LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is er hier sprake van een verzwegen verborgen gebrek?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Robbie1976

Is er hier sprake van een verzwegen verborgen gebrek?

Ongelezen bericht door Robbie1976 »

Beste mensen,

In december 2014 hebben mijn vrouw en ik een appartement gekocht van een projectontwikkelaar, het appartement is destijds compleet nieuw gerenoveerd opgeleverd met o.a. een nieuwe keuken en badkamer, een nieuwe houten vloer, nieuwe radiatoren en een nieuwe gashaard. Om deze laatste gaat het nu in dit verhaal.

Vorige maand hebben we ons appartement verkocht omdat we door de komst van een baby meer ruimte nodig hadden. De kopers hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren en hierbij is niets vreemd ontdekt, de koop ging dus door. Gisteren hebben wij een bericht van de kopers gekregen waarbij zij aangeven dat de gashaard niet deugdelijk werkt, de afvoerbuis (in het rookkanaal) zou te klein zijn waardoor er teveel koolmonoxide in de woning zou komen. Zij wilden blijkbaar de gashaard laten certificeren en hebben hiervoor een extern bedrijf laten komen die met deze conclusie kwam. Voor dit euvel worden wij nu aansprakelijk gesteld omdat volgens de kopers wij verzuimd zouden hebben om hen hierover te informeren, volgens hen is er sprake van een verborgen gebrek dat wij dus verzwegen zouden hebben.

Echter hebben wij niets verzwegen, wij wisten van een te kleine afvoerbuis ook helemaal niets af, mijn vrouw en ik zijn immers geen bouwkundigen. De betreffende gashaard is zelfs door ons regelmatig gebruikt en wij hebben nooit iets gemerkt van een ondeugdelijke werking. Beter nog, als hij er echt zo slecht aan toe zou zijn en een teveel aan koolmonoxide zou produceren, dan is het een wonder dat mijn vrouw en ik nog in leven zijn. Maar goed, daar gaat het hier nu niet om, wel om de vraag of de kopers ons hiervoor aansprakelijk kunnen stellen?

Zelf ben ik van mening dat ze dit niet kunnen omdat wij naar eer en geweten niet hebben verteld dat de afvoerbuis van de gashaard te klein zou zijn, dit konden wij ook niet weten. Verder staat in het koopcontract niet de zin dat de woning “de eigenschappen zal bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn”. Wel vind ik een artikel met daarin opgenomen de passage “de baten en lasten van het verkochte alsmede het risico zijn met ingang van heden (de datum van het passeren van de akte) voor rekening van koper”. In geval dat de kopers hun zaak willen doorzetten, hoe aannemelijk kan hij maken dat mijn vrouw en ik op de hoogte zouden moeten zijn van een te kleine afvoerbuis? Ook vraag ik mij af of hun bouwkundig inspecteur niet heeft verzaakt, in hoeverre moet hij nagaan of een afvoerbuis van een (gas)haard de juiste grootte heeft?

Alvast dank!

* EDIT *:

Ondertussen heb ik toch de passage in het koopcontract gevonden waarin wordt gesteld dat bij de juridische overdracht het appartement "de feitelijke eigenschappen bezit die nodig zijn voor een normaal gebruik als woonhuis". Houdt dit nu in dat wij altijd aansprakelijk zijn, ook al wisten wij niets van dit verborgen gebrek?
Laatst gewijzigd door Robbie1976 op 11 apr 2018 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Re: Is er hier sprake van een verzwegen verborgen gebrek?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd verhaal. De afvoerbuis, dat is toch gewoon de schoorsteen? En de buis in de schoorsteen, die heeft toch dezelfde diameter als de gashaard? Dan is er niks aan de hand. Tenzij ze ineens een houtkachel willen plaatsen, dan wordt het een ander verhaal. Maar daar hebben jullie niks mee van doen.

Robbie1976

Ja, het gaat hier gewoon om de schoorsteen, voor zover ik mij kan voorstellen is hier tijdens de renovatie in 2014 niets mee gedaan en heeft hij nog altijd dezelfde doorsnee als toen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan is er geen sprake van een verborgen gebrek. Sterker nog, ik weet wel zeker dat je aan de achterkant die afvoerbuis kunt zien, en dus ook de doorsnede. Als er iets niet goed was, had die bouwkundige dat prima kunnen constateren.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die proberen u dus een poot uit te draaien. Niet op ingaan dus, grote onzin.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als u het niet wist is er niets verzwegen

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een certificering voor een gashaard? Dwaasheid, het bedrijf dat het onderhoud doet aan die gashaard moet gecertificeerd zijn.

Dus wellicht probeert dat bedrijf bij die koper ook wel een kunstje.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met de aanbieding van Blokker, 2 koolmonoxide melders voor de prijs van 1 en je kunt testen of het werkelijk zo is...
Die €21,99 nu nog leverbare 2 apparaten voor kookhoek en kachel gedaan en bleef keurig op 000 PPM staan tot ik de Terpentine fles opende.... en boven de schoorsteen het meet schroefje verwijderde voor verse uitlaat gassen...
Ook buiten mijn warme auto en bingo, 3x alarm dus het werkte goed.

Met de goedgekeurde melders van Blokker even langs gaan en zelf testen....
Wel kan een vervuilde schoorsteen teveel weerstand geven maar dat is normaal onderhoud, even borstel er door rammen en weer een jaar of 3 tot 6 schoon.

Of hebben ze hun nieuwe aankoop flink schoongemaakt zonder ventileren...
In het boekje bij de koolmonoxide melder staat dat diverse reiniging middelen oplosmiddelen bevat die een vals alarm kunnen geven!
9 pagina's leesvoer of zitten de ventilatie roosters dicht, dan zuigt de kachel vacuüm en krijg je ook dit effect....

U kunt ook mijn uitnodigen, steek ik wel sigaartje op, binnen 5 minuten alarm en je zit enkele dagen in deze heerlijke moeilijk te verwijderen geur...
Daarom rook ik normaal buiten of straks in crematorium de laatste keer! :mrgreen:

Ja, de monteur kan iets meten maar de goedkopere koolmonoxide melders van Blokker zijn goedgekeurd door NVWA...
Dat is de manier om aan te tonen dat ze vermoedelijk minder moeten schoonmaken of meer ventileren!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed een foute van vakman die daar was!

De bij Blokker gekochte Alecto COA 26 heeft op pagina 7;
Met de volgende stoffen en gassen kan de melder ........

En laten daar nu ook een aantal bekende schoonmaak middelen tussen zitten!

Voor €21,95 er even 2 kopen en langsgaan en bij alarm even ventileren maar vermoedelijk nu naar 000 PPM terug gegaan....
Dan even een product van pagina 7 uitzoeken en laten zien hoe de vakman ook de fout in kan gaan!

Robbie1976

Allemaal hartelijk dank voor deze (positieve) reacties!

Nog even dit. De makelaar die wij destijds bij de verkoop van ons appartement hebben ingeschakeld heeft op ons verzoek nog contact opgenomen met de projectontwikkelaar/bouwer van wie wij destijds (eind 2014) het appartement hebben gekocht. Zij hebben aangegeven destijds niets met de gashaard (en de afvoer daarvan) te hebben gedaan, zij hebben enkel het geheel rondom de gashaard gerenoveerd (opnieuw gestuct en geschilderd). Mede door dit verhaal gaan wij alle aansprakelijkheid van de hand wijzen.

Gesloten