LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] letselschadeuitbetaling naar WSNP

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kdb01

letselschadeuitbetaling naar WSNP

Ongelezen bericht door kdb01 »

Hallo,

Hoe is het mogelijk dat ik, (2 jaar) na beëindiging WSNP met schone lei, mijn uitbetaling letselschade (voledig) naar de boedel moet? Eerst word mij telefonisch door de Rechtbank verteld dat "de zaak" potdicht zit omdat WSNP beëndigd is en geen boedelrekening meer is, 3 weken later hoor ik via bewindvoerder dat er een nieuwe boederekening geopend zal worden waar het bedrag naar moet.

NB: Het betreft hier een schikkingsbedrag, wat hoger is dan de schuld was bij einde WSNP, en behelst inkomstenderving 1996 en voor de toekomst (dus ook de jaren na einde WSNP) en smartengeld. Moet smartengeld ook naar de boedel. Ik ben ziek en heb het geld nodig voor de komende jaren ivm verzorging.

Vriendelijke groet,

kdb

kweenie

Re: letselschadeuitbetaling naar WSNP

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat al het geld over de periode dat je in de wsnp zat en daarvoor, naar de boedel moet. Ook als je dit geld veel later krijgt. Anders zou je in een extreem geval tegen je werkgever kunnen zeggen: ik hoef mijn inkomen nu nog niet, betaal dat maar over 3 jaar.

In eerste instantie zal het geld dus naar de boedel gaan. Dan moet worden bekeken of een deel betrekking heeft op schade die is ontstaan in de periode ná de wsnp. Dat zou je dan in mijn ogen wel moeten krijgen. Dan moeten ze kijken wat je restschuld was en dat er vanaf trekken. Blijft er dan nog geld over, dan moet jij dat krijgen.

Maar voordat dat berekend is en er een deel uitgekeerd kan worden, moet het dus eerst op de boedelrekening komen.

Dat een deel van de uitbetaling ook voor inkomensderving in de toekomst is en voor smartengeld, dat doet volgens mij niet ter zake. Misschien dat je een deel van de toekomstige inkomensderving wel mag houden, maar daar zou ik niet van uit gaan. Daarvoor zit ik helaas niet goed genoeg in de materie. Maar vergelijk het maar met als je een spaarrekening zou hebben om na je pensioen van te kunnen leven. Dat is dan ook een pot geld voor toekomstige inkomsten, maar dat zal je bij de wsnp ook kwijt raken.

Gesloten