LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiele compensatie VVE Beheerder?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
VThompson

Financiele compensatie VVE Beheerder?

Ongelezen bericht door VThompson »

Goedemorgen,
Mijn partner en ik wonen in een flat in Leiden waar wij een VVE Beheerder hebben en een administratiekantoor die de jaarlijkse afrekeningen koud water en gas verbruik bijhoud.
In onze flat hebben wij stadsverwarming die via een buizen systeem aan elkaar is verbonden.

In Februari 2013 is al geconstateerd dat de jaarafrekeningen van 2012 absurd hoog zijn voor meerdere bewoners en toen is er door het VVE Bestuur (bestuurd vanuit de bewowners zelf) een onderzoek gestart naar het hoge verbruik van onze flat.
Via een kennis van 1 van de bestuursleden hebben wij gratis een "quick scan" laten uitvoeren om te controleren of er onterecht warmte vrij komt. Bij mij maar ook bij andere bewoners is toen geconstateerd dat zowel de radiatorknoppen lekken alsmede de verwarmingsbuizen onder de verwarming enorm veel warmte afgeven.
Het administratiekantoor (Techem) geeft echter aan dat hun meters niet uitslaan door de te warme buizen.
Onze VVE Beheerder De Rendant is hiervan op de hoogste gesteld en aangezien het bedrijf (Feenstra) die voorheen reparaties deed aan radiatoren falliet is werd er naar een nieuwe oplossing gezocht.

In Februari 2014 zijn de radiatorknoppen nog steeds niet vervangen (Ik mag deze niet zelf vervangen aangezien ik dan eerst toestemming moet krijgen om de hoofleidingen uit te laten zetten) en krijgen mijn partner en ik een nieuwe jaar afrekening van ruim 1120 EUR. Dat is behoorlijk veel om bij te betalen voor een flat van 90m3.

Ik heb bij Techem aangegeven dat deze jaarafrekening niet klopt en dat er nog niets is gedaan aan de radiatoren. Techem wuift dit van tafel en dwingt mij de 1120 EUR te betalen omdat zij anders problemen krijgen met hun leverancier. Daarnaast is mijn maandelijkse voorschot inmiddels verhoogd naar 250 EUR gebaseerd op geschat verbruik terwijl Techem weet dat het verbruik niet klopt.
De strijd tegen Techem heb ik opgegeven aangezien zij hun poot stijf houden met de melding dat hun afrekeningen en meterstanden kloppen en zij niet verantwoordelijk zijn vor gebreken aan radiatoren.

De Rendant heeft echter na herhaaldelijk verzoek van mij nog steeds niet gereageerd dan wel een oplossing anagedragen.
Via een buurman ben ik er achter gekomen dat het omdraaien van een kleine schakelaar bij de leiding naar mijn radiatoren er voor zorgt dat de leiding echt dicht zit. Hoera geen onrechtmatig verbruik meer! :D
Ik ben echter van mening dat in Februari 2013 de Rendant al een expert het kunnen langs sturen ne mij had kunnen doorgeven dat de oplossing een simpel schakelaartje is. Misschien heel dom van mij maar ik heb immers geen verstand van verwarmingen. :?:
Zodoende wil ik De Rendant als VVE Beheerder financieel aansprakelijk stellen en hun in ieder geval een deel van minj jaarafrekeing laten betalen.
Kan ik dit voor elkaar krijgen en zo ja hoe? Kan ik hiervoor aangifte doen?

Alvast bedankt voor de tips.

witte angora

Re: Financiele compensatie VVE Beheerder?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil niet veel zeggen, maar de VVE is nog altijd de vereniging van Eigenaren van het betreffende gebouw. Alles wat aan alle bewoners teruggegeven wordt, komt nog altijd uit de eigen portemonnee. Geld terugeisen gaat hem dus niet worden.

VThompson

Er is toch wel een verschil tussen de Firma Rendant die ons VVE Beheer doet en nalatig is en de VVE deelnermers (bewoners) die elke maand braaf hun servicekosten betalen voor service die zij niet krijgen.

witte angora

Volgens mij heb je allang iets in je hoofd - ik zou zeggen, doe wat je wilt, je ziet vanzelf wel wat er van terecht komt.

VThompson

Ik wil weten of ik De Rendant aansprakelijk kan stellen voor financiele schade ja of nee. Uiteraard niet uit het financiele potje van onze eigen VVE.
Maar helaas ben jij de enige die reageert en nog op een bepaalde toon waardoor ik wordt neergezet als een of andere idioot.

witte angora

Nou, als het probleem een kwestie was van het omschakelen van een klein schakelaartje in je eigen woning, hoezo wil je dan Rendant aansprakelijk stellen?

Ik zeg het nog maar eens: doe wat je wilt, je ziet vanzelf wel wat er van terecht komt.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

@TS , U heeft het over een flat van 90m3
Ik denk dat U bedoelt : 90m2.
In dit geval is een 3 of een 2tje een heel verschil.
Dan nog , een voorschot van 250 euro is nogal aan de (zeer)hoge kant.

VThompson

Ja excuus het is inderdaad 90m2.
Ik begrijp de reactie van witte angora heus wel. Het is ook maar een simpel schakelaartje maar als De Rendant enkel iemand even had laten kijken naar de radiator had die man of vrouw al kunnen zeggen meneer u kunt die schakelaar omdraaien.
Ik voelde mij ook behoorlijk dom toen ik het hoorde maar is dat niet een stukje nalatigheid van de Rendant? Alle bewoners klagen over hun afrekeningen en de Rendant doet er vervolgens niets aan. Met als vervlog financiele schade. Naar mijn inziens heeft De Rendant hier als VVE Beheerder wel een verantwoordelijkheid in of sla ik nu de plank mis?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ieder lid kan een vergadering uitschrijven, dus doe dat zou ik zeggen. Nodig alle leden uit, en stel een agenda op, en zet daarop als punt 1 stemmen over het ontbinden van het contract met De Rendant. Die zijn er om de wensen van de leden uit te voeren, en daarvoor worden ze betaald. Als ze dat niet kunnen of willen, zoeken jullie toch een ander bedrijf? Een koetsier vraagt het paard ook niet waar deze de kar heen wil trekken.

Maar wat betreft die stadsverwarming, dat is een complex systeem, wat je niet zomaar even aan/uit kan zetten, ook niet in een compleet pand. Mogelijk zit daarin de reden van de vertraging, maar dan nog, dan hadden ze dat kunnen communiceren.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

VThompson schreef: Onze VVE Beheerder De Rendant is hiervan op de hoogste gesteld en aangezien het bedrijf (Feenstra) die voorheen reparaties deed aan radiatoren falliet is werd er naar een nieuwe oplossing gezocht.
Feenstra failliet?
Hebben we het dan over 'feenstra.com' ?
Ik kan wel een Feenstra Beheer uit Leeuwarden vinden dat in 2011 failliet is gegaan..

Het verwarmingsbedrijf Feenstra word kennelijk vaker geconfronteerd hiermee - ze hebben zelfs een verklaring van non-faillisement laten opstellen :
https://www.feenstra.com/files/3/5/9/2/ ... 155138.pdf
(PDF bestand - acrobat reader o.i.d. nodig!)

(off topic - maar als je dit verteld is, vraag ik me af of er meer onjuiste of onvolledige dingen verteld worden)

Gesloten