| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Deurwaarder probleem?
Deurwaarder probleem?
Voorgeschiedenis zal ik even niet vermelden anders wordt het zo lang verhaal.
Bedrijf eiste totaal iets van €800 incl incasso/deurwaarderskosten.
Uitspraak van de rechter is:
Half gewonnen, betalen van €150 + rente. Er staat niet bij wanneer wij moeten betalen.
ieder betaald zijn eigen kosten dus wij hoeven geen incasso/gerechts en deurwaarderskosten te betalen
Wij zaten te wachten op creditfactuur en nieuwe factuur met dit nieuwe totaalbedrag.
Dit is niet gebeurd en deurwaarder stuurt nu een exploot met nu wel de rente erop + explootkosten en een beetje dreigen met beslaglegging etc.
Omdat we nu wel een totaalbedrag hebben met rente is dit bedrag overgemaakt naar de eiseres, explootkosten hebben we niet betaald.
Heeft de deurwaarder nog enige dwangmiddel aangezien wij netjes wachtte op het nieuwe totaalbedrag die we nooit hebben gekregen.
Half gewonnen, betalen van €150 + rente. Er staat niet bij wanneer wij moeten betalen.
ieder betaald zijn eigen kosten dus wij hoeven geen incasso/gerechts en deurwaarderskosten te betalen
Wij zaten te wachten op creditfactuur en nieuwe factuur met dit nieuwe totaalbedrag.
Dit is niet gebeurd en deurwaarder stuurt nu een exploot met nu wel de rente erop + explootkosten en een beetje dreigen met beslaglegging etc.
Omdat we nu wel een totaalbedrag hebben met rente is dit bedrag overgemaakt naar de eiseres, explootkosten hebben we niet betaald.
Heeft de deurwaarder nog enige dwangmiddel aangezien wij netjes wachtte op het nieuwe totaalbedrag die we nooit hebben gekregen.
-
Waterlelie
Re: Deurwaarder probleem?
Door alleen de hoofdsom en rente te betalen heb je niet helemaal in de inhoud van het exploot voldaan, dus kan de deurwaarder beslag leggen op goederen, inkomsten en vermogen. Hierbij komen er ook nog meer kosten erbij voor deze ambtshandeling.
Volgens mij staat er toch echt dat ze alleen de € 150,00 + rente moeten betalen en voor de rest niks.Uitspraak van de rechter is:
Zoals hierboven staat beschreven ieder betaald zijn eigen kosten, dus geen incasso/gerechts en deurwaarderskosten.
Dan lijkt mij dat dit ook niet hoeft te gebeuren en heeft TS aan zijn verplichtingen voldaan.
De deurwaarder kan zowiezo geen beslag leggen, want dit is niet medegedeeld door de rechter, en mag het dus ook niet.
elmo43,
Hoe weet u dat de rechter dit niet heeft medegedeeld?
Het kan zijn dat ik mij vergis, maar is het dan ook niet de bedoeling dat je dan ook gaat betalen in plaats van af te wachten?Volgens mij staat er toch echt dat ze alleen de € 150,00 + rente moeten betalen en voor de rest niks
Deze uitspraak zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.De deurwaarder kan zowiezo geen beslag leggen, want dit is niet medegedeeld door de rechter, en mag het dus ook niet.
Hoe weet u dat de rechter dit niet heeft medegedeeld?
-
Waterlelie
De deurwaarder is verplicht om de gedaagde op de hoogte te stellen van de uitspraak, al was deze bij de zitting aanwezig. Dit doet de deurwaarder door middel van een exploot en de kosten voor deze ambtshandeling moet de gedaagde gewoon betalen.
Er staat ook vast in de uitspraak "uitvoerbaar bij voorraad". Dit betekent dat eventuele rechtsmiddelen, zoals beslaglegging, gewoon uitgevoerd kan worden om betaling af te dwingen.
Er staat ook vast in de uitspraak "uitvoerbaar bij voorraad". Dit betekent dat eventuele rechtsmiddelen, zoals beslaglegging, gewoon uitgevoerd kan worden om betaling af te dwingen.
-
FiscaalJurist
Stuur een prive bericht naar "deurwaarder mark"en of "guusje 61"RoccoB schreef:Voorgeschiedenis zal ik even niet vermelden anders wordt het zo lang verhaal.
Dat zijn echte deurwaarders die hier op het forum actief zijn. Daar heb je meer aan de (goedbedoelde) leken adviezen hier boven.
Succes
TS is in de zitting verschenen, hij heeft daarna een kopie van het vonnis gekregen.
Vanaf dat moment heeft hij de gelegenheid vrijwillig aan het vonnis te voldoen. Het vonnis neemt trouwens de plaats in van de eerdere factuur, een nieuwe factuur of een creditnota is dan niet meer van toepassing.
Omdat TS een afwachtende houding heeft aangenomen heeft de eisende partij zijn bevoegdheid gebruikt om het vonnis aan een deurwaarder te overhandigen. De deurwaarder betekend vervolgens het vonnis met bevel om binnen twee dagen te voldoen. De deurwaarder heeft ook de bevoegdheid om executiemaatregelen aan te zeggen.
Vanaf dat moment heeft hij de gelegenheid vrijwillig aan het vonnis te voldoen. Het vonnis neemt trouwens de plaats in van de eerdere factuur, een nieuwe factuur of een creditnota is dan niet meer van toepassing.
Omdat TS een afwachtende houding heeft aangenomen heeft de eisende partij zijn bevoegdheid gebruikt om het vonnis aan een deurwaarder te overhandigen. De deurwaarder betekend vervolgens het vonnis met bevel om binnen twee dagen te voldoen. De deurwaarder heeft ook de bevoegdheid om executiemaatregelen aan te zeggen.
Artikel 434
De overhandiging van de executoriale titel, waarvan men de uitvoering verlangt, aan de deurwaarder, machtigt hem in die zaak tot het doen van de gehele executie, uit die titel voortvloeiende, met uitzondering alleen van die bij lijfsdwang, waartoe een bijzondere volmacht vereist wordt.
Artikel 434a
Kosten terzake van ambtshandelingen, verricht door gerechtsdeurwaarders, worden voor de bepaling van de kosten van tenuitvoerlegging in aanmerking genomen overeenkomstig bij of krachtens algemene maatregel van bestuur vastgestelde tarieven.
Even een paar dagen weggeweest,
@ Guusje,
Hoe moeten wij weten dat het vonnis de plaats inneemt van de eerdere factuur?
Omdat wij geen totaalbedrag hadden, want er moest wat rente betaald worden, wachtte wij op een nieuwe factuur waar het wel op stond.
Voor de rest staat er ook geen betalingstermijn bij het vonnis, alleen dat er rente betaald moet worden.
Bij de uitspraak staat voor de rest niets over de deurwaarder, ook geen "uitvoerbaar bij voorraad"
Ook niet dat we deurwaarderskosten moeten betalen, ieder moet zijn eigen kosten betalen, dus eiseres moet ook zelf de proceskosten betalen.
Vind het zelf een beetje een vage uitspraak, de eiseres heeft er zelf meer kosten aan gehad dan dat ze nu ontvangen, voor ons een beetje leergeld.
Ben alleen benieuwd wat de rechten voor de deurwaarder zijn in dit verhaal.
@ Guusje,
Hoe moeten wij weten dat het vonnis de plaats inneemt van de eerdere factuur?
Omdat wij geen totaalbedrag hadden, want er moest wat rente betaald worden, wachtte wij op een nieuwe factuur waar het wel op stond.
Voor de rest staat er ook geen betalingstermijn bij het vonnis, alleen dat er rente betaald moet worden.
Bij de uitspraak staat voor de rest niets over de deurwaarder, ook geen "uitvoerbaar bij voorraad"
Ook niet dat we deurwaarderskosten moeten betalen, ieder moet zijn eigen kosten betalen, dus eiseres moet ook zelf de proceskosten betalen.
Vind het zelf een beetje een vage uitspraak, de eiseres heeft er zelf meer kosten aan gehad dan dat ze nu ontvangen, voor ons een beetje leergeld.
Ben alleen benieuwd wat de rechten voor de deurwaarder zijn in dit verhaal.
de facturen zijn bij de zitting ingebracht, daar doet de rechter uitspraak over.
zoals Frank Visser vaak in zijn uitzendingen zegt: "dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen".
in het vonnis wordt zelden een betaaltermijn vermeld, tenzij dit ook op de zitting is afgesproken.
een deurwaarder wordt nooit vermeld in een beslissing, hooguit in de overwegingen van de rechter dat hij de dagvaarding betekend door deurwaarder x aanhaalt.
een vonnis hoeft niet uitvoerbaar bij voorraad te zijn, dat spreekt een rechter alleen uit als de eisende partij dat ook gevorderd heeft. het heeft alleen consequenties voor de aanvang van de executie. de eisende partij moet dan wachten totdat het vonnis 'in kracht van gewijsde' is gegaan. Dit betekent dat er geen beroepsmogelijkheden meer open staan. Eerdere executie kan alleen als er navraag bij de rechtbank is gedaan of een beroep is ingesteld.
de rechten van de deurwaarder heb ik in mijn vorige bericht al vermeld (art. 434 en 434a van Rechtsvordering).
de te betalen rente is inderdaad vaak lastig uit te rekenen. maar ook hier zijn eenvoudige oplossingen voor. via Google kwam ik net al snel op
http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx
zoals Frank Visser vaak in zijn uitzendingen zegt: "dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen".
in het vonnis wordt zelden een betaaltermijn vermeld, tenzij dit ook op de zitting is afgesproken.
een deurwaarder wordt nooit vermeld in een beslissing, hooguit in de overwegingen van de rechter dat hij de dagvaarding betekend door deurwaarder x aanhaalt.
een vonnis hoeft niet uitvoerbaar bij voorraad te zijn, dat spreekt een rechter alleen uit als de eisende partij dat ook gevorderd heeft. het heeft alleen consequenties voor de aanvang van de executie. de eisende partij moet dan wachten totdat het vonnis 'in kracht van gewijsde' is gegaan. Dit betekent dat er geen beroepsmogelijkheden meer open staan. Eerdere executie kan alleen als er navraag bij de rechtbank is gedaan of een beroep is ingesteld.
de rechten van de deurwaarder heb ik in mijn vorige bericht al vermeld (art. 434 en 434a van Rechtsvordering).
de te betalen rente is inderdaad vaak lastig uit te rekenen. maar ook hier zijn eenvoudige oplossingen voor. via Google kwam ik net al snel op
http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx
@ Guusje,
Welk betalingstermijn moet je dan aanhouden?
Als ik over een jaar betaald dan moet ik toch gewoon over een jaar rente betalen?
Bedrag is wel al overgemaakt naar de eiseres, behalve de deurwaarderskosten, nog niets van hun vernomen.
Er staat toch heel duidelijk in de uitspraak dat ieder zijn eigen kosten moet betalen en dat we alleen 150 + rente moeten betalen.
Is zo'n bedrag nou in of ex BTW, staat ook nergens in de uitspraak.
Artikel 434 en a vind ik iets te vaag om daar iets uit te halen.
Welk betalingstermijn moet je dan aanhouden?
Als ik over een jaar betaald dan moet ik toch gewoon over een jaar rente betalen?
Bedrag is wel al overgemaakt naar de eiseres, behalve de deurwaarderskosten, nog niets van hun vernomen.
Er staat toch heel duidelijk in de uitspraak dat ieder zijn eigen kosten moet betalen en dat we alleen 150 + rente moeten betalen.
Is zo'n bedrag nou in of ex BTW, staat ook nergens in de uitspraak.
Artikel 434 en a vind ik iets te vaag om daar iets uit te halen.