LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurcontract Woning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wolferl

Huurcontract Woning

Ongelezen bericht door wolferl »

Situatie: Huurcontract woning.

Ik heb een huurcontract voor 1 jaar bij een makelaar annex vastgoedhandelaar. Wegens het uit elkaar gaan met mijn vriendin, met wie ik samen woonde in de huur woning, woon ik nu niet meer in mijn huur woning. We overwegen om het contract op haar naam te zetten, en dus benoemen als... 'Contract overnamen'
De tegenpartij (vastgoedhandelaar) eist hier voor een contract afkoop som van 7200 euro, te gek voor woorden dus. Er is nog hoop voor mij... en dat is als volgende, dat het huis totaal niet aan brandveiligheid eisen voldoet en dat er geen onderhoud verleend word.
Ik wil graag weten hoe sterk ik in mijn schoenen sta en wat voor rechten ik heb.

witte angora

Re: Huurcontract Woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Die afkoop som is natuurlijk nonsens. Het is waar dat je een contract hebt voor een jaar, maar er is nog altijd een opzegtermijn van een maand. Een afkoopsom voor dat bedrag is nonsens, immers, op het moment dat jij de woning verlaat, kan hij ook weer doorverhuurd worden. Dus de verhuurder lijdt hier geen schade aan.

Zeker in het geval van verbroken relaties moet het heel makkelijk zijn om de woning op naam van de ander te zetten, mits er een huwelijk, of een samenlevingscontract is. Dan hebben beiden namelijk recht op de woning.

Wat je kunt overwegen is, om het zo makkelijk mogelijk te maken, en als je vriendin zich daar in kan vinden, is het contract tot einde looptijd op jouw naam te laten staan, waarna zij ofwel de nieuwe huurder wordt, of, wat denk ik ook de bedoeling was (was immers een tijdelijk contract) zij na afloop op zoek gaat naar wat anders. Moet je vriendin natuurlijk wel de huur betalen.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Wolferl,

even voor het plaatje :
Jij bent eruit, maar ex niet?

Dan is de "afkoopsom" onzin.
Ik zou eens informeren bij het juridisch loket of dit wel mag - want de huur word gewoon betaald, maar door een ander?

Eventueel zou je kunnen overwegen om de ex eruit te zetten, en zelf in de woning te blijven.. of een afspraak maken omtrent de betaling - maar dat is afhankelijk van hoe de breuk is gegaan natuurlijk.

Kulp

Ongelezen bericht door Kulp »

Als ik jou was, zou ik eerst eens even contact opnemen met de Huurcommissie. Die kunnen je vast uitleggen wat je rechten in deze kwestie zijn.

Als je het op achterstallig onderhoud wilt gooien, dan moet je de volgende procedure doorlopen:
1. Je meldt de klachten schriftelijk aan de verhuurder.

2. Als deze ze niet binnen 6 weken verhelpt vul je een verzoek aan de huurcommissie in (verkrijgbaar via http://www.huurcommissie.nl). Je stuurt een kopie van de klachtenbrief aan de verhuurder mee.

3. Je ontvangt net als de verhuurder een ontvangstbevestiging met een acceptgiro van € 11. Bij niet of laat betalen gaat de procedure niet door! Na betaling start de procedure (mensen met een laag inkomen kunnen vrijstelling krijgen). Degene die in het gelijk wordt gesteld krijgt het geld terug.

4. De huurcommissie stelt een onderzoek in, er komt een zitting en dan volgt de uitspraak. Bij heel ernstige klachten (lijst A) wordt de huurprijs verlaagd naar 20% van de maximale huur. Bij klachten uit lijst B volgt verlaging naar 30% van het maximum. Bij alle overige gebreken die het woongenot schaden volgt verlaging naar 40% van de maximale huur. Ook gebreken die niet op de lijst staan, maar wel het woongenot (ernstig) schaden, kunnen tot verlaging leiden.

5. De huurprijs mag pas na herstel van de gebreken terug naar de oude huur, met eventueel één in de tussentijd overgeslagen huurverhoging.
Dat je op die manier onder je contract uit kunt komen, lijkt me echter niet.

Gesloten