| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] fout incassobureau ~ koekje van eigen deeg sturen?
fout incassobureau ~ koekje van eigen deeg sturen?
Hoi!
er is een incassobureau die telkens (voor de huur van mn kantoorruimte):
-- te vroeg aanmaningen stuurt (1 week voordat ze het mogen doen volgens richtlijnen),
-- dan geven ze je vervolgens 14 dagen de tijd om te betalen, en dreigen dan met incasso/administratiekosten te komen
-- 10 dagen later sturen ze je een brief waarin de boete (dus te vroeg) wordt opgelegd
-- ze hebben vaak niet door dat de betaling al gedaan was
-- achteraf, na heen en weer schijven, trekken ze hun 'incassokosten' weer in.
Ik maak dus steeds tijd vrij om extra administratie te verrichten voor hen, om te schrijven en te bewijzen.. terwijl zij in overtreding zijn (de verhuurder stuurt 4 dagen nadat de factuurdatum is overstreken het incassobureau erop af, terwijl ze wettelijk eerst zelf 2 herinneringen moeten sturen).
Q: ben zo benieuwd of het mogelijk is om mijn gemaakte administratiekosten in rekening te brengen (via een factuur) aan het incassobureau
PS: het gaat me puur om het feit dat incassobureau's die in overtreding zijn, geen straf opgelegd krijgen. Het feit dat ze zich uiteindelijk terugtrekken zie ik niet als overwinning.. Dan kunnen ze namelijk constant te ver buiten hun boekje gaan. De reden waarom ze boetes kunnen uitdelen is omdat andere mensen hun boekje te buiten gaan.. Dan moet ook voor hen gelden ja toch?
Ze proberen naar mijn mening vooral graantjes te pikken die net over de grens liggen. Voor herinneringen sturen krijgen ze geen geld, dus kijken ze of ze met de termijnen kunnen sjoemelen om wat geld binnen te harken . Mensen die bang zijn betalen die valse kosten namelijk gewoon.
cheers
-- te vroeg aanmaningen stuurt (1 week voordat ze het mogen doen volgens richtlijnen),
-- dan geven ze je vervolgens 14 dagen de tijd om te betalen, en dreigen dan met incasso/administratiekosten te komen
-- 10 dagen later sturen ze je een brief waarin de boete (dus te vroeg) wordt opgelegd
Ik maak dus steeds tijd vrij om extra administratie te verrichten voor hen, om te schrijven en te bewijzen.. terwijl zij in overtreding zijn (de verhuurder stuurt 4 dagen nadat de factuurdatum is overstreken het incassobureau erop af, terwijl ze wettelijk eerst zelf 2 herinneringen moeten sturen).
Q: ben zo benieuwd of het mogelijk is om mijn gemaakte administratiekosten in rekening te brengen (via een factuur) aan het incassobureau
PS: het gaat me puur om het feit dat incassobureau's die in overtreding zijn, geen straf opgelegd krijgen. Het feit dat ze zich uiteindelijk terugtrekken zie ik niet als overwinning.. Dan kunnen ze namelijk constant te ver buiten hun boekje gaan. De reden waarom ze boetes kunnen uitdelen is omdat andere mensen hun boekje te buiten gaan.. Dan moet ook voor hen gelden ja toch?
Ze proberen naar mijn mening vooral graantjes te pikken die net over de grens liggen. Voor herinneringen sturen krijgen ze geen geld, dus kijken ze of ze met de termijnen kunnen sjoemelen om wat geld binnen te harken . Mensen die bang zijn betalen die valse kosten namelijk gewoon.
cheers
Laatst gewijzigd door jasperisu op 08 apr 2014 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: fout incassobureau ~ koekje van eigen deeg sturen?
onduidelijk verhaal... tussen de regels door lees ik dat er wel sprake lijkt te zijn van (regelmatige) betalingsachterstand, telkens weer, of wordt de huur altijd keurig op tijd betaald?
- de 19e van de maand krijg ik de factuur opgestuurd.
- er staat op dat het voor de 1e betaald moet worden
- de 7e wordt het incassotraject in werking gesteld door het incassobureau. Die geven je 14 dagen, maar na 10 dagen sturen ze je al de boete. Die ze later steeds kwijtschelden als je ze erop wijst.
Vorig jaar was er een keer een betalingsachterstand van 2 maanden (met terecht incasso), en dit jaar zat ik er 2 x 10 dagen overheen.
Vroem, bedoel je dat er wettelijk een soort speciaal versneld incasso-traject is voor mensen die als risicovol worden bestempeld? Ik was namelijk op zoek of dat bestond, maar kon het niet vinden.
Of is het een morele kwestie van op tijd betalen?
Ik zit 5 jaar bij dat bedrijf. 5jaar x 12maanden x 500euro = 30duizend euro. Een deel van hun kantoren staat leeg. Dan zeg ik: doe niet zo vervelend en wees blij dat ik er ben
Maar uiteindelijk post ik dit puur uit juridische-geinteresseerde gronden. Wie zou gelijk krijgen in een rechtszaak, maar vooral een vraag die ik al jaren heb: kan ik facturen met administratiekosten sturen naar bedrijven die mij ten onrechte uurtjes administratief werk laten verrichten?
- er staat op dat het voor de 1e betaald moet worden
- de 7e wordt het incassotraject in werking gesteld door het incassobureau. Die geven je 14 dagen, maar na 10 dagen sturen ze je al de boete. Die ze later steeds kwijtschelden als je ze erop wijst.
Vorig jaar was er een keer een betalingsachterstand van 2 maanden (met terecht incasso), en dit jaar zat ik er 2 x 10 dagen overheen.
Vroem, bedoel je dat er wettelijk een soort speciaal versneld incasso-traject is voor mensen die als risicovol worden bestempeld? Ik was namelijk op zoek of dat bestond, maar kon het niet vinden.
Of is het een morele kwestie van op tijd betalen?
Ik zit 5 jaar bij dat bedrijf. 5jaar x 12maanden x 500euro = 30duizend euro. Een deel van hun kantoren staat leeg. Dan zeg ik: doe niet zo vervelend en wees blij dat ik er ben
Maar uiteindelijk post ik dit puur uit juridische-geinteresseerde gronden. Wie zou gelijk krijgen in een rechtszaak, maar vooral een vraag die ik al jaren heb: kan ik facturen met administratiekosten sturen naar bedrijven die mij ten onrechte uurtjes administratief werk laten verrichten?
ik begrijp dat ie normaal gesproken voor de 1e betaald is? dan is er toch geen reden om een herinnering te sturen?
Overigens: er is gewoon een overeenkomst, met betaaldatum etc.
Dat er veel leeg staat doet niet ter zake, dat zij blij met uw aanwezigheid moeten zijn naar uw mening ook niet. Wellicht is dat ook helemaal niet zo en hebben ze het liever helemaal leeg staan . (plannen voor herontwikkeling of zo)
Maar dat zijn allemaal subjectieve argumenten die volledig niet ter zake doen in een simpele discussie over betaaltermijnen en zo.
Voor de rest staat eea als het goed is in hun voorwaarden, anders negeren en een keer voor laten komen, als u dan toch een statement wilt maken. Met tegenclaim voor gemaakte kosten en inkomstenderving door verloren tijd uiteraard. Of een brief sturen met dreiging tegenfactuur voor die uren, wanneer het nog een keer voorkomt, met in rekening brengen ook van de reeds gemaakte uren.
Heb ik recent ook gedaan in discussie met een curator, factuurbetaling van mij viel samen met faillissement van het bedrijf, zitten met tussenpozen van een half jaar weer herinneringen te sturen, nu op deze manier opgelost, binnen een week bevestiging betaling en 1000x excuses ontvangen. Het kan dus wel. Tegenclaim neergelegd bij de advocaat die curator is, die stelde dat hij niet ging betalen (let wel: hij stelde niet ook verder in het gesprek niet dat mijn factuur onterecht of niet ontvankelijk zou zijn!) ook discussie met mijn rechtsbijstand over gehad (die de incasso ervan zou moeten doen) en die zagen geen bezwaar mits schriftelijk en aangetekend tegenpartij vooraf op de hoogte gesteld zou worden wat er ging gebeuren wanneer zij in herhaling vallen. Hun verkeerde administratie (mits het alleen hun fout is) levert onnodig werk en dus tijdverlies op.
De hamvraag is natuurlijk hoe de rechter ertegen aankijkt wanneer het voorkomt uit herhaaldelijk te laat betalen... persoonlijk zou ik er niet op gokken...
ik vind het trouwens wel een beetje gezeur in de marge, terwijl u zelf niet vrij van blaam bent.
Overigens: er is gewoon een overeenkomst, met betaaldatum etc.
Dat er veel leeg staat doet niet ter zake, dat zij blij met uw aanwezigheid moeten zijn naar uw mening ook niet. Wellicht is dat ook helemaal niet zo en hebben ze het liever helemaal leeg staan . (plannen voor herontwikkeling of zo)
Maar dat zijn allemaal subjectieve argumenten die volledig niet ter zake doen in een simpele discussie over betaaltermijnen en zo.
Voor de rest staat eea als het goed is in hun voorwaarden, anders negeren en een keer voor laten komen, als u dan toch een statement wilt maken. Met tegenclaim voor gemaakte kosten en inkomstenderving door verloren tijd uiteraard. Of een brief sturen met dreiging tegenfactuur voor die uren, wanneer het nog een keer voorkomt, met in rekening brengen ook van de reeds gemaakte uren.
Heb ik recent ook gedaan in discussie met een curator, factuurbetaling van mij viel samen met faillissement van het bedrijf, zitten met tussenpozen van een half jaar weer herinneringen te sturen, nu op deze manier opgelost, binnen een week bevestiging betaling en 1000x excuses ontvangen. Het kan dus wel. Tegenclaim neergelegd bij de advocaat die curator is, die stelde dat hij niet ging betalen (let wel: hij stelde niet ook verder in het gesprek niet dat mijn factuur onterecht of niet ontvankelijk zou zijn!) ook discussie met mijn rechtsbijstand over gehad (die de incasso ervan zou moeten doen) en die zagen geen bezwaar mits schriftelijk en aangetekend tegenpartij vooraf op de hoogte gesteld zou worden wat er ging gebeuren wanneer zij in herhaling vallen. Hun verkeerde administratie (mits het alleen hun fout is) levert onnodig werk en dus tijdverlies op.
De hamvraag is natuurlijk hoe de rechter ertegen aankijkt wanneer het voorkomt uit herhaaldelijk te laat betalen... persoonlijk zou ik er niet op gokken...
ik vind het trouwens wel een beetje gezeur in de marge, terwijl u zelf niet vrij van blaam bent.
Laatst gewijzigd door vroem op 08 apr 2014 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Jij doet moeilijk want jij betaald te laat. Je levert ze geen gunst, je huurt een kantoorruimte van ze. Het is jouw verantwoording dat je optijd betaald. JIJ mag blij zijn dat ze jouw geen administratie kosten op leggen voor al die keren dat jij te laat bent met betalen.
-
Josephien12
Eens.olaf79 schreef:Jij doet moeilijk want jij betaald te laat. Je levert ze geen gunst, je huurt een kantoorruimte van ze. Het is jouw verantwoording dat je optijd betaald. JIJ mag blij zijn dat ze jouw geen administratie kosten op leggen voor al die keren dat jij te laat bent met betalen.
En het zou met zulk een betaalgedrag meer als redelijk zijn als in de toekomst de extra administratie en rentekosten wel verhaald worden.
Ik zie inderdaad dat er te laat betaald wordt, maar ik zie ook dat dit bedrijf jou niet de tijd geeft om te betalen nadat zij een herinnering hebben gestuurd. In de brief staat dat je 14 dagen de tijd hebt om te betalen, dan moeten ze die jou ook geven! En niet na 10 dagen al een brief sturen met vage administratie kosten (die niet nodig waren geweest, want jij betaalt dus duidelijk wel in die 14 dagen).
Dat zij fout zitten blijkt alleen al uit het feit dat ze uiteindelijk de administratiekosten terug draaien, lijkt me?! Anders hadden ze het wel doorgezet.
Ik weet niet of je jouw werkkosten (administratie/ uitzoektijd) op hun zou kunnen verhalen, maar het lijkt me niet geheel onterecht.
Dat zij fout zitten blijkt alleen al uit het feit dat ze uiteindelijk de administratiekosten terug draaien, lijkt me?! Anders hadden ze het wel doorgezet.
Ik weet niet of je jouw werkkosten (administratie/ uitzoektijd) op hun zou kunnen verhalen, maar het lijkt me niet geheel onterecht.
-
Josephien12
Uitstekend advies. Continue te laat betalen en de crediteur voor de rechter dagen. Ik zou zeggen DOEN!Lotte84 schreef:Ik zie inderdaad dat er te laat betaald wordt, maar ik zie ook dat dit bedrijf jou niet de tijd geeft om te betalen nadat zij een herrinnering hebben gestuurd. In de brief staat dat je 14 dagen de tijd hebt om te betalen, dan moeten ze die jou ook geven! En niet na 10 dagen al een brief sturen met vage administratie kosten (die niet nodig waren geweest, want jij betaalt dus duidelijk wel in die 14 dagen).
Deze richtlijnen gelden voor consumenten niet voor bedrijven. Je moet gewoon op tijd betalen en als dat eens niet gebeurd, oke, kan gebeuren, maar structureel, pech dan moet je gewoon maar accepteren dat ze achter je geld aan gaan. Registratie bij BKR zou ook op zijn plaats zijn voor notoire wanbetalers als dezeLotte84 schreef:Ik zie inderdaad dat er te laat betaald wordt, maar ik zie ook dat dit bedrijf jou niet de tijd geeft om te betalen nadat zij een herinnering hebben gestuurd. In de brief staat dat je 14 dagen de tijd hebt om te betalen, dan moeten ze die jou ook geven! En niet na 10 dagen al een brief sturen met vage administratie kosten (die niet nodig waren geweest, want jij betaalt dus duidelijk wel in die 14 dagen).
-
witte angora
Als je nou eens op tijd zou betalen, hoef je ook geen extra administratie te verrichten, die je overigens niet voor hen verricht, maar voor jezelf. Hún boekhouding is wel op orde, de jouwe niet. En al zou die van hun niet op orde zijn, dan zou je er nog steeds geen last van hebben als je op tijd betaalt.jasperisu schreef:Hoi!
Kun je wel als een kleuter gaan zitten jammeren om wat volgens JOU het incassoburo fout doet, in de hoop dat je ze 'lekker' terug kunt pakken, maar de eerste fout is nog altijd door jezelf gemaakt: stelselmatig te laat betalen.
Ik heb overigens NEE gestemd, niet dat ik van mening ben dat een incassoburo regels mag overtreden, maar omdat ik van mening ben dat figuren als jij kei- en keihard aangepakt moeten worden. Hier bij het waterschap krijg je helemaal geen herinnering meer als je te laat betaalt; als de postbode de aanslag verkeerd bezorgt heeft, en je dus geen aanslag hebt, ben je de pisang. En waarom? Volgens de begeleidende brief omdat teveel mensen pas gaan betalen nadat er zoveel herinneringen zijn verstuurd dat het ze geld gaat kosten. Dat kost het bedrijf alleen maar tijd en geld, zonder dat het kennelijk veel resultaat heeft.
Ik denk dat je jezelf gewoon in de vingers hebt gesneden.
Zoals door olaf79 al correct opgemerkt: een huurder van kantoorruimte lijkt mij geen consument. Op grond van art. 6:96 lid 4 BW ben je dus een vergoeding van incassokosten verschuldigd als de overeengekomen betalingstermijn is verstreken, na 30 dagen na ontvangst van de factor of bij een van de andere gevallen in art. 6:119a BW.
-
Incasso-deskundige
Of gewoon als verhuurder ontbinding van de huurovereenkomst vorderen met ontruiming! Structureel te laat betalen kan namelijk ook tot toewijzing van ontbinding en ontruiming leiden, zelfs als er feitelijk niet of nauwelijks sprake is van (hoge) huurachterstand. Volgens bijna alle huurcontracten is de huur overigens ook nog eens bij vooruitbetaling verschuldigd!
Dat laatste artikel heeft alleen betrekking op het moeten betalen van de wettelijke rente. Niet op het intreden van verzuim.ArneLH schreef:Zoals door olaf79 al correct opgemerkt: een huurder van kantoorruimte lijkt mij geen consument. Op grond van art. 6:96 lid 4 BW ben je dus een vergoeding van incassokosten verschuldigd als de overeengekomen betalingstermijn is verstreken, na 30 dagen na ontvangst van de factor of bij een van de andere gevallen in art. 6:119a BW.