LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe zit het nou met een: stichting, coöperatieve enz...

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
FJC

hoe zit het nou met een: stichting, coöperatieve enz...

Ongelezen bericht door FJC »

Hallo allemaal, dit is misschien niet helemaal de juiste plek om dit te vragen, maar ik kom er echt niet uit. Dus ik hoop dat iemand hier iets van weet!

ik ben al een tijdje bezig met informatie inwinnen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik zal de situatie even uitleggen.

Ik woon in een pand met daarin een aantal appartementen gelegen. Het is een opgebouwd kantoorpand waar iedereen wel een eigen keuken, slaapkamer en woonkamer heeft, maar de WC en douche zijn gedeeld.

Het GWL, TV en Internet word dus ook algemeen aangeboden en we hebben maar 1 meter. De huisgenoot die dit altijd heeft verzorgd is plots verhuisd en ons achter gelaten met de problemen.

Nou heb ik van verschillende kanten gehoord dat het mogelijk is om een stichting, vereniging of iets als een coöperatieve vereniging op te zetten en daar een zakelijke rekening bij te nemen. Automatisch lid worden als je in het pand komt wonen, via een vaste versleuteling waar iedereen voor moet tekenen een maandelijks bedrag vast stellen, en een gezamelijke zakelijke rekening openen. Mocht iemand niet betalen via een "contractje" daar aanspraak op kunnen maken en dat soort afspraken. Hoofddoel: dat er niet meer 1 iemand persoonlijk aansprakelijk is voor alle rekeningen.

Nou is mijn vraag, is zoiets mogelijk? Zo ja, in welke vorm? Zo nee, zijn er misschien andere manieren?

Bor Komorovski

Re: hoe zit het nou met een: stichting, coöperatieve enz...

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Een rechtspersoon oprichten voor de servicekosten? Volgens mij zou dat wel kunnen, maar daar los je het probleem niet echt mee op.

Zowel een stichting als een vereniging of cooperatie moeten immers een bestuur hebben. En wie in dat bestuur gaat zitten is automatisch het bokje: die vertegenwoordigt de rechtspersoon, zal alles (moeten) afhandelen, en is ook in sommige gevallen aansprakelijk als de rechtspersoon haar schulden niet kan betalen. Automatisch zal de bestuurder dan ook huisgenoten moeten "chasen" om te betalen. Vanzelfsprekend zal niemand in dat bestuur willen zitten.

Daar komt nog bij dat een stichting geen leden heeft. Je kan dus je huisgenoten dus niet uit hoofde van lidmaatschap laten betalen want dat is er niet.

Daarbij maak je ook nog eens notariskosten om de statuten op te laten stellen en het ding op te richten. Reken maar snel op minstens een paar honderd euro.

Me dunkt dat mentaliteit het ware probleem is. En dat los je niet op met een vereniging of stichting.

FJC

Er zijn hier verschillende bestaande vormen van, zoals een bewonersvereniging. Daar zijn nog wel trucjes mee uit te halen heb ik begrepen m.b.t contributie.

Ook als de statuten bij de notaris zijn opgemaakt, daarna naar de KvK en laten registreren, dan is het bestuur niet meer zomaar persoonlijk aansprakelijk.

Mijn vraag is ook meer of iemand weet wat hiervoor de beste indeling is? om zeg maar niet meer direct een bewoner verantwoordelijk te laten zijn (door bijvoorbeeld een rekening op eigen naam te moeten openen). Het beheren en regelen zal inderdaad gewoon door moeten gaan. En als oplossing kun je ook iedereen van het bestuur lid laten worden om de verantwoordelijkheid te spreiden.

Weet iemand hier misschien nog verdere invullingen op/aan?

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik denk dat die vaste bedragen het hete hangijzer zal zijn. De een zal meer gas, locht pf water afnemen dan de ander. Ook zal misschien niet iedereen telefoon of internet willen, maar wel verplicht zijn daarvoor te betalen. Enige oplossing zal tussenmeters zijn. De douche zal het grootste probleem worden, waar je niet zo maar uitkomt. De 1 staat er 10 minuten per dag onder en een ander 3X per dag een half uur. Dat kan nooit gelijkelijk verdeeld worden. Het geeft absoluut protesten.

FJC

Dat is zo ja... maar dat heeft niks te maken met de manier waarop het betaald word. Het is hetzelfde principe als in een studentenhuis. Er is een bepaalde versleuteling en dat is hetgene dat je moet betalen. Dat dat altijd helemaal eerlijk is... nee. Maar dat is ook niet eerlijk te krijgen. Alleen door overal tussenmeters te laten instaleren (ten eerste leent dit pand zich daar jammer genoeg niet voor en ten tweede is dat ook vrij prijzig aangezien de kosten hiervan op de bewoners worden verhaalt)...

Verder is er rekening mee gehouden en worden alleen GWL, TV en Internet gezamelijk afgenomen. Dit wil ook iedereen hebben. Vaste telefoon wilt niemand door de mobieltjes :wink:

Iemand anders nog suggesties???? :?:

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Alleen door overal tussenmeters te laten instaleren (ten eerste leent dit pand zich daar jammer genoeg niet voor en ten tweede is dat ook vrij prijzig aangezien de kosten hiervan op de bewoners worden verhaalt)...
Tja... maar dat geldt evenzeer voor de notaris. Heb je al nagezocht hoeveel dat ongeveer kost?

Gesloten