Ik ben geboren op 31-8-1955. Mijn AOW gaat dus in op 31-12-2021.
In december 2020 ontvang ik twee lijfrentes (oude regime). Totaal ongeveer € 10.785,--.
Ik zit niet meteen om dat geld verlegen en wil dit bedrag laten uitkeren middels banksparen gedurende 5 jaar (vast bedrag per jaar).
Nu kom ik in verwarring, want ik lees dat als de periodieke uitkeringen starten vóór het kalenderjaar waarin je recht op AOW hebt de minimale looptijd van de uitkering 20 jaar is. Mijn AOW gaat in op 31-12-2021, dus als ik in 2021 een bankspaar overeenkomst afsluit en de eerste jaarlijkse uitkering in het kalenderjaar 2022 laat beginnen dan voldoe ik toch aan de fiscale regels om de uitkeringen minimaal 5 jaar te laten lopen!?!?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lijfrente > banksparen uitbetalen in 5 jaar
Re: Lijfrente > banksparen uitbetalen in 5 jaar
Linksom of rechtsom, je moet er belasting over betalen. Heb je al gevraagd of de lijfrente verlengd mag worden tot 2022 ivm wijzigingen pensioenleeftijd?
Als dat niet zou mogen, dan is het beste om het restant zelf te beheren.
(Staar je niet blind op fiscale constructies, maar vraag je af wat er je ermee wilt doen. Zou jammer zijn, wanneer je een periodieke uitkering neemt en korte tijd later overlijdt.)
Als dat niet zou mogen, dan is het beste om het restant zelf te beheren.
(Staar je niet blind op fiscale constructies, maar vraag je af wat er je ermee wilt doen. Zou jammer zijn, wanneer je een periodieke uitkering neemt en korte tijd later overlijdt.)
Zolang u maar zorgt dat geld niet tussentijds via uw rekening loopt, is er niets aan de hand. Kunnen die twee lijfrentepolissen niet gewoon een jaartje doorlopen, spaart kosten voor een nieuwe bankspaarrekening.
Jablan
vindt dit leuk
Ja. Laat je de uitkering ingaan voor de AOW leeftijd, dan moet die lopen tot minstens 20 jaar na de AOW leeftijd. Laat je de uitkering ingaan na de AOW leeftijd, dan is de minimale looptijd 5 jaar.Jitskem schreef: ↑06 jul 2020 19:22Nu kom ik in verwarring, want ik lees dat als de periodieke uitkeringen starten vóór het kalenderjaar waarin je recht op AOW hebt de minimale looptijd van de uitkering 20 jaar is. Mijn AOW gaat in op 31-12-2021, dus als ik in 2021 een bankspaar overeenkomst afsluit en de eerste jaarlijkse uitkering in het kalenderjaar 2022 laat beginnen dan voldoe ik toch aan de fiscale regels om de uitkeringen minimaal 5 jaar te laten lopen!?!?
Waardoor ben je in verwarring?
Het is natuurlijk sowieso verstandig die uitkeringen pas in 2022 in te laten gaan. Dan betaalt u het tarief voor een AOW-er voor de belasting.
(tenzij dit je enige inkomsten zijn en de te betalen belastingen niet boven de heffingskortingen uit komen. Dan kan het soms juist voordelig zijn om een deel vóór de AOW leeftijd 'belastingvrij' uit te laten keren.)