| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen inzage in bankrekeningen overleden vader als erfgenaam
-
Gerardusje
Geen inzage in bankrekeningen overleden vader als erfgenaam
In augustus 2012 is mijn vader overleden en heeft mijn stiefmoeder als executeur benoemd in zijn testament. Zij geeft geen inzage in belasting-/bankstukken. Ik heb de notaris verzocht de belastingaangifte bij haar op te vragen; deze weigert ze te verstrekken. Inmiddels heb ik zelf van de belasting wel de opgaven ontvangen en daaruit blijkt dat er een rekening -met een aanzienlijk bedrag- niet is opgegeven aan de notaris. Inmiddels heb ik bij de bank de betreffende rekeningafschriften opgevraagd. Zelfs na het verstrekken van alle notariële stukken en een uittreksel GBA krijg ik nul op mijn rekest. Wat kan ik nu nog doen om deze stukken toch boven tafel te krijgen, zonder tussenkomst van mijn stiefmoeder?
Re: Geen inzage in bankrekeningen overleden vader als erfgenaam
Wat zei de notaris ?Gerardusje schreef:In augustus 2012 is mijn vader overleden en heeft mijn stiefmoeder als executeur benoemd in zijn testament. Zij geeft geen inzage in belasting-/bankstukken. Ik heb de notaris verzocht de belastingaangifte bij haar op te vragen; deze weigert ze te verstrekken. Inmiddels heb ik zelf van de belasting wel de opgaven ontvangen en daaruit blijkt dat er een rekening -met een aanzienlijk bedrag- niet is opgegeven aan de notaris. Inmiddels heb ik bij de bank de betreffende rekeningafschriften opgevraagd. Zelfs na het verstrekken van alle notariële stukken en een uittreksel GBA krijg ik nul op mijn rekest. Wat kan ik nu nog doen om deze stukken toch boven tafel te krijgen, zonder tussenkomst van mijn stiefmoeder?
De executuur is verplicht rekenschap af te leggen aan alle erfgenamen. Gebeurt dat niet dan kunt u de rechter vragen een andere executuur te benoemen. De exectutuur mag ook zichzelf niet bevoordelen, hij moet de belangen van alle erfgenamen gelijkwaardig behartigenGerardusje schreef:In augustus 2012 is mijn vader overleden en heeft mijn stiefmoeder als executeur benoemd in zijn testament. Zij geeft geen inzage in belasting-/bankstukken. Ik heb de notaris verzocht de belastingaangifte bij haar op te vragen; deze weigert ze te verstrekken. Inmiddels heb ik zelf van de belasting wel de opgaven ontvangen en daaruit blijkt dat er een rekening -met een aanzienlijk bedrag- niet is opgegeven aan de notaris. Inmiddels heb ik bij de bank de betreffende rekeningafschriften opgevraagd. Zelfs na het verstrekken van alle notariële stukken en een uittreksel GBA krijg ik nul op mijn rekest. Wat kan ik nu nog doen om deze stukken toch boven tafel te krijgen, zonder tussenkomst van mijn stiefmoeder?
Het is dus juist dat de bank je niet zomaar inzage geeft. Daarvoor moet je nl. wel het juiste pad bewandelen.
En dat is maar goed ook, want er zijn ook genoeg situaties met precies de tegenovergestelde situatie, dat de kinderen via een achterdeur zo willen weten hoeveel moeder heeft geerfd, om haar onder druk te kunnen zetten om de kinderen toch maar vast die erfenis te geven.
En dat is maar goed ook, want er zijn ook genoeg situaties met precies de tegenovergestelde situatie, dat de kinderen via een achterdeur zo willen weten hoeveel moeder heeft geerfd, om haar onder druk te kunnen zetten om de kinderen toch maar vast die erfenis te geven.
Je zult inderdaad een rechtszaak tegen stiefmoeder moeten beginnen. Allereerst verzoek je de rechter om de executeur te veroordelen om inzage te geven. Doet de executeur dat niet, dan zul je nogmaals naar de rechter moeten om ontslag van de executeur te verzoeken.
-
witte angora
Misschien een gek idee. Maar wat te denken van het beneficiair aanvaarden van de erfenis? Dan moet alles wel op tafel komen.
Witte Angora,
Voor beneficiair aanvaarden hoeven niet alle gegevens op tafel te komen. Zeker niet als stiefmoeder kan verklaren dat het saldo voldoende positief is om schulden te voldoen. Dat hoeft ze op dat moment niet richting de erfgenamen te onderbouwen.
Daarnaast kun je niet eerst zuiver aanvaarden en daarna alsnog beneficiair aanvaarden. Gelet op het feit dat er belastingaangifte(n) is/zijn gedaan, ga ik er van uit dat vader al enige tijd geleden overleden is. TS heeft de nalatenschap dan al ofwel door zijn verklaring ofwel door zijn daden de nalatenschap zuiver aanvaardt.
Voor beneficiair aanvaarden hoeven niet alle gegevens op tafel te komen. Zeker niet als stiefmoeder kan verklaren dat het saldo voldoende positief is om schulden te voldoen. Dat hoeft ze op dat moment niet richting de erfgenamen te onderbouwen.
Daarnaast kun je niet eerst zuiver aanvaarden en daarna alsnog beneficiair aanvaarden. Gelet op het feit dat er belastingaangifte(n) is/zijn gedaan, ga ik er van uit dat vader al enige tijd geleden overleden is. TS heeft de nalatenschap dan al ofwel door zijn verklaring ofwel door zijn daden de nalatenschap zuiver aanvaardt.
-
witte angora
Ok, Marcel, dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat bij beneficiair aanvaarden de hele erfenis in kaart gebracht moest worden. Afgaande op wat jij zegt is dat dus niet zo.
Ik zie nu (ben even gaan spitten) dat een dergelijke keuze binnen drie maanden al gemaakt moet worden, dus voor de topicstarter is dat sowieso al te laat.
Ik zie nu (ben even gaan spitten) dat een dergelijke keuze binnen drie maanden al gemaakt moet worden, dus voor de topicstarter is dat sowieso al te laat.
Door beneficiair te aanvaarden ben je niet met je eigen vermogen aansprakelijk voor schulden van de overledene.
Bij de afwikkeling en verdeling van de nalatenschap zal altijd openheid van zaken gegeven moeten worden aan de erfgenamen. Maar aan afwikkelen kom je pas toe nadat je een keuze hebt gemaakt of je de nalatenschap zuiver of beneficiair aanvaardt.
Bij de afwikkeling en verdeling van de nalatenschap zal altijd openheid van zaken gegeven moeten worden aan de erfgenamen. Maar aan afwikkelen kom je pas toe nadat je een keuze hebt gemaakt of je de nalatenschap zuiver of beneficiair aanvaardt.
-
Gerardusje
@ Chocomelk: De notaris geeft aan hier geen bevoegdheid toe te hebben
Witte angora,
In de wet wordt in beginsel nergens een termijn van 3 maanden genoemd waar binnen je een keuze moet maken. Je kunt wel het recht van beraad inroepen of door de kantonrechter kan je een termijn worden gesteld dat je je binnen 3 maanden moet uitspreken welke keuze je maakt. Maar dat zijn allebei bijzondere procedures.
De wet gaat er juist van uit dat je ook door je gedragingen(dus ook door stilzetten) geacht wordt de nalatenschap zuiver te hebben aanvaardt. Voor verwerping of beneficiair aanvaarden zul je dus zo spoedig mogelijk (vaak al binnen 3 maanden om de schijn te voorkomen) moeten handelen.
In de wet wordt in beginsel nergens een termijn van 3 maanden genoemd waar binnen je een keuze moet maken. Je kunt wel het recht van beraad inroepen of door de kantonrechter kan je een termijn worden gesteld dat je je binnen 3 maanden moet uitspreken welke keuze je maakt. Maar dat zijn allebei bijzondere procedures.
De wet gaat er juist van uit dat je ook door je gedragingen(dus ook door stilzetten) geacht wordt de nalatenschap zuiver te hebben aanvaardt. Voor verwerping of beneficiair aanvaarden zul je dus zo spoedig mogelijk (vaak al binnen 3 maanden om de schijn te voorkomen) moeten handelen.