LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lastige situatie!!! Help!!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
PatrikWeeling

Lastige situatie!!! Help!!

Ongelezen bericht door PatrikWeeling »

Sinds 2 jaar zijn me ex en ik uit elkaar. Samen hebben wij nog steeds een koophuis waar zij in woont met onze 2 kinderen. Wij hebben zover ik weet nog steeds een samenlevingscontract. Mijn ex woont dus nog in het huis en betaald ook de kosten daarvoor. Ik zelf heb geen eigen huis en logeer bij vrienden en familie. Me ex en ik hebben elkaar al anderhalf jaar niet gesproken en gezien dit omdat er zoveel spanningen zijn en we niet met elkaar kunnen comuniceeren. Nu heb ik sinds kort begrepen dat er een vonnis loopt tegen me voor kinderalimitatie dit is naar mijn wetgever gestuurd omdat ze mijn niet konden vinden. Het blijkt dat ik niet meer ingeschreven sta op het adres van onze geschamelijke koophuis wat ik wel altijd nog dacht te zijn...... Is het mogelijk een samenlevingscontract te ontbinden zonder dat de ander daarvan af weet? En kan iemand je ook zomaar uitschrijven?

Met vriendelijke groet,

Patrik

Leo The Emperor

Re: Lastige situatie!!! Help!!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

PatrikWeeling schreef:Sinds 2 jaar zijn me ex en ik uit elkaar. Samen hebben wij nog steeds een koophuis waar zij in woont met onze 2 kinderen. Wij hebben zover ik weet nog steeds een samenlevingscontract. Mijn ex woont dus nog in het huis en betaald ook de kosten daarvoor. Ik zelf heb geen eigen huis en logeer bij vrienden en familie. Me ex en ik hebben elkaar al anderhalf jaar niet gesproken en gezien dit omdat er zoveel spanningen zijn en we niet met elkaar kunnen comuniceeren. Nu heb ik sinds kort begrepen dat er een vonnis loopt tegen me voor kinderalimitatie dit is naar mijn wetgever gestuurd omdat ze mijn niet konden vinden. Het blijkt dat ik niet meer ingeschreven sta op het adres van onze geschamelijke koophuis wat ik wel altijd nog dacht te zijn...... Is het mogelijk een samenlevingscontract te ontbinden zonder dat de ander daarvan af weet? En kan iemand je ook zomaar uitschrijven?

Met vriendelijke groet,

Patrik
Je weet toch dat er 2 kinderen zijn die onderhouden moeten worden, en die ook jouw aandacht en zorg nodig hebben. Het is niet erg verantwoordelijk om hun anderhalf jaar niks van je te laten horen.

En ja, je kunt worden uitgeschreven als je vertrokken bent met onbekende bestemming , maar een samenlevingscontract kan niet eenzijdig worden ontbonden.

PatrikWeeling

Uiteraad snap ik dat maar wegens dreigementen was er geen contact....... Bedankt voor je antwoord.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Leo The Emperor schreef:Je weet toch dat er 2 kinderen zijn die onderhouden moeten worden, en die ook jouw aandacht en zorg nodig hebben. Het is niet erg verantwoordelijk om hun anderhalf jaar niks van je te laten horen.

En ja, je kunt worden uitgeschreven als je vertrokken bent met onbekende bestemming , maar een samenlevingscontract kan niet eenzijdig worden ontbonden.
Van ontbinden zal strikt juridisch genomen geen sprake zijn, maar wel van opzegging. En dat kan natuurlijk eenzijdig, want zodra één van de samenlevers er geen heil meer in ziet, moet hij/zij natuurlijk van de samenlevingsovereenkomst af kunnen.

PatrikWeeling: Je ex zal wel bij de gemeente hebben gemeld dat je bent vertrokken (ook i.v.m. bijvoorbeeld waterschapsheffing en afvalstoffenheffing is dat handig, want dat scheelt haar weer in de kosten), en aangezien je je nergens opnieuw hebt ingeschreven ben je dus - formeel gezien - zonder bekende woon- of verblijfplaats.

Leo The Emperor

Van ontbinden zal strikt juridisch genomen geen sprake zijn, maar wel van opzegging. En dat kan natuurlijk eenzijdig, want zodra één van de samenlevers er geen heil meer in ziet, moet hij/zij natuurlijk van de samenlevingsovereenkomst af kunnen.
Het is logisch dat je van de samenlevingsovereenkomst af moet kunnen, maar dat kan niet eenzijdig. Er kunnen immers bepalingen van financiele aard, of betreffende (on)roerende zaken in het contract genoemd zijn waar overeenstemming voor is vereist.

Het is niet voor niks een contracrt

PatrikWeeling

Kan je als je een samenlevingscontract hebt dan wel alimitatie aanvragen?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

PatrikWeeling schreef:Kan je als je een samenlevingscontract hebt dan wel alimitatie aanvragen?
Heb je de kids erkent, hebben ze jou achternaam ?
Als je ex kan aantonen dat je daar niet leeft dan kan er zeer zeker
kinderalimentatie gevraagd worden.
( je staat tenslotte al niet meer op dat adres ingeschreven )

PatrikWeeling

Ja heb de kinderen erkent en hebben mijn achternaam. Maar ik heb mezelf daar nooit uitgeschreven....

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Ad Verkaad schreef:

PatrikWeeling: Je ex zal wel bij de gemeente hebben gemeld dat je bent vertrokken (ook i.v.m. bijvoorbeeld waterschapsheffing en afvalstoffenheffing is dat handig, want dat scheelt haar weer in de kosten), en aangezien je je nergens opnieuw hebt ingeschreven ben je dus - formeel gezien - zonder bekende woon- of verblijfplaats.
Is nog steeds een meerpersoons huishouden dus die belastingen /heffingen blijven hetzelfde daar is niets handigs aan.

gr Henk

Chocomelk

PatrikWeeling schreef:Ja heb de kinderen erkent en hebben mijn achternaam. Maar ik heb mezelf daar nooit uitgeschreven....
Maar je ex zal zeker duidelijk kunnen maken dat zij alleen voor alle kosten op komt doormiddel van afschriften etc etc etc en dat jij daar niet aan deelneemt.
Dus hoe l*llig het ook klinkt voor je maar kinderalimentatie betalen is niet meer als normaal.
Het zijn tenslotte ook jou kinderen.

PatrikWeeling

Ik snap ook dat alimentatie betalen normaal is maar vind het wel vreemd dat iemand je zomaar kan uitschrijven.... En dat als je samen nog steeds geregistreerd staat als geregristreerd partnerschap je dat kan doen.....

Chocomelk

PatrikWeeling schreef:Ik snap ook dat alimentatie betalen normaal is maar vind het wel vreemd dat iemand je zomaar kan uitschrijven.... En dat als je samen nog steeds geregistreerd staat als geregristreerd partnerschap je dat kan doen.....
Je woont er tenslotte toch ook niet ?
Dus waarom zou je dan op dat adres nog willen staan ingeschreven ?
Zie het probleem niet zo, had je mischien gehoopt dat je dan voorlopig nog geen kinderalimentatie zou moeten betalen ?

Leo The Emperor

Ja heb de kinderen erkent en hebben mijn achternaam. Maar ik heb mezelf daar nooit uitgeschreven....
Nee, je bent gewoon vertrokken en heb de boel de boel gelaten.

Laat de vrouw met de financiele lasten van het huis en van de 2 kids zitten, en zorgt dat ze 1,5 jaar hun vader niet zien. En dan nu klagen dat je uitgeschreven bent, en je aangeslagen wordt voor kinderalimentatie

Enfin, er zal heus wel van alles gebeurd zijn, maar dit vind ik echt super-egoistisch

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

wat weten we het weer allemaal goed!
Zolang er een samenlevingscontract bestaat kan uw ex geen alimentatie verlangen of aanvragen.
De relatie moet eerst beëindigd zijn door uitspraak van de rechter. De rechter bepaald dan teven of en zoja hoeveel alimentatie u moet betalen en anders is het niet.

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

waarom is het samenlevingscontract zo belangrijk voor u?

Chocomelk

Chanmaster schreef:wat weten we het weer allemaal goed!
Zolang er een samenlevingscontract bestaat kan uw ex geen alimentatie verlangen of aanvragen.
De relatie moet eerst beëindigd zijn door uitspraak van de rechter. De rechter bepaald dan teven of en zoja hoeveel alimentatie u moet betalen en anders is het niet.
Hmm ken een geval zoals al ongeveer dit alleen heeft de man wel contakt met zijn kind maar ook die man moet alimentatie betalen terwijl ze (nog) een samenlevingscontract hebben.
Vrouw kon aantonen dat zij voor alles financieel opkwam en hij niet meer op dat adres stond ingeschreven, maar hij heeft er ook geen probleem van gemaakt ivm de kinderalimentatie.

Gesloten