben de oudste van de drie, hierdoor ben ik als contactpersoon aangemerkt. Ik ontvang dus ook alle rekeningen.

Nu is het alleen zo dat mijn broers het huis niet willen verkopen. Dit kwam omdat het destijds slecht ging met de markt. Zij verwachtte dat dit goed zou komen. Helaas is de markt niet hersteld en ziet het er naar uit dat de huizenprijzen alleen maar blijven dalen (evt. afschaffing hypotheekrenteaftrek). Maar dit is niet mijn grootste probleem.

In juni 2012 moet ik €23.000 successierechten betalen. Maar omdat mijn broers weigeren mij uit te kopen, heb ik dit geld niet. Omdat mijn broers ook weigeren alle rekeningen te betalen (onderhoud, begrafenis, e.d.), is het niet mogelijk om aan dit bedrag te komen. Dit kan ik gewoon niet betalen. Hierdoor is het mogelijk (ik weet het niet zeker) dat ik in het BKR ben beland. Hierdoor wordt het voor mij moeilijker om aan €23.000 te komen door te lenen.

Kan ik mijn broers afdwingen mij uit te kopen? Ik wil niet dat het huis wordt bewaard. Dit wilde ik vanaf het begin af aan al niet. Ik roep nu al 1.5 jaar dat zij mij moeten uitkopen. Is het ook mogelijk om de rekeningen te verdelen onder mijn broers? De bedoeling is dat dit wettelijk gebeurt. Ik ben niet in staat om dit dmv. een goed gesprek te kunnen bereiken. Ik ben amper in contact met mijn broers.

Ik weet niet hoe ik deze €23.000 moet betalen.

Hopelijk weet iemand raad.

Alvast bedankt,
Sam

ArneLH
Contacteer:

Re: Conflict erfenis

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik mag hopen dat die €23k alleen de successierechten voor alleen jouzelf zijn?

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik zou dit navragen bij een juridisch loket. Het is toch van de zotte dat jij, omdat je toevallig de oudste bent, alle rekeningen krijgt en in de schulden stort?? Als ze zo nodig dat huis nog niet willen verkopen, laat dan een ander ook lekker alles regelen. ;)

Succes en veel sterkte ermee!!

Computert

Ongelezen bericht door Computert »

Ja...leuke broers heb jij... :shock:
Als ze zich afzijdig houden...verkoop dat huis dan..en laat ze de...krijgen :wink:
Jij zit ondertussen wel in de schulden.
Je hebt het huis maar "gekregen" dus al verkoop je het onder de marktwaarde dan ben je wel van het gezeur en de schulden af.
Het restbedrag hou je dan zelf...want je broers wilde je in eerste instantie ook niet helpen :roll:

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

@Computert
Zonder toestemming van de broers, kan TS het huis niet verkopen.
Zij moeten met z'n alle tekenen, omdat zij alle 3 eigenaar zijn.

Samtiste

ArneLH schreef:Ik mag hopen dat die €23k alleen de successierechten voor alleen jouzelf zijn?
Het huis is in 3en verdeeld. Mijn broers moeten dus ook een bedrag van €23.000 betalen.

Sinds jong af aan heb ik al slecht contact met mijn broers. De gang van zaken gaat helaas dus ook zoals verwacht.

Omdat ik alle rekeningen ontvang, heb ik geen geld om een advocaat te kunnen inschakelen. Zijn hier andere opties voor?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ben je officieel executeur testamentair? daar gaat het om. dan kan je namelijk buiten hen om beslissen . Ben je dat niet rest er niet anders dan een gang naar de rechter om eea af te dwingen.
En de waarde zal alleen maar verder zakken in de komende tijd ja, heeft trouwens niet alleen te maken met mogelijke afschaffing of beperking renteaftrek. De huizenprijzen waren zonder dat ook al veel te hoog...

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Samtiste schreef: Het huis is in 3en verdeeld. Mijn broers moeten dus ook een bedrag van €23.000 betalen.
Ik vraag me dan wel even af hoe zij dat dan eventjes gaan betalen.

U kunt eens proberen een afspraak te maken en persoonlijk bij de belastingdienst langs te gaan en het hele verhaal uitleggen. Misschien kunt u bij de belastingdienst ook uitstel krijgen of een betalingsregeling treffen.

Of u wel of geen BKR heeft, zou u kunnen opvragen. Dit kunt u via elke willekeurige bank doen. Hier zijn wel iets aan kosten aan verbonden. Ook kunt u de gegevens bij het BKR in Tiel zelf inzien, maar dan moet u daar langsgaan (ze sturen het niet op) en moet u eerst een telefonische afspraak maken. Dan kunt u de gegevens een aantal dagen (?) later ophalen.
http://www.bkr.nl/Consumenten/Wat-betek ... -opvragen/
Dan weet u of u wel of niet in aanmerking kunt komen voor een lening om dit bedrag te betalen.

Als de zaken zo moeizaam zijn als u beschrijft zou het nog wel eens lang kunnen gaan duren op deze wijze en zult u juridische hulp moeten inschakelen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering ? U kunt ook overwegen eens een eerste gesprek aan te gaan met een advocaat, liefst eentje die vaker doet in erfrecht aangelegenheden, en de situatie uit te leggen. Nu weet ik niet wat de (over)waarde van de woning is, maar mogelijk dat bij het oplossen van het geschil dit geld vrijkomt en u daaruit de kosten kunt betalen.

Vergeet niet dat de kosten van begrafenis en afhandeling van de erfenis, welke u reeds betaald heeft eerst in mindering gebracht worden op de totale erfenis voordat de broers komen graaien. Wellicht kunt u deze juridische kosten daar ook op in mindering brengen, maar dat kan een advocaat u wel vertellen.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

vroem schreef:ben je officieel executeur testamentair? daar gaat het om. dan kan je namelijk buiten hen om beslissen . Ben je dat niet rest er niet anders dan een gang naar de rechter om eea af te dwingen.
En de waarde zal alleen maar verder zakken in de komende tijd ja, heeft trouwens niet alleen te maken met mogelijke afschaffing of beperking renteaftrek. De huizenprijzen waren zonder dat ook al veel te hoog...
Het ligt eraan welke rechten hij els executeur heeft gekregen.
Daarnaast moet er alsnog altijd overlegt worden. Werken de andere erfgenamen niet mee, dan zal de kantonrechter uitspraak moeten doen.
http://www.executeur.nl/vraag_en_antwoord/

Samtiste

vroem schreef:ben je officieel executeur testamentair? daar gaat het om. dan kan je namelijk buiten hen om beslissen . Ben je dat niet rest er niet anders dan een gang naar de rechter om eea af te dwingen.
Alles betreft het huis moet samen met mijn 2 broers worden besloten. Ik kan dus niet zelf besluiten het huis te verkopen. Mijn broers moeten hier ook mee akkoord gaan.
Emmy75 schreef:
Samtiste schreef: Het huis is in 3en verdeeld. Mijn broers moeten dus ook een bedrag van €23.000 betalen.
Ik vraag me dan wel even af hoe zij dat dan eventjes gaan betalen.

U kunt eens proberen een afspraak te maken en persoonlijk bij de belastingdienst langs te gaan en het hele verhaal uitleggen. Misschien kunt u bij de belastingdienst ook uitstel krijgen of een betalingsregeling treffen.

Of u wel of geen BKR heeft, zou u kunnen opvragen. Dit kunt u via elke willekeurige bank doen. Hier zijn wel iets aan kosten aan verbonden. Ook kunt u de gegevens bij het BKR in Tiel zelf inzien, maar dan moet u daar langsgaan (ze sturen het niet op) en moet u eerst een telefonische afspraak maken. Dan kunt u de gegevens een aantal dagen (?) later ophalen.
http://www.bkr.nl/Consumenten/Wat-betek ... -opvragen/
Dan weet u of u wel of niet in aanmerking kunt komen voor een lening om dit bedrag te betalen.

Als de zaken zo moeizaam zijn als u beschrijft zou het nog wel eens lang kunnen gaan duren op deze wijze en zult u juridische hulp moeten inschakelen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering ? U kunt ook overwegen eens een eerste gesprek aan te gaan met een advocaat, liefst eentje die vaker doet in erfrecht aangelegenheden, en de situatie uit te leggen. Nu weet ik niet wat de (over)waarde van de woning is, maar mogelijk dat bij het oplossen van het geschil dit geld vrijkomt en u daaruit de kosten kunt betalen.

Vergeet niet dat de kosten van begrafenis en afhandeling van de erfenis, welke u reeds betaald heeft eerst in mindering gebracht worden op de totale erfenis voordat de broers komen graaien. Wellicht kunt u deze juridische kosten daar ook op in mindering brengen, maar dat kan een advocaat u wel vertellen.
Van de notaris heb ik een bericht ontvangen dat mijn broers een hypotheek willen afsluiten. Dit kan alleen wanneer ik hier mee akkoord ga. Ik heb besloten om hier niet akkoord mee te gaan. Ik weet dat ik niet aansprakelijk ben voor hun schulden, maar hopelijk brengt dit mijn broers iets verder naar het verkopen van het huis.

De waarde van het huis was destijds €400.000. Het probleem is dus ook alleen de weg naar het ontvangen van de erfenis. Wanneer ik alles heb ontvangen, kan ik alles betalen.

De kosten die worden gemaakt bij het inschakelen van een advocaat moeten eerst door mij worden betaalt, neem ik aan? Aangezien de erfenis nu een huis zit, kan een advocaat hier niet zijn deel uit halen. Of zie ik dit verkeerd ?

Net contact opgenomen met de instantie die dreigde met het BKR. Dit is gelukkig niet gebeurd, mijn broer heeft dezelfde brieven ontvangen en uiteindelijk het bedrag betaald. Dit scheelt mij alweer €40,- per maand. :)

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Samtiste schreef:Van de notaris heb ik een bericht ontvangen dat mijn broers een hypotheek willen afsluiten. Dit kan alleen wanneer ik hier mee akkoord ga. Ik heb besloten om hier niet akkoord mee te gaan.
Dat lijkt me inderdaad verstandig. Het euvel is dat de kosten ook nog in mindering gebracht moeten worden op de erfenis en hoe moeizamer het allemaal moet hoe meer kosten er zullen zijn. Als de broers dan niet genoeg terug gaan krijgen bij verkoop kan de bank dat weer gaan blokkeren.
Samtiste schreef: De waarde van het huis was destijds €400.000. Het probleem is dus ook alleen de weg naar het ontvangen van de erfenis. Wanneer ik alles heb ontvangen, kan ik alles betalen.

De kosten die worden gemaakt bij het inschakelen van een advocaat moeten eerst door mij worden betaalt, neem ik aan? Aangezien de erfenis nu een huis zit, kan een advocaat hier niet zijn deel uit halen. Of zie ik dit verkeerd ?
Nee de advocaat kan niet zomaar gaan meedelen in de pot. U kunt altijd eens proberen een open gesprek aan te gaan met een advocaat. Leg het probleem eerlijk uit en zeg dat u nu niet kan betalen, geef aan wat een reële waarde van de woning is. Op het moment dat de advocaat kan afdwingen dat er verkocht moet gaan worden, kunt u bij verkoop de rekening wel betalen. Wellicht gaat een advocaat daar mee akkoord.

Hiermee wint u tijd, een procedure duurt immers even. U kunt in dat gesprek ook ter sprake brengen dat u gedurende de komende tijd wellicht een en ander alvast kunt betalen om de advocaat tegenmoet te komen, bijvoorbeeld als u werkt uit het vakantiegeld dat u gaat ontvangen of eventueel een belastingteruggaaf. Maw probeer een regeling te treffen, maar geef het direct eerlijk aan. Hoe eerder een advocaat de zaak kan oplossen, hoe eerder deze betaald kan worden.

Gesloten