kleine vraag maar antwoord niet te vinden op internet (of niet gevonden)
mijn vader is overleden en had een eigen winkel met woning er boven (gehele pand was van hem)
nu is alles geregeld bij een notaris en hebben de kinderen hun deel gekregen de een wat meer als de ander maar zijn wens was dan ook dat de winkel werd voortgezet door mijn jongere broer en deze heeft dan ook de winkel plus rest van het pand nu in zijn bezit.
maar wat ik vreemd vind is dat de belasting zegt dat ik iets ge-erft zou hebben wat niet klopt.
hun gaan uit van de woz waarde en die was dus veel hoger als wat de taxateur bepaald heeft toen mijn broer het liet taxeren.
ik betaal nu dus belasting over iets wat ik
dus niet ontvangen heb is dat niet een beetje erg vreemd?
stel: (de genoemde bedragen zijn fictief en niet op waarheid berust....)
de erfenis waarde was 400.000 euro
waarvan de woz waarde 350.000 was
50.000 is de waarde inboedel
ieder kind kreeg zijn kindsdeel
maar wat blijkt het pand is geen 350.000 waard volgens de taxateur maar 275.000
nu krijgen de kinderen dus 275.000 plus 50.000 inboedel is 325.000
en van daaruit krijgt dan ieder kind zijn kindsdeel plus zijn ex-vrouw...ook een deel.
en dat is dus aanzienlijk minder dan van 400.000 je kindsdeel krijgen.
maar oké ook daarmee kan ik dan nog wel leven want vaders wens was dat de winkel bleef door bestaan.
echter vind ik het te belachelijk voor woorden dat de belastingdienst gewoon even verteld dat ik meer gehad heb en daar dus ook voor moet betalen.
is hier wat aan te doen of kan dat niet?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] erfenis
Re: erfenis
Je hebt met twee dingen te maken. Ten eerste kan er een verschil zijn tussen het moment dat vader overleed en het moment dat de boel getaxeerd is. Het is best mogelijk dat daar een tijd tussen zit en dat de boel een stuk minder waard is geworden.
Ten tweede, de belastingdienst gaat voor onroerend goed in principe uit van de waarde op 1-1 van het jaar van overlijden en gebruikt daarvoor de WOZ-waarde. Als je het niet met die taxatie eens bent, dan kun je als belanghebbende daartegen bezwaar aantekenen. Dus ook als erfgenaam. Zeker als je een goede taxatie van het pand hebt.
Maar het is natuurlijk ook de vraag is of de waarde van een winkel gelijk is aan de WOZ waarde van het pand. Dat kan op heel andere gronden worden gewaardeerd. Soms is dat hoger, soms is dat lager. Als de belastingdienst de erfenis waardeert op basis van een gewoon huis in plaats van op de werkelijke winkelwaarde, dan kun je tegen die verkeerde waarderingsgrond waarschijnlijk ook wel bezwaar aantekenen.
Maar even terug naar de basis, wat een taxateur bepaalt als waarde voor de onderlinge verdeling kan ook heel anders zijn dan wat de boel waard is als je de boel verkoopt. En het kan ook weer anders zijn dan wat de lopende winkel waard is.
Ten tweede, de belastingdienst gaat voor onroerend goed in principe uit van de waarde op 1-1 van het jaar van overlijden en gebruikt daarvoor de WOZ-waarde. Als je het niet met die taxatie eens bent, dan kun je als belanghebbende daartegen bezwaar aantekenen. Dus ook als erfgenaam. Zeker als je een goede taxatie van het pand hebt.
Maar het is natuurlijk ook de vraag is of de waarde van een winkel gelijk is aan de WOZ waarde van het pand. Dat kan op heel andere gronden worden gewaardeerd. Soms is dat hoger, soms is dat lager. Als de belastingdienst de erfenis waardeert op basis van een gewoon huis in plaats van op de werkelijke winkelwaarde, dan kun je tegen die verkeerde waarderingsgrond waarschijnlijk ook wel bezwaar aantekenen.
Maar even terug naar de basis, wat een taxateur bepaalt als waarde voor de onderlinge verdeling kan ook heel anders zijn dan wat de boel waard is als je de boel verkoopt. En het kan ook weer anders zijn dan wat de lopende winkel waard is.