LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dienstverband en eigen zaak

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
arjandocusave

Dienstverband en eigen zaak

Ongelezen bericht door arjandocusave »

Dag,

Ik zal proberen mijn situatie zo goed mogelijk te schetsen.

Op dit moment ben ik werkzaam als systeembeheerder voor een ICT bedrijf. Hier heb ik een vast dienstverband voor een 38 urige werkweek. In mijn contract staat o.a dat ik geen diensten voor derden zal verrichten.

Nu is het zo dat ik 'kansen' zie als ondernemer, heb het e.e.a uitgezocht qua KvK en ik wil me graag gaan inschrijven.

Ik vraag mij af in hoeverre mijn werkgever dit nu kan verbieden? Ik heb immers een contract voor 38 uren per week, mijn vrije tijd kan ik zelf invullen? Of zie ik dit totaal verkeerd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

kweenie

Re: Dienstverband en eigen zaak

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je iets wil doen wat concurrerend is voor je werkgever, dan mag dat niet zomaar. Als je iets heel anders wilt gaan doen, en als het niet ten koste van je gewone werk gaat, dan zal het geen probleem zijn, maar dan kun je ook net zo goed om toestemming van de werkgever vragen. Als je zaak goed gaat lopen, dan is de kans groot dat je normale werk er wel onder zal lijden, vandaar dat je niet zomaar dingen ernaast mag gaan doen.

seagoing racer2

Re: Dienstverband en eigen zaak

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het ligt iets genuanceerder.

Het is ook de bedoeling dat je voldoende rust- en pauze tijden krijgt, en daarmee heeft jouw werkgever een belang dat je niet naast je fulltime baan ook nog als zelfstandige werkt.

Enfin, het is zoals kweenie al zegt het beste om met je werkgever in gesprek te gaan.

Om je kansen bij het ICT bedrijf niet onnodig te verkleinen, zou ik de vraag redelijk open stellen, en aangeven dat je nu alleen maar informatie wilt vergaren.

Gesloten