LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld tegoed, echter nooit betaald

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dazzdax

Geld tegoed, echter nooit betaald

Ongelezen bericht door dazzdax »

Beste allen, gaarne jullie advies m.b.t. het volgende.

In 2009 kocht een meneer P. een audioversterker van mij. Gezien zijn achtergrond leek hij zeer betrouwbaar en we maakten een deal dat hij een bedrag zou overmaken, gevolgd door de rest van het bedrag na enige tijd. Het eerste bedrag heb ik inderdaad gekregen, echter toen kreeg dhr. P. een ernstig motorongeval. Sedertdien heb ik alle contact met hem kwijtgeraakt.
Via de Noorse politie weet ik dat dhr. P. na het ongeval weer is gaan werken bij Statoil offshore (Noorwegen) en dat hij nog steeds op het oude adres in Noorwegen woont.
Het probleem is: hij schijnt niet meer te weten wie ik ben en dat hij mij nog een bedrag (à € 4000) verschuldigd is. Alle emails en brieven die ik naar hem stuur worden niet beantwoord. Misschien lijdt hij aan een vorm van retrograde amnesie (geheugenverlies) door het ongeval.
Dhr. P's achtergrond: werkt bij Statoil als werktuigbouwkundige(?), is getrouwd en heeft een gezin, een vrij normale situatie lijkt mij. Hij is (was?) tevens een muziekliefhebber en audiofiel, vandaar de aankoop.
Wat is het beste wat ik in dit geval kan doen? Moet ik vanuit hier een advocaat inschakelen? Moet ik bij de politie alhier een aangifte doen?
Alvast bedankt.

MVG,
Chris
Laatst gewijzigd door dazzdax op 03 aug 2011 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

Re: Geld tegoed, echter nooit betaald

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

de eerste vraag is : Wat heb je op schrift staan ?

dazzdax

Enkel twee overschrijvingen van twee bedragen. Ik heb helaas geen contract op papier. Ik vrees dus dat ik juridisch zeer zwak sta.
Ik ben wel van overtuigd dat dhr. P. op de één of andere manier nog wel iets moet weten van de transactie, anders wel zijn vrouw, want die heb ik ooit (in 2010) gesproken.

Chris

smilie

Ongelezen bericht door smilie »

Ik weet het juridisch niet zeker, maar volgens mij indien je alle feiten naar de rechter zou brengen, dat je alsnog wel een kans maakt.

Laat ik het zo zeggen. Stel dat apparatuur dat je aan de heer P. verkocht hebt 10.000 euro waard is. Indien je e-mail bewaard hebt, kan eruit blijken dat de heer P. nog e.e.a. moet betalen (4.000).

Indien je ook kan bewijzen dat verkochte apparatuur daadwerkelijk 10.000 euro waard is, zou je nog enige kans hebben.

Enige probleem, zonder contract - is dat de heer P. kan beweren dat jullie afspraak hadden dat apparatuur voor 6.000 werd gekocht. En dan heb je helaas geen poot om op te staan :(

dazzdax

Hoi, ja daar heb je gelijk in. Ik moet gewoon deze man eerst zien te spreken en dat is gelijk ook het probleem. Via email en brief gaat het niet. Ik denk dat de enige manier is om naar Noorwegen te reizen en hem thuis te bezoeken.
Wat is nu het meest praktisch voor mij om te doen?

Chris

smilie

Ongelezen bericht door smilie »

Ik vrees dat om beste man thuis te bezoeken weinig zou opbrengen (mits je paar stevige kerels mee neemt, maar dan ga je gelijk een compleet andere spel spelen).

Daar Noorwegen niet in EU zit, kan je ook geen beroep doen op EU regels.

Nogmaals, ik ben geen jurist en ik weet niet (en met name internationale) regels niet. Misschien een optie om juridische loket te bellen en opties te bespreken?

Om alsnog terug te komen op mijn eerdere constatering, het is niet te verwachten dat consument goederen kan kopen sterk onder de markt prijs. Dus ik denk dat je het op deze boeg moet gooien - maar hoe dat precies juridisch in elkaar steekt, zou ik niet weten.

Om eerlijk te zijn, bedrag a 4.000 euro is ook niet iets waarop een advocaat staat te springen (helaas) :(

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR

Gesloten