LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan ik mijn erfenis opeisen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
vanlanen
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2010 11:02

kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door vanlanen »

Mijn opa is ruim 20 jaar overleden.
Hij had een erfenis op de langst levende.
Mijn broer,neefje en oom hebben hun erfenis gekregen.
Alleen ik zelf nog niet.
Mijn opa had ook een dochter, mn moeder.
Die is een half jaar voor het overlijden van mn opa overleden.
Dus het deel van mijn opa zou dan naar mijn broer en mij gaan.
Mijn broer heeft 4 jaar geleden zijn deel gekregen.
Mijn oma woont samen met haar zoon in het huis wat op naam stond van mijn opa, zo ook een vakantiehuis.
Nu blijkt dat mischien het huis op mijn oom zijn naam staat.
Wat zijn de mogelijkheden voor mij, om mijn deel op te eisen?

Ik heb zelf al jaren geen kontakt meer met mijn oma.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door Janneke52 »

een aangetekende brief sturen naar oma en oom met daarin de mededeling dat je
je aandeel in de erfenis opeist.
Ik snap alleen niet waarom iedereen zijn deel al heeft gekregen, alleen jij niet.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Opa had dus een testament. Van groot belang is dan om te weten wat daar in stond. Je kunt wel zeggen dat het een langstlevende testament was, maar daarvan zijn meerdere varianten geweest. En als ik lees dat opa 20 jaar geleden overleden is, kan het best wel eens zijn dat zijn testament op dat moment ook al 20 jaar oud was. In die tijd werden heel andere testamenten gemaakt dan vandaag en toch heten dat dan vaak langstlevende testamenten.

Als ik uitga van het sinds eind jaren 70 meest voorkomende testament, namelijk een ouderlijke boedelverdeling, dan is oma eigenaar geworden van alle spullen en hebben de kinderen alleen een geldvordering gekregen die ze pas kunnen opeisen als oma overleden is. Oma mag alleen wel doen en laten met de spullen wat ze maar wil. Als ze dus inmiddels de vakantiewoning aan oom verkocht/gegeven heeft, is haar goed recht.

Ook mag ze zelf weten of ze aflost op de vordering. Op die manier kunnen oom en broer dus wel wat gehad hebben.

Jij kunt nog helemaal niets opeisen (wat Janneke ook schrijft) als er niet voldaan is een opeisingsgrond die in het testament gesteld staat. Vaak zijn die: overlijden van oma, opneming van oma in een bejaardenoord (had te maken met de inkomenstoets in de toenmalige wet op de bejaardenoorden) en verlies van het vrije beheer over het vermogen door oma. Dat laatste zou spelen als oma failliet gaat of onderbewind gesteld wordt.

Een aangetekende brief waarin je je erfdeel opeist zal dus niet uithalen. Oma is nimmer verplicht om af te lossen en mag zelfs alles opmaken. Pas als oma overleden weet je dan of je nog wel wat krijgt.

Daarbij is de kans ook nog groot dat je alleen je erfdeel krijgt dat net zo groot is als het was op het moment dat opa overleed. Het kan dus heel goed zijn dat er geen rente bijgeschreven is.

Om kort antwoord te geven: nee je kunt je erfdeel niet opeisen.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Het bovenstaande antwoord van Marcel75 is formeel juridisch correct indien er een testament is met een OBV Wat ik wel vreemd vind is dat iedereen is uitbetaald behalve het erfdeel van wijlen je moeder (tenminste zo lees ik je post). Heeft Oma een hekel aan jullie (sorry voor de directheid van deze opmerking).

Een brief naar Oma kan mijns inziens geen kwaad om te peilen hoe en wat (gesteld dat je dit voor jezelf dit niet duidelijk vind).

Je bent erfgenaam van Opa dus volgens mij zou je zijn testament moeten kunnen opvragen. Ik weet alleen niet hoe lang ze testamenten bewaren na het overlijden bij het centraal testamenten register.

Als je het testament hebt weet je tenminste meer. Is er destijds geen verklaring van erfrecht opgemaakt? Dan weet je ook al meer?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Bi het Centraal Testamentenregister worden nimmer testamenten bewaard. Daar wordt alleen bijgehouden of iemand een beschikking terzake de doods (o.a. testament) heeft laten opstellen en wanneer en bij welke notaris dat is gebeurt. Dat registers ruimt nooit op. Is dus nog te raadplegen.

Lastiger kan het worden als je een kopie van het testament wilt hebben. Daarvoor zul je dan de notaris (waarschijnlijk al zijn opvolger) voor moeten benaderen die het testament opgesteld heeft. Daar kun je dus via het CTR achterkomen. Het kan echter wel zijn dat de notaris het testament niet meer in de kluis heeft staan. Hij moet/mag testamenten die ouder zijn dan 30 jaar naar de Centrale Bewaarplaats brengen (tegenwoordig in Winschoten). Nog afgezien van het feit dat het daardoor een paar dagen langer duurt, lopen de kosten hierdoor ook op. Zowel de notaris als de Bewaarplaats zal kosten rekenen voor het verstrekken van een kopie van het testament.

Met een verklaring van erfrecht schiet je niet zo heel veel op. Daarin zal hooguit kunnen staan wie de erfgenamen zijn en dat (blijkbaar) oma (als er een OBV was) mag doen en laten wat ze wil met de nalatenschap. Interessanter zou een akte van toedeling en/of de aangifte voor de successierechten zijn. Daarin staat namelijk hoe hoog je vordering is.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Marcel75, ik roep je uit tot de mysterie notaris van het forum. Je weet er gewoon te veel van zonder dit beroep uit te oefenen :lol:

Compliment: je antwoorden zijn beter dan die ik vaak van de gemiddelde notaris krijg :mrgreen: Als fiscalist ben ik niet op de hoogte van praktische zaken mbt tot specifieke notariele zaken die je mij inziens alleen weet als je op een notariskantoor hebt gewerkt

Ben je ook thuis in Nederbelgen testamenten :D ?

vanlanen
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2010 11:02

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door vanlanen »

Dank jullie wel voor de de info.
Heb inderdaad hier het testament.
Heb het al eens uit laten zoeken.
Maar die kwam ook niet echt verder.
Ze kon niet zien op wie zn naam het koophuis nu staat.
Mijn broer,neefje en oom hebben niet om het geld gevraagd.
mijn broer had er wel rente over betaald gekregen.

Dat ik geen kontakt meer met mijn oma heb,
komt meede door dat wij <ik en broer>geen prettige jeugd hebben gehad,
zowel bij moeder als bij oma niet ;)
In mijn oma's ogen, bestaan wij eignelijk helemaal niet....
Vandaar dat ik alle kontakt heb verbroken.
Ook meede omdat mijn oma,
na een paar uur overlijden van mijn moeder,
de rekening heeft leeg geplunderd,
zonder dat aan ons te melden.
Dat is een kleine uitleg over prive dingen.....

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

vanlanen,
Door wie heb je het laten uitzoeken? Als het iemand is die dicht bij het vuur zit, dan kan die bij het kadaster nagaan op wiens naam een bepaalde woning staat en ook vaak nog wel hoe die persoon eigenaar is geworden (bij welke akte).

Dat oma wel rente vergoed heeft kan te maken hebben gehad met een bepaling in het testament (maar dat ligt er dus aan of dat in het testament staat en kwam vroeger weinig voor). Als oma wel rente vergoed heeft terwijl dat niet nodig was, dat zou daar formeel gezien sprake zijn van een schenking. Maar wat de Belastingdienst niet weet, belasten ze vaak ook niet.

Een en ander kan dus ook geregeld zijn een akte van toedeling. Die zou dan, naast de verklaring van erfrecht, opgesteld kunnen zijn door een notaris. Daarin staat dan ook uitgewerkt wat de omvang van de nalatenschap was, hoe hoog de vorderering van ieder van de (klein-)kinderen was en of en zo ja hoeveel rente er vergoed moest worden.

Fiscaal,
Je laat me blozen :oops: maar ik dan je voor de eer.
Nederbelg testament ken ik van benaming en heb ik wel eens gezien, maar verder laat ik dat ongeveer net zo ver van me liggen als de grens van België ook van mij af ligt.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door Janneke52 »

idd Marcel 75 je weet er heel veel van.

Wij hebben het zelf ook gehad. Moeder overleden, vader na 2 jaar hertrouwd.
Toen hij die vrouw een jaar kende en de trouwplannen bekend werden heb ik gevraagd naar mijn moeders erfdeel (geen eigen huis, maar wel geld op de bank ten tijde van overlijden). Mijn vader was toen al dementerende en zijn (toekomstige) tweede vrouw zei: daar doen wij niet aan :( .
Achteraf weten we waarom ze zo snel trouwen wilde.
Mijn vader belde toen in paniek mijn broers dat ik mijn erfdeel opeiste.
I.o.m. mijn broers hebben wij het toen maar zo gelaten.
Nadat ze getrouwd waren volgde een ellendige tijd. Mijn vader werd dement en ze heeft hem echt laten zitten in het verpleeghuis, maar wilde wel de zeggenschap over hem houden. Ze kocht geen kleren meer van zijn eigen geld enz. enz.
Dat was voor ons het moment om moeders erfdeel op te eisen. Na veel heen en weer gedoe is het ons gelukt. bedrag -/- helft en daarna gedeeld door 5 (vader en 4 kinderen).

Vader is in 2004 overleden en zij leeft nog.
Als zij overlijdt kunnen we dan weer wat opeisen? (ze heeft zelf ok 4 kinderen)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Janneke
De kans is groot dat je moeder in haar testament ook had opgenomen dat je je vordering kon opeisen als je vader ging hertrouwen (of de intentie daartoe aankondigde). Dat is echter eigenlijk iets van de latere jaren, dwz sinds eind jaren 80, maar vooral jaren 90.

Of je nog iets kunt opeisen als je stiefmoeder overleden is, is afhankelijk van het antwoord op de vraag of je vader een nieuw testament op had laten stellen. Wat is er geregeld toen je vader was overleden? Heb je ooit iets van een notaris ontvangen? Het is namelijk mogelijk dat je vader een testament had opgesteld waarin hij zijn kinderen onterft heeft. In dat geval had je nog wel wat kunnen doen, namelijk een beroep op je legitieme portie, maar dat moet binnen 5 jaar nadat je weet dat vader overleden is. Ik ga er van uit dat je dat al een tijdje weet en dat die termijn inmiddels verstreken is.

Had vader geen testament opgesteld, dan heeft de wettelijke verdeling zijn werk gedaan. Gevolg daarvan is dat je stiefmoeder nu eigenaar van alles is geworden en dus ook mag doen en laten wat ze wil. Jij hebt daarentegen een renteloze vordering gekregen ter grootte van je erfdeel op je stiefmoeder. Op het moment dat zij komt te overlijden, kun je die vordering opeisen. Nadeel is wel dat je dan wel moet weten dat ze overleden is en de adressen hebben van haar kinderen. Ook moet je maar afwachten of er nog wat van over is. Om te weten hoe hoog je vordering is, kun je het beste naar de successieaangifte kijken.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Toen mijn vader is overleden hebben wij niets van een notaris ontvangen en bij mijn weten hebben ze ook geen testament laten maken.
De adressen van de kinderen heb ik wel. Ook zouden ze ons berichten als hun moeder overleden was omdat ze nog erfstukken bij mijn moeder uit huis heeft.
Er is ons beloofd dat wij die dan terug krijgen, maar ja niet schriftelijk :oops:
Ik geloof nog in het goede in de mensen :D

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als je geen post hebt gehad van een notaris dan kunnen er 2 zaken aan de hand zijn. Of er is nooit een verklaring van erfrecht opgesteld, maar dan zou stiefmoeder inmiddels wel een probleem gehad moeten hebben met een bank en/of verzekeringsmaatschappij. Of je vader had wel een testament opgesteld en zijn kinderen daarin onterft en bijvoorbeeld zijn echtgenote en/of haar kinderen tot zijn erfgenaam benoemd. Als dat laatste het geval is kun je niets meer opeisen, is het eerste het geval dan kun je wel wat opeisen maar dan moet je wel weten wat je vordering is. En dat kan nog wel eens lastig worden.

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door kees.bugter »

Een testament bij een notaris is geregistreerd in een "testamentenregister" een notaris kan niet ingelicht zijn over het overlijden van je vader dus ook geen bericht sturen.

Stap eens naar een notaris, die kan nakijken voor je of er een testament was van je vader!

Succes :wink:

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kees,
Dat zeg ik ook net. Maar let wel: als je onterft bent, zal de notaris je alleen dat stukje tekst mogen laten zien. Dan weet je dus niet wie er dan wel erfgenaam zijn.

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door kees.bugter »

marcel,

Janneke schreef:
Toen mijn vader is overleden hebben wij niets van een notaris ontvangen en bij mijn weten hebben ze ook geen testament laten maken.
Omdat Janneke het niet zeker weet of er een testament was, kan ze dat checken via een notaris, daar sloeg mijn antwoord op :wink:

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door tsja.. »

Marcel,

bij deze benoem ik je tot 'Tros Radar Forum Huis Notaris'! Gefeliciteerd met je benoeming!

:lol:

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kees,
Mijn excuses, had je posting verkeerd gelezen.

tsja...
Ook jij geeft mij, net als FiscaalJurist al eerder vandaag, te veel eer. Ik bloos er helemaal van.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door Willy.T »

vanlanen schreef:Mijn opa is ruim 20 jaar overleden.
Hij had een erfenis op de langst levende.
Mijn broer,neefje en oom hebben hun erfenis gekregen.
Alleen ik zelf nog niet.
Mijn opa had ook een dochter, mn moeder.
Die is een half jaar voor het overlijden van mn opa overleden.
Dus het deel van mijn opa zou dan naar mijn broer en mij gaan.
Mijn broer heeft 4 jaar geleden zijn deel gekregen.
Mijn oma woont samen met haar zoon in het huis wat op naam stond van mijn opa, zo ook een vakantiehuis.
Nu blijkt dat mischien het huis op mijn oom zijn naam staat.
Wat zijn de mogelijkheden voor mij, om mijn deel op te eisen?

Ik heb zelf al jaren geen kontakt meer met mijn oma.

Ik vraag me of je dat deel nog wel wilt. Mijn vrouw had ook geen contact meer
en hoefde ook niets van de erfenis, maar dat is een zeer persoonlijke beslissing
en iedereen maakt dat voor zichzelf uit natuurlijk.
Ik wens je succes en wijsheid.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Willy.T
Als je je vordering laat voor wat het is, en daar kunnen goede redenen voor zijn, doe je een schenking aan je erfgenamen van de laatstoverledene. Nu komt komt de schenkbelasting weliswaar voor rekening van de ontvanger van de schenking, maar het verdient wel enige aandacht.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: kan ik mijn erfenis opeisen

Ongelezen bericht door Willy.T »

marcel75 schreef:Willy.T
Als je je vordering laat voor wat het is, en daar kunnen goede redenen voor zijn, doe je een schenking aan je erfgenamen van de laatstoverledene. Nu komt komt de schenkbelasting weliswaar voor rekening van de ontvanger van de schenking, maar het verdient wel enige aandacht.

Men moet ook niet over 1 nacht ijs gaan en voor elk mens zal de afweging anders zijn. Natuurlijk verdient zoiets aandacht, want men kan niet meer terugkomen op de genomen beslissing. Mijn vrouw kreeg geen aandacht bij leven en bij de dood
hoefde ze ook niets van de erfenis. Dat is een keuze die men maakt.

Gesloten