LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gescheiden en ex heeft een huis gekocht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marc1766

Gescheiden en ex heeft een huis gekocht

Ongelezen bericht door marc1766 »

Hallo, ben sinds 2015 gescheiden, huis wordt binnenkort verkocht welke op beider naam staat, en nu is bepaald dat zodra het huis verkocht wordt de allimentatie opnieuw berekent gaat worden, ook ivm mijn lagere inkomsten doordat ik in de WIA ben beland.
De overwaarde wordt gedeeld door 2en.
Maar nu komt het:

Ex heeft inmiddels een huis gekocht, heeft het invloed/nadelen voor mij wanneer de nieuwe berekeningen voor de kinder allimentatie berekend worden, voor of na aankoop van het huis van mijn Ex.
Bedoel dus maakt het iets uit voor de hoogte van de allimentatie als zij technisch gezien het huis al heeft gekocht en opnieuw een hypotheek heeft, of als dit nog niet het geval is en zij dus meer geld heeft tijn tijde van de verdeling van de overwaarde van het huis?
Dat zij meer geld heeft dan mij heeft te maken met de erfenis van haar ouders van 20 jaar terug en hoe dat beschreven is.
Wordt in het ergste geval als zij een huis dus gekocht heeft, haar overwaarde geinvesteerd heeft in aankoop woning, en ik nog met een dik positief saldo ( door verkoop woning ) benadeeld en wordt dan dit vermogen ook meegnomen in de berekening van de allimentatie?
Laatst gewijzigd door Radar op 18 feb 2016 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

kokka

Re: Gescheiden en ex heeft een huis gekocht

Ongelezen bericht door kokka »

Hoe gaan jullie de allimentatie bepalen dan? wordt dit door een rechter gedaan, of hebben jullie een mediator?
voor zover ik weet wordt op twee manieren gekeken naar de allimentatie. de draagkracht van degene die moet gaan betalen, en de allimentatiebehoefte van degene die de allimentatie gaat ontvangen.
als jij een WIA uitkering hebt, zal je draagkracht niet heel hoog zijn, dus daar zal geen torenhoge allimentatie uitkomen.
ik denk niet dat het uitmaakt voor de berekening of je ex al een ander huis heeft gekocht. of het moet zo'n enorm vermogen zijn dat jij daar gigantisch (fictief) rendement op zou halen

marc1766

Ongelezen bericht door marc1766 »

Uitspraak gebeurt door rechter, maar het bedrag wat ik straks op mijn rekening heb staan vanwege overwaarde woning ( voor mij rond de 110000 euro ) wordt dus niet meegenomen bij de bepaling van de hoogte van de allimentatie?

kokka

nee dat lijkt me niet. op het moment dat je je huis verkoopt heb je ook beide hetzelfde bedrag aan vermogen aan overwaarde. als je nu ook nog zorgt dat je voor 31 december deze 110000 euro weer in je nieuwe huis zit, hoef je er ook geen vermogensbelasting over te betalen.

kokka

nee dat lijkt me niet. op het moment dat je je huis verkoopt heb je ook beide hetzelfde bedrag aan vermogen aan overwaarde. als je nu ook nog zorgt dat je voor 31 december deze 110000 euro weer in je nieuwe huis zit, hoef je er ook geen vermogensbelasting over te betalen.

Gesloten