LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Huub123
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2012 17:57

Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door Huub123 »

Ik wil een nieuwe CV-ketel kopen en plaasten.

Nu vraag de installateur bij het teken van de koopovereenkomst ook een kopie van een legitimatiebewijs.

Ik vroeg mij af of dit zomaar kan. Ik wil niet aan iedereen maar een kopie van bv mijn paspoort geven.

Begrijp niet waarom je voor de koop van dit soort artikelen meteen je paspoort moet laten zien.

Is dit toegestaan.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door ArneLH »

Aangezien je een geldige overeenkomst kunt sluiten door 'ja' te zeggen, lijkt het me niet nodig om die kopie te hebben voor het verwerken van de overeenkomst. Kortom: nee.

riddert
Berichten: 2148
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door riddert »

Misschien vanwege een lease of financieringsverhaal wat aan de ketel en plaatsing vastzit? Of betaal je de ketel en plaatsing in één keer?

Huub123
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2012 17:57

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door Huub123 »

Is geen lease of financieringsverhaal, gevoon plaatsing en betalen.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door anita1971 »

Wat loopt iedereen toch te zeuren of ze wel of geen kopie van hun legitimatiebewijs moeten geven............
Als je het niet wilt geven, ga dan in een hutje op de hei zitten en verwarm je hutje met brandhout!!!!!

Klantenkaarten, mobiele telefoon, een weekend een hotelletje en weet ik niet waar je allemaal persoonsgegevens voor geeft, doe nu alsjeblieft een niet zo moeilijk!!!!

riddert
Berichten: 2148
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door riddert »

Dan zie ik geen reden om een kopie van het legitimatiebewijs af te geven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon NEE zeggen. Zie o.a. de Europcar discussie, http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 3&t=116746

Er zijn genoeg andere installateurs die zo'n kopie niet vragen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Is geen lease of financieringsverhaal, gevoon plaatsing en betalen
Ik moet zeggen dat wel een vreemde manier van zaken doen is.

Ik zou het me deze werkwijze alleen kunnen voorstellen als er een serieus risico is voor diefstal, dus als de CV ketel bijvoorbeeld in een onbewoond of onafgebouwd huis dient te worden geinstalleerd, en niet duidelijk is of de koper werkelijk wel de eigenaar van het huis is.

Huub123
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2012 17:57

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door Huub123 »

Klantenkaarten, mobiele telefoon, een weekend een hotelletje en weet ik niet waar je allemaal persoonsgegevens voor geeft, doe nu alsjeblieft een niet zo moeilijk!!!!
Misschien heb je wel gelijk. Ga ik lekker in een hotel op de heide zitten, en geeft ik jouw persoons gevens op incl kopie van je paspoort.
Wordt een hele goedkopen vakantie.

We zijn tegenwoordig zo makkelijk, we gegevens aan iedereen al onze gegevens.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Huub123 schreef:Ik wil een nieuwe CV-ketel kopen en plaasten.

Nu vraag de installateur bij het teken van de koopovereenkomst ook een kopie van een legitimatiebewijs.

Ik vroeg mij af of dit zomaar kan. Ik wil niet aan iedereen maar een kopie van bv mijn paspoort geven.

Begrijp niet waarom je voor de koop van dit soort artikelen meteen je paspoort moet laten zien.

Is dit toegestaan.
Heb je aan de installateur gevraagd waarom hij die kopie wilde hebben? Misschien heeft hij er wel een hele goede reden voor (slechte ervaringen uit het verleden bijvoorbeeld). Niemand gaat dit zomaar vragen, het is immers alleen maar extra werk.

MAXIEM

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Huub123

Sterker nog: hij mag er om vragen, maar als hij de kopie (stel) in ontvangst neemt, pleegt hij een strafbaar feit.

Maxiem.

Advies: zoek een andere installateur die niet neurotisch is.

riddert
Berichten: 2148
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door riddert »

@maxiem,

Hoezo is het in ontvangst nemen van een kopie legitimatiebewijs strafbaar? Ik heb laatst een kopie bij de bank afgegeven voor een verzekering. Lijkt me toch niet dat de bank nu strafbaar is? Of toch wel? Verklaar je nader.

LadySwitch
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2012 14:50

Re: Koopovereenkomst & legitimatiebewijs

Ongelezen bericht door LadySwitch »

@anita1971
Ik denk dat mensen hier tegenwoordig wat moeilijker over doen omdat er tegenwoordig voor het minste of geringste een kopie van je persoonsgegevens wordt gevraagd. En je hoort ook veel over identiteitsfraude. Het zou je maar overkomen!

Met dit soort zaken zeg ik: je kunt soms niet voorzichtig genoeg zijn...

Gesloten