| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HELPPP: ontnemingsmaatregel; geen beslagvrije voet??
HELPPP: ontnemingsmaatregel; geen beslagvrije voet??
Wij hebben een ontnemingsmaatregel opgelegd gekregen via de rechter. Hier betalen we al een paar jaar aan af. Ook elk jaar vakantie geld. Hebben momenteel een bijstandsuitkering. Maar toch eist CJIB 200 euro afbetalen PER MAAND. Dit is echt TE veel, aangezien ik een alleenstaande ouderuitkering heb...
Hoeft CJIB zich niet aan de beslagvrije voet te houden van max 10% van je inkomen???
En watis het leefgeld wat je eigenlijk zou moeten overhouden, na aftrek van je vaste lasten?
Wij komen nu op 30 euro epr week uit oid nou daar is van geen mogelijkheid mee te leven, met 2 kinderen.
Graag advies, please... HELPPPPP
Hoeft CJIB zich niet aan de beslagvrije voet te houden van max 10% van je inkomen???
En watis het leefgeld wat je eigenlijk zou moeten overhouden, na aftrek van je vaste lasten?
Wij komen nu op 30 euro epr week uit oid nou daar is van geen mogelijkheid mee te leven, met 2 kinderen.
Graag advies, please... HELPPPPP
Re: HELPPP: ontnemingsmaatregel; geen beslagvrije voet??
Even ter verduidelijking. Wat is een ontnemingsmaatregel?
Wanneer een rechter van mening is dat iemand inkomsten heeft gehad uit het plegen van bewezen verklaarde strafbare feiten, zoals oplichting of handelen in verdovende middelen, dan kan dit hem worden ontnomen. De rechter kan de veroordeelde in zo'n geval naast bijvoorbeeld een gevangenisstraf ook een zogenaamde ontnemingsmaatregel opleggen. In deze maatregel wordt bepaald hoeveel de veroordeelde aan de Staat moet betalen.
€ 10,-- per persoon per week leefgeld is hetzelfde bedrag dat mensen overhouden/krijgen, die in de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zitten. Het is niet veel, maar deze mensen moeten het er ook mee doen. Dus bij de ontnemingsmaatregel handelt het CJIB conform de richtlijnen. Voor de rest is het CJIB bevoegd om tot het max. beslag te leggen op loon/uitkering/goederen.
De beslagvrije voet is gesteld op 90% van de bijstandsnorm. Er zal worden nagegaan hoeveel geld de beslagene zou krijgen als hij bijstand zou ontvangen, en hiervan zal men 90% moeten nemen. Het meerdere zal men moeten afdragen. Als het CJIB meer inhoudt, dan moet u met de sociale dienst gaan praten waarvan u de uitkering krijgt.
Geen beslag mag worden gelegd op:
Kinderbijslag - De wet op algemene kinderbijslag, artikel 23 laat beslaglegging niet toe. U mag uw kinderbijslag altijd behouden. Mocht uw kinderbijslag toch zijn ingehouden , dan heeft u het recht om deze bedragen terug te vorderen.
Bijzondere bijstand - Volgens artikel 46 lid 2 van de WWB is deze bijstand niet voor beslag vatbaar.
Studiefinanciering - Volgens de wet op de studiefinanciering, artikel 11.3) is deze niet voor beslag vatbaar.
Huurtoeslag - Beslag op huurtoeslag is verboden.
Ook op de zorgtoeslag mag geen beslag worden gelegd.
Wanneer een rechter van mening is dat iemand inkomsten heeft gehad uit het plegen van bewezen verklaarde strafbare feiten, zoals oplichting of handelen in verdovende middelen, dan kan dit hem worden ontnomen. De rechter kan de veroordeelde in zo'n geval naast bijvoorbeeld een gevangenisstraf ook een zogenaamde ontnemingsmaatregel opleggen. In deze maatregel wordt bepaald hoeveel de veroordeelde aan de Staat moet betalen.
€ 10,-- per persoon per week leefgeld is hetzelfde bedrag dat mensen overhouden/krijgen, die in de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zitten. Het is niet veel, maar deze mensen moeten het er ook mee doen. Dus bij de ontnemingsmaatregel handelt het CJIB conform de richtlijnen. Voor de rest is het CJIB bevoegd om tot het max. beslag te leggen op loon/uitkering/goederen.
De beslagvrije voet is gesteld op 90% van de bijstandsnorm. Er zal worden nagegaan hoeveel geld de beslagene zou krijgen als hij bijstand zou ontvangen, en hiervan zal men 90% moeten nemen. Het meerdere zal men moeten afdragen. Als het CJIB meer inhoudt, dan moet u met de sociale dienst gaan praten waarvan u de uitkering krijgt.
Geen beslag mag worden gelegd op:
Kinderbijslag - De wet op algemene kinderbijslag, artikel 23 laat beslaglegging niet toe. U mag uw kinderbijslag altijd behouden. Mocht uw kinderbijslag toch zijn ingehouden , dan heeft u het recht om deze bedragen terug te vorderen.
Bijzondere bijstand - Volgens artikel 46 lid 2 van de WWB is deze bijstand niet voor beslag vatbaar.
Studiefinanciering - Volgens de wet op de studiefinanciering, artikel 11.3) is deze niet voor beslag vatbaar.
Huurtoeslag - Beslag op huurtoeslag is verboden.
Ook op de zorgtoeslag mag geen beslag worden gelegd.
-
elynasedai
Uit ervaring weet ik dat de beslagvrije voet verlaagd of op 0,00 gezet mag worden in bepaalde situaties (geen medewerking met afbetalen, andere inkomsten, verblijf in buitenland).
In andere gevallen zou er gewoon recht moeten zijn op 90% van de bijstandsnorm.
In andere gevallen zou er gewoon recht moeten zijn op 90% van de bijstandsnorm.
"We" als in "moeder en kinderen" waarschijnlijk vogels (muggenzifter)
@vogels: 't zal je misschien verbazen dat er méér gezichtspunten zijn dan alleen de jouwe...
en als je vaker mijn posts las zou je weten dat ik weldégelijk ouder ben.
en als je vaker mijn posts las zou je weten dat ik weldégelijk ouder ben.
Idd een ontnemingsmaatregel via justitie, en mijn man krijgt op dit moment geen inkomen omdat we bezig zijn met zn verblijfvergunning te verlengen, deze is inmiddels verlopen. Na 6 jaar komen ze nog eens mee om hem uit te willen zetten... Terwijl we nu een heel goed en normaal leven hebben. Dit was een fout, gemaakt in het verleden, nou ja verleden, maar voor ons is het afgesloten hoofdstuk.. We worden al (terecht eigenlijk) enorm gestraft met de ontnemingsmaatregel, maar dna nu nog eens dit... uitzetting.. We zijn dus druk met hoorzittingen en rechtzaken. maar we zijn dus Mijn man, mijn kinderen en ik!
Ik schreef trouwens: aangezien IK nu een alleenstaande ouderuitkering heb! en niet WE........
Bedankt voor de reacties trouwens!
Groetjes een mamma
Ik schreef trouwens: aangezien IK nu een alleenstaande ouderuitkering heb! en niet WE........
Bedankt voor de reacties trouwens!
Groetjes een mamma
kunt u mij vertellen wat er allemaal achteraf is gebeurd, ik heb een vriend die hetzelfde probleem heeft als u?
Weet u mischien of voor zoiets een kwijtschelding of gratie kan aangevraagd worden?
Weet u mischien of voor zoiets een kwijtschelding of gratie kan aangevraagd worden?
wat bedoel je precies?? In welke situatie zit je vriend? problemen met zn verblijfsvergunning??? Of heeft hij ook ontnemings vordering.
De ontnemingsvordering moet je- zover ik weet- toch echt afbetalen tot de laatste cent.
Wij zijn nog steeds aan het afbetalen.. Nog 6 maanden dan zijn we klaar.
Grtjs een mamma
De ontnemingsvordering moet je- zover ik weet- toch echt afbetalen tot de laatste cent.
Wij zijn nog steeds aan het afbetalen.. Nog 6 maanden dan zijn we klaar.
Grtjs een mamma
hij heeft een ontnemingsvordering en met een bedrag die hij moet terug betalen en gerekend zijn draagkracht hoeveel hij per maand als termijn bedrag terug betaald is hij zijn hele leven mee bezig. Volgens de advocaat kan men na aantal jaren aanvraag bij de rechtbank indienen voor gratie...
-
seagoing racer2
Beste,
Volgens mij is een ontnemingsmaatregel bedoeld om onterecht verkregen inkomsten terug te geven aan de staat.
Nu is er misschien alleen bijstand, maar in het verleden zijn er dus goederen gekocht met (veel) crimineel geld.
Het verbaast mij altijd dat hier dan zogenaamd niks meer van over is ?
Volgens mij is een ontnemingsmaatregel bedoeld om onterecht verkregen inkomsten terug te geven aan de staat.
Nu is er misschien alleen bijstand, maar in het verleden zijn er dus goederen gekocht met (veel) crimineel geld.
Het verbaast mij altijd dat hier dan zogenaamd niks meer van over is ?