LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] negatief telefoonabo door experian

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jeejkeej

negatief telefoonabo door experian

Ongelezen bericht door jeejkeej »

deze week wilde ik een telefoonabo afsluiten en na een aantal aanbieders vergeleken te hebben kwam ik uiteindelijk bij hi terecht. Een scherp abo, dus meteen maar besteld. Ongeveer een uurtje later checkte ik nog es mijn mail en tot mijn verbijstering zag ik dat de bestelling "gecanceled" was. Ik dacht ?????? Wat is dit nou voor onzin? In de mail die ik kreeg, zou ik niet kredietwaardig zijn volgens Experian, waardoor ze een negatief advies hebben gegeven aan hi/kpn omtrend mij. Ik heb best wel eens een aanmaning gehad en een aantal jaar geleden een pl, maar niet kredietwaardig lijkt nergens op. Ik heb een vaste baan en een aardig inkomen. Mijn vaste afschrijvingen gaan elke maand netjes de deur uit. Maar goed, Ik heb de site van Experian bezocht en schrok me rot. Je gegevens blijven tot 8 jaar in hun systeem staan!!! Ik vraag mij af of dit überhaupt mag wat ze doen. Dat zou ik wel eens willen weten. Het hakt wel diep in je privacy. Verder zie ik hier op het forum dat wel meer mensen een nare smaak aan dit bedrijf hebben overgehouden. Ik dacht dat alleen een BKR registratie doorslaggevend is, bij het verkrijgen van krediet etc. Dit is mijn geval niet aan de orde. Ik heb uiteindelijk toch nog mijn abo besteld en wel via de site van debitel. Hier heb ik uiteindelijk het zelfde hi abonement met dezelfde aanbieding maar dan via debitel. Misschien kan iemand nog iets met deze info....

Deurwaarder Mark

Re: negatief telefoonabo door experian

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ik kan je een beetje gerust stellen: die database gaat niet alleen om puur persoonlijke dingen hoor. Het hoeft niet perse iets te zeggen over jouw eigen betaalgedrag. Er spelen ook dingen mee als je achternaam, je leeftijd, je postcode, noem maar op. Bedrijven als Experian bepalen op basis van statistische informatie wat je risicofactor is. Ik heb een vriend die nog nooit iets van een incassoburo of deurwaarder heeft ontvangen, zelfs nog nooit een lening gehad, en toch kreeg hij geen abonnement. Hij woonde in de verkeerde wijk in Den Haag...

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@Mark,

wat voor wettelijke / juridische basis heeft zo`n commercieel bedrijf als 'experian' om mijn gegevens zomaar te verzamelen, en te verstrekken?

Ik dacht dat in Nederland daar het BKR voor was?

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

jeejkeej schreef:In de mail die ik kreeg, zou ik niet kredietwaardig zijn volgens Experian, waardoor ze een negatief advies hebben gegeven aan hi/kpn omtrend mij.
Volgens de site van Experian doen zij dat niet, maar doet HI/KPN dat zelf:
website van Experian schreef:Waarom heeft Experian mij afgewezen?
Experian wijst niemand af. Uw leverancier neemt de beslissing of u wel of niet voor een krediet in aanmerking komt. Experian is alleen verantwoordelijk voor de gegevens die aan deze beslissing ten grondslag liggen.
Ontopic:
Experian spreekt zichzelf op hun site tegen:
website van Experian schreef:Iedereen van wie Experian persoonsgegevens verwerkt wordt hiervan op de hoogte gesteld, tenzij dit onmogelijk is dan wel een onevenredige inspanning vergt.
website van Experian schreef:U bent altijd bekend bij Experian. Dus ook als u geen lening of hypotheek hebt. En ook als u uitsluitend een positief betaalgedrag heeft. Experian raadpleegt een groot aantal openbare bronnen. Zo heeft Experian informatie over uw woon- en verblijfplaats, telefoonaansluitingen en onroerend goed. Van vele bedrijven en instellingen ontvangt Experian negatieve betalingservaringen. Voorts verwerkt Experian informatie over gerechtelijke aankondigingen zoals surseances van betaling, faillissementen en schuldsaneringen. Experian draagt ervoor zorg dat deze informatie zorgvuldig wordt bewaard en slechts onder strikte voorwaarden beschikbaar wordt gesteld aan opdrachtgevers.
Ik heb nooit een brief van Experian gekregen, maar ben volgens hun eigen uitleg daar wel bekend. Dus hoe zit dat dan?
De zinsnede "van vele bedrijven en instellingen ontvangt Experian negatieve betalingservaringen" baart mij ook wat zorgen: Mogen bedrijven dit soort informatie wel doorgeven aan een bedrijf als Experian?

En dan sluit ik me aan bij Guardian72:
Guardian72 schreef:@Mark,

wat voor wettelijke / juridische basis heeft zo`n commercieel bedrijf als 'experian' om mijn gegevens zomaar te verzamelen, en te verstrekken?

Ik dacht dat in Nederland daar het BKR voor was?

Gesloten