LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GKB

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
EmmenFM

GKB

Ongelezen bericht door EmmenFM »

In 2000 hebben mijn schoonouders een lening afgesloten bij de GKB. Later zijn ze gescheiden van tafel en bed. Mijn schoonmoeder heeft haar deel van de vordering reeds betaald. Nu is mijn schoonvader overleden en komt de GKB de vordering op haar verhalen. Dit is ook het recht van de GKB maar mijn schoonvader stond onder beschermingsbewind bij diezelfde GKB en heeft ten tijde van dit bewind een erfenis van ruim 17.000 euro ontvangen. Nu heeft de GKB 0,00 afgelost op welke schuld(en) dan ook. Ze hebben ruim 9 maanden de tijd gehad om schulden af te betalen (de tijd van de erfenis en het overlijden van mijn schoonvader)

Nu is mijn vraag kan en mag dat?

GJvdZ

Re: GKB

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ja en ja.

CB

Ongelezen bericht door CB »

EmmenFM schreef:Dit is ook het recht van de GKB maar mijn schoonvader stond onder beschermingsbewind bij diezelfde GKB en heeft ten tijde van dit bewind een erfenis van ruim 17.000 euro ontvangen.
En waar is die € 17.000 dan naar toe gegaan? De erfgenamen? Zo ja, is het dan niet vanzelfsprekend dat zij voor die aflossing zorg dragen?

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

CB schreef:En waar is die € 17.000 dan naar toe gegaan?
http://www.avmbewind.nl/diensten/32-diensten schreef:Het beschermingsbewind wordt altijd ingesteld door de kantonrechter en deze controleert ook de werkzaamheden van de bewindvoerder.

CB

chrisd1 schreef:
Waarom quote je dit deel van mijn post?

absent

Ongelezen bericht door absent »

CB schreef:
chrisd1 schreef:
Waarom quote je dit deel van mijn post?
Om duidelijk te maken dat die erfenis voor GKB is en dat dat conform regelgeving is?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Bewind of geen bewind, als de erfgenamen de erfenis aanvaarden dan zitten daar ook de schulden bij.
Punt is hier dat schoonmoeder nooit uit haar aansprakelijkheid is ontslagen, ondanks dat ze haar deel heeft betaalt.
En ja dat kan en mag een bank zo doen. Het lijkt misschien niet eerlijk, maar eerlijker als dat het andere deel dan maar door de gemeenschap moet worden opgehoest. Uiteindelijk heeft ze zelf ook bijgedragen aan het ontstaan van de schuld, en wij niet

chrisd1

kokka schreef:haar deel
Je bedoelt natuurlijk de helft?? kun je immers strikt genomen niet pas spreken van 'haar deel' na opdeling?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zolang er geen achterstand is hoef je de erfenis niet voor de schuld te gebruiken.
Verder weet je niet hoeveel de schulden waren na de echtscheiding, als die hoger dan €17.000,- waren is aflossen ook niet mogelijk.

Daarom, ga eerst na hoeveel de totale schuld naast deze lening was bij je schoonvader, en is met deze erfenis de toen openstaande afgelost.
Een lening aflossen is bij geen achterstand op dat moment namelijk niet verplicht.

CB

absent schreef:
Om duidelijk te maken dat die erfenis voor GKB is en dat dat conform regelgeving is?
En wat doet GKB er dan mee, als de schuld er niet mee wordt afgelost? Dat geld gaat toch niet naar de V&W rekening van de GKB?

chrisd1

CB schreef:Dat geld gaat toch niet naar de V&W rekening van de GKB?
?? Nee; natuurlijk afgezien van de eigen deklaraties van de GKB?

CB

chrisd1 schreef:
CB schreef:Dat geld gaat toch niet naar de V&W rekening van de GKB?
?? Nee; natuurlijk afgezien van de eigen deklaraties van de GKB?
Dus wat doen ze er dan wel mee? Ze hebben dat geld en daarnaast gaan ze ook achter de schoonmoeder aan. Vandaar mijn vraag aan TS om meer duidelijkheid te krijgen.

chrisd1

CB schreef:Ze hebben dat geld
besteed en de kantonrechter/toezichthouder vond het blijkbaar prima??

EmmenFM

Het geld is op de GKB-rekening van mijn schoonvader gestort dus mijn schoonmoeder heeft er nooit een cent van gezien omdat ze gescheiden waren van tafel en bed. Ze had dus ook geen recht op een deel hiervan. Maar de GKB heeft geen enkele schuld betaalt aan welke schuldeiser dan ook. De erfgenamen hebben de erfenis verworpen omdat de schulden hoger zijn dan der opbrengsten.

Waar het op neer komt is dat niemand de erfenis afwikkelt terwijl er wel geld is zodat mijn schoonmoeder gevrijwaard zou kunnen blijven van de schuld bij de GKB van mijn schoonvader.

Wat ik graag wil weten is of de GKB rechtmatig handelt op deze manier...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is er geen testamentair executeur? Wie handelt nu de nalatenschap af dan?

De GKB heeft daar sowieso geen rol in. Wellicht handelt de GKB momenteel juist geen zaken af omdat niet duidelijk is wie welke aansprakren zal doen gelden.

Wat ik mis, is of en hoe jullie overleg met het GKB hebben. Een goed gesprek is vaak de eerste (en beste) stap.

CB

chrisd1 schreef:
CB schreef:Ze hebben dat geld
besteed en de kantonrechter/toezichthouder vond het blijkbaar prima??
Ik zie dat nergens staan in de posting van TS. Waar haal jij die informatie vandaan? Uit je glazen bol zeker.

Inmiddels geeft de laatste posting van TS meer duidelijkheid. De erfenis is verworpen en lijkt het mij meer dan terecht, dat de GKB het bedrag gebruikt voor de verrekening van de openstaande schuld. Mocht er dan nog een bedrag open staan, komt dat helaas voor rekening van de schoonmoeder. Blijf er na verrekening nog wat over, dan heeft de GKB mazzel.

EmmenFM

Er is geen testamentair-executeur en omdat iedereen de erfenis verworpen heeft wordt de erfenis dus ook niet afgehandeld waardoor mijn schoonmoeder dus "de klos" is.

Inmiddels is bekend dat de GKB het geld bij het Rijksvastgoedbedrijf heeft gestald en de erfenis dus niet af gaat wikkelen. Ze willen graag een verklaring van erfrecht maar die kan niemand meer krijgen/geven omdat er geen erfgenamen meer zijn i.v.m. het verwerpen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar dan gaat het toch goed? De rijksvastgoeddienst doet dus -zoals het hoort- de afwikkeling. Wat moet de GKB volgens jou dan doen?

Gesloten