LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten terughalen fiets

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

Kort en bondig:

Fiets besteld die op voorraad zou zijn, blijkt toch niet op voorraad te zijn. Webshop stuurt een mail met alternatieven.
Ik kies er een uit en mail dat naar ze.

Later zie ik dezelfde fiets ergens anders en bestel die en email de eerste webshop dat ze mijn geld mogen terug storten ipv de fiets te sturen. Let op, dit mail ik VOORDAT de webshop de alternatieve fiets bevestigd heeft.

Nu wil de webshop €20 in rekening brengen voor he terughalen van de fiets. Hierin staan ze in hun recht.

Maar het hele punt is, dat ik het alternatief heb geannuleerd voordat deze aan mij bevestigd is.

Jullie mening? Bedankt alvast

NeoDutchio
Berichten: 12840
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij online bestellen zijn de retourkosten voor de klant, tenzij anders overeen gekomen is. Dat zijn de enige kosten die voor rekening van de klant komen. In dit geval is er niets terug gestuurd (want immers is er niets ontvangen), dus hoeft u niets te betalen.

Moneyman
Berichten: 31933
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beetje vaag verhaal. je schrijft dat ze in hun recht staan, maar start toch dit topic. Waarom vind je dat ze in hun recht staan dan?

Wat geeft de webshop als reden dat je kosten moet betalen? Was de fiets soms al verzonden (maar nog nit door jou ontvangen)? Of staat dit in hun voorwaarden?

Iets meer duiding helpt wel als je gedegen advies wilt.

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

Moneyman schreef:
29 jun 2021 16:25
Beetje vaag verhaal. je schrijft dat ze in hun recht staan, maar start toch dit topic. Waarom vind je dat ze in hun recht staan dan?

Wat geeft de webshop als reden dat je kosten moet betalen? Was de fiets soms al verzonden (maar nog nit door jou ontvangen)? Of staat dit in hun voorwaarden?

Iets meer duiding helpt wel als je gedegen advies wilt.
Ze staan in hun recht om verzendkosten te vragen als je een artikel niet meer wilt. Dat ken je?

Maar geld dit ook, wanneer ik de fiets via de mail heb geannuleerd voordat men mij de fiets bevestigd en opstuurt.

Dus:
-Fiets besteld
-Fiets geannuleerd
-Webshop bevestigd bestelling en verstuurd fiets
-Webshop rekent kosten voor terughalen fiets (die dus was geannuleerd voor hij was bevestigd).

Simpeler kan ik het niet maken

J. Deltoer
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jip en Janneketaal is voor sommigen nog moeilijk.
NeoDutchio schreef:
29 jun 2021 16:22
Bij online bestellen zijn de retourkosten voor de klant, tenzij anders overeen gekomen is. Dat zijn de enige kosten die voor rekening van de klant komen. In dit geval is er niets terug gestuurd (want immers is er niets ontvangen), dus hoeft u niets te betalen.
En zo is het.

Methusalah
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door Methusalah »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:06
Kort en bondig:

Ik kies er een uit en mail dat naar ze.

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:06

Later zie ik dezelfde fiets ergens anders

Hoe veel 'later' was dat? En wat moet er dan nog bevestigd worden, met jouw keuze heb je ze toch al de opdracht gegeven om het alternatief op te sturen? En de bevestiging dat je een fiets koopt heb je bij je oorspronkelijke aankoop al gedaan. Ik snap dat annuleren nooit zo goed als het verzendproces al in werking is gestart. Natuurlijk zorgt dat voor problemen en extra kosten. Daarom zoek ik altijd van te voren uit wie wat verkoopt en waar ik wil bestellen. Dat voorkomt zo veeeel gezeik.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 29 jun 2021 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

J. Deltoer schreef:
29 jun 2021 16:33
Jip en Janneketaal is voor sommigen nog moeilijk.
NeoDutchio schreef:
29 jun 2021 16:22
Bij online bestellen zijn de retourkosten voor de klant, tenzij anders overeen gekomen is. Dat zijn de enige kosten die voor rekening van de klant komen. In dit geval is er niets terug gestuurd (want immers is er niets ontvangen), dus hoeft u niets te betalen.
En zo is het.
Dit is het punt niet, dit staat 10.000.000 keer op internet.

Het punt is, nogmaals, en ik zal het proberen in Jip en Janneketaal te doen:

Fiets besteld, daarna dezelfde fiets geannuleerd, verkoper bevestigd en verstuurd de fiets na annulering, verkoper rekent kosten om fiets terug te halen.

Methusalah
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door Methusalah »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:37
J. Deltoer schreef:
29 jun 2021 16:33
Jip en Janneketaal is voor sommigen nog moeilijk.
NeoDutchio schreef:
29 jun 2021 16:22
Bij online bestellen zijn de retourkosten voor de klant, tenzij anders overeen gekomen is. Dat zijn de enige kosten die voor rekening van de klant komen. In dit geval is er niets terug gestuurd (want immers is er niets ontvangen), dus hoeft u niets te betalen.
En zo is het.
Dit is het punt niet, dit staat 10.000.000 keer op internet.

Het punt is, nogmaals, en ik zal het proberen in Jip en Janneketaal te doen:

Fiets besteld, daarna dezelfde fiets geannuleerd, verkoper bevestigd en verstuurd de fiets na annulering, verkoper rekent kosten om fiets terug te halen.


ho ho ho, dat is niet wat er staat.

Bestelt fiets
Krijgt te horen dat deze niet geleverd kan worden
Kiest alternatief op verzoek van leverancier en geeft dit door
En op een later termijn ziet hij de fiets ergens anders en wil hij de boel annuleren.


Dat is toch ff een andere voorstelling van de zaken. Het lijkt mij zeer logisch dat op het moment dat hij doorgeeft welk alternatief hij wenst de leverancier deze klaar maakt voor verzending. Dus die kon al makkelijk met het busje mee zijn voordat de annulering binnen kwam.

kuklos
Berichten: 10376
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door kuklos »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:06
Jullie mening? Bedankt alvast
Ik snap dit hele topic niet. Als jij het zo goed weet heb je ons niet nodig. Want iedereen die iets anders zegt dan jij krijgt een denigrerende reactie van je. Wat wil je dan nog van ons?

NeoDutchio
Berichten: 12840
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:37
Dit is het punt niet, dit staat 10.000.000 keer op internet.

Het punt is, nogmaals, en ik zal het proberen in Jip en Janneketaal te doen:

Fiets besteld, daarna dezelfde fiets geannuleerd, verkoper bevestigd en verstuurd de fiets na annulering, verkoper rekent kosten om fiets terug te halen.
U past uw verhaal nu aan. De fiets is dus door u ontvangen. De retourkosten zijn dan voor uw rekening. U mag dan wel eerder herroepen hebben, zodra de bestelling in het proces zit kan deze er niet even uitgehaald worden.

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

NeoDutchio schreef:
29 jun 2021 16:43
UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:37
Dit is het punt niet, dit staat 10.000.000 keer op internet.

Het punt is, nogmaals, en ik zal het proberen in Jip en Janneketaal te doen:

Fiets besteld, daarna dezelfde fiets geannuleerd, verkoper bevestigd en verstuurd de fiets na annulering, verkoper rekent kosten om fiets terug te halen.
U past uw verhaal nu aan. De fiets is dus door u ontvangen. De retourkosten zijn dan voor uw rekening. U mag dan wel eerder herroepen hebben, zodra de bestelling in het proces zit kan deze er niet even uitgehaald worden.
Maar wanneer komt de fiets in het proces? Ik denk als deze bevestigd wordt aan de klant. Jij?

kuklos
Berichten: 10376
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door kuklos »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:46
Maar wanneer komt de fiets in het proces? Ik denk als deze bevestigd wordt aan de klant. Jij?
Dat kan niemand hier zeggen. Dat is compleet afhankelijk van hoe dit bedrijf zijn AO/IC heeft ingericht en in hoeverre de processen gevolgd zijn.

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

kuklos schreef:
29 jun 2021 16:48
UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:46
Maar wanneer komt de fiets in het proces? Ik denk als deze bevestigd wordt aan de klant. Jij?
Dat kan niemand hier zeggen. Dat is compleet afhankelijk van hoe dit bedrijf zijn AO/IC heeft ingericht en in hoeverre de processen gevolgd zijn.
Juridisch uiteraard.

Moneyman
Berichten: 31933
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je blijft vaag. Maak de tijdlijn nou gewoon even concreet met data en processtappen. Dan wordt vanzelf duidelijk of de voor de hand liggende conclusie dat je geen kosten verschuldigd bent ook klopt.

Ondanks dat ze volgens jou in hun recht staan, overigens. Want ik betwijfel dat zeer.

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

1) fiets besteld online
2)fiets niet op voorraad, webshop komt met alternatieven
3)ik kies alternatief en mail dit aan de webshop
4)ik zie de fiets ergens anders
5)ik annuleer de koop via de mailwisseling die al liep met de webshop
6)webshop bevestigd en verstuurd reeds geannuleerde bestelling in een nieuwe mail.
7)ik wil fiets niet, mail dat naar de webshop
8)webshop zegt je moet verzendkosten betalen om fiets af te laten halen

Het gaat om punt 5 en 6 en 8.

Kan een webshop mij kosten in rekening brengen als ik de bestelling heb geannuleerd voordat men deze verstuurd en bevestigd.

Duidelijker kan ik het echt niet maken:)

NeoDutchio
Berichten: 12840
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:48
kuklos schreef:
29 jun 2021 16:48
UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:46
Maar wanneer komt de fiets in het proces? Ik denk als deze bevestigd wordt aan de klant. Jij?
Dat kan niemand hier zeggen. Dat is compleet afhankelijk van hoe dit bedrijf zijn AO/IC heeft ingericht en in hoeverre de processen gevolgd zijn.
Juridisch uiteraard.
Ook juridisch kan je hier niets over zeggen. Er zijn webwinkeliers met eigen voorraad. Zodra de bestelling is afgegeven bij de transporteur kan deze niet meer terug gehaald worden. Er zijn ook webwinkeliers die geen eigen voorraad hebben het de bestelling doorzetten. Zodra alles in het systeem is gezet naar de externe partij is er vaak al geen weg meer terug. Het kan ook zijn dat leveringen een tijdje blijven staan bij een transporteur.
Allemaal zaken die van invloed zijn of er wel of niet nog een bestelling nog uit het leversysteem gehaald kan worden.

riddert
Berichten: 2210
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door riddert »

Heb je de fiets daadwerkelijk nu thuis staan? In dat geval zijn de retourkosten voor jou.
Het staat je natuurlijk vrij om deze zelf terug te brengen, als dat goedkoper voor jou is.

sylvesterb
Berichten: 5056
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door sylvesterb »

J. Deltoer schreef:
29 jun 2021 16:33
Jip en Janneketaal is voor sommigen nog moeilijk.
NeoDutchio schreef:
29 jun 2021 16:22
Bij online bestellen zijn de retourkosten voor de klant, tenzij anders overeen gekomen is. Dat zijn de enige kosten die voor rekening van de klant komen. In dit geval is er niets terug gestuurd (want immers is er niets ontvangen), dus hoeft u niets te betalen.
En zo is het.
Nee zo is het niet, dat de fiets nog niet is aangekomen betekend niet dat hij niet is verstuurd.

witte angora
Berichten: 32563
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door witte angora »

UtrechtUtrecht schreef:
29 jun 2021 16:55
1) fiets besteld online
2)fiets niet op voorraad, webshop komt met alternatieven
3)ik kies alternatief en mail dit aan de webshop
4)ik zie de fiets ergens anders
5)ik annuleer de koop via de mailwisseling die al liep met de webshop
6)webshop bevestigd en verstuurd reeds geannuleerde bestelling in een nieuwe mail.
7)ik wil fiets niet, mail dat naar de webshop
8)webshop zegt je moet verzendkosten betalen om fiets af te laten halen

Het gaat om punt 5 en 6 en 8.

Kan een webshop mij kosten in rekening brengen als ik de bestelling heb geannuleerd voordat men deze verstuurd en bevestigd.

Duidelijker kan ik het echt niet maken:)
Je blijft er om heen draaien. Waar het om gaat, en dat is je verschillende keren gezegd, is of die fiets wel of niet verzonden en bij je aangekomen is. Gezien je vage verhaal lijkt het er inderdaad op dat dat het geval is, maar hoop je, door de feiten een beetje op te poetsen, hier antwoorden te krijgen waarmee je de webshop om de oren kunt slaan waarna die 20 euro retourkosten kwijt worden gescholden.

Oftewel: het zou fijn zijn als je nu eens gewoon de vraag beantwoord die gesteld is.

Overigens zou ik niet weten hoe je een fiets per mail kunt versturen (punt 6), maar dat terzijde. Of bedoel je dat dat de track and trace code is?

J. Deltoer
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kosten terughalen fiets

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat een onzin

Gesloten