LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie paspoort: is mijn privacy wel gewaarborgd?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Albo

Kopie paspoort: is mijn privacy wel gewaarborgd?

Ongelezen bericht door Albo »

Identiteitsfraude

Beste mensen.
In de maand mei maakte mijn vrouw en ik een rondreis door midden Spanje. Hotels zelf geboekt en auto gehuurd. Voor de reis copieen paspoort gemaakt waarbij het BsN was doorgestreept en het woord copy op de foto stond. De meeste hotels waren hier blij mee en het inschecken ging snel. 2 Hotels echter wilde wel het paspoort. Niet voor een kopie maar om de rand van het ID gedeelte door een scanner te halen. Ze scande dus alleen de rand waarop 2 rijen met veel getallen en letters staan met inclusief het BSN. Verder hadden ze niets nodig. Het inchecken gaat hiermee heel snel maar ik betwijfel of hiermee de privacy is gewaarborgd.
Zie ik dit juist?

sylvesterb

Re: Kopie paspoort: is mijn privacy wel gewaarborgd?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Albo schreef:Identiteitsfraude

Beste mensen.
In de maand mei maakte mijn vrouw en ik een rondreis door midden Spanje. Hotels zelf geboekt en auto gehuurd. Voor de reis copieen paspoort gemaakt waarbij het BsN was doorgestreept en het woord copy op de foto stond. De meeste hotels waren hier blij mee en het inschecken ging snel. 2 Hotels echter wilde wel het paspoort. Niet voor een kopie maar om de rand van het ID gedeelte door een scanner te halen. Ze scande dus alleen de rand waarop 2 rijen met veel getallen en letters staan met inclusief het BSN. Verder hadden ze niets nodig. Het inchecken gaat hiermee heel snel maar ik betwijfel of hiermee de privacy is gewaarborgd.
Zie ik dit juist?
Je topic is erg misleidend er is helemaal geen sprake van identiteitsfraude.

Met alleen je BSN nummer kun je geen identiteitsfraude plegen hiervoor hebben ze echt je complete ID bewijs nodig. Je hebt verstandig gehandeld door op de kopieën maatregelen te nemen. Het inscannen is op zicht ook veilig de noodzakelijke gegevens die het hotel moet hebben vanuit de wetgever staan hierop.

Privacy is natuurlijk niet gewaarborgd immers weet de overheid van Spanje precies waar je bent geweest, de vraag is of je dit erg vind.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Is je privacy geschonden als mensen weten dat je in Spanje bent geweest?

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Spaanse hotels hebben geen toegang tot het Nederlandse stelsel van basisregistraties, dus die kunnen met die serie nummers, of het daaruit geviste BSN, verder niks doen. Dat BSN is voor hen enkel een reeks getallen, pas als je die bijvoorbeeld koppelt aan de Basis Registratie Personen (BRP), voorheen Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) heb je een natuurlijk persoon te pakken, en die koppeling kunnen zij niet maken. Dus nee, je privacy is niet geschonden via die route.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die scanner is zo'n 18+ scanner, voor zover ik weet. Supermarkten hebben die ook.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Albo, u heeft géén vraagteken achter de titel 'Indentiteitsfraude' gezet, terwijl die er wel hoort om dès-informatie te vermijden.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 10 jul 2017 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters

Mucha schreef:
renewouters schreef:Is je privacy geschonden als mensen weten dat je in Spanje bent geweest?
Meestal vind je die informatie ook terug op Facebook.
Of hier, als je even goed gaat zoeken...

renewouters

sjohie schreef:Spaanse hotels hebben geen toegang tot het Nederlandse stelsel van basisregistraties, dus die kunnen met die serie nummers, of het daaruit geviste BSN, verder niks doen. Dat BSN is voor hen enkel een reeks getallen, pas als je die bijvoorbeeld koppelt aan de Basis Registratie Personen (BRP), voorheen Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) heb je een natuurlijk persoon te pakken, en die koppeling kunnen zij niet maken. Dus nee, je privacy is niet geschonden via die route.
Als je die 2 regels scant heb je:
- Naam
- ID nummer/uitgiftedatum
- BSN
- Geboortedatum

Je kunt dus best wel veel.

Maar dan nog: ze kunnen het ook overschrijven als je je paspoort laat zien i.p.v. dat ze het scannen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

hänschen klein schreef:@Nijogeth, u heeft géén vraagteken achter de titel 'Indentiteitsfraude' gezet, terwijl die er wel hoort om dès-informatie te vermijden.
Ik heb dit topic dan ook niet aangemaakt.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nijogeth schreef:
hänschen klein schreef:@Nijogeth, u heeft géén vraagteken achter de titel 'Indentiteitsfraude' gezet, terwijl die er wel hoort om dès-informatie te vermijden.
Ik heb dit topic dan ook niet aangemaakt.
Sorry, heb mijn stuurfoutje gecorrigeerd ... !

Albo

Ongelezen bericht door Albo »

Het is toch niet zo eenvoudig zoals sommigen hierboven beschrijven.
Zie onderstaand bericht.
Autoriteit Persoonsgegevens
In een persbericht van 24 mei jl. heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) expliciet aangegeven op te treden tegen verboden gebruik van BSN's. Sinds 1 januari 2016 heeft de AP de bevoegdheid gekregen om boetes op te leggen als een organisatie zich niet aan de Wet bescherming persoonsgegevens houdt. Voor het onjuist gebruik van het BSN zou deze boete kunnen oplopen tot € 820.000. De AP heeft zelfs opgeroepen om haar te tippen als een organisatie het BSN onjuist gebruikt. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van BSN's en zorg ervoor dat u er zorgvuldig mee om gaat, voordat iemand de AP tipt.

Er zijn slechts enkele instanties die het BSN mogen overnemen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor het onjuist gebruik van het BSN zou deze boete kunnen oplopen tot € 820.000. De AP heeft zelfs opgeroepen om haar te tippen als een organisatie het BSN onjuist gebruikt. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van BSN's en zorg ervoor dat u er zorgvuldig mee om gaat, voordat iemand de AP tipt.
Helaas heeft de AP weinig macht in Spanje (of andere buitenlanden).
En dan nog, vaak is de keuze OF paspoort afgeven OF een ander hotel zoeken, "Pick your battles" zeggen de Engelsen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Albo schreef:Het is toch niet zo eenvoudig zoals sommigen hierboven beschrijven.
Zie onderstaand bericht.
In een persbericht van 24 mei jl. heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) expliciet aangegeven op te treden tegen verboden gebruik van BSN's. Sinds 1 januari 2016 heeft de AP de bevoegdheid gekregen om boetes op te leggen als een organisatie zich niet aan de Wet bescherming persoonsgegevens houdt. Voor het onjuist gebruik van het BSN zou deze boete kunnen oplopen tot € 820.000. De AP heeft zelfs opgeroepen om haar te tippen als een organisatie het BSN onjuist gebruikt. Wees daarom voorzichtig met het gebruik van BSN's en zorg ervoor dat u er zorgvuldig mee om gaat, voordat iemand de AP tipt.

De vraag is of het Hotel de BSN nummers opslaat en er iets mee doet.

sjohie

sylvesterb schreef:
Albo schreef:Het is toch niet zo eenvoudig zoals sommigen hierboven beschrijven.
Zie onderstaand bericht.

De vraag is of het Hotel de BSN nummers opslaat en er iets mee doet.
Aangezien de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens bij mijn weten niks te zeggen heeft over procedures in Spaanse hotels waar dit over gaat, snap ik je bericht even niet. Spaanse hotels zullen onder Spaanse regels vallen, en onder een eventuele Spaanse versie van een Autoriteit Persoonsgegevens, zoek je dat ook even uit?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De NAP kan weliswaar geen boetes uitdelen aan het Spaanse hotel, maar het Nederlands recht is wel van toepassing op grond van Rome-I. Het hotel mag dan ook helemaal geen kopie maken van je paspoort. Je paspoort heeft als doel om je te identificeren en niet zodat hotels gemakkelijk je NAW kunnen opslaan. Bij het maken van een kopie wordt ook een je BSN en je pasfoto gekopieerd. Deze gegevens mag het hotel hoe dan ook niet hebben.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden. Je mag dit alleen afgeven aan een derde als daartoe een wettelijke verplichting bestaat. Deze verplichting bestaat in spanje niet. Het is wel verplicht voor de accommodatie om vast te stellen wie je bent.

sjohie

olaf79 schreef:Het paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden. Je mag dit alleen afgeven aan een derde als daartoe een wettelijke verplichting bestaat. Deze verplichting bestaat in spanje niet. Het is wel verplicht voor de accommodatie om vast te stellen wie je bent.
En niet afgeven is (mogelijk) geen accommodatie. Maar goed, dan komt user alfatrion direct even langs om de onwetende ondernemer met wat wettekstquotes te onderwijzen.. :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Albo schreef:Zie ik dit juist?

Gesloten